23 861 besökare online
975 440 medlemmar • 50 910 964 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum Fordon & trafik Trafik och körkortsfrågor
Svara på ämne
Ämnesverktyg
Bbobi
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
 Ursprungligen postat av cope
Han du citerade pratade om folk som inte blinkar vänster (blinkar vänster, men samtidigt korrekt) medan du syftar om de som bara blinkar vänster utan att växla, alltså två olika saker

Och som sagt, hur vida någon av oss anser att det hjälper eller ej kan vi dra i andra tråden.

Jag spann väl vidare från hans inlägg helt enkelt? Kallas diskussion.
Senast redigerad av Bbobi 2015-07-02 kl. 22:48.

cope
Medlem
copes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Jag spann väl vidare från hans inlägg helt enkelt? Kallas diskussion.

Likaså jag men nu leder det bara till repetitioner så jag stannar där

tobes
Medlem
tobess avatar
Efter att ha bott och kört bil i Stockholm nu i snart ett halvår (kommer från Finland) så kan jag konstatera att en av de mest irriterande (och förvånande) sakerna som skiljer mellan Finland och Sverige är att Svenskarna (eller åtminstone Stockholmarna ) har djävligt svårt att hålla sig i rätt körfält.

På den korta sträcka jag kör mellan kontoret och hemmet så ser jag dagligen ett flertal bilar som i varje kurva kör med hjulen så att de är över på den andra filen. Har ett flertal gånger fått bromsa in och/eller svänga åt sidan då föraren bredvid inte alls verkar ha koll på var bilen befinner sig.

Detta fenomen stöter jag sågott som aldrig på när jag kör i Helsingfors.

Andra saken som står ut är att det snarare är regel än undantag att skita i blinkers när man byter körfält, och många som kör slalomkörning direkt det ens är tillstymmelse till kö.

Men, en positiv sak är att man är jävligt duktiga på att släppa in folk i trafiken här. Om t.ex. en väg med två körfält övergår i ett så kör man automatiskt i en "dragkedje" formation för att snabbt komma fram.

I Finland får man i dessa fall slå på blinkers och dels vänta eftersom en försvinnande minoritet släpper in någon framför, och i många fall får man helt enkelt till sist tränga sig in, med sura miner från bilisten bakom.

Mr.Maaze
Medlem
Mr.Maazes avatar
Citat:
 Ursprungligen postat av cope
Är det verkligen mer viktigt att anpassa blixtlåsprincipen just för att du ska ta dig fram fortare istället för att visa respekt och varsamhet åt de på sidan av vägen?
Ja, det är det faktiskt. Varför ska hundratals bilar behöva stå i kö längre än nödvändigt bara för att någon som inte kan köra bil har krockat?

Mr.Maaze
Chicago Blackhawks

DennisOlof
Medlem
DennisOlofs avatar
Mest störande för mig är.

1. Folk som kör mycket nära, pressar på och vill köra om. För det första är det mycket farligt och irriterande när dom kör så nära, går det inte att köra om så går det inte, det hjälper inte att ligga så nära. Jag släpper förbi om det går, men se för tusan till att "GASA" på ordentligt istället för att köra snigelfart förbi. Jag brukar säga det för mig själv i bilen, "gasa då för tusen" eller typ "du har en gaspedal i din bil". Säkra omkörningar är snabba omkörningar och på rätt ställen, hänger man med i trafiken så är man beredd och redan när det är dags att köra om istället för att sitta där och sova. Oj, är det dags att köra om nu. Suck.

2. Folk som kör med felinställda ljus, och även helljus är sjukt irriterande, det gör att jag i stort sett kör med backspegeln vikt så jag inte kan använda den, använder sidospeglarna istället. Det här problem är ju sjukt vanligt numera, nästan så att folk ställer in sina ljus så med flit eller vill irritera framförvarande fordon för dom ska köra om. Det gör ju bara att saker blir farligare när man har så starka ljus och man använder dom för att blända andra. Vilket jävla beteende.

I övrigt är dom andra problemen småsaker som inte är så jobbiga, visst vore det bra om folk blev bättre på kö-körning, använda blinkers oftare, folk släppte in andra bilar när det är kö. Och bara tog det lite lugnt. Om folk inte stressade så otroligt mycket i köer, tränger sig och håller på så skulle vi ALLA komma fram mycket fortare, det blir ju sådant otroligt kaos när folk krockar och det blir stora störningar i trafiken.

------------------------

Däremot finns det EN mycket stor positiv sak i biltrafiken här i Sverige, och en del andra länder för den delen. Folk TUTAR in här för minsta lilla. En del länder där tutar dom ju jämt för minsta lilla, sjukt störande och mycket konstigt kulturellt beteende. Tutan ska endast användas när det absolut behövs.

Svara på ämne
Svara Topp Dela