Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-02, 22:44
  #2677
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cope
Han du citerade pratade om folk som inte blinkar vänster (blinkar vänster, men samtidigt korrekt) medan du syftar om de som bara blinkar vänster utan att växla, alltså två olika saker

Och som sagt, hur vida någon av oss anser att det hjälper eller ej kan vi dra i andra tråden.

Jag spann väl vidare från hans inlägg helt enkelt? Kallas diskussion.
__________________
Senast redigerad av Bbobi 2015-07-02 kl. 22:48.
Citera
2015-07-03, 07:18
  #2678
Medlem
copes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Jag spann väl vidare från hans inlägg helt enkelt? Kallas diskussion.

Likaså jag men nu leder det bara till repetitioner så jag stannar där
Citera
2015-07-03, 11:01
  #2679
Moderator
tobess avatar
Efter att ha bott och kört bil i Stockholm nu i snart ett halvår (kommer från Finland) så kan jag konstatera att en av de mest irriterande (och förvånande) sakerna som skiljer mellan Finland och Sverige är att Svenskarna (eller åtminstone Stockholmarna ) har djävligt svårt att hålla sig i rätt körfält.

På den korta sträcka jag kör mellan kontoret och hemmet så ser jag dagligen ett flertal bilar som i varje kurva kör med hjulen så att de är över på den andra filen. Har ett flertal gånger fått bromsa in och/eller svänga åt sidan då föraren bredvid inte alls verkar ha koll på var bilen befinner sig.

Detta fenomen stöter jag sågott som aldrig på när jag kör i Helsingfors.

Andra saken som står ut är att det snarare är regel än undantag att skita i blinkers när man byter körfält, och många som kör slalomkörning direkt det ens är tillstymmelse till kö.

Men, en positiv sak är att man är jävligt duktiga på att släppa in folk i trafiken här. Om t.ex. en väg med två körfält övergår i ett så kör man automatiskt i en "dragkedje" formation för att snabbt komma fram.

I Finland får man i dessa fall slå på blinkers och dels vänta eftersom en försvinnande minoritet släpper in någon framför, och i många fall får man helt enkelt till sist tränga sig in, med sura miner från bilisten bakom.
Citera
2015-07-03, 15:21
  #2680
Medlem
Mr.Maazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cope
Är det verkligen mer viktigt att anpassa blixtlåsprincipen just för att du ska ta dig fram fortare istället för att visa respekt och varsamhet åt de på sidan av vägen?
Ja, det är det faktiskt. Varför ska hundratals bilar behöva stå i kö längre än nödvändigt bara för att någon som inte kan köra bil har krockat?
Citera
2015-07-03, 16:06
  #2681
Medlem
DennisOlofs avatar
Mest störande för mig är.

1. Folk som kör mycket nära, pressar på och vill köra om. För det första är det mycket farligt och irriterande när dom kör så nära, går det inte att köra om så går det inte, det hjälper inte att ligga så nära. Jag släpper förbi om det går, men se för tusan till att "GASA" på ordentligt istället för att köra snigelfart förbi. Jag brukar säga det för mig själv i bilen, "gasa då för tusen" eller typ "du har en gaspedal i din bil". Säkra omkörningar är snabba omkörningar och på rätt ställen, hänger man med i trafiken så är man beredd och redan när det är dags att köra om istället för att sitta där och sova. Oj, är det dags att köra om nu. Suck.

2. Folk som kör med felinställda ljus, och även helljus är sjukt irriterande, det gör att jag i stort sett kör med backspegeln vikt så jag inte kan använda den, använder sidospeglarna istället. Det här problem är ju sjukt vanligt numera, nästan så att folk ställer in sina ljus så med flit eller vill irritera framförvarande fordon för dom ska köra om. Det gör ju bara att saker blir farligare när man har så starka ljus och man använder dom för att blända andra. Vilket jävla beteende.

I övrigt är dom andra problemen småsaker som inte är så jobbiga, visst vore det bra om folk blev bättre på kö-körning, använda blinkers oftare, folk släppte in andra bilar när det är kö. Och bara tog det lite lugnt. Om folk inte stressade så otroligt mycket i köer, tränger sig och håller på så skulle vi ALLA komma fram mycket fortare, det blir ju sådant otroligt kaos när folk krockar och det blir stora störningar i trafiken.

------------------------

Däremot finns det EN mycket stor positiv sak i biltrafiken här i Sverige, och en del andra länder för den delen. Folk TUTAR in här för minsta lilla. En del länder där tutar dom ju jämt för minsta lilla, sjukt störande och mycket konstigt kulturellt beteende. Tutan ska endast användas när det absolut behövs.
Citera
2015-07-08, 13:26
  #2682
Medlem
copes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Maaze
Ja, det är det faktiskt. Varför ska hundratals bilar behöva stå i kö längre än nödvändigt bara för att någon som inte kan köra bil har krockat?

Svårt att veta vilken situation du syftar på. Du menar att mötande ska anpassa sig till blixtlåsprincipen?
Säger väl sig själv att det kan uppstå mer olyckor om inte "nuvarande" olycka är tillräckligt uppmärksammat, speciellt om det rör sig om högre hastigheter.

Är hindret på din sida så är det du som har skyldighet att väja. Vill du ändra på det på platsen så får du väl ringa polisen så de kan dirigera om trafiken.
Citera
2015-07-08, 13:32
  #2683
Medlem
Vodos avatar
Enkelriktade cykelbanor. Det är ju ändå ingen som följer dessa och cyklar på samma sidan som man kör bil. Jag får ofta möte på dessa cykelbanor. De var säkert dubbelriktade en gång i tiden och alla fortsätter att cykla så.

Sluta med att göra om alla cykelbanor till enkelriktade eftersom så få följer anvisningarna på marken.
Citera
2015-07-08, 14:00
  #2684
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodo
Enkelriktade cykelbanor. Det är ju ändå ingen som följer dessa och cyklar på samma sidan som man kör bil. Jag får ofta möte på dessa cykelbanor. De var säkert dubbelriktade en gång i tiden och alla fortsätter att cykla så.

Sluta med att göra om alla cykelbanor till enkelriktade eftersom så få följer anvisningarna på marken.


Pilarna på marken på cykelbanor är endast en rekommendation.
Själv väljer jag i vissa lägen att cykla mot dessa rekommendationer, till exempel så har jag en sträcka jag cyklar några gånger i månaden där jag kan välja mellan att cykla mot pilarna i 850 meter eller korsa en hårt trafikerad bilväg 2 gånger.
Där gör jag bedömningen att det tar för lång tid att korsa vägen samt är en onödig risk (även om det såklart är en väldigt låg risk) jämfört med den eventuella olägenhet som drabbar den cyklist jag kanske möter.

Ett liknade läge uppstår på ett annat ställer jag och färdas, där är det dock över dubbelt så lång sträcka och oftast inte lika hård trafik, där väljer jag att korsa vägen och följa pilarna på cykelbanan.
Citera
2015-07-08, 21:40
  #2685
Medlem
Ok. Nu blev jag minst av allt, irriterad utan bara skrattade gott.
Då jag nyss köpte nya batterier till vågen o de var lite för starka så insåg jag att siffrorna där hade en kod som sa: Du har ett rekomenderat brev från hjärtinfarkten att kvittera ut.
Således införskaffades ett nytt fordon samt ett par skitsnygga cykelbyxor som verkligen förstärker det vågen berättade.
Nog om mig o min cykling med medföljande astamanfall.
I dag passerade jag en korsning i närheten av brygdens bygghandel. Lagom när jag kom över korset ser jag en yngre kille komma med en trave plank på taket på en fin bil. Jag ser även att de fyra staplarna inte var jämna i höjd utan att han valt att spänna med höjd på ytterkanterna.
Så jag stannade för att se skådespelet o det blev intressant.
Tio plankor som gled fint över vindrutan, ner på motorhuven för att sedan landa mitt i korsningen kl. 16.xx.
Sedan åkte jag vidare med vetskapen att den killen nu har lärt sig lastandets ädla konst.
Citera
2015-07-09, 23:13
  #2686
Medlem
Mr.Maazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cope
Svårt att veta vilken situation du syftar på. Du menar att mötande ska anpassa sig till blixtlåsprincipen?
Säger väl sig själv att det kan uppstå mer olyckor om inte "nuvarande" olycka är tillräckligt uppmärksammat, speciellt om det rör sig om högre hastigheter.

Är hindret på din sida så är det du som har skyldighet att väja. Vill du ändra på det på platsen så får du väl ringa polisen så de kan dirigera om trafiken.
Menar såklart på motorvägen...
Citera
2015-07-10, 21:41
  #2687
Medlem
kravodlat68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Maaze
Ja, det är det faktiskt. Varför ska hundratals bilar behöva stå i kö längre än nödvändigt bara för att någon som inte kan köra bil har krockat?

Där har du en stor brist som medtrafikant! Varför ska du köra om på vänstersidan vid tvåfiligt om det är stopp längre fram i en fil och du måste bryta in i högerfilen, du tränger ju dig bevisligen före alla i högerfilen som du tidigare kört om! Idiot! Det är därför jag lägger mig i mitten med lastbil, så du vet till nästa gång. Tror du jag vill ligga i kön längre för att du ska komma före? Du var ju efter mig innan kön varför ska du komma ur kön före mig? Sug på den amatör.
Citera
2015-07-11, 11:42
  #2688
Medlem
copes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Maaze
Menar såklart på motorvägen...

Desto STÖRRE anledning lämna plats! Du vet inte vad anledningen bakom olyckan är /var.
Visar du samma "varsamhet" då du passerar vägarbeten?

Citat:
Ursprungligen postat av kravodlat68
Där har du en stor brist som medtrafikant! Varför ska du köra om på vänstersidan vid tvåfiligt om det är stopp längre fram i en fil och du måste bryta in i högerfilen, du tränger ju dig bevisligen före alla i högerfilen som du tidigare kört om! Idiot! Det är därför jag lägger mig i mitten med lastbil, så du vet till nästa gång. Tror du jag vill ligga i kön längre för att du ska komma före? Du var ju efter mig innan kön varför ska du komma ur kön före mig? Sug på den amatör.

Håller med.
Hatar folk som inte tänker så långt när dom stressar fram
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback