Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-04, 13:24
  #121
Medlem
Kenny Kuks avatar
Har polisen begått ett enormt misstag som inte bedrivit denna utredning som en mordutredning från första början? Det är väl så polisen brukar arbeta, att om det inte vet så antar de det värsta så att inte värdefull tid ska gå om intet. T ex har det nu dröjt en vecka innan riksmord blivit inkopplad. Exakt den kritik som nyligen utdelades mot utredningen av det olösta dubbelmordet i Brattås 2005, där det dröjde åtta dagar innan riksmord blev involverade.


Rak fråga: varför bedrev inte polisen detta som en mordutredning från första dagen?
Citera
2015-06-04, 13:24
  #122
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ake.Jimmiesson666
Är mordbrännaren & barnamördaren redan ute? Säg att det inte är sant. Är det ens teoretiskt möjligt att bli frisk så snabbt efter att ha huggit ihjäl ett barn?

Fast, det handlar ju inte riktigt om att vara frisk eller ej. Det handlar om hur risken för återfall i allvarlig brottslighet bedöms.
Citera
2015-06-04, 14:04
  #123
Medlem
vonFlints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ake.Jimmiesson666
Är mordbrännaren & barnamördaren redan ute? Säg att det inte är sant. Är det ens teoretiskt möjligt att bli frisk så snabbt efter att ha huggit ihjäl ett barn?


Han är absolut ute, och varit så ett tag också. Det var ett par år sedan jag såg honom på en möbelaffär i Jönköping, och tro mig när jag säger att jag känner igen honom. Dock tänkte jag aldrig på ifall någon form utav vårdare var med honom.

Och som sagt, har en bekant som bor i närheten och samtliga där vet om att Tobia* mördare bor nere i byn.

En kraftigt psyksjuk man bor i närheten, har också tidigare eldat. Ska bli jävligt intressant att följa detta, men tycker absolut han borde vara ett hett spår.
Citera
2015-06-04, 14:44
  #124
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonFlint
Han är absolut ute, och varit så ett tag också. Det var ett par år sedan jag såg honom på en möbelaffär i Jönköping, och tro mig när jag säger att jag känner igen honom. Dock tänkte jag aldrig på ifall någon form utav vårdare var med honom.

Och som sagt, har en bekant som bor i närheten och samtliga där vet om att Tobia* mördare bor nere i byn.

En kraftigt psyksjuk man bor i närheten, har också tidigare eldat. Ska bli jävligt intressant att följa detta, men tycker absolut han borde vara ett hett spår.

Han har inte bara varit på permission då? För permissioner fick han redan efter ett år...
Citera
2015-06-04, 15:06
  #125
Medlem
Flurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonFlint
Han är absolut ute, och varit så ett tag också. Det var ett par år sedan jag såg honom på en möbelaffär i Jönköping, och tro mig när jag säger att jag känner igen honom. Dock tänkte jag aldrig på ifall någon form utav vårdare var med honom.

Och som sagt, har en bekant som bor i närheten och samtliga där vet om att Tobia* mördare bor nere i byn.

En kraftigt psyksjuk man bor i närheten, har också tidigare eldat. Ska bli jävligt intressant att följa detta, men tycker absolut han borde vara ett hett spår.

Enligt mina källor är inte Tobias ute.
Citera
2015-06-04, 15:07
  #126
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flurp
Enligt mina källor är inte Tobias ute.



Tobias är död. Mördaren heter Kristian.
Citera
2015-06-04, 15:09
  #127
Medlem
vonFlints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Han har inte bara varit på permission då? För permissioner fick han redan efter ett år...


Första gången jag såg honom kan han mycket väl varit ute på permission.

Fick precis lite info här nu. Han bodde på ett område i Norra Hammar som hette " Slättenhusen". Polisen hade knackat lite dörr igår och min bekanta källa hade frågat polisen om det inte kunde vara denna herre. Men icke hade de sagt. Tydligen bor han inte kvar där längre, tror han även bytt namn.. hittar en Li*m S*llbring med adress okänd. Ålder stämmer.
Visst kan han tagit en tripp till sina gamla trakter, men att polisen visste om att han inte fanns kvar inom området tyder på att de förmodligen kollat honom.
__________________
Senast redigerad av vonFlint 2015-06-04 kl. 15:36.
Citera
2015-06-04, 15:09
  #128
Medlem
Flurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk


Tobias är död. Mördaren heter Kristian.


Ah menade Herr Sallbring, inte Tobias. Sorry
Citera
2015-06-04, 16:47
  #129
Avstängd
Psykiatrin i Jönköping och speciellt rättspsykiatri har haft mycket problem med tungt klientel.
Detta trots att det idag ändå är att betrakta som svängdörrar inom psykvården.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6037543
Citera
2015-06-04, 16:55
  #130
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av vonFlint
Han är absolut ute, och varit så ett tag också. Det var ett par år sedan jag såg honom på en möbelaffär i Jönköping, och tro mig när jag säger att jag känner igen honom. Dock tänkte jag aldrig på ifall någon form utav vårdare var med honom.

Och som sagt, har en bekant som bor i närheten och samtliga där vet om att Tobia* mördare bor nere i byn.

En kraftigt psyksjuk man bor i närheten, har också tidigare eldat. Ska bli jävligt intressant att följa detta, men tycker absolut han borde vara ett hett spår.


Det stämmer.Han eldade upp sin mors lägenhet

"Mannen dömdes till rättspsykiatrisk vård för mordbrand sommaren 2004 och släpptes i slutet av november förra året. Han har sedan dess haft kontakt med psykiatrin på frivillig basis, enligt polisen i Jönköping.

Mannen dömdes tidigare för att ha tänt eld på sin mammas lägenhet. Han erkände mordbranden, och sade att det var röster som hade sagt åt honom att utföra dådet. Mannen startade bränder i lägenhetens samtliga rum innan han lämnade bostaden."Bengt Hultqvist, presstalesman för polisen i Jönköping.

http://www.sydsvenskan.se/sverige/no...ordade-pojken/
Citera
2015-06-04, 17:33
  #131
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonFlint
Första gången jag såg honom kan han mycket väl varit ute på permission.

Fick precis lite info här nu. Han bodde på ett område i Norra Hammar som hette " Slättenhusen". Polisen hade knackat lite dörr igår och min bekanta källa hade frågat polisen om det inte kunde vara denna herre. Men icke hade de sagt. Tydligen bor han inte kvar där längre, tror han även bytt namn.. hittar en Li*m S*llbring med adress okänd. Ålder stämmer.
Visst kan han tagit en tripp till sina gamla trakter, men att polisen visste om att han inte fanns kvar inom området tyder på att de förmodligen kollat honom.
Då får jag väl ge dig lite mer info. Norrahammar är ett ord. Området heter Slätten, och "Slättenhusen" är väl hyreshusen vid Hammarvägen. Om han har okänd adress har han antingen skyddad identitet eller så finns han på anstalt. Jag vet inte hur det fungerar, för jag aldrig suttit inne, men blir man skriven där också? Hålls han fortfarande inlåst men får permission har ju polisen koll på var han befann sig. Hur som har polisen en skyldighet att avföra honom från utredningen. De är ju inte dummare än folk som bor där, som minns vad som hände 2007 bara några hundra meter från den aktuella brottsplatsen.
Citera
2015-06-04, 17:36
  #132
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Rak fråga: varför bedrev inte polisen detta som en mordutredning från första dagen?
Jag förstår inte riktigt hur du tänker. Är inte rubriceringen mordbrand en mordutredning då?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback