Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-29, 17:08
  #35905
Medlem
jotnans avatar
The Master (2012)
Av Paul Thomas Anderson

The Master är den amerikanska regissören Paul Thomas Andersons femte film. Med ett ovanligt bra rykte på regifronten, i samma liga som Tarantino och Aronofsky, skulle många säga att filmtiteln stämmer in på regissören. Håller han med denna film måttet som han själv byggt upp eller är hans gyllene period över?

Jag tror inte vi har någon mer begåvad i filmspråk som lever just nu än P.T Anderson. Kameran, de skarpa färgerna, symboliken och tematiken, jag vill säga att han inte ligger långt ifrån Stanley Kubrick. Kvaliteten håller från hans förra film; There Will Be Blood, men The Master repeterar inte samma känsla och stil som sin föregångare. Anderson bjuder på lite mer oväntad och mörk humor, som visar att han fortfarande har glimten i ögat från Punch Drunk-Love och Boogie Nights. Det är en helt egen och unik film. Och vilken unik film det är.

Freddy (Joaquin) är en krigsveteran från andra världskriget som tappat all kontroll på sina drifter, sin sexualitet och sin alkoholism. Han lyckas hamna på Lancaster Dodds (Hoffman) fartyg, den karismatiska, mäktiga ledaren för The Cause, en sektliknande organisation som byggs på tveksamma terapiformer. De två människorna är helt och hållet olika, men med tiden binds ihop kanske på grund av deras skillnader.

I huvudrollen har vi Joaquin Phoenix som faktiskt aldrig varit bättre. Hela hans hållning och figur liknar, som Adam Kempenaar i podcasten Filmspotting så perfekt beskrev det som, en knytnäve med reumatism. Han är en söndersliten, smärtfylld och djupt störd människa, som helt klart vet om det. En schakal utanför samhällets normer. Som till försvar skrattar han till när det blir för jobbigt, vilket gör honom lite mer obehaglig. Det är ett ansikte som säger mer än hela Adam Sandlers sammanlagda karriär. Det jag tror Anderson vill förmedla med den mycket impulsiva och aggressiva rollen är det djuriska och Freuds ”detet” personifierat. Det medför också i att det är i princip omöjligt att identifiera sig själv med honom, vilket är ett litet problem för mig. Joaquin är mångsidig, komplicerad och en mycket, mycket intressant huvudperson, men jag kan aldrig känna att jag själv hade kunnat göra de sakerna han gör. På sätt och vis känns han som att en väldigt stark biroll plötsligt fått huvudrollen. Att det finns många som sympatiserar med honom gör mig gravt orolig. Det är såklart bra för filmupplevelsen, men till dem rekommenderar jag ett besök hos en psykolog!

Sen får jag inte glömma resten av rollerna. Den tragiskt bortgångna Phillip Seymour Hoffman och Amy Adams som spelar hans fru är inte lika svulstiga som Phoenix, men ändå minst lika bra i sina roller.

Men det här är ändå Freddys film. Mästaren själv och hans sekt hamnar i bakgrunden. Freddy hänger på hans idéer utan att ens veta vad det handlar om. Det enda han vill ha är någon att se upp till, en förebild han kan försvara. Filmen kanske innehåller lite för många scener av honom som ger sig på skeptiker, eller när The Master själv tappar temperamentet över folk som pekar på hans brister. Jag hade också svårt för att hålla engagemanget hela filmen igenom, då den inte bara hoppar fram och tillbaka kronologiskt utan fram och tillbaka mellan banala scener och kraftfulla, gripande scener på ett sätt som bara inte känns balanserat. Många stunder, som deras sista stund tillsammans, förundras man över hur en sådan här film har kunnat göras överhuvudtaget. Andra gånger känner man hur repetitionerna tyvärr kryper sig upp på en och gör filmen smått ointressant.

The Master är en av de stora och de mäktiga filmerna som siktar mot Citizen Kane, Apocalypse Now och 2001, de som görs så sällan idag. En film gjord för att ses om och om igen för att hitta nya vinklar och innebörder varje gång. Förstod jag allt filmen försökte säga? Absolut inte. Mycket förbryllar mig långt efteråt, och det är vad som enligt mig skapar en klassiker. Det kanske inte är en film jag älskar, men jag kan Starkt Rekommendera The Master
Citera
2015-05-29, 19:17
  #35906
Medlem
Mordum87s avatar
"Jamesy Boy" (Bakom Murarna)

Tradig film som jag trodde skulle vara en rätt gripande fängelsefilm med allt vad det innebär. Oerhört lam och självömkande att jag stundtals ville att huvudrollen (författaren av boken) skulle bli gruppvåldtagen åtminstone men det hände ju såklart inte.. Han alldeles för snygg hela tiden och kunde helt klart gå runt och glassa som han gjorde..
I övrigt, alldeles för fattig story som gör att den kan liknas vid random kanal 3-film en torsdag.
Gillade dock karaktären "Rock" som var upphov för några skratt.
Inte ens James Woods (p.g.a på TOK för lite utrymme) lyckas lyfta det här spektaklet.

Som att läsa en valfri Pressbyrån-biografi som är lika underhållande som förglömlig i slutändan.

svag 2 av 5.
Citera
2015-05-29, 20:04
  #35907
Medlem
Jagad

Mycket bra film hela tiden. Kanske lite töntigt med fighten på taket i slutet. 4/5.
Citera
2015-05-29, 21:08
  #35908
Medlem
Merwinnas avatar
"The Wyvern mystery". En film om en brittisk överklassfamilj på 1800-talet, en brud, en fantastisk herrgård, en försvunnen arvinge, en sinnessjuk kvinna med koppling till Lorden... Den lånar VÄLDIGT mycket från "Jane Eyre"! Naivt, ja kanske, och inte särskilt originellt, men ändå vackert och välarbetat, tidstypiskt och detaljrikt, bitvis kusligt och spännande. Skulle ha älskat den när jag var ung och romantiskt lagd, och gärna gick ner mig i just den här världen i böcker och filmer!

Ger den 7/10.
Citera
2015-05-29, 21:27
  #35909
Medlem
nihilverums avatar
San Andreas (2015)

En katastroffilm om enorma jordbävningar som drabbar Kalifornien och hur räddningsarbetaren Ray (Dwayne "The Rock" Johnson) tvingas använda sina kunskaper för att rädda sin exfru Emma (Carla Gugino) och sin dotter Blake (Alexandra Daddario) eftersom exfruns nya pojkvän Daniel (Ioan Gruffudd) fokuserar helt på att rädda sitt eget skinn.

Specialeffekterna är ju hyfsade men det är (som väntat) också det enda.

Betyget blir 5/10 eller 2/5 på Filmtipset.
Citera
2015-05-29, 21:58
  #35910
Medlem
Mr.Mackzs avatar
The Boy next door med Jennifer Lopez i huvudrollen

Bra film, lite småläskig och spännande. Lite smådetaljer fanns det som jag störde på men inget som störde filmen alls.

7/10 ger jag den i betyg.
Citera
2015-05-29, 22:21
  #35911
Medlem
nihilverums avatar
Kung Fury (2015) (hela filmen på SVT)

Genom en serie olyckliga händelser blir Kung Furys vän mördad av den farligaste kung fu-brottslingen någonsin - Adolf Hitler (även känd som Kung Führer). Kung Fury bestämmer sig för att resa tillbaka i tiden till Nazityskland för att döda Hitler och göra slut på tredje riket en gång för alla.

Om Cobra (1986) var osannolikt 1980-talsaktig så är den här i jämförelse ett 100% koncentrerat destillat av 1980-talet, inklusive avsiktliga VHS-artefakter.

Betyget blir 8.5/10 eller en stark 4/5 på Filmtipset.
Citera
2015-05-29, 23:22
  #35912
Medlem
NirvanAs avatar
Kingsman: The Secret Service

Rätt trevlig och underhållande film, påminde en del om "kick-ass" stilistiskt osv.

3/5
Citera
2015-05-29, 23:54
  #35913
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Kingsman: The Secret Service

Rätt trevlig och underhållande film, påminde en del om "kick-ass" stilistiskt osv.

3/5

Mark Millar som skrev den grafiska novellen till Kingsman skrev även Kick-Ass, därför som de är så pass lika.
Citera
2015-05-30, 00:01
  #35914
Medlem
N.I.Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Mark Millar som skrev den grafiska novellen till Kingsman skrev även Kick-Ass, därför som de är så pass lika.

Och Matthew Vaughn som regisserat båda.
Citera
2015-05-30, 00:06
  #35915
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.I.B
Och Matthew Vaughn som regisserat båda.

Japp, jag glömde att nämna det, men tack att du skrev det så jag slapp det! Är lite på lyran nu med efter allt för många billiga lager...
Citera
2015-05-30, 00:14
  #35916
Medlem
N.I.Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Japp, jag glömde att nämna det, men tack att du skrev det så jag slapp det! Är lite på lyran nu med efter allt för många billiga lager...

Jag är med lite på lyset Jag sågMad Max: Fury Road (2015) senast och det var bra. Jävla rolig aktion! 3/5
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback