2015-02-23, 12:34
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Irriterande kanske, men de områden som sist kommer att erövras av robotar och teknologi, de människor som längst kan behålla sina jobb, torde vara just de som jobbar inom flum. Det är liksom det mest mänskliga.

Ja precis! All heder åt de som försöker bygga upp och/eller förbättra, utveckla, samhället men vi behöver också de som gör samhället tolererbart. Jag vill inte antyda att den första kategorin är män och den senare kvinnor men även om det skulle vara en ojämn könsfördelning så tycker inte jag att man kan säga att den ena rollen är bättre för mänskligheten än den andra.
Citera
2015-02-23, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Ja precis! All heder åt de som försöker bygga upp och/eller förbättra, utveckla, samhället men vi behöver också de som gör samhället tolererbart. Jag vill inte antyda att den första kategorin är män och den senare kvinnor men även om det skulle vara en ojämn könsfördelning så tycker inte jag att man kan säga att den ena rollen är bättre för mänskligheten än den andra.

Tänkte inte heller i banor av ojämn könsfördelning, men nu när jag gör det, så är ju det här ännu ett mans-problem.
Mannen blir till slut överflödig, men aldrig kvinnan.
Muskler är redan överflödigt och vem skulle någonsin kunna programmera kvinnlig logik?
Senast redigerad av ManManne 2015-02-23 kl. 14:19.
Citera
2015-02-23, 19:05
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realrecognizereal
Vadå helt omöjliga saker? Är det skillnad på män och kvinnor i så stor grad? Kan inte dom som vi män äta 2-3 gram protein varje dag samt träna stenhårt varjde dag sen låg ålder så du med kan mäta dig med oss fysiskt? Kan ni inte bli lika smarta som oss? Om vi sluta dalta med er skulle ni kunna bli lika mentalt starka med, finns ingen skillnad på män och kvinnor så.

Jag är redan smartare än dig men inte starkare i musklerna. Vad menar du med dalta egt?
Citera
2015-02-23, 20:54
Medlem
FlamingBacons avatar
Citat:
Jag ska leta efter användbara siffror. Innan dess tänkte jag bara passa på att nämna att undersökningen bara hade en värdesiffra, 1% kan alltså vara allt mellan 0.51-1.49% och därför kan man inte med säkerhet säga att det är fler tjejer än killar som läser konstnärligt. Annars går jag med på ditt resonemang.

Detta stämmer givetvis.

Citat:
Just konstnärliga tycker jag inte är onödiga för övrigt, flum kanske men ändå ofta något bra. Något jag gärna betalar för, konstfack etc. Bättre än filosofi (jag vill förresten säga att jag inte har något mot filosofi, jag har läst 4 terminer filosofikurser, men det är mer roligt än användbart) och dessutom kräver det ofta en riktig talang för något.

Ja, det fina med min ståndpunkt är ju att du kan fortsätta att betala för konstfack om du har lust med det, fast du får inte tvinga mig att göra det. Om dessa tjänster nu är så bra, varför kan inte teatrar och dylikt helt enkelt klara sig utan sina statliga privilegier och bidrag, och konkurrera med alla andra i ett rättvist och fritt system?

För övrigt finns det givetvis en hel del konstnärliga områden som i högsta grad är frivilliga och rimliga, exempelvis layouts på hemsidor eller produktformgivning. Problemet som jag har med "konst" är att det därtill finns en stor kategori av tämligen tveksamma figurer, som helt eller delvis lever på offentliga medel, förmodat eftersom ingen (eller få) är intresserade av att själva betala för deras produkter. Hur många teatrar i Sverige är självgående exempelvis? Följande skriver regeringen.

Citat:
För att bland annat öka den sociala och ekonomiska tryggheten för frilansande scenkonstnärer, avlasta arbetslöshetskassan samt utveckla arbetsförmedling och öka frilansande scenkonstnärers möjlighet till kompetensutveckling har riksdagen i olika omgångar beslutat om att anslå medel till så kallade scenkonstallianser där ett antal professionella skådespelare, dansare och musiker fått anställning och ersättning under de perioder då de saknar engagemang.

Detta är ju höjden av galenskap, offentlig korruption och ingrodda intressen. Varför ska dessa grupper särbehandlas? Varför får inte byggnadsarbetare samma förmåner exempelvis? Rimligen är det ju betydligt viktigare att ha någon som kan bygga hus, än personer som kan dansa. Endast ett offentligt system kan för övrigt föreställa sig att man "avlastar arbetslöshetskassan" genom att ge människor offentliga bidrag.

Skulle det finnas minsta vett i samhället (vilket demokratier sällan har) skulle givetvis alla statliga bidrag till "konstnärer" försvinna imorgon. Varför ska människor med riktiga jobb rånas för att att "konstnären" (läs arbetlösa) artisten Arne ska sitta hemma och rulla tummarna. Endast genomonda offentliga organisationer kan komma på något liknande. Föreställ dig att man skulle ge byggnadsarbetare lön och anställning när de "saknar engagemang".

Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Irriterande kanske, men de områden som sist kommer att erövras av robotar och teknologi, de människor som längst kan behålla sina jobb, torde vara just de som jobbar inom flum. Det är liksom det mest mänskliga.

Hur ska man betala flum människorna om man saknar produktionsbas? Man kan ju inte driva samhället på skatt man samlar in från offentligt anställda teaterskådespelare.

Helt sjukt. Vågar inte ens tänka tanken på hur jag skulle reagera om mitt yrke automatiserades eller flyttades till Kina, medans några artister vars "produktion" endast fungerar via statligt tvång skulle klara sig fint, även om de inte ens gör något. Känns som det vore bäst att helt enkelt själv satsa på något offentligt projekt, och lita på att staten tvingar någon att betala min lön, oavsett om jag gör något vettigt eller inte.

För övrigt helt vansinnigt att "präst" räknas som ett yrke som inte kommer att försvinna i framtiden. Varför finns "svenska" kyrkans ens, och varför får de tillgång till offentliga medel? Varför ska jag tvingas betala utbildningen av teologer?

EDIT: Det värsta av allt är ju att de stackarna som har valt att arbeta inom yrken som kommer att automatiseras, förmodligen främst kommer att reagera genom att rösta fram högre beskattning och frihetsberövande av de som är smarta nog att välja yrken som inte kommer att automatiseras.*

*Här inkluderar jag givetvis inte offentligt anställda, eftersom dessa av uppenbara anledningar aldrig betalar skatt i någon egentlig mening.
Senast redigerad av FlamingBacon 2015-02-23 kl. 21:01.
Citera
2015-02-24, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamingBacon
Hur ska man betala flum människorna om man saknar produktionsbas? Man kan ju inte driva samhället på skatt man samlar in från offentligt anställda teaterskådespelare.

Helt sjukt. Vågar inte ens tänka tanken på hur jag skulle reagera om mitt yrke automatiserades eller flyttades till Kina, medans några artister vars "produktion" endast fungerar via statligt tvång skulle klara sig fint, även om de inte ens gör något. Känns som det vore bäst att helt enkelt själv satsa på något offentligt projekt, och lita på att staten tvingar någon att betala min lön, oavsett om jag gör något vettigt eller inte.

För övrigt helt vansinnigt att "präst" räknas som ett yrke som inte kommer att försvinna i framtiden. Varför finns "svenska" kyrkans ens, och varför får de tillgång till offentliga medel? Varför ska jag tvingas betala utbildningen av teologer?

EDIT: Det värsta av allt är ju att de stackarna som har valt att arbeta inom yrken som kommer att automatiseras, förmodligen främst kommer att reagera genom att rösta fram högre beskattning och frihetsberövande av de som är smarta nog att välja yrken som inte kommer att automatiseras.*

*Här inkluderar jag givetvis inte offentligt anställda, eftersom dessa av uppenbara anledningar aldrig betalar skatt i någon egentlig mening.

Det här tål att tänkas på väldigt mycket. Kort tror jag att nästa våg av automatisering leder till ekonomiskt uppsving igen, även om fler kommer i kategorien "inga riktiga jobb".
Citera
2015-03-09, 23:13
Medlem
Det beror väl på vilka kriterier man har. Naturligtvis finns det kvinnor som är duktiga, men generellt så är det män som är världsledande inom i princip allt. Så generellt så är män bättre än kvinnor på allt (mätbart).
Citera
2015-06-20, 21:32
Medlem
Milford.Cubicles avatar
stå på händer kanske? vet inga killar som kan det
Citera
2015-06-20, 21:37
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milford.Cubicle
stå på händer kanske? vet inga killar som kan det

Haha driver du med mig? Stå på händer vet jag hur många som helst som kan... till och med dem som kan gå runt en gympa hall med händerna

Varför måste det alltid vara en tävling, om vilka som är bäst eller inte? Jag är nöjd med att kvinnor och män är bra på olika saker!

Men ja kvinnor är väl bättre på att köra bil i trafiken!
Citera
2015-06-20, 21:38
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Haha driver du med mig? Stå på händer vet jag hur många som helst som kan... till och med dem som kan gå runt en gympa hall med händerna

Varför måste det alltid vara en tävling, om vilka som är bäst eller inte? Jag är nöjd med att kvinnor och män är bra på olika saker!

Men ja kvinnor är väl bättre på att köra bil i trafiken!

men dom som klarar det blir diskvalificerade
Citera
2015-06-20, 21:40
Medlem
trickydicks avatar
Suga kuk, eller kanske bögar är bättre på det?
Citera
2015-06-21, 12:50
Medlem
teasardigs avatar
De flesta kvinnor är bättre än de flesta män på att sjunga. Kvinnliga proffssångare tror jag har ett bredare register och producerar renare toner. Kanske spelar föga roll nu med auto-tuners och datorproducerad musik, men ändå.
Citera
2015-06-21, 12:53
Medlem
NyanNyans avatar
På att ta hand om barn. Skulle aldrig lämna mina barn till en dagpappa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in