2014-09-10, 18:34
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
tack för din upplysning men jag anser att jag kan den mycket bra, eller bättre än dig.
Så jag påstår att " de som skrev evangelium " inte lärjungarna - det är din tolkning.
Nej nu ljuger du allt.

Citat:
Ursprungligen postat av Roger Viklund
Vilka lärjungar berättade om den saken?
Citat:
de som skrev evangelium. Finns ju bara ett men det är 4 i antal i NT.
Läser man Rogers inlägg och ditt svar framgår det tydligt att du menar att det var lärjungar som skrev dessa. Annars hade du förtydligat dig och gjort detta helt klart. Du ansåg att evangelierna var skrivna av de uppgivna författarna.

Och nej det kan du inte, det märks när du inte ens reagerar på en sådan enkel miss.
Citera
2014-09-10, 18:48
Medlem
Roger Viklunds avatar
För mitt vidkommande uppstod denna diskussion i #1597 genom att du Mitthopp påstod ”att jesus spikade upp på ett kors, är ren fakta, varför skulle lärjungarna ljuga om detta pinsamma historia, att deras ledare dödas på ett simpelt träkors som egentligen var avsett för upprorsmakare och slavar under år 30.” Jag frågade dig då vilka lärjungar som berättade om den saken. Och du svarade ” de som skrev evangelium.” Mitt svar är att endast två evangelier ens uppges vara skrivna av lärjungar till Jesus och att det är rätt osannolikt att någon av dessa båda är skrivna av en lärjunge till Jesus.
Citera
2014-09-10, 19:21
Medlem
Citat:
För mitt vidkommande uppstod denna diskussion i #1597 genom att du Mitthopp påstod ”att jesus spikade upp på ett kors, är ren fakta, varför skulle lärjungarna ljuga om detta pinsamma historia, att deras ledare dödas på ett simpelt träkors som egentligen var avsett för upprorsmakare och slavar under år 30.” Jag frågade dig då vilka lärjungar som berättade om den saken. Och du svarade ” de som skrev evangelium.” Mitt svar är att endast två evangelier ens uppges vara skrivna av lärjungar till Jesus och att det är rätt osannolikt att någon av dessa båda är skrivna av en lärjunge till Jesus.

vad hette dessa lärjungar som du påstår har skrivit har skrivet evangelium ? Har du namn på dessa ?
Citera
2014-09-10, 19:28
Medlem
Roger Viklunds avatar
Citat:
vad hette dessa lärjungar som du påstår har skrivit har skrivet evangelium ? Har du namn på dessa ?
Evangelierna uppges ju som du vet ha skrivits av Matteus, Markus, Lukas och Johannes. Kyrkan påstår inte ens själv att Markus och Lukas var lärjungar. Och den enda tidiga beskrivningen vi har (från Papias) av att Matteus skrev ett evangelium på hebreiska stämmer inte alls med det evangelium vi har och som tillskrivs Matteus. Detta evangelium skrevs inte av en lärjunge även om så påstås. Johannesevangeliet påstås också vara skrivet av en lärjunge, men är rimligen tillkommet alldeles för sent för att lärjungen Johannes skulle ha varit i livet och därmed kunnat skriva det. Evangeliet liknar dessutom inte alls en ögonvittnesskildring.
Citera
2014-09-10, 19:38
Medlem
Citat:
Evangelierna uppges ju som du vet ha skrivits av Matteus, Markus, Lukas och Johannes. Kyrkan påstår inte ens själv att Markus och Lukas var lärjungar. Och den enda tidiga beskrivningen vi har (från Papias) av att Matteus skrev ett evangelium på hebreiska stämmer inte alls med det evangelium vi har och som tillskrivs Matteus. Detta evangelium skrevs inte av en lärjunge även om så påstås. Johannesevangeliet påstås också vara skrivet av en lärjunge, men är rimligen tillkommet alldeles för sent för att lärjungen Johannes skulle ha varit i livet och därmed kunnat skriva det. Evangeliet liknar dessutom inte alls en ögonvittnesskildring.

1. hur vet du att det var just matt, mark, lukas och joh som skrev evangelium ?
Att det var så de hette.

2. att kyrkan påstår att Mark och Lukas inte var lärjungar, får står för de. Du står för ditt och jag för mitt.

3. Hur vet du när lärjungen Johannes dog ( ungefär på en höft - ett årtal ) för att han inte skulle ha skrivit just det evangelium som du påstår ?
Citera
2014-09-10, 19:57
Medlem
Roger Viklunds avatar
Citat:
1. hur vet du att det var just matt, mark, lukas och joh som skrev evangelium ?
Att det var så de hette.

2. att kyrkan påstår att Mark och Lukas inte var lärjungar, får står för de. Du står för ditt och jag för mitt.

3. Hur vet du när lärjungen Johannes dog ( ungefär på en höft - ett årtal ) för att han inte skulle ha skrivit just det evangelium som du påstår ?
Vad menar du?

1) Jag vet inte vem som skrev evangelierna. De uppges vara skrivna av Matteus, Markus, Lukas och Johannes. För mig är de anonyma.

2) Öhh, det är väl evangelierna själva som räknar upp de tolv lärjungarna och där finns inte Markus och Lukas med. Lukas sägs i Apostlagärningarna vara en läkare som reser tillsammans med Paulus.

3) Jag vet inget av detta. Tro inte att det finns de som VET. Men evangeliet är rimligen sent och sannolikheten säger att folk sällan blev närmare hundra år på den tiden. Evangeliet är dessutom skrivet på ett sätt som gör klart att den som skrev det knappast var på plats och såg med egna ögon det som skedde (eller troligare inte skedde).
Senast redigerad av Roger Viklund 2014-09-10 kl. 20:04.
Citera
2014-09-11, 08:40
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
sen ansar jag att var och en får döma hur man vill tro och hur man vill leva och om du sen kallar det hjärntvättad för att man lever efter sin övertygelse, har du inte med att göra.
Var och en angör hur den ska leva om den inte skadar andra ( och då innefattar det även djur ) [b]

Topicen Är Bibeln sann är det jag svarar på. Självklart, vill man följa någon ANNANS ideologi/övertygelse så fine, har man ingen egen så är det ju bara att köra på. Det sista håller jag med dig om men det krockar lite med det andra tycker jag, lite motsägelsefullt.
Citera
2014-09-12, 04:01
Medlem
Kommendantens avatar
Citat:
både bibeln och koranen påstår att om du följer denna lära så leder det till Gud.
Leder båda till Gud ?
Tänk om ingen av dem leder till frälsning?
Citera
2014-09-12, 11:46
Medlem
svart-rullstols avatar
Problemet här är att många framställer det dom TROR som SANT. Man tror något för att man inte vet säkert, för visste man säkert så kunde man säga att man visste att det var så istället.

Citat:
Ursprungligen postat av Kommendanten
Tänk om ingen av dem leder till frälsning?

Tänk om frälsning är en myt?
Citera
2014-09-12, 12:19
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svart-rullstol
Problemet här är att många framställer det dom TROR som SANT. Man tror något för att man inte vet säkert, för visste man säkert så kunde man säga att man visste att det var så istället.

Att vilja frälsa, är ingen nyt utan en sanning.

Du har frälsarmytomanin insprängt i varenda handelsparameter. Så att frälsningsproblematiken inte är sann, är en myt-på-myt.
Citera
2014-09-13, 05:50
Medlem
Kommendantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svart-rullstol

Snuttefiltism. Eller det finns ingen gud, eller gud är deistisk och ger fullständigt fan i sin skapelse. Eller det finns ingen religion som korrekt svarar mot verkligheten och gud gråter över den skit folk gör i "hans" namn.

Börjar mer och mer luta mot ignostisism.
Citera
2015-06-15, 16:22
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Bevisar bibeln gud, eller skrevs bibeln för att uppodla gudsidén som idé?

Existentiellt kan det ju ha betydelse för dem som som har gud som motiv och "skäl" i olika livsbeslut...

T.ex bibeln som terapibok... / ett terapeutiskt verktyg, då gäller belägg av helt annan kaliber, än bibeln som kvällslektyr mest, tronsinsprirerande för gemene mans diverse gudsgrubblerier i allmänhet.
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2015-06-15 kl. 16:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in