2015-06-02, 07:59
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tystichatten
Jaha, du tror att jag har menat att strömmen måste vara stark?
Ja, om folk nu inte ens har läst vad jag skrivit utan fantiserat ihop en massa, så förstår jag varför folk vänt sig emot det jag har "sagt".

Dock så ser man ju tydligt att jag inte alls menar att strömmen är särskilt kraftig, alltså om man nu faktiskt läser tråden.

(FB) Scientologernas hemliga bibel har läckt ut

Nej, men du tror att man skulle påverkas mentalt av att hålla ett litet ficklampsbatteri mellan fingerspetsarna. Det är vad du tror om man läser tråden.
Citera
2015-06-02, 08:07
Medlem
tystichattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Herbert
Du verkar faktiskt mer fuckedup en dem flesta Sceintologer jag träffat.
Eller trollar du bara?

Hjärntvätt handlar om att manipulera och har inget med elektrisitet att göra.
Det finns detaljerade ritningar/flödesscheman på e-memeters på nätet, så du kan ju
Börja med att visa hur skiten skulle kunna skicka ström (från sitt 9v batteri) öht.
Nästa steg hur i helvete detta skulle ha någon påverkan på kroppen. Att slicka på ett batteri skulle ge mer ström i kroppen.

Du verkar inte veta vad Clear betyder inom Sceintologin.

Som sagt, e-metern ger ifrån sig ström, vilket redan bekräftats en miljard gånger i tråden.

Självklart har det en påverkan, då strömmen ges vid särskilda tillfällen, beroende på hur försökspersonen reagerar och svarar på frågorna. Alltså i samband med clearingen.

Hjärnan blir påverkad av extremt små mängder ström, även om man inte känner av det.
Skulle man få slicka på ett batteri upprepade gånger, varje gång man svarade "fel" eller reagerade med obehag, under en lång intervju av någon som skulle cleara dig, så skulle det såklart påverka i form av att hjärnan förknippar fel svar med den där strömmen.
Det kallas betingning.

Ändå skulle det nog inte sätta samma spår, eftersom det är en medveten handling att slicka på ett batteri, det är något man själv gör, kontra att någon annan sitter och kontrollerar strömmen.

Clear är när man har blivit av med alla engram.
dvs man är hjärntvättad.
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Nej, men du tror att man skulle påverkas mentalt av att hålla ett litet ficklampsbatteri mellan fingerspetsarna. Det är vad du tror om man läser tråden.
I kombination med den här intervjun där strömmen sätts in vid mycket specifika tillfällen, ja.
Senast redigerad av tystichatten 2015-06-02 kl. 08:14.
Citera
2015-06-02, 09:09
Medlem
Citat:
Som sagt, e-metern ger ifrån sig ström, vilket redan bekräftats en miljard gånger i tråden.

Självklart har det en påverkan, då strömmen ges vid särskilda tillfällen, beroende på hur försökspersonen reagerar och svarar på frågorna. Alltså i samband med clearingen.

Hjärnan blir påverkad av extremt små mängder ström, även om man inte känner av det.
Skulle man få slicka på ett batteri upprepade gånger, varje gång man svarade "fel" eller reagerade med obehag, under en lång intervju av någon som skulle cleara dig, så skulle det såklart påverka i form av att hjärnan förknippar fel svar med den där strömmen.
Det kallas betingning.

Jag är väl dum i huvudet, men jag förstår inte riktigt resonemanget.

Själv har jag testat på scientologin ytligt, men det är inget för mig. Mitt intresse har mer att göra med andra personer. Jag tycker dock att många frågor jag själv fick under de sessioner jag testade och det jag har läst på nätet som ingår i lägre nivåer är så pass öppna i formuleringen att det är svårt att se vad som skulle vara rätt eller fel svar. T.ex.
"Recall a time that was really real to you"
"Recall a time when you were in good communication with someone"
Vad skulle vara rätt svar där? Man kan svara i princip vilken rappakalja som helst, de går inte in och rättar dig.

Det kan säkert vara stor skillnad om man är utsatt för ett förhör, en s.k. security check, men det är inte exakt samma sak som den vanliga auditeringen.

Sedan finns ju även auditering som görs utan e-meter, framför allt s.k. objektiva processer som tydligen numera körs i hundratals timmar. Min personliga lilla åsikt är att hjärntvättsprocenten i dessa är klart högre, trots avsaknad av elektricitet.
Citera
2015-06-02, 09:39
Medlem
tystichattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urgammal
Jag är väl dum i huvudet, men jag förstår inte riktigt resonemanget.

Själv har jag testat på scientologin ytligt, men det är inget för mig. Mitt intresse har mer att göra med andra personer. Jag tycker dock att många frågor jag själv fick under de sessioner jag testade och det jag har läst på nätet som ingår i lägre nivåer är så pass öppna i formuleringen att det är svårt att se vad som skulle vara rätt eller fel svar. T.ex.
"Recall a time that was really real to you"
"Recall a time when you were in good communication with someone"
Vad skulle vara rätt svar där? Man kan svara i princip vilken rappakalja som helst, de går inte in och rättar dig.

Det kan säkert vara stor skillnad om man är utsatt för ett förhör, en s.k. security check, men det är inte exakt samma sak som den vanliga auditeringen.

Sedan finns ju även auditering som görs utan e-meter, framför allt s.k. objektiva processer som tydligen numera körs i hundratals timmar. Min personliga lilla åsikt är att hjärntvättsprocenten i dessa är klart högre, trots avsaknad av elektricitet.

Ja, "rätt" svar är ju när personen inte visar tecken på abberationer.
Fram tills dess så ska personen "guidas", intervjuvas och utfrågas i timtal.

Sen är effekten av det här knappast något som är särskilt påtagligt, utan snarare så att förändringen sker gradvis efter 100tals timmar som du säger, eller 1000tals som i smesos fall.

Klart att det finns andra former som inte inbegriper e-meter, jag sa bara att det är ett av verktygen som används för hjärntvätt.
Citera
2015-06-02, 10:39
Medlem
Citat:
Ja, "rätt" svar är ju när personen inte visar tecken på abberationer.
Fram tills dess så ska personen "guidas", intervjuvas och utfrågas i timtal.

Sen är effekten av det här knappast något som är särskilt påtagligt, utan snarare så att förändringen sker gradvis efter 100tals timmar som du säger, eller 1000tals som i smesos fall.

Klart att det finns andra former som inte inbegriper e-meter, jag sa bara att det är ett av verktygen som används för hjärntvätt.

Ett problem är att personens aberrationer aldrig tar slut (förrän alla pengar tar slut). Du knäcker en nivå, känner dig euforisk en stund och får någon mer eller mindre långvarig insikt, sen på't igen. Clear är bara en bit på vägen. Det är alls inte ovanligt att du blir satt på att göra om en nivå du redan gjort, som nu på senaste tiden när de som nått de allra högsta nivåerna OT 7 och 8 sätts på att göra om nybörjarnivåerna reningsgenomgången (bastuprogrammet) och de objektiva processerna. Personer kan bli förklarade clear, av-clearade, förklarade clear, av-clearade o.s.v. (har ett exempel i min närhet).

"Hjärntvättseffekten" av scientologin behöver inte hundratals timmar på sig, det är mycket olika. Några uppför sig som sanna troende efter en vecka. Några få är ändå hyfsat vidsynta efter flera år. Några av dem jag tyckte var mest robotaktiga hade inte alls gjort så många auditeringsnivåer och var inte clear. Visst kan man haka upp sig på en svag elektrisk ström om man vill, men då tror jag man missar mycket viktigare inslag i deras påverkansmetoder.
Citera
2015-06-02, 11:06
Medlem
tystichattens avatar
Citat:
Ett problem är att personens aberrationer aldrig tar slut (förrän alla pengar tar slut). Du knäcker en nivå, känner dig euforisk en stund och får någon mer eller mindre långvarig insikt, sen på't igen. Clear är bara en bit på vägen. Det är alls inte ovanligt att du blir satt på att göra om en nivå du redan gjort, som nu på senaste tiden när de som nått de allra högsta nivåerna OT 7 och 8 sätts på att göra om nybörjarnivåerna reningsgenomgången (bastuprogrammet) och de objektiva processerna. Personer kan bli förklarade clear, av-clearade, förklarade clear, av-clearade o.s.v. (har ett exempel i min närhet).

"Hjärntvättseffekten" av scientologin behöver inte hundratals timmar på sig, det är mycket olika. Några uppför sig som sanna troende efter en vecka. Några få är ändå hyfsat vidsynta efter flera år. Några av dem jag tyckte var mest robotaktiga hade inte alls gjort så många auditeringsnivåer och var inte clear. Visst kan man haka upp sig på en svag elektrisk ström om man vill, men då tror jag man missar mycket viktigare inslag i deras påverkansmetoder.

Ja, jag vet inte vad jag ska svara... jag antar att du har rätt.

Enligt mig är det en sak att lura folk.
Men en helt annan att använda olika verktyg för ändamålet.
Men du har säkert rätt, det finns säkert massor av värre sätt, men just den här intervjun med e-meter är det jag fått berättat för mig av en tjej som blev intervjuad som barn flera gånger.
Citera
2015-06-02, 11:16
Medlem
Citat:
Ja, jag vet inte vad jag ska svara... jag antar att du har rätt.

Enligt mig är det en sak att lura folk.
Men en helt annan att använda olika verktyg för ändamålet.
Men du har säkert rätt, det finns säkert massor av värre sätt, men just den här intervjun med e-meter är det jag fått berättat för mig av en tjej som blev intervjuad som barn flera gånger.

Verktyget är ett sätt att luras, men personligen tror jag det har mindre med elektriciteten att göra än att man försöker övertyga scientologer om att e-metern "läser deras tankar" för att uttrycka det grovt. Jag tror att vilket barn som helst skulle kunna påverkas ordentligt av en sådan situation. Att känna att man inte har något "eget space", att andra på begäran ska få veta precis allt som rör sig i ens huvud, kan vara mycket nedbrytande om man själv inte är i en maktposition och känner att man verkligen fritt väljer själv.

Jag skulle gå så långt som att påstå att det spelar mindre roll om e-metern faktiskt fungerar som scientologerna säger eller inte, grejen är att den används ofta på ett mycket destruktivt sätt. De har ett litet försprång kanske med sin maskin, men många andra manipulativa grupper gör liknande saker utan maskiner.
Citera
2015-06-02, 11:28
Medlem
tystichattens avatar
Citat:
Verktyget är ett sätt att luras, men personligen tror jag det har mindre med elektriciteten att göra än att man försöker övertyga scientologer om att e-metern "läser deras tankar" för att uttrycka det grovt. Jag tror att vilket barn som helst skulle kunna påverkas ordentligt av en sådan situation. Att känna att man inte har något "eget space", att andra på begäran ska få veta precis allt som rör sig i ens huvud, kan vara mycket nedbrytande om man själv inte är i en maktposition och känner att man verkligen fritt väljer själv.

Jag skulle gå så långt som att påstå att det spelar mindre roll om e-metern faktiskt fungerar som scientologerna säger eller inte, grejen är att den används ofta på ett mycket destruktivt sätt. De har ett litet försprång kanske med sin maskin, men många andra manipulativa grupper gör liknande saker utan maskiner.

Ja, jag håller med återigen.

Varför kräver inte myndigheterna transparens i såna här sammanhang egentligen?
Samma sak med andra religiösa samfund.
Religionsfrihet innebär väl knappast att vad som helst få pågå, så länge det sker bakom stängda dörrar?
Citera
2015-06-02, 12:11
Medlem
Citat:
Ja, jag håller med återigen.

Varför kräver inte myndigheterna transparens i såna här sammanhang egentligen?
Samma sak med andra religiösa samfund.
Religionsfrihet innebär väl knappast att vad som helst få pågå, så länge det sker bakom stängda dörrar?

Nej, vad som helst får inte pågå om det bryter mot gällande lagstiftning. Men så ska du bevisa det också... Du kan inte räkna med att aktiva medlemmar erkänner något som helst, de skulle ljuga sig blå för att berätta hur bra de mår. Om avhoppade medlemmar kommer med anklagelser är organisationens representanter mycket snabba på att visa upp "bevis" på varför anklagelserna inte är sanna. Myndigheterna är oftast ganska flata. "Jamen de säger att de inte gör så." Ehhh... du har att göra med en organisation som fullt bevisat under ca 2 års tid stal hundratusentals dokument från amerikanska myndigheter som justitiedepartementet och IRS, bara för att ta det mest kända exemplet (Program Snow White). Som gång efter annan ljugit inför domstol. När de fick sin älskade skattebefrielse i USA hade de först startat över 2000 stämningar både mot skattemyndigheten och mot enskilda tjänstemän. De kan helt enkelt vara för jäkliga att ha och göra med, och långt ifrån alla tjänstemän och politiker pallar med.

Folkpartisten Barbro Westerholm m.fl. höll på länge och väl med att försöka få igenom ett lagförslag gällande förbud för "otillbörlig påverkan" tror jag termen blev, men det blev inget av.
Citera
2015-06-02, 14:09
Medlem
tystichattens avatar
Citat:
Nej, vad som helst får inte pågå om det bryter mot gällande lagstiftning. Men så ska du bevisa det också... Du kan inte räkna med att aktiva medlemmar erkänner något som helst, de skulle ljuga sig blå för att berätta hur bra de mår. Om avhoppade medlemmar kommer med anklagelser är organisationens representanter mycket snabba på att visa upp "bevis" på varför anklagelserna inte är sanna. Myndigheterna är oftast ganska flata. "Jamen de säger att de inte gör så." Ehhh... du har att göra med en organisation som fullt bevisat under ca 2 års tid stal hundratusentals dokument från amerikanska myndigheter som justitiedepartementet och IRS, bara för att ta det mest kända exemplet (Program Snow White). Som gång efter annan ljugit inför domstol. När de fick sin älskade skattebefrielse i USA hade de först startat över 2000 stämningar både mot skattemyndigheten och mot enskilda tjänstemän. De kan helt enkelt vara för jäkliga att ha och göra med, och långt ifrån alla tjänstemän och politiker pallar med.

Folkpartisten Barbro Westerholm m.fl. höll på länge och väl med att försöka få igenom ett lagförslag gällande förbud för "otillbörlig påverkan" tror jag termen blev, men det blev inget av.

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-...242/?text=true

Det står att det var 2005, samtidigt verkar det finnas som begrepp:
http://www.lansstyrelsen.se/skane/Sv...-paverkan.aspx

Nåväl, du nämnde att de här intervjuerna långt ifrån var det värsta, har du lust att berätta om de andra sakerna? Jag är nyfiken och jag vet att det är fler än mig som bör få veta precis vad som pågår.
Citera
2015-06-02, 19:14
Medlem
Citat:
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-...242/?text=true

Precis, men det gick inte igenom.

Citat:
Det står att det var 2005, samtidigt verkar det finnas som begrepp:
http://www.lansstyrelsen.se/skane/Sv...-paverkan.aspx

Här verkar det kanske mer ha med mutor o.dyl. att göra.

Citat:
Nåväl, du nämnde att de här intervjuerna långt ifrån var det värsta, har du lust att berätta om de andra sakerna? Jag är nyfiken och jag vet att det är fler än mig som bör få veta precis vad som pågår.

Värst är en mycket subjektiv bedömning. Jag kan bara nämna saker som upprör just mig. Främst av allt barnens situation. Det är långt ifrån alla scientologföräldrar som behandlar sina barn illa, men tyvärr har det förekommit riktigt skrämmande situationer som inte i första hand har berott på att enskilda föräldrar varit puckon utan som har varit en del av organisationen. Det känns svårt att förklara allt på ett kort sätt.

Först måste man ha ett liten hum om Sea Organization, scientologins administrativa elitnivå. Här kanske: http://exscientologykids.com/sea-org-2/

Sedan var det så att från 1970-talet och fram till ca 1996 skulle barnen till Sea Organization-medlemmar vänjas in i sin kommande roll i något som kallades Cadet Organization - att kalla det för dagis eller skola är tyvärr alldeles för gulligt.
http://blogs.villagevoice.com/runnin..._cadet_org.php
http://exscientologykids.com/category/viu/
http://www.abc.net.au/lateline/conte...0/s2903129.htm
(bara ett litet snabbt urval)

Efter 1996 kom ett direktiv om att man skulle lägga ner Cadet Org och skicka familjer med småbarn iväg till andra, icke Sea Org-kyrkor. Det blev för tjafsigt med myndigheterna. Vid den tiden förefaller det ha blivit allt vanligare att man övertalar gravida kvinnor att göra abort för att inte förlora värdefull arbetskraft, det tar ju ett tag för barn att växa upp. Men jag ser fortfarande rykten både här och var att man värvar barn till Sea Org... för mig är en 12-åring ett barn.
http://www.forum.exscn.net/showthrea...l=1#post738404

Bara en av de saker jag hakar upp mig på...
Citera
2025-10-30, 10:50
Medlem
Citat:
Efter tre års upprepade försök av scientologikyrkan att hemligstämpla NOT-dokumenten lyckades man 2000 få riksdagen att anta en lag som hemligstämplade dokumenten. Flera jurister protesterade eftersom detta innebar att upphovsrätten gick före Sveriges grundlag[4][ej i angiven källa].

I juli 2015 slog Högsta förvaltningsdomstolen fast att den s.k. scientologbibeln omfattas av sekretess enligt den särskilda bestämmelse som tillkommit för att just scientologmaterial.[5]
https://sv.wikipedia.org/wiki/Zenon_Panoussis
Nån förklaring på hur de lyckades hemligstämpla den?
Varför är inte bibeln hemligstämplad?

flashback skrev en aritkel 1998
https://www.flashback.se/artiklar/26...ln-pa-internet
Enligt tingsrätten har RTC visat att skrifterna aldrig har publicerats, vilket gör Panoussis spridning olaglig. Nya anhängare till kyrkan får istället stegvis ta del av innehållet genom att delta i dyrbara kurser.
Senast redigerad av Dr-Tittinus 2025-10-30 kl. 10:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in