Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-27, 14:24
  #2029
Medlem
Bertings avatar
Hittade en länk på Yahoo Asia, ett par som köpte sin egen ö i Cambodia.

https://sg.news.yahoo.com/i-bought-a...915759447.html
Citera
2015-05-28, 08:57
  #2030
Medlem
mjaukatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berting
Hittade en länk på Yahoo Asia, ett par som köpte sin egen ö i Cambodia.

https://sg.news.yahoo.com/i-bought-a...915759447.html

Fyfan vilken dröm det där hade varit. Tycker det är så häftigt att folk gör såna här saker med sina liv.
Citera
2015-05-28, 10:38
  #2031
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berting
Hittade en länk på Yahoo Asia, ett par som köpte sin egen ö i Cambodia.

https://sg.news.yahoo.com/i-bought-a...915759447.html

Skulle detta ens vara möjligt att göra idag? Det här var ju många år sen...
Citera
2015-05-28, 11:15
  #2032
Medlem
2anRuless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hungaria
Skulle detta ens vara möjligt att göra idag? Det här var ju många år sen...

Var det jag som var ouppmärksam eller stod det inte hur mycket ön kostade?
Citera
2015-05-28, 11:44
  #2033
Medlem
mjaukatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2anRules
Var det jag som var ouppmärksam eller stod det inte hur mycket ön kostade?

15.000 dollar, stod i artikeln. Måste ju vara deras livs bästa affär.
Citera
2015-05-28, 12:56
  #2034
Medlem
2anRuless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjaukatt
15.000 dollar, stod i artikeln. Måste ju vara deras livs bästa affär.

Definitivt. Hur många år sedan var det man köpte ön, och hur mycket tror du att den är värd idag?
Citera
2015-05-28, 13:45
  #2035
Medlem
Bertings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berting
Hittade en länk på Yahoo Asia, ett par som köpte sin egen ö i Cambodia.

https://sg.news.yahoo.com/i-bought-a...915759447.html

Kul att ni gillade reportaget, men det är nog inte så lätt att ta över en ö. Vatten, ström, mat, byggnadsmaterial och massa annat behöver man. Och en båt vill man nog ha. Behövs nog ett bra kapital för att starta upp.

Endast fisk och kokosnötter på en öde ö tröttnar man säkert fort på.
Citera
2015-05-28, 18:13
  #2036
Medlem
Kambodja är förövrigt ett riktigt pissland. Men ön var ju fin och dom lär tjänar bra med pengar på det.
Citera
2015-05-29, 12:40
  #2037
Medlem
Macki83s avatar
Jag funderar starkt på att lämna detta sketna och nergångna land snart. Håller bara på att lösa vissa saker innan jag kan dra. Kommer att sälja allt jag har av värde, och sedan bara dra till ett EU land, och sedan försöka hålla mig borta från trubbel. Tar endast med mig kontanter, så jag inte kan spåras till ett specifikt ställe med att jag använt ett visa kort tex.
Grejen är den att jag har lån i bagaget, dessa skiter jag ju i som ni kanske förstod, och räntan kommer väl bli ashög mm. Men tanken är inte att återvända till Sverige, så det kvittar ju att lånen blir som dem blir. Men kommer lånegivarna försöka att leta upp mig?

Eftersom jag tar ett flyg, så kommer jag ju visa ett leg, eller alt pass till det landet jag flyger. Men sen då? Kommer lånegivarna försöka att leta upp mig på plats? Eller lämnar dom över ärendet till kronofogden, och dem sedan bara väntar på att jag dyker upp någonstans?

Tacksam för svar
Citera
2015-05-30, 05:31
  #2038
Medlem
Bertings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Craapy
Kambodja är förövrigt ett riktigt pissland. Men ön var ju fin och dom lär tjänar bra med pengar på det.

Jag har varit i Kambodja några gånger, tycker det är ett fint u-land, lagom flummigt. Det är som att vrida tillbaka klockan 50, kanske 100 år. Har även varit i Sihannokville där deras ö är belägen. (men ej på ön song saa)

Rummen de hyr ut var inte billiga precis, slog 3 nätter på Agoda, en villa 16 000USD, 3 dagar. Billigaste jag hittade på Agoda var 5300USD för 3 nätter, men då ingick frukost.

Ganska dyrt alltså. Men de har ju utgifter med, bara vakter är nog en stor utpost, mycket tjuvar där nere, och att stjäla från en vit, "rik" anses vara helt ok.

Googla på Song saa för mer info, här är en länk:
http://songsaa.com/resort/resort-information/
__________________
Senast redigerad av Berting 2015-05-30 kl. 05:59. Anledning: tillägg
Citera
2015-06-09, 09:07
  #2039
Medlem
Så här är dets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macki83
Jag funderar starkt på att lämna detta sketna och nergångna land snart. Håller bara på att lösa vissa saker innan jag kan dra. Kommer att sälja allt jag har av värde, och sedan bara dra till ett EU land, och sedan försöka hålla mig borta från trubbel. Tar endast med mig kontanter, så jag inte kan spåras till ett specifikt ställe med att jag använt ett visa kort tex.
Grejen är den att jag har lån i bagaget, dessa skiter jag ju i som ni kanske förstod, och räntan kommer väl bli ashög mm. Men tanken är inte att återvända till Sverige, så det kvittar ju att lånen blir som dem blir. Men kommer lånegivarna försöka att leta upp mig?

Eftersom jag tar ett flyg, så kommer jag ju visa ett leg, eller alt pass till det landet jag flyger. Men sen då? Kommer lånegivarna försöka att leta upp mig på plats? Eller lämnar dom över ärendet till kronofogden, och dem sedan bara väntar på att jag dyker upp någonstans?

Tacksam för svar

Det beror på vilka skulder du har men kronofogden är inte som polisen. De kommer knappast att utreda i vilket land du har använt kreditkort eller vart du har flugit. Inom EU kommer du att bli upptäckt och tvingad att betala. Utanför Europa beror det på vilket land du är i. Thailand, som alla dumskallar flyr till, är ganska utvecklat och ett dåligt alternativ.

Men vad ska du leva på utomlands? Ingenting är gratis i världen och saknar du utbildning eller någon eftertraktad kompetens är du inte värd någonting. Vad händer när du är helt pank, hungrig och trött på att tigga, och behöver komma tillbaka till Sverige? Dina skulder har ju knappast minskat under din flyktsemester.
Citera
2015-06-14, 12:02
  #2040
Medlem
beastlyys avatar
Tänkte testa att bosätta mig i ett annat land över vintern, ett varmt land. Älskar Australien men är alldeles för dyrt.

Tänkte typ Thailand, fillipinerna eller något liknande och bo där 3-5 månader. Hur länge klarar jag mig i Asien på 50 000 exklusive flyg?

Tänkte 10 000 i månaden så klart jag mig november till mars? Hur lätt är det att få bostad i t.ex centrala Bangkok och vad skulle det kosta? Någon med erfarenhet?

Mvh
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f639754

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback