Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-09, 10:23
  #709
Medlem
beastlyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Där sa du något som ställde mig. Jag har aldrig köpt alkohol på någon svensk flygplats men väl på flera flygplatser inom EU. Kan ju faktiskt vara så att Sverige inte tillåter det och i sådant fall får jag be beastlyy om ursäkt. Jag åker till UK om två veckor och ska kolla lite noggrannare vad som gäller
Ursäkt mottagen När du åker till UK får du inte handla alkohol. Dock tobak till skattat pris.
Citera
2015-06-09, 22:38
  #710
Medlem
tourniquets avatar
Detta kanske inte hör hit men tänkte ändå fråga:

Vad är webbcheck-in till för när man ska åka med flyg? Man måste ju ändå komma till "incheckningen" av bagage för att få sitt boardingkort i vilket fall. Känns lite förvirrande. Vad händer om man skiter i att checka in i förväg? Kräver vissa flygbolag att man måste checka in över webben i förväg?
Citera
2015-06-10, 17:06
  #711
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tourniquet
Detta kanske inte hör hit men tänkte ändå fråga:

Vad är webbcheck-in till för när man ska åka med flyg? Man måste ju ändå komma till "incheckningen" av bagage för att få sitt boardingkort i vilket fall. Känns lite förvirrande. Vad händer om man skiter i att checka in i förväg? Kräver vissa flygbolag att man måste checka in över webben i förväg?

kan det ha med att man får välja plats/stol innan ? eller är jag helt fel ute ?
Citera
2015-06-11, 02:29
  #712
Medlem
om man bokar en flygbiljett sen vid gaten ändrar man sig och vill inte flyga kan man bara gå ut därifrån då?, är det okej eller kommer det bli några påföljder då?
Citera
2015-06-11, 08:27
  #713
Medlem
Ralph Wiggums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agggorius
om man bokar en flygbiljett sen vid gaten ändrar man sig och vill inte flyga kan man bara gå ut därifrån då?, är det okej eller kommer det bli några påföljder då?
Om du ändrar dig vid gaten dvs efter check-in så är väl risken att du skapar förseningar, framförallt om du har checkat in bagage då detta måste lastas ur planet igen. Så det är nog vettigast att säga till att du inte ska åka med. Ändrar du dig innan check-in däremot händer inte ett skit.
Citera
2015-06-12, 12:53
  #714
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tourniquet
Detta kanske inte hör hit men tänkte ändå fråga:

Vad är webbcheck-in till för när man ska åka med flyg? Man måste ju ändå komma till "incheckningen" av bagage för att få sitt boardingkort i vilket fall. Känns lite förvirrande. Vad händer om man skiter i att checka in i förväg? Kräver vissa flygbolag att man måste checka in över webben i förväg?

Många är vi som gärna väljer en bra eller åtminstone "ok" sittplats istället för att riskera att hamna bland de allra sista raderna som oftast inte är speciellt bra av olika anledningar. Generellt sett gäller "ju längre fram desto bättre".

Att checka in online ger möjligheten att välja plats, därför vill man göra det. Man kan oftast skriva ut boardingkort hemma, men ska man checka in bagage måste man ju ändå gå till en "bagage drop" och lämna bagaget. Det går annars bra att checka in online för att välja en bra plats och sen gå till en automat på flygplatsen för att skriva ut boardingkort om man t.ex. inte har någon skrivare.

Känner inte till något flygbolag som kräver online-incheckning.
Citera
2015-06-12, 17:34
  #715
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Många är vi som gärna väljer en bra eller åtminstone "ok" sittplats istället för att riskera att hamna bland de allra sista raderna som oftast inte är speciellt bra av olika anledningar. Generellt sett gäller "ju längre fram desto bättre".

Att checka in online ger möjligheten att välja plats, därför vill man göra det. Man kan oftast skriva ut boardingkort hemma, men ska man checka in bagage måste man ju ändå gå till en "bagage drop" och lämna bagaget. Det går annars bra att checka in online för att välja en bra plats och sen gå till en automat på flygplatsen för att skriva ut boardingkort om man t.ex. inte har någon skrivare.

Känner inte till något flygbolag som kräver online-incheckning.
Ryanair tar dock hutlöst betalt om man inte checkat in online och skrivit ut boardingkortet. Dom skriver ut kortet åt dig med har för mig att dom tar närmare 500 spänn för besväret.
Citera
2015-06-13, 22:45
  #716
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Ryanair tar dock hutlöst betalt om man inte checkat in online och skrivit ut boardingkortet. Dom skriver ut kortet åt dig med har för mig att dom tar närmare 500 spänn för besväret.

Aha, det visste jag inte, men det förvånar mig inte.
Citera
2015-06-14, 13:13
  #717
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tourniquet
Detta kanske inte hör hit men tänkte ändå fråga:

Vad är webbcheck-in till för när man ska åka med flyg? Man måste ju ändå komma till "incheckningen" av bagage för att få sitt boardingkort i vilket fall. Känns lite förvirrande. Vad händer om man skiter i att checka in i förväg? Kräver vissa flygbolag att man måste checka in över webben i förväg?
Många bolag erbjuder boardingcard i mobilen, kan vara en pdf med punktkod eller en app. Åker du med endast handbagage och har boardingcard när du kommer till flygplatsen så kan du gå direkt till säkerhetskontrollen -> baren -> gaten. Har du bara handbagage så kan du ofta gå till en automat på flygplatsen och skriva ut boardingcard där.
Citera
2015-06-22, 12:09
  #718
Medlem
cp-mongos avatar
Jag ska flyga med Wizzair om ett par veckor. För att undvika extrakostnader tänkte jag skriva ut boardingkorten hemma och sedan ta med till flygplatsen. På deras hemsida står det att man kan checka in tidigast 30 dagar innan avgång... Jag kan alltså checka in NU trots att det är flera veckor kvar? Och printa boardingkorten och sedan bara lämna in bagaget när jag är på flygplatsen? Eller är det ytterligare meck när jag är där?

Alltså förlåt, jag är helt efterbliven när det kommer till sådant här. Flyger i princip aldrig.
Någon som kan guida mig steg för steg till hur jag ska gå tillväga när det kommer till online incheckning med Wizz?
Citera
2015-06-22, 14:21
  #719
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cp-mongo
Jag ska flyga med Wizzair om ett par veckor. För att undvika extrakostnader tänkte jag skriva ut boardingkorten hemma och sedan ta med till flygplatsen. På deras hemsida står det att man kan checka in tidigast 30 dagar innan avgång... Jag kan alltså checka in NU trots att det är flera veckor kvar? Och printa boardingkorten och sedan bara lämna in bagaget när jag är på flygplatsen? Eller är det ytterligare meck när jag är där?

Alltså förlåt, jag är helt efterbliven när det kommer till sådant här. Flyger i princip aldrig.
Någon som kan guida mig steg för steg till hur jag ska gå tillväga när det kommer till online incheckning med Wizz?

Kortfattat sagt: du checkar in online. När du är klar så ska du skriva ut ditt boardingcard. När du är inne på hemsidan och checkar in online, så kommer du bland annat att fylla i information om bagage, så de kommer att veta om du har mer än bara handbagage. Eftersom du redan kommer att vara incheckad och ha angett antal bagage, så är det bara att lämna in bagaget och gå direkt till säkerhetskontrollen.
Citera
2015-06-22, 14:45
  #720
Medlem
cp-mongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Kortfattat sagt: du checkar in online. När du är klar så ska du skriva ut ditt boardingcard. När du är inne på hemsidan och checkar in online, så kommer du bland annat att fylla i information om bagage, så de kommer att veta om du har mer än bara handbagage. Eftersom du redan kommer att vara incheckad och ha angett antal bagage, så är det bara att lämna in bagaget och gå direkt till säkerhetskontrollen.

Tack för info! Och incheckningen kan jag göra idag, trots att det är ett par veckor kvar tills jag reser?
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f441724

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback