• 1
  • 2
2011-01-21, 15:33
Medlem
Bygg i aluminium om du är duktig pa att svetsa, trä kräver mycket underhall i jämförelse, stal ar tungt och
dyrt.
Plast/glasfiber är mycket jobb att bygga gjutformar.
Citera
2015-06-09, 14:51
Medlem
Tjenare!

Jag kollar runt på båtar mest för skojs skull för tillfället och undrar om det går att bygga en båt med cellplaststomme (frigolit). Sen klä hela skiten med glasfiber? Blir det för svagt tror ni?

ps. det är nämligen grymt lätt att skulptera i cellplast så man kan få designen att se ut i princip hur man vill +att det är ett väldigt lätt material .ds
Citera
2015-06-09, 21:36
Medlem
Borhemmas avatar
Frigoliten tål inte polyester tyvärr, så det går bort. En sandwichkonstruktion går ju ut på att använda ett distansmatrial, och många båtar är uppbyggda så. Vanligtvis används trä(tyvärr), typ björkplyfa, men även Divinycell och liknande. Divinycell finns i olika densiteter och är smidigt att jobba med, men är tyvärr rätt dyrt.
Citera
2015-06-10, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Borhemma
Frigoliten tål inte polyester tyvärr, så det går bort. En sandwichkonstruktion går ju ut på att använda ett distansmatrial, och många båtar är uppbyggda så. Vanligtvis används trä(tyvärr), typ björkplyfa, men även Divinycell och liknande. Divinycell finns i olika densiteter och är smidigt att jobba med, men är tyvärr rätt dyrt.

Takar för svaret! Aha, polyester är det man binder ihop glasfibern med eller? Det som dom i USA kallar "resin"?

Synd, kändes ganska perfekt annars.
Citera
2015-06-10, 09:25
Medlem
Jag rekommenderar plywood till båtbygge för amatörer. Jag såg Sam Devlins hemsida i början av tråden. Jag har varit och kollat hans ställe i Olympia, Washington state. Han bygger otroliga båtar i plywood som också i många fall är lämpliga som amatörbyggen.

Jag har byggt en "Sand dollar" efter design av Arch Davis. Det är en synnerligen enkel, flatbottnad och ganska ful plywoodbåt, som vi förlängde med ca 60 cm (från 11 fot till 13 fot) och höjde fribordet med ca 7,5 cm. Resultatet blev en dagseglare med sprisegel och centerbord. Vi sålde båten till Båstadstrakten där den fortfarande lär finnas. Plywood är ett fantastiskt material, flexibelt och förlåtande. Men man ska använda båtplywood, inte "plyfa" eller "björkplyfa", eller "möbelplyfa". Man måste ha ett någorlunda strukturerat omdöme för att klara dylika projekt. En torr och ljus verkstad är också en värdefull tillgång.

Ett modernt byggsätt är med divinycell a´la Yrvind. Man bygger helt enkelt sin båt i skivor av divinyceller med epoxilim som bindmedel. Byggmetoden är inte helt olik den som tillämpas med plywood - fast divinyplattorna är tjockare och limmas kant i kant. Jag har sett byggen med plattor upp till ca 5 cm tjocka men de kan också vara ca 2 cm. Man innesluter hela bygget på såväl in- som utsidan med epoxi, plus glasfiberväv. Båtskrovets cellplattor funkar som distansmaterial. Jag har bara kollat sporadiskt på ett par sådana byggen och är måttligt uppdaterad.
Citera
2015-06-10, 12:39
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rymdrattan
Takar för svaret! Aha, polyester är det man binder ihop glasfibern med eller? Det som dom i USA kallar "resin"?
"Resin" är ett samlingsord för alla former av matris. Polyester är mycket riktigt en vanlig och jämförelsevis billig matris, vinylester och lamineringsepoxy dyrare.
Citera
2015-07-06, 21:38
Medlem
Jag är också lite nyfiken på detta, vet att det även finns skolor
där man får lära sig bygga båt. Kollat fhsk.nu där det finns en del
Folkhögskolor, bl.a. en där jag tror att man första året fick vara med
och bygga ev också renovera, valde man att gå ett år 2 så har man då
det året på sig att bygga sin egen båt som man sedan tar med
sig ut på tur till våren innan avslutningen.

Dock läste jag också att man ägnar mycket kvällar och helger
i verkstaden och åt sitt eget projekt bl.a. men det lät ju väldigt
trevligt med praktiskt arbete på fritiden, eller snickarglädje kanske
det kallas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem