2015-06-02, 13:52
Medlem
Utomhus123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oggestaden
Varmt och mörkt
Dock inte för varmt. Jag har mina frön i datorchassit, i en snusdosa mellan två urvridna wettex trasor. Chassit håller mellan 25-30 grader medans jag har 19 inomhus.
Citera
2015-06-02, 18:44
Medlem
Tjena tjena igen!
Nu har tre damerna kikat upp ur jorden och förväntar mig resterande 6 tills imorgon! funderar om mina små torvbriketter kommer va stora nog eller om rötterna på planterna hinner sträcka sig 4 cm ner och ut ur briketten innan lördag-söndag denna vecka? hade planerat å plantera ut dem då! eller bör jag förvegga längre? (zon6)
Blir rätt impad, är bra hastighet på dem. en av dem såg jag endast skalet på imorse, men när jag kom hem 9 timmar senare var den 1.5 cm hög
Citera
2015-06-02, 21:07
Medlem
Superlemons avatar
Måste åka iväg 2-3 veckor och hinner inte se över mina damer . stått ute sen frö och växt till sig rätt fint . 5-8cm stjälk och 4 blad på dom jag behöver oroa mig för. dom andra har fått plats i växthus med och tillgång till vatten. Men hursomhelst ,vad kan jag göra för saker utan att behöva ta till olika kemikalier och framställda medel? bara be och hoppas naturen gör sitt? finns ingen oro för att djur eller insekter kommer förstöra plantan iaf . Tvär lungt eller tvär panik?
Citera
2015-06-02, 21:29
Medlem
Utomhus123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superlemon
Måste åka iväg 2-3 veckor och hinner inte se över mina damer . stått ute sen frö och växt till sig rätt fint . 5-8cm stjälk och 4 blad på dom jag behöver oroa mig för. dom andra har fått plats i växthus med och tillgång till vatten. Men hursomhelst ,vad kan jag göra för saker utan att behöva ta till olika kemikalier och framställda medel? bara be och hoppas naturen gör sitt? finns ingen oro för att djur eller insekter kommer förstöra plantan iaf . Tvär lungt eller tvär panik?

Det som kan hända om du har otur är att det blir torka som fan, 25+ i två veckor sträck utan en droppe regn ( ). Om du inte oroar dig för djur är det den enda skillnaded mot att se till dem 1 gång i veckan. Tror du kan va lugn, djur är väl det största hotet, och farbror blå, men ingen av dom spelar ju någon roll om du inte vart där på 3 dagar eller 3 veckor.
Citera
2015-06-02, 21:51
Medlem
Superlemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utomhus123
Det som kan hända om du har otur är att det blir torka som fan, 25+ i två veckor sträck utan en droppe regn ( ). Om du inte oroar dig för djur är det den enda skillnaded mot att se till dem 1 gång i veckan. Tror du kan va lugn, djur är väl det största hotet, och farbror blå, men ingen av dom spelar ju någon roll om du inte vart där på 3 dagar eller 3 veckor.

man får väll hålla tummarna helt enkelt för att det blir varierande väder
Citera
2015-06-03, 00:19
Medlem
Utomhus123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superlemon
man får väll hålla tummarna helt enkelt för att det blir varierande väder
Så länge det inte är i sen juli / augusti kan du nog va lugn

Börjar se bättre ut hos mig med värmen och vädret iallafall äntligen kommer sommaren! Eller ?
http://imgur.com/Lex1u5T
Citera
2015-06-03, 00:57
Medlem
SuperCheeses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jevlaskitnamn
Linda koppartråd runt stammen

Funkar det verkligen?
Citera
2015-06-03, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperCheese
Funkar det verkligen?
Mot sniglar ja!
Citera
2015-06-03, 02:30
Medlem
Utomhus123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperCheese
Funkar det verkligen?

Det fungerar genom att det mellan snigelns slem och kopparn naturligt uppstår en elektrisk stöt som gör att mördarsniglarna ogärna tar sig över

Finns också koppartejp man kan köpa som har lite större kontaktyta, du tejpar helt enkelt med en diameter på 10 cm runt stammen och duttar ner i jorden lite lätt, no more snails.

http://www.snigelshopen.se/snigelskydd/koppartejp

Och som sagt, att linda runt en kruka är bara waste of tejp, runt stammen, med gott om utrymme för tillväxt.
Senast redigerad av Utomhus123 2015-06-03 kl. 02:33.
Citera
2015-06-03, 06:54
Medlem
Organismen12s avatar
Fy fan det här har varit den sämsta början på en odlingssäsong sedan jag började 2010. Alla växter är uppe men tillväxten är slö som fan då vädret har varit konstant skit. Kom igen nu för fan det är juni det börjar fan bli löjligt. Skulle vara värt att flytta till spanien för att odla och bo
Citera
2015-06-03, 06:57
Medlem
Superlemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utomhus123
Så länge det inte är i sen juli / augusti kan du nog va lugn

Börjar se bättre ut hos mig med värmen och vädret iallafall äntligen kommer sommaren! Eller ?
http://imgur.com/Lex1u5T

är tillbaka innan augusti bor i hyffsat varm zon . om allt går bra kommer dom vara klara vid tidig augusti
Citera
2015-06-03, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Organismen12
Fy fan det här har varit den sämsta början på en odlingssäsong sedan jag började 2010. Alla växter är uppe men tillväxten är slö som fan då vädret har varit konstant skit. Kom igen nu för fan det är juni det börjar fan bli löjligt. Skulle vara värt att flytta till Spanien för att odla och bo

Efter midsommar, som förraåret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in