Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-04, 13:58
  #1
Medlem
Något jag lagt märke till under hela min uppväxt är att tjejer är värdelösa på att kasta föremål. Hur kommer detta sig och varför kan killar kasta föremål som man ska, naturligt från barnsben?

Handlar det om att tjejer saknar motoriken från födsel eller är det en social konstruktion dom spelar på för att framstå som feminina?
Citera
2015-06-04, 14:01
  #2
Medlem
Afghanistanians avatar
Om killen är starkare antar jag? Spelar ju också roll på vilket sätt de kastar, tjejerna jag sett kastar på ett underligt sätt
Citera
2015-06-04, 14:02
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Afghanistanian
Om killen är starkare antar jag? Spelar ju också roll på vilket sätt de kastar, tjejerna jag sett kastar på ett underligt sätt
Ja det är ju sättet dom kastar på som jag ifrågasätter. Även den klenaste killen vet hur man kastar boll.
Citera
2015-06-04, 14:03
  #4
Medlem
mungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viktim
Hur kommer detta sig och varför kan killar kasta föremål som man ska, naturligt från barnsben?
Det kan vi inte! Killar lär sig att kasta saker för att killar tränar på att kasta saker. Väldigt ofta. Därför är tjejer generellt sämre på att kasta - brist på övning! Jag känner flera killar som kastar precis som tjejer, och det är killar som suttit hemma och spelat datorspel istället för att leka med bollar under uppväxten.
Citera
2015-06-04, 14:06
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viktim
Något jag lagt märke till under hela min uppväxt är att tjejer är värdelösa på att kasta föremål. Hur kommer detta sig och varför kan killar kasta föremål som man ska, naturligt från barnsben?

Handlar det om att tjejer saknar motoriken från födsel eller är det en social konstruktion dom spelar på för att framstå som feminina?


Rörelser genom kroppen på det sätt du talar om bygger så mkt på kombination av muskelfibrernas längd och kroppens sammanlagda styrka i förhållande till alla muskelgrupper i kroppen. Kvinnor är inte konstruerade på samma sätt. Man förleds lätt av att kvinnor är "mjukare" i kroppen och rörelserna och därför borde kunna ha excellent teknik t ex, men som sagt det fallerar på muskelfibrerna.
Citera
2015-06-04, 14:11
  #6
Medlem
roberrrtzs avatar
titta på Mythbusters, dom gjorde en sak om detta
Citera
2015-06-04, 14:13
  #7
Medlem
DeadLikeMes avatar
Pröva kasta något med fel arm så ska du se att det inte kommer naturligt, utan är intränat. Troligen lagrat i muskelminnet?
Citera
2015-06-04, 14:15
  #8
Medlem
Därför att tjejer kastar saker när de blir arga och skulle bli för dyra i drift om de kastade bättre.
Citera
2015-06-04, 14:19
  #9
Medlem
Fel rubriksättning.

Tjejer kan självfallet kasta föremål, dock inte lika långt som killar generellt av uppenbara anledningar där storlek benstomme och muskler är avgörande samt träning.

Tjejer brukar i regel inte tycka att kast av litet föremål så långt som möjligt är speciellt viktigt eller intressant att pyssla med, till skillnad mot småpojkar som verkar tycka detta är det viktigaste på jorden.


Jag kan kontra: varför kan inte män stå i spagat? eller göra beillmanpirutteter inom konståkning etc?
svar för att ni inte har samma benstomme och vighet som tjejer i regel har.
Citera
2015-06-04, 14:21
  #10
Medlem
VlnteJoBaRokaHaschs avatar
Läsning i ämnet. Tyvärr slutsåld, men de flesta seriösa flashbackare har väl redan ett tummat ex i privatbiblioteket.
Citera
2015-06-04, 14:37
  #11
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viktim
Ja det är ju sättet dom kastar på som jag ifrågasätter. Även den klenaste killen vet hur man kastar boll.
Jag vet inte. Jag är urusel på att kasta boll.

Är rätt vältränad men har aldrig lärt mig tekniken. Det rycker i armen och bollen kommer inte särskilt långt.

Har aldrig hållit på med någon bollsport och den enda gången jag märker nåt är fylleslagen till brännboll med jobbet nån gång om året.

Men bland IT-konsulter är motståndet inte massivt, direkt.
Citera
2015-06-04, 15:02
  #12
Medlem
SlurpareNs avatar
Handlar nog om träning då det finns många damer som kan kasta bra, tex softballspelare osv.

OT

https://youtu.be/huqBT50U914
__________________
Senast redigerad av SlurpareN 2015-06-04 kl. 15:05.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback