Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-10, 23:41
  #841
Medlem
Mugsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheQue
Jag har väl ingen massiv samling av flac iofs, men massor av mp3.

Tänkte därför om man kunde föra över windowsfilerna till Mac'en och ha ett program som spelar upp filerna som dom är, så man slipper konvertering och sånt pill.
Mp3 är inga problem för iTunes. Bara att importera direkt.
Flac däremot måste du konvertera först. Lycka till!
Citera
2015-06-12, 23:33
  #842
Medlem
kantoos avatar
MacBook pro utan retina mid 2012 för 10k på netonnet, utöka ram till 8gb samt byta ut hårddisken till ssd 250 gb, sammanlagt 11500-12000. Eller; Köpa nya macbook pro med retina 128 gb ssd 8gb ram samt en aning bättre processor, kostnad 13k. Datorn ska användas till musikproduktion och skolarbete utan att bli seg efter 2-3 år, bryr mig inte så mkt om skärmupplösningen, vilket alternativ är mest prisvärt?
Tacksam för snabba svar! spelar det förövrigt stor roll vilket ram/ssd man köper?
Citera
2015-06-13, 01:23
  #843
Medlem
maenskligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kantoo
MacBook pro utan retina mid 2012 för 10k på netonnet, utöka ram till 8gb samt byta ut hårddisken till ssd 250 gb, sammanlagt 11500-12000. Eller; Köpa nya macbook pro med retina 128 gb ssd 8gb ram samt en aning bättre processor, kostnad 13k. Datorn ska användas till musikproduktion och skolarbete utan att bli seg efter 2-3 år, bryr mig inte så mkt om skärmupplösningen, vilket alternativ är mest prisvärt?
Tacksam för snabba svar! spelar det förövrigt stor roll vilket ram/ssd man köper?
Retina alla dagar i veckan.
Citera
2015-06-13, 02:41
  #844
Medlem
abberiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kantoo
MacBook pro utan retina mid 2012 för 10k på netonnet, utöka ram till 8gb samt byta ut hårddisken till ssd 250 gb, sammanlagt 11500-12000. Eller; Köpa nya macbook pro med retina 128 gb ssd 8gb ram samt en aning bättre processor, kostnad 13k. Datorn ska användas till musikproduktion och skolarbete utan att bli seg efter 2-3 år, bryr mig inte så mkt om skärmupplösningen, vilket alternativ är mest prisvärt?
Tacksam för snabba svar! spelar det förövrigt stor roll vilket ram/ssd man köper?

RAM - spelar ingen roll
SSD - om du ska ha SATA så behöver du inte oroa dig så mkt över rw hastighet(en liten titt skadar inte).

Köp en PC (med windows eller gnu + linux) och byt sedan delar, förslagsvis thinkpads från blocket med bra processor o så byter du ev ram o ssd, så får du det billigare och dessutom bättre tangentbord.
Citera
2015-06-13, 02:45
  #845
Medlem
Mugsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kantoo
MacBook pro utan retina mid 2012 för 10k på netonnet, utöka ram till 8gb samt byta ut hårddisken till ssd 250 gb, sammanlagt 11500-12000. Eller; Köpa nya macbook pro med retina 128 gb ssd 8gb ram samt en aning bättre processor, kostnad 13k. Datorn ska användas till musikproduktion och skolarbete utan att bli seg efter 2-3 år, bryr mig inte så mkt om skärmupplösningen, vilket alternativ är mest prisvärt?
Tacksam för snabba svar! spelar det förövrigt stor roll vilket ram/ssd man köper?

Nya MacBook Pro med retina utan tvekan.
Citera
2015-06-29, 11:39
  #846
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Står i valet och kvalet just nu mellan en MBP 13" med maxade speccs alternativt en instegsmodell av 15" med 512gb SSD. Söker egentligen mest bang for the buck så att säga, några råd?
Citera
2015-06-30, 00:44
  #847
Medlem
Mugsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Står i valet och kvalet just nu mellan en MBP 13" med maxade speccs alternativt en instegsmodell av 15" med 512gb SSD. Söker egentligen mest bang for the buck så att säga, några råd?
Bra fråga faktiskt. Allt beror på skärmen. Behöver du 15"? Det gör jag i alla fall garanterat!

Mina råd:
Båda är mycket bra datorer. Men ta 15" om du känner att du behöver skärmen. 13" bara om du reser mycket med flyg eller tåg. Det är mina fem kopek i alla fall. Någon annan kanske har en annan uppfattning.
Citera
2015-06-30, 10:52
  #848
Medlem
Kethrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Står i valet och kvalet just nu mellan en MBP 13" med maxade speccs alternativt en instegsmodell av 15" med 512gb SSD. Söker egentligen mest bang for the buck så att säga, några råd?


Jag kör själv med en 13" då jag reser en del samt har den till jobbet och där har jag även möjlighet att koppla in den i en extärn skärm.

Så hur kommer du använda burken?
Citera
2015-06-30, 13:57
  #849
Medlem
maenskligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Står i valet och kvalet just nu mellan en MBP 13" med maxade speccs alternativt en instegsmodell av 15" med 512gb SSD. Söker egentligen mest bang for the buck så att säga, några råd?
rMBP 13" med 8GB RAM och 256GB SSD för 16 495:- skulle jag vilja säga är most bang for the buck.

rMBP 15" skaffar man om man vill kunna spela, tänkt att ersätta sin desktop i hemmet eller behöver den extra prestandan "i fältet".
Citera
2015-06-30, 14:19
  #850
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Står i valet och kvalet just nu mellan en MBP 13" med maxade speccs alternativt en instegsmodell av 15" med 512gb SSD. Söker egentligen mest bang for the buck så att säga, några råd?

Behöver du verkligen en så stor hårddisk? Är väl billigare att köpa till lite utrymme istället.
Citera
2015-06-30, 18:59
  #851
Medlem
Kenzatos avatar
Hur mycket skiljer det mellan de olika typerna av MBA? Är det värt att köpa en begagnad och vilka årsmodeller är isåfall "okej". Vad är t.ex. största skillnaden på en ex. 2012 vs 2013, 2014 etc...?

Och vad är rimligt att betala för en begagnad MBA?

Mvh
Citera
2015-07-02, 14:19
  #852
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mugsy
Bra fråga faktiskt. Allt beror på skärmen. Behöver du 15"? Det gör jag i alla fall garanterat!

Mina råd:
Båda är mycket bra datorer. Men ta 15" om du känner att du behöver skärmen. 13" bara om du reser mycket med flyg eller tåg. Det är mina fem kopek i alla fall. Någon annan kanske har en annan uppfattning.

Jag reser inte särskilt mycket och de flesta gånger är i så fall med bil. Jag sitter och skriver detta på min vid detta lag gamla MBP13" och upplever ofta skärmen som gränspuck när jag jobbar.

Citat:
Ursprungligen postat av Kethr
Jag kör själv med en 13" då jag reser en del samt har den till jobbet och där har jag även möjlighet att koppla in den i en extärn skärm.

Så hur kommer du använda burken?

Fram och tillbaka mellan hem och jobb dagligen (5min bilfärd) och en hel del hemma för jobb är hur jag kommer att använda den.

Citat:
Ursprungligen postat av maensklig
rMBP 13" med 8GB RAM och 256GB SSD för 16 495:- skulle jag vilja säga är most bang for the buck.

rMBP 15" skaffar man om man vill kunna spela, tänkt att ersätta sin desktop i hemmet eller behöver den extra prestandan "i fältet".

Jag har haft samma dator både hemma och med mig ut sen jag skaffade min 13" för fyra år sen men vill nu ha lite mer kräm.

Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Behöver du verkligen en så stor hårddisk? Är väl billigare att köpa till lite utrymme istället.

Du har en väldigt bra punkt där och just nu nöjer jag mig istället med 256 tänker jag. Så praktiskt taget instegsmodellen av MBP15" eller någon konfigurerad version av 13".
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback