Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-17, 13:33
  #1
Medlem
Asien:

Förkvalet spelades i mars tidigare i år. Sri Lanka, Macao, Mongoliet, Pakistan, Brunei-Darussalam och Nepal har redan nu fått sikte in sig på Qatar 2022 istället.

Intressant med nytt upplägg. Det blir många matcher och lag som tidigare åkt ut i ett tidigt skede får alltså nu vara med och spel gruppmatcher med start i veckan som kommer.


GRUPP A
Förenade Arab Emiraten
Malaysia
Palestina
Saudi Arabien
Timor Leste

GRUPP B
Australien
Bangladesh
Jordanien
Kirgizistan
Tadzjikstan

GRUPP C
Bhutan
Hong Kong
Kina
Maldiverna
Qatar

GRUPP D
Guam
Indien
Iran
Oman
Turkmenistan

GRUPP E
Afghanistan
Japan
Kambodja
Singapore
Syrien

GRUPP F
Taiwan
Indonesien
Irak
Thailand
Vietnam


GRUPP G
Sydkorea
Kuwait
Laos
Libanon
Myanmar

GRUPP H
Bahrain
Nordkorea
Filippinerna
Uzbekistan
Jemen


Gruppsegrarna samt de fyra bästa tvåorna går vidare till nästa omgång, som avgörs i två grupper med sex lag i varje. Där de två bästa åker direkt till Ryssland.

Ska naturligtvis bli extra intressant att följa Qatar här.


Concacaf:

Har kommit fram till den andra omgången med utslagsmatcher. Amerikanska Jungfruöarna, Anguilla, Turks-Cacaioöarna, Bahamas, Kajmanöarna, Brittiska Jungfruöarna och Montserrat har blivit utslagna

Om några veckor kommer följande göra upp om vidare spel i kvalet.

Nicaragua - Surinam
Curacao - Kuba
Saint Kitt Nevis - El Salvador
Puerto Rico - Grenada
Saint Vincent Grenadines - Guyana
Aruba - Barbados
Antigua Barbuda - Saint Lucia
Guatemala - Bermuda
Dominikanska republiken - Belize
Dominica - Kanada

Vinnarna vidare till tredje omgången där Haiti och Jamaica väntar. Med andra ord tolv lag som gör upp i utslagsmatcher om sex platser i det kommande gruppspelet.

Kan de gamla VM-nationerna El Salvador och Kanada komma tillbaka är frågan?




----


Jag hade för mig att det redan fanns en tråd men jag hittade den inte när jag sökte. Admin får gärna flytta till rätt plats.
Citera
2015-05-17, 14:25
  #2
Medlem
Orättvist att massa C-nationer får slåss mot varandra i Asien, medan vi i Europa tvingas tampas med Tyskland, Spanien, Frankrike, etc. Bra lag missar VM medan typ Nordkorea och Iran går vidare (De parkerar ju ändå bara bussen, skiiiitroligt att titta på!!!).

Jag vet att det är av logistiska skäl. Men i en rättvis värld hade vi fått haft Indien och Kambodja i vår grupp, medan Tyskland, Belgien och Frankrike fått tampas med Oman och Uzbekistan. Nu glider dessa lag på en räkmacka, då de aldrig får möta kvalificerat motstånd.
Citera
2015-06-13, 10:49
  #3
Medlem
Qatar som är extra intressanta att följa hade problem med Maldiverna i sin första match och vann enbart med 1-0 på bortaplan
Citera
2015-06-13, 17:42
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBlanko
Orättvist att massa C-nationer får slåss mot varandra i Asien, medan vi i Europa tvingas tampas med Tyskland, Spanien, Frankrike, etc. Bra lag missar VM medan typ Nordkorea och Iran går vidare (De parkerar ju ändå bara bussen, skiiiitroligt att titta på!!!).

Jag vet att det är av logistiska skäl. Men i en rättvis värld hade vi fått haft Indien och Kambodja i vår grupp, medan Tyskland, Belgien och Frankrike fått tampas med Oman och Uzbekistan. Nu glider dessa lag på en räkmacka, då de aldrig får möta kvalificerat motstånd.

Eh? Kvalet i Asien spelas ju i flera omgångar. Vinnarna i grupperna går vidare till nya grupper. Allt prat om räkmacka är skitsnack. Vi pratar alltså om en gigantisk världsdel med enorma resesträckor och många kvalmatcher för lag som vill ta sig till VM.
Citera
2015-06-14, 20:11
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trekky76
Eh? Kvalet i Asien spelas ju i flera omgångar. Vinnarna i grupperna går vidare till nya grupper. Allt prat om räkmacka är skitsnack. Vi pratar alltså om en gigantisk världsdel med enorma resesträckor och många kvalmatcher för lag som vill ta sig till VM.

Tycker du det är roligt med Nordkorea och Iran i ett stort mästerskap? Jag tycker det kan vara roligt ibland, men inte om det är på bekostnad av att bra Europeiska lag missar VM.
Citera
2015-06-14, 20:54
  #6
Medlem
Jaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBlanko
Tycker du det är roligt med Nordkorea och Iran i ett stort mästerskap? Jag tycker det kan vara roligt ibland, men inte om det är på bekostnad av att bra Europeiska lag missar VM.

Ja tycker det är viktigare att hela världen är representerade i ett VM än att Europas 14-16e bästa lag ska vara med. Säg mig vad som gör att det är så mycket roligare med ett VM där ett nutida Tjeckien, Slovenien eller Ukraina är representerat istället för ett marginellt sämre Iran eller Australien?
Citera
2015-06-15, 08:38
  #7
Medlem
Hunden007s avatar
läste Sverige kommer hamnar i POT 3 i kvalet. nu krävs det få en bra lott.

fast det mest tråkigaste vm går i Ryssland

http://www.football-rankings.info/20...efa-10000.html

Pot 1: Germany, Belgium, Netherlands, Romania, England, Portugal, Spain, Croatia, Italy
Pot 2: Slovakia, Czech Republic, Wales, Switzerland, Austria, France, Denmark, Iceland, Bosnia-Herzegovina
Pot 3: Scotland, Poland, Ukraine, Northern Ireland, Greece, Sweden, Serbia, Israel, Hungary
Pot 4: Slovenia, Republic of Ireland, Albania, Turkey, Norway, Bulgaria, Montenegro, Finland, Armenia
Pot 5: Belarus, Estonia, Latvia, Lithuania, Cyprus, FYR Macedonia, Azerbaijan, Faroe Islands, Moldova
Pot 6: Kazakhstan, Georgia, Liechtenstein, Malta, Luxembourg, San Marino, Andorra

Den väntade lottningen som går i Juli
__________________
Senast redigerad av Hunden007 2015-06-15 kl. 08:42.
Citera
2015-06-15, 10:53
  #8
Medlem
asså jag fattar verkligen inte hur fan FIFA kan tro att deras ranking representerar lagens styrka väl? vad i hela jävla friden gör skitlandet rumänien som toppseedat? hur kan dom på allvar vara högre rankade än iallafall frankrike och schweiz? tveksamt att dom ens har presterat bättre än vare sig sverige, danmark eller bosnien för den delen. dom har ju för fan inte kvalat till ett mästerskap sedan 2008. fyfan va trött jag blir på cp-systemet.
Citera
2015-06-15, 12:49
  #9
Medlem
Hunden007s avatar
okej. kopierade bara in allt utan knappt läsa vara alla länder är. Hur fan kan Rumänien och Wales vara i högsta? Sverige borde börja spela emot Andorra och San Marino i vänskap matcherna.
Citera
2015-06-15, 12:57
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hunden007
läste Sverige kommer hamnar i POT 3 i kvalet. nu krävs det få en bra lott.

fast det mest tråkigaste vm går i Ryssland

http://www.football-rankings.info/20...efa-10000.html

Pot 1: Germany, Belgium, Netherlands, Romania, England, Portugal, Spain, Croatia, Italy
Pot 2: Slovakia, Czech Republic, Wales, Switzerland, Austria, France, Denmark, Iceland, Bosnia-Herzegovina
Pot 3: Scotland, Poland, Ukraine, Northern Ireland, Greece, Sweden, Serbia, Israel, Hungary
Pot 4: Slovenia, Republic of Ireland, Albania, Turkey, Norway, Bulgaria, Montenegro, Finland, Armenia
Pot 5: Belarus, Estonia, Latvia, Lithuania, Cyprus, FYR Macedonia, Azerbaijan, Faroe Islands, Moldova
Pot 6: Kazakhstan, Georgia, Liechtenstein, Malta, Luxembourg, San Marino, Andorra

Den väntade lottningen som går i Juli
Drömlottning: Rumänien, Bosnien, Sverige, Finland, Estland, Andorra
Mardrömslottning: Tyskland, Slovakien, Sverige, Turkiet, Azerbajdzjan, Kazakstan
Citera
2015-06-15, 13:04
  #11
Medlem
Hunden007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaconBacon
Drömlottning: Rumänien, Bosnien, Sverige, Finland, Estland, Andorra
Mardrömslottning: Tyskland, Slovakien, Sverige, Turkiet, Azerbajdzjan, Kazakstan

wtf Slovakien?

byt ut dem med Italien och Frankrike så håller jag med
Citera
2015-06-15, 18:28
  #12
Medlem
Algot79s avatar
Verkar lite konstigt här. Jag har läst att UEFA har 13 (+ 1 som är Ryssland) platser i VM.

I första läget har det stått att det skall bli 9 grupper. Segrarna går direkt och de åtta bästa tvåorna kvalar mot varandra om de återstående fyra plasterna.

Men nu är det ju bara 6 seedningsgrupper. Antar att dem ändrat antalet grupper då
Så kanske de två första i varje grupp till VM + 1 lag till.

Hittar inget mer om det för tillfället.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback