Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2015-06-29, 11:22
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deathofyou
Säpos insatsteam? KSI? MUST? SOG? NI? Hemvärnet? FJ, KJ?

Säpos insatsteam? Utveckla gärna, något sådan existerar veterligen inte. MUST har inte på långa vägar någon form av förmåga att verka mot dem rent offensivt, och avseende Försvarsmaktens förband så är SOG det enda av de uppradade alternativen som har förmåga och utbildning att genomföra en insats av det slaget.
Citera
2015-06-29, 11:24
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jrb1996
NI. Med understöd av piketen i Malmö om vi tänker att dom har tid att komma annars bara piketen.
Varför använda sig av Skånepiketen (eller Insatsstyrkan Syd som de nu heter) om gällande scenario inte utspelar sig i Skåne med omnejd?
Citera
2015-06-29, 11:32
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorAlbatross
Varför använda sig av Skånepiketen (eller Insatsstyrkan Syd som de nu heter) om gällande scenario inte utspelar sig i Skåne med omnejd?
Därför att det var i Rosengård. Men troligen får dom bara agera som backup att blanda olika förband leder troligen bara till FF
Citera
2015-06-29, 11:50
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jrb1996
Därför att det var i Rosengård. Men troligen får dom bara agera som backup att blanda olika förband leder troligen bara till FF
Fan missade det, glöm mitt tidigare inlägg!
Citera
2015-06-29, 13:03
  #41
Medlem
thewilddukes avatar
Varför skulle ISIS välja att hyra in legosoldater och ta ett höghus i stadsdelen Rosengård som gisslan.
Låt oss anta att ett sådant scenario skulle uppstå:
Det hade blivit ett scenario där det skulle falla på NI
, piketenheten från de tre storstadsområdena och SOG i händelse av att jag inte misstar mig då det är en terroraktion. Bistånd från Försvarsmakten i logistik är ytterst plausibelt.

Ang
Nedanstående:
Hemvärnet, fallskärmsjägarna, flygbasjägarna, Securitas, P-vakter, Ordningsvakter, MP-förband,
Scouterna, Farsor på stan , kriminellt MC-gäng.
Vad skulle någon av dessa individer eller ord kunna bistå med
Citera
2015-06-29, 16:51
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thewildduke
Varför skulle ISIS välja att hyra in legosoldater och ta ett höghus i stadsdelen Rosengård som gisslan.
Låt oss anta att ett sådant scenario skulle uppstå:
Det hade blivit ett scenario där det skulle falla på NI
, piketenheten från de tre storstadsområdena och SOG i händelse av att jag inte misstar mig då det är en terroraktion. Bistånd från Försvarsmakten i logistik är ytterst plausibelt.

Ang
Nedanstående:
Hemvärnet, fallskärmsjägarna, flygbasjägarna, Securitas, P-vakter, Ordningsvakter, MP-förband,
Scouterna, Farsor på stan , kriminellt MC-gäng.
Vad skulle någon av dessa individer eller ord kunna bistå med
Jag tror att HV kommer köra fram en trailer med två stridsbåt 90 som en pluton kustjägare kommer landstiga från under höga rop och med eldunderstöd från jagaren som ligger i Göteborg. Vad tror du om den teorin?
Citera
2015-07-03, 22:33
  #43
Medlem
Politiskt-Inkorrekts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deathofyou
Först och främst - Förlåt för bumpen.

Sekundärt har jag en fråga.
Om vi sätter upp ett fantasiscenario, att två kända IS ledare barrikaredar in sig i ett hyreshuskomplex i rosengård med en jävla massa underhuggare, hyra legoknäktar ochsåvidare - Vilka kommer och arresterar/dödar dom?

Säpos insatsteam? KSI? MUST? SOG? NI? Hemvärnet? FJ, KJ?

Det är NI och Piketen som har det polisiära ansvaret. Sen ett par år tillbaka efter omstrukturering inom militärpolisen så har militärpolisens gamla jägarförband ( nu 13. Und/Säk ) inom underättelseförmågan soldater för spaning mot utländska specialstyrkor eller andra hot, och en säkerhetsstyrka med uppgift att efter lokalisering nedgöra denna styrka. Dessa har sen ett par år tillbaka, då militärpolisen har viss polisiär befogenhet, fått en utvidgad befogenhet och deltagit och förstärkt säkerheten vid tillfällen som almedalen och viktiga och kontroversiella utländska besök, då oftast i form av prickskyttar.

Det är inom sveriges lagar möjligt för polisen idag (särskilt efter breviks äventyr) att begära in militära helikoptrar för transport, men annars är det,militärt sett, endast militärpolisen och deras säkerhetsstyrka som troligen skulle kallas in om det vore nödvändigt.

SOG kan jag inte uttala mig om, men det är rimligt att anta att de utfört eller "får" utföra begränsade operationer på svensk mark, men de skulle nog inte göra det under en såpass offentlig händelse som i ditt scenario.
Citera
2017-08-27, 20:26
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Politiskt-Inkorrekt
Det är NI och Piketen som har det polisiära ansvaret. Sen ett par år tillbaka efter omstrukturering inom militärpolisen så har militärpolisens gamla jägarförband ( nu 13. Und/Säk ) inom underättelseförmågan soldater för spaning mot utländska specialstyrkor eller andra hot, och en säkerhetsstyrka med uppgift att efter lokalisering nedgöra denna styrka. Dessa har sen ett par år tillbaka, då militärpolisen har viss polisiär befogenhet, fått en utvidgad befogenhet och deltagit och förstärkt säkerheten vid tillfällen som almedalen och viktiga och kontroversiella utländska besök, då oftast i form av prickskyttar.

Det är inom sveriges lagar möjligt för polisen idag (särskilt efter breviks äventyr) att begära in militära helikoptrar för transport, men annars är det,militärt sett, endast militärpolisen och deras säkerhetsstyrka som troligen skulle kallas in om det vore nödvändigt.

SOG kan jag inte uttala mig om, men det är rimligt att anta att de utfört eller "får" utföra begränsade operationer på svensk mark, men de skulle nog inte göra det under en såpass offentlig händelse som i ditt scenario.
SOG har numera polismans befoghenhet. Detta för att kunna möta "gröna gubbar " scenariot som på Krim. Polisiär ledning, utan sådan är de ej poliser. Detta är öppen info.
__________________
Senast redigerad av ellabellak 2017-08-27 kl. 20:48.
Citera
2017-08-27, 22:41
  #45
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ellabellak
SOG har numera polismans befoghenhet. Detta för att kunna möta "gröna gubbar " scenariot som på Krim. Polisiär ledning, utan sådan är de ej poliser. Detta är öppen info.
Det gäller väl samtliga svenska militära förband?
Citera
2017-08-27, 23:19
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Det gäller väl samtliga svenska militära förband?
Svensk militär är inte utbildade poliser. Svensk militär har således inte polismans befogenhet. Militärpolis undantaget som har viss utbildning.

I händelse av gröna gubbar utan landsbeteckning / förbandstecken så blir det en polisiär angelägenhet. Med SOG med polismans befoghenhet kan de stå direkt under polisiärt befäl. Det befälet kan vara en gruppchef, RVB, ingå i en piketgrupp och så vidare. Det är helt enkelt en mycket smidig lösning för ett Krim-scenario.
Citera
2017-08-28, 12:58
  #47
Medlem
chromacors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ellabellak
Svensk militär är inte utbildade poliser. Svensk militär har således inte polismans befogenhet. Militärpolis undantaget som har viss utbildning.
Det finns ingenting i lagen som explicit specificerar vilka förband och funktioner som kan ges polismans befogenhet, det enda grundkravet är att enheten står under militär chef, består av FMs personal och att enheten står under direkt ledning av den myndighet som begärt stödet (dvs i första hand polisen och/eller SÄPO).

Sen är det är upp till regeringen eller den myndighet regeringen har delegerat ansvaret till att bestämma vilka krav som skall ställas på ingående personal i enlighet med § 5 för att de skall kunna ges polismans befogenhet.
Citera
2017-08-28, 17:14
  #48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chromacor
Det finns ingenting i lagen som explicit specificerar vilka förband och funktioner som kan ges polismans befogenhet, det enda grundkravet är att enheten står under militär chef, består av FMs personal och att enheten står under direkt ledning av den myndighet som begärt stödet (dvs i första hand polisen och/eller SÄPO).

Sen är det är upp till regeringen eller den myndighet regeringen har delegerat ansvaret till att bestämma vilka krav som skall ställas på ingående personal i enlighet med § 5 för att de skall kunna ges polismans befogenhet.

Visst absolut, men nu har SOG de facto utbildats av polisen för att få polismans befogenhet. Av en anledning. Det gör allt snabbare och enklare.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback