Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-22, 17:12
  #721
Medlem
OkandSlentrianists avatar
Hej, har ett litet problem inför mitt flyg nu på onsdag. Hittar inte det förbannade passet så har kollat på det här med provisoriskt pass, varav jag har några frågor:

Flyget går 9.15, kommer vara på flygplatsen runt 7.30. Bör jag försöka fixa provisoriska passet redan dagen innan eller kan jag lita på att det hinns med på morgonkvisten?

Är det några problem att flyga inrikes när jag väl har landat på stället? (Ska till Spanien och har för avsikt att ta en tur över till Kanarieöarna också). Måste tillbakaresan vara från samma ställe som jag ursprungligen åkte till, eller kan det vara från en annan stad i Spanien?
Citera
2015-06-22, 17:22
  #722
Medlem
flugzvamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OkandSlentrianist
Hej, har ett litet problem inför mitt flyg nu på onsdag. Hittar inte det förbannade passet så har kollat på det här med provisoriskt pass, varav jag har några frågor:

Flyget går 9.15, kommer vara på flygplatsen runt 7.30. Bör jag försöka fixa provisoriska passet redan dagen innan eller kan jag lita på att det hinns med på morgonkvisten?

Är det några problem att flyga inrikes när jag väl har landat på stället? (Ska till Spanien och har för avsikt att ta en tur över till Kanarieöarna också). Måste tillbakaresan vara från samma ställe som jag ursprungligen åkte till, eller kan det vara från en annan stad i Spanien?

Det är väl bättre att ha god tid på sig...

Om du reser till Spanien finns inga juridiska krav på att du ska ha med pass (svenskt ID-kort ska räcka). Däremot brukar många flygbolag kräva pass i alla fall, så du kan ringa till de du ska flyga med och fråga om du måste ha pass. T ex SAS säger att du inte behöver pass om du har ID-kort:

Citat:
Resa inom Schengen. Personkontrollerna har tagits bort vid gränserna mellan Schengenländerna. Trots det måste du ha pass eller det nya nationella ID-kortet med dig, eftersom det är de enda handlingar som visar ditt medborgarskap. Det nationella ID-kortet är SIS-märkt och du beställer det hos Polisen. Obs! De lettiska och estiska myndigheterna kräver fortsatt pass, eller nationellt ID-kort, både vid ankomst/avgång. Alla resande från Frankrike ska visa upp ett giltigt ID-kort eller pass vid avgång.
https://www.sas.se/allt-om-resan/inf...-visum/europa/
Citera
2015-06-22, 17:29
  #723
Medlem
OkandSlentrianists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flugzvamp
Det är väl bättre att ha god tid på sig...

Om du reser till Spanien finns inga juridiska krav på att du ska ha med pass (svenskt ID-kort ska räcka). Däremot brukar många flygbolag kräva pass i alla fall, så du kan ringa till de du ska flyga med och fråga om du måste ha pass. T ex SAS säger att du inte behöver pass om du har ID-kort:


https://www.sas.se/allt-om-resan/inf...-visum/europa/

Okej, ett provisoriskt pass får det bli.

Kan jag göra följande resa med provisoriskt pass;
Åker från Sverige till Barcelona, stannar 7 dagar för att sedan åka vidare till Kanarieöarna, stannar där 7 dagar och åker sedan till Madrid där jag stannar 5 dagar. Sedan åker jag hem till Sverige från Madrid. Går detta eller är det några komplikationer på inrikesflyg eller att ditresa och hemresa måste göras från samma destination i Spanien?
Citera
2015-06-22, 19:36
  #724
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cp-mongo
Tack för info! Och incheckningen kan jag göra idag, trots att det är ett par veckor kvar tills jag reser?
Hur pass långt i förväg du kan checka in beror helt och hållet på vilket flygbolag du flyger med.
Citera
2015-06-24, 00:15
  #725
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cp-mongo
Tack för info! Och incheckningen kan jag göra idag, trots att det är ett par veckor kvar tills jag reser?

Ja, det kan du.

Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Hur pass långt i förväg du kan checka in beror helt och hållet på vilket flygbolag du flyger med.

Fast personen ifråga skrev ju att det handlade om Wizzair. Att hen hade läst på hemsidan att man kan checka in tidigast 30 dagar före avfärd, men var ändå lite osäker. Om det är några veckor kvar till avfärd så är det mindre än 30 dagar kvar, så incheckningen kan göras närsomhelst. Så länge det görs senast 3 timmar före flygets avgång. Hade du läst att det handlade om Wizzair, så hade vi alla vetat det.
Citera
2015-07-23, 20:57
  #726
Medlem
läramighackas avatar
Ser tullpolisen belastningsrgistret när dom skannar passet? På in/utresor.
Citera
2015-07-23, 21:49
  #727
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av läramighacka
Ser tullpolisen belastningsrgistret när dom skannar passet? På in/utresor.

Knappast, men det vore kul att höra från nån som faktiskt vet. Sen om man ska vara petig är det "gränspolisen" som bemannar passkontrollerna.

Aktiva efterlysningar lär de däremot se.
Citera
2015-07-23, 22:32
  #728
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Knappast, men det vore kul att höra från nån som faktiskt vet. Sen om man ska vara petig är det "gränspolisen" som bemannar passkontrollerna.

Aktiva efterlysningar lär de däremot se.

Det skulle ju onekligen vara intressant att veta vad de ser. En gång när de scannade mitt pass så såg polisenmannen förbryllad ut och såg ut att fundera i en "evighet" innan han släppte iväg mig.

Kan det vara tidigare passager och registrerade boardingkort som de ser?
Citera
2015-07-23, 22:41
  #729
Medlem
NashvilleTNs avatar
När man reser inom Schengen är det väl inte passkontroll?
Är väl bara visa upp Nationellt-ID och kliva på? För de skannar väl ej?
Citera
2015-07-24, 08:20
  #730
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NashvilleTN
När man reser inom Schengen är det väl inte passkontroll?
Är väl bara visa upp Nationellt-ID och kliva på? För de skannar väl ej?
Enklare än så, ofta är det ingen ID-koll alls.
Checkar du in bagage ska ID kollas i Sverige, i övrigt är det bara flygbolagen som kanske undrar om du är du.
Citera
2015-07-24, 10:34
  #731
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Enklare än så, ofta är det ingen ID-koll alls.
Checkar du in bagage ska ID kollas i Sverige, i övrigt är det bara flygbolagen som kanske undrar om du är du.

Tror inte ens flygbolagen bryr sig. De gånger jag flugit inom Schengen senaste åren har det bara varit att visa upp giltigt boarding pass vid säkerhetskontrollen och sen vid gaten, that's it. Om jag är den person vars namn står på boarding passet har ingen brytt sig om att kolla. Heller inte om det verkligen är jag som beställer biljetten. Alltså måste det vara skitlätt att fly från Sverige om man är efterlyst, bara att boka biljett inom Schengen i annat namn och dra. Om man löser betalning med nån annans kort eller kontant på nåt sätt.
Citera
2015-07-24, 13:47
  #732
Medlem
NashvilleTNs avatar
Borde väl vara lätt som efterlyst att flyga i sitt eget namn om det inte är någon gränskontroll?
Bara boka, checka in och pinna på.
Ganska märkligt det där.

Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Alltså måste det vara skitlätt att fly från Sverige om man är efterlyst, bara att boka biljett inom Schengen i annat namn och dra. Om man löser betalning med nån annans kort eller kontant på nåt sätt.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f441724

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback