2015-06-06, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Har inte så mycket med smarthet att göra utan mer med personlighet, de flesta människor följer flocken för de är livrädda för att stå där ensamma med svarte petter. Jag har alltid varit ensamvarg och aldrig brytt mig vad folk tycker och tänker.

Och jo både HM och andra kvalitetsbolag kommer att gå ned till det pris jag vill betala, det är inte annorlunda denna gången heller.

Hur många miljoner har du tjänat hittills på aktiemarknaden? Jag köper gärna dina framtida HM aktier för 250 kr. När vill du sälja och hur många?
Citera
2015-06-06, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WHISTLETOE
Hur många miljoner har du tjänat hittills på aktiemarknaden? Jag köper gärna dina framtida HM aktier för 250 kr. När vill du sälja och hur många?

För det första säljer jag inga aktier, för det andra så investerar jag i mer än i börsen, för det tredje så är jag inte miljonär eller jo om jag säljer allt jag äger och har och flyttar in in hyreslägenhet så hade jag fått ihop några miljoner.
Citera
2015-06-06, 22:17
Medlem
Citat:
Så länge de inte sänker utdelningen skiter jag fullständigt i vad de blir "värda", betalar de 9,75:- i utdelning per aktie och år så kvittar det väl om marknaden "värderar" aktien till 350:- eller 150:- blir ju samma utdelning till mig oavsett.
Bra för dig då som nöjer dig med 100 000 till 55 000 på ett år du kan nog göra mycket med de 5000kr under året också
Citera
2015-06-06, 22:17
Medlem
Citat:

Glömde fråga, hur mycket har du själv tjänat på aktier?
Citera
2015-06-06, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WendyL
Bra för dig då som nöjer dig med 100 000 till 55 000 på ett år du kan nog göra mycket med de 5000kr under året också

De flesta pallar inte med börsen just på grund av att de är ute efter snabba cash.

Om jag har tex 5000:- över var månad som jag inte har någon nytta av så kan jag lika väl lägga de på börsen, och på sätt så öker ju min månadsinkomst år efter år, pengar man behöver lägger man inte på börsen.
Citera
2015-06-07, 00:24
Medlem
Citat:
För det första säljer jag inga aktier, för det andra så investerar jag i mer än i börsen, för det tredje så är jag inte miljonär eller jo om jag säljer allt jag äger och har och flyttar in in hyreslägenhet så hade jag fått ihop några miljoner.

Vänligt av dig. Då din kunskap vida överstiger marknadens vore det orättvist att du bara ska håva in liksom. Tack för din solidaritet.

Citat:
Glömde fråga, hur mycket har du själv tjänat på aktier?

Hur mycket jag tjänat är irrelevant då jag inte påstår att jag vet vad aktier egentligen är värda. Min första investering i HM skedde i början på 2000-talet. Sedan dess har jag successivt ökat mitt innehav. Exakt hur många aktier jag äger är min ensak och varierar men har inte understigit 1000 de senaste 5 åren. Min senaste post köptes runt 335 kr. Då jag inte har för avsikt att avyttra mitt innehav de närmaste 30 åren återstår att se hur mycket jag kommer att tjäna.

Citat:
Ursprungligen postat av Extreme75
Vad tror ni på Indienfonder. Förra året låg dom på rekordnivåer. De sista tre månaderna har dom åkt upp och ner, vad innebär det för fortsättningen på 2015.

Med tanke på utvecklingen i BRIC hade jag avstått. Å andra sidan får snälla pojkar heller inte kyssa vackra flickor. Enbart du kan fatta dina investeringsbeslut. Hur Indien kommer att utvecklas de kommande 3 åren är en helt annan fråga än hur Indien kommer att utvecklas de kommande 30 åren.

P.S. Uppriktigt hade jag i dagsläget känt mig tryggare med en investering i Japan än Indien trots senaste årens dramatiska uppgång till 15-års högsta. Indien har enorma strukturella problem medan Japan tack vare fortsatta investeringar i ny teknik nu äntligen ser ut att ha en faktisk lösning på sina demografiska problem. Välmående länder tenderar att ha en välmående börs.
Senast redigerad av WHISTLETOE 2015-06-07 kl. 00:38.
Citera
2015-06-07, 07:53
Medlem
Extreme75s avatar
Citat:
Vänligt av dig. Då din kunskap vida överstiger marknadens vore det orättvist att du bara ska håva in liksom. Tack för din solidaritet.

Hur mycket jag tjänat är irrelevant då jag inte påstår att jag vet vad aktier egentligen är värda. Min första investering i HM skedde i början på 2000-talet. Sedan dess har jag successivt ökat mitt innehav. Exakt hur många aktier jag äger är min ensak och varierar men har inte understigit 1000 de senaste 5 åren. Min senaste post köptes runt 335 kr. Då jag inte har för avsikt att avyttra mitt innehav de närmaste 30 åren återstår att se hur mycket jag kommer att tjäna.

Med tanke på utvecklingen i BRIC hade jag avstått. Å andra sidan får snälla pojkar heller inte kyssa vackra flickor. Enbart du kan fatta dina investeringsbeslut. Hur Indien kommer att utvecklas de kommande 3 åren är en helt annan fråga än hur Indien kommer att utvecklas de kommande 30 åren.

P.S. Uppriktigt hade jag i dagsläget känt mig tryggare med en investering i Japan än Indien trots senaste årens dramatiska uppgång till 15-års högsta. Indien har enorma strukturella problem medan Japan tack vare fortsatta investeringar i ny teknik nu äntligen ser ut att ha en faktisk lösning på sina demografiska problem. Välmående länder tenderar att ha en välmående börs.

Jo, jag var inne på att köpa Japan istället som börjar röra sig uppåt.

Varför jag valde Indienfonder var för att dom ligger för långt ifrån EU som smittas av varandras upp/nergångar och förra årets uppgång. Indien tänkte ja, rubbar man inte så lätt.
Citera
2015-06-07, 11:17
Medlem
Citat:
Hur mycket jag tjänat är irrelevant då jag inte påstår att jag vet vad aktier egentligen är värda.

Antagligen skojar du med mig MEN om du på allvar menar att du inte vet värdet på tex H&M så kanske du skall syssla med annat än värdeinvestering. Du vet att alla årsredovsiningar finns att tillgå gratis va?
Citera
2015-06-07, 11:19
Medlem
Förresten nu har Stockholmsbörsen gått ner 8% sedan April, snart kan man börja handla billigt tydligen
Citera
2015-06-07, 11:36
Medlem
Letade lite bland mina favvo ekonomibloggare och de hade gjort sina uträkningar på vad de tyckte H&M är värd (sök i deras bloggar om ni vill veta hur de räknat). Nu är en del av inläggen lite gamla så deras syn på värdet kan självfallet gått upp eller ned något.

Vill oxå meddela att jag är 100% säker påatt dessa eminenta bloggare är massvis gånger bättre än mig på värdeberäkning

Så här mycket tyckte de H&M är värd:

220:- enligt Lundaluppen.
Under 200:- helst 180:- enligt Analysakademin.
250:_ enligt 40% 20 år.
190:- enligt Trygg framtid.
200:- enligt besser1.
Citera
2015-06-07, 11:52
Medlem
OMXSPI som jag följer har gått ner 9,2% sedan slutet av april, lite väl snabb nedgång så går säkert upp lite i veckan som kommer för att sedan sakta men säkert knacka sig neråt med en och annan uppgång
Citera
2015-06-07, 12:13
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Förresten nu har Stockholmsbörsen gått ner 8% sedan April, snart kan man börja handla billigt tydligen
Säg till när OMXS30 står i 1000 ;D
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in