Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-01, 14:49
  #73
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissFitt73
Det är både en arbetsfråga och jämställdhetsfråga eftersom dessa dåliga villkor oftast drabbar kvinnan och det i sin tur leder till sämre levnadsvillkor.
Hur vet vi det? Att det fuskas mest inom kvinnodominerade yrken?
Citat:
Man kan skylla på att det är självvalt. Javisst är det det men om skillnaden är mat på bordet för dina barn eller inte så är valet givet.
Fast dina barn lär inte få svälta om du byter yrke. Det går att omskola sig på äldre dar om man vill det. Visst - man kanske inte kan bibehålla sin nuvarande levnadsstandard under en period men mata sina barn kan man göra - det är en prioritetsfråga.
Citera
2015-06-01, 14:53
  #74
Medlem
MissFitt73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Hur vet vi det? Att det fuskas mest inom kvinnodominerade yrken?

Fast dina barn lär inte få svälta om du byter yrke. Det går att omskola sig på äldre dar om man vill det. Visst - man kanske inte kan bibehålla sin nuvarande levnadsstandard under en period men mata sina barn kan man göra - det är en prioritetsfråga.

Nej såklart jag inte vet det men jag tror nånstans att kvinnor ibland kan ha svårare att stå upp mot sin rätt.
Du har rätt i att allt går om man vill . Men det gäller bara att hitta viljan först...
Citera
2015-06-01, 14:57
  #75
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissFitt73
Nej såklart jag inte vet det men jag tror nånstans att kvinnor ibland kan ha svårare att stå upp mot sin rätt.
Du har rätt i att allt går om man vill . Men det gäller bara att hitta viljan först...
Jag tittade lite och det verkar finnas en del yrken som är mansdominerade med mycket dåliga villkor med. Bland annat taxichaffförer:
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6157383

Men visst måste man ha viljan! Självklart. Jag har inga problem med att man arbetar för att stärka kvinnan i sitt karriärsval eller att lära kvinnor släppa hemmet mer (för det tror jag vi över lag är dåliga på). Men jag har problem med att lagstifta baserat på kön. Lagar ska vara könsneutrala.
Citera
2015-06-01, 15:04
  #76
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissFitt73
På privata företag bygger man hela personalstyrkan på olovliga anställningar. Man anställer folk per timme år efter år fast det står tydligt i lagen att man inte får ha anställd personal på timme i mer än 3 månader om behovet av personal är permanent.
Kommun och landsting gör precis likadant.
Citera
2015-06-01, 15:05
  #77
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissFitt73
Nej såklart jag inte vet det men jag tror nånstans att kvinnor ibland kan ha svårare att stå upp mot sin rätt.
Så det är därför kvinnor behöver "lyftas", kvoteras och curlas?

De klarar inte av att ta hand om sig själva?
Citera
2015-06-01, 15:19
  #78
Medlem
MissFitt73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Så det är därför kvinnor behöver "lyftas", kvoteras och curlas?

De klarar inte av att ta hand om sig själva?

Jo vi klarar att ta hand om oss själva men det skulle ju inte skada om fler tog strid för dåliga arbetsvillkor.
Pengar är vägen till frigörelse och självständighet. Med samma villkor och drägliga löner så behöver kvinnan inte förlita sig på en man eller att samhället ska backa upp. Det är vägen till sann jämställdhet och det är också därför kvinnan mer ska tänka på pengar än intresse i val av yrke.
Citera
2015-06-01, 15:58
  #79
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissFitt73
Jo vi klarar att ta hand om oss själva men det skulle ju inte skada om fler tog strid för dåliga arbetsvillkor.
Pengar är vägen till frigörelse och självständighet. Med samma villkor och drägliga löner så behöver kvinnan inte förlita sig på en man eller att samhället ska backa upp. Det är vägen till sann jämställdhet och det är också därför kvinnan mer ska tänka på pengar än intresse i val av yrke.
Det håller jag med om. Men samhället kan inte ta ansvar för myndiga personers val. Sen kan man faktiskt nöja sig med mindre. Vi lever i ett konsumtionssamhälle där kraven på ens inventarier bara ökar och ökar.

Man kan nöja sig med mindre. Personligen tror jag man är lyckligare av att spendera sina arbetstimmar med något man trivs med än att ha mer pengar i fickan. Dock tror jag kvinnor överlag är dåliga på att begränsa sig och att vi ofta lider av dåligt samvete för det vi inte hinner med och då är vårdyrket i sin nuvarande form säkert väldigt stressigt. Men hade vi lärt oss att vara nöjda med att göra vårt jobb i den mån vi kan och vad som krävs och sen släppa det vi inte hinner med så tror jag vi mått bättre.
Citera
2015-06-01, 16:09
  #80
Medlem
MissFitt73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Det håller jag med om. Men samhället kan inte ta ansvar för myndiga personers val. Sen kan man faktiskt nöja sig med mindre. Vi lever i ett konsumtionssamhälle där kraven på ens inventarier bara ökar och ökar.

Man kan nöja sig med mindre. Personligen tror jag man är lyckligare av att spendera sina arbetstimmar med något man trivs med än att ha mer pengar i fickan. Dock tror jag kvinnor överlag är dåliga på att begränsa sig och att vi ofta lider av dåligt samvete för det vi inte hinner med och då är vårdyrket i sin nuvarande form säkert väldigt stressigt. Men hade vi lärt oss att vara nöjda med att göra vårt jobb i den mån vi kan och vad som krävs och sen släppa det vi inte hinner med så tror jag vi mått bättre.
Jag håller med till fullo. Men en sak som få kvinnor tänker på när dom är unga är livet som pensionär. Vi lever långt längre än männen och kanske har vi på livets väg gått skilda vägar.
Har träffat på många fattigpensionärer. Dessa är uteslutande kvinnor. Händer ganska ofta att vi i vården får snabbhjälp från hjälporganisationer för att kunna köpa det allra nödvändigaste. Såsom nån billig korv och en liter mjölk.
Citera
2015-06-04, 08:11
  #81
Medlem
Justitiemords avatar
De flesta icke könsneutrala lagar är av rent praktisk betydelse - som till exempel fastställande av föräldraskap.

Däremot håller jag med om kvinnlig- kontra manlig omskärelse. Min uppfattning är att båda skall vara strikt förbjudna för personer utan rättshandlingsförmåga, exempelvis minderåriga. Men, är man myndig, bör det vara ens eget beslut.

Gällande kvinno- respektive fridskränkning, anser jag att lagen är helt absurd - endast till för att stigmatisera - och bör ersättas med en könsneutral formulering genom, helt enkelt, ett avskaffande av lagrummets andra stycke

Angående barnadråp, är jag kluven. Jag vill minnas att handlingen uteslutande föregås av någon form av förlossningsdepression eller liknande. Här går det ju faktiskt att avskaffa själva rubriceringen, och istället tillämpa sedvanliga strafflindringsbestämmelser i Brottsbalkens 29 kapitel.

Min ödmjuka uppfattning, förstås.
__________________
Senast redigerad av Justitiemord 2015-06-04 kl. 08:27. Anledning: stavning
Citera
2015-06-24, 14:18
  #82
Medlem
BenQuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skoltjej
Bakom många av dessa lagar ligger praktiska och medicinska orsaker.
En mans förhud tar man bort av hygieniska skäl, även inom religion. Det påverkar inte njutningen.

Nej, grundorsaken var av religiösa skäl för att stoppa onani, du får efterforska lite mer. Och förhuden är där just för att skydda. Att det skulle vara av hygieniska skäl är endast en ursäkt som man kommit med för att fortsätta med stympningen, det finns inga riktiga belägg för det. Och det påverkar njutningen en hel det därför att det tar död på en ungefär 20000 nerver.
Citera
2015-06-24, 14:40
  #83
Medlem
Pirre77s avatar
Det är helt absurt att mannen vid ett samboförhållande måste skriva på ett intyg om att han är far till barnet, ett intyg som kvinnan sedan ska vidimera, oavsett om de varit tillsammans i evigheter men inte känner att de vill gifta sig... Men är paret gift så tillskrivs mannen automatiskt faderskapet. Som att en gift kvinna inte kan vara otrogen... En gift man blir ju automatiskt pappa till sin otrogna hustrus barn med nuvarande lagstiftning.

Inför obligatoriskt DNA-test på såväl mannen och kvinnan oavsett om de är gifta eller inte så slipper vi detta löjl.
Citera
2015-06-25, 23:58
  #84
Medlem
envokes avatar
Hej, jag vill bara smita in och tacka flashbacks kvinnor för att ni sitter och för en saklig diskution med oss.


Vi kanske inte alltid håller med varandra, men dagen då vi inte kan prata med varandra längre har vi båda förlorat. Feminist extremister gör just detta nu... Och för en kvinna kan det vara lätt att dras med i en "kvinnorörelse" oavsett vad dom spottar ur sig för tokigheter. Vissa saker blir logiska bara det upprepas tillräckligt mycket. Här ser jag i alla fall tydliga exempel på kvinnor (och män) som inte är hjärntvättade utan som förstår och diskuterar. Heder till er!

Såhär fungerar förresten de flesta övriga känsliga ämnen:

Vi säger att vi delar in kvinnor i grupp A och B där grupp A är de "otrevliga" feministerna som attackerar män.

Män är uppdelade i grupp C och D. C är riktiga svin medans grupp D är de vanliga männen.

Grupp C känner sig kränkta av grupp A, grupp D går till motattack mot grupp A och kränker då grupp B på köpet.

Såhär fungerar det med dagens politik också har jag kommit fram till. Där Muslimer, kristna, vänster , SD , svenska folket är alla olika grupper som blir indragna och kränkta. Komplext.

Ni får ursäkta för OffT och moderator går gärna radera inlägget ifall det önskas. Jobbat två skift på raken med uselt betalt på ett sunkigt lager där min manliga kropp bara räknas som en utbytbar pjäs medans 90% av kvinnorna sitter på kontoret och slänger iväg ett mail eller två för någon 20:a mer i timmen än mig. Så jag är helt slut och vet inte vad jag pratar om längre . Godnatt .
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback