2015-05-27, 14:15
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cannalogic
Kom att tänka på hur jag lade ut mitt gräs igår, jag kanske lade ut mer än de rekomenderade 4-7cm, kanske så mycket som 15cm. Är det nån fara med det?

Ett tunt luftigt lager på 4-7cm är det som gäller vid mer så trasslar de ofta in sig och det blir inget bra. När plantorna väl är uppe en bit så kan du ha på hur mycket du vill. Det kallas för gröngödsling och är rikt på främst N.
Citera
2015-05-27, 14:29
Medlem
Men 10L, det låter ju väldigt bra att lägga på massa gräs/gröngödsla - men jag oroar mig att det attraherar sniglar som i sin tur vandrar vidare upp på plantan..

Självklart kan ju snigelförekomsten eller frånvaro av den bero på var i landet man bor, och andra villkor..

10L (eller annan med erfarenhet): jag har aldrig använt koppartråd runt stammen för att avskrämma sniglar, så jag saknar helt egen erfarenhet där - anser du (ni) att koppartråd är effektivt mot sniglar?

Räcker det att linda bara en viss bit upp på plantan?

Har sett tipset lite då och då, men aldrig läst nåns erfarenhet av det..

// Har nyligen bytt odlingsställe och ställs inför lite situationer jag inte haft förut..
Senast redigerad av Sunlightsweden 2015-05-27 kl. 14:32.
Citera
2015-05-27, 14:40
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunlightsweden
Men 10L, det låter ju väldigt bra att lägga på massa gräs/gröngödsla - men jag oroar mig att det attraherar sniglar som i sin tur vandrar vidare upp på plantan..

Självklart kan ju snigelförekomsten eller frånvaro av den bero på var i landet man bor, och andra villkor..

10L (eller annan med erfarenhet): jag har aldrig använt koppartråd runt stammen för att avskrämma sniglar, så jag saknar helt egen erfarenhet där - anser du (ni) att koppartråd är effektivt mot sniglar?

Räcker det att linda bara en viss bit upp på plantan?

Har sett tipset lite då och då, men aldrig läst nåns erfarenhet av det..

// Har nyligen bytt odlingsställe och ställs inför lite situationer jag inte haft förut..

Jag har aldrig haft problem med sniglar så kan inte säga varken bu eller bä. Koppar ska funka men jag vet inte jag pallar inte trixa så mycket utan kör på mängd istället för att jämna ut det hela lite ifall något djur skulle gå loss på allt.
Citera
2015-05-27, 14:45
Medlem
Tack..jo, jag misstänker snigelproblem är värre i inlandet och bättre mot kusterna där det finns både mer sand och salt och kanske även mer solsken.

Någon annan med svar på detta?
Senast redigerad av Sunlightsweden 2015-05-27 kl. 14:51.
Citera
2015-05-27, 15:07
Medlem
Utomhus123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vartvungen
Okej räcker det med 3 st 85le lampor? Hur mycket bör jag härda den ute i solen innan utsättning? 2 dar med ett par timmar ?
Kan jag göra samma 50/50 blandning iomed att förveggen blir så kort?

Funderar om jag ska ha nått som avskiljer typ en hink eller plast då det växer extremt mycket mossa på platsen och mossa lever där det är näringfattig samt sur(?) jord
Är på en gammal åker. Växer även björk där.

Lampor har jag ingen större koll på, jag hade mina i fönstret tillsammans med en vanlig 40w (jag vet att det inte är bra eller till och med funkar alls (kanske)? Men solen funkade bra för mina i början.

Har drivit upp chilliträd, citronplantor, majs, bönor, etc. under 2 vanliga 40w lampor.

Du borde låta dom härdas mot både sol men även kyla så tre dagar, första har du dom ute från 4-5 eftermiddag till 10-11 på kvällen, sen kör du 1-2 till 10-11 kväll, sista kan du köra morgon till så sent på natten du kan utan att beröva dig själv om allt för mycket sömn, går du upp tidigt kan du gärna ställa ut dom direkt. Har du balkong eller altan kan du ställa ut dom med en plastpåse över hela sista natten. Det är framför allt kylan som stressar dom, solen är inte superstark än. Och har du petflaska kommer den blockera en del av strålarna.

Det kan nog vara en bra idé om du inte vill kalka att ha något som avskiljer.
Citera
2015-05-27, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utomhus123
Lampor har jag ingen större koll på, jag hade mina i fönstret tillsammans med en vanlig 40w (jag vet att det inte är bra eller till och med funkar alls (kanske)? Men solen funkade bra för mina i början.

Har drivit upp chilliträd, citronplantor, majs, bönor, etc. under 2 vanliga 40w lampor.

Du borde låta dom härdas mot både sol men även kyla så tre dagar, första har du dom ute från 4-5 eftermiddag till 10-11 på kvällen, sen kör du 1-2 till 10-11 kväll, sista kan du köra morgon till så sent på natten du kan utan att beröva dig själv om allt för mycket sömn, går du upp tidigt kan du gärna ställa ut dom direkt. Har du balkong eller altan kan du ställa ut dom med en plastpåse över hela sista natten. Det är framför allt kylan som stressar dom, solen är inte superstark än. Och har du petflaska kommer den blockera en del av strålarna.

Det kan nog vara en bra idé om du inte vill kalka att ha något som avskiljer.
Hur långt kan roten hinna sträcka sig på en veckas förvegg? eller förmodligen är det olika från planta till planta. Men ett ungefärligt mått från handen å ner?
Grymt att du hjälper till, är första gången jag prövar mig på en odling!
Kan jag bara ställa dem i fönstret och låta dem endast gro via soljuset genom ett fönster? eller bör fönstret vara öppet så jag släpper in mer av solens strålar?
Men jag kan köra 50/50 jord/näring under förvegg eller ska jag bara köra plantjord under förveggen?

Samt så har jag hört att man ska ha näringen under jorden, men lägger man till exempel 1 dm näring sen 1 dm jord? eller hur tjockt lager kan man rekommendera?
Citera
2015-05-27, 22:24
Medlem
Utomhus123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vartvungen
Hur långt kan roten hinna sträcka sig på en veckas förvegg? eller förmodligen är det olika från planta till planta. Men ett ungefärligt mått från handen å ner?
Grymt att du hjälper till, är första gången jag prövar mig på en odling!
Kan jag bara ställa dem i fönstret och låta dem endast gro via soljuset genom ett fönster? eller bör fönstret vara öppet så jag släpper in mer av solens strålar?
Men jag kan köra 50/50 jord/näring under förvegg eller ska jag bara köra plantjord under förveggen?

Samt så har jag hört att man ska ha näringen under jorden, men lägger man till exempel 1 dm näring sen 1 dm jord? eller hur tjockt lager kan man rekommendera?

Ingen näring första månaden, 20 cm skulle jag rekommendera med vanlig jord längst upp, du kan ju alltid skaffa näring på flaska och spä ut med vatten om du vill ha en mer kontrollerad tillförsel.

Det är svårt att säga hur långt rötterna sträcker sig, jag kör alltid på krukor som förmultnar eller torvbricketer så behöver man inte "gräva upp" plantan vid omplantering. Du kan även göra egna krukor av tidningspapper, https://www.youtube.com/watch?v=hRn8NURIQkc . Dom förmultnar efter 1-2 månader men jag rekommenderar att man viker ut botten innan planterar om

Om du orkar och det är varmt kan du ta ut dom på eftermiddagen fram tills att det blir 10 och neråt. Annars duger det gott att ha dom i fönstret.

Ingen näring under förvegg, jag brukar ha lite till mina andra plantor, tomat etc, men samma blandning till cbn så fick jag bränna och förlorade 3 st

När du har lite tid över och har tröttnat på Ex on the Beach så rekommenderar jag denna filmen, det är många bra tips och det blir oftast lite enklare om har sett någon annan göra det man har planerat

https://www.youtube.com/watch?v=pxBHCyXruXM
Senast redigerad av Utomhus123 2015-05-27 kl. 22:32.
Citera
2015-05-27, 23:08
Medlem
DirtyNorths avatar
Citat:
När du har lite tid över och har tröttnat på Ex on the Beach så rekommenderar jag denna filmen, det är många bra tips och det blir oftast lite enklare om har sett någon annan göra det man har planerat

https://www.youtube.com/watch?v=pxBHCyXruXM
Såg intressant ut! Men är inte allt för haj på engelska och när det kommer till odlingar så skulle jag gissa på att dom kommer använda många ord jag aldrig hört förut, men man kanske alltid snappar upp något nytt!

Skulle vara kul om någon vet av någon dokumentär om cannabisodling med svensk text för oss mindre språkbegåvade människor

Vad har du/ni kört på för näring?
Citera
2015-05-27, 23:36
Medlem
Hej vad tror ni jag ungefär kan få ut på 40 auto viking tropical i torkade buds? Dom ska ha minst 50cm mellan varandra minst 10liter jord var och kommer köra greenhouse seeds mostly indica näring i blom
Citera
2015-05-27, 23:53
Medlem
Utomhus123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av STRL
Hej vad tror ni jag ungefär kan få ut på 40 auto viking tropical i torkade buds? Dom ska ha minst 50cm mellan varandra minst 10liter jord var och kommer köra greenhouse seeds mostly indica näring i blom

Va ?

Citat:
Ursprungligen postat av DirtyNorth
Såg intressant ut! Men är inte allt för haj på engelska och när det kommer till odlingar så skulle jag gissa på att dom kommer använda många ord jag aldrig hört förut, men man kanske alltid snappar upp något nytt!

Skulle vara kul om någon vet av någon dokumentär om cannabisodling med svensk text för oss mindre språkbegåvade människor

Vad har du/ni kört på för näring?

Tror inte det finns någon sådan tyvärr, har kollat lite själv men har inga problem med engelskan så jag hänger med till 99% annars pausar jag bara och googlar.

Citat:
  1. 50 liter kompost
  2. kalk
  3. hönsgödsel
  4. benmjöl
  5. 100 liter p jord med 30 liter vermiculite
  6. långtidsverkande näring
  7. mer kalk
  8. 50 liter kompost
  9. top growth två korkar med 50 liter vatten
  10. 50 liter r dress
  11. 50 liter såjord
  12. benmjöl och blodmjöl nermyllat
  13. torrt gräs ovanpå alltihop

Tror dock detta kommer bli overkill och jag kommer behöva gräva en lika stor länga till bredvid, ta hälften av jorden i nuvarande och skaffa 200 liter jord till att spä ut med i bägge längorna, ochdet måste ske senast inom två veckor för en är inte långt ifrån att ta i taket på mitt minidrivhus nu
Senast redigerad av Utomhus123 2015-05-28 kl. 00:03.
Citera
2015-05-28, 00:17
Medlem
DirtyNorths avatar
Citat:
Tror inte det finns någon sådan tyvärr, har kollat lite själv men har inga problem med engelskan så jag hänger med till 99% annars pausar jag bara och googlar.
:/ Får göra som dig och googla ifall det inte är något jag fattar, men det är betydlig enklare å förstå då någon pratar än att läsa tycker jag så får ge det en chans!

Bor i det bästa odlingstället ever..NORRLAND! Och såg nu på SMHI att det kommer vara +1 i morgonnatt, satte ut 4st plantor ikväll som blivit ca 1dm höga.
Hur låg temperatur brukar så små plantor klara på ett ungefär?
Bubblelicious verkar vara en tålig planta så dom klarar sig säkert men inte säker på Short Rider.
Och så har jag antagit att dom kommer se så annorlunda ut då dom blir större så har inte hållit koll på vilka som är vilka så kan lika gärna vara 4st Short eller 4st Bubblelicious som är ute just nu.

Dom här fröna är det jag har satt:
https://www.nirvanashop.com/sv/autoblommande-marijuana-fron/813-bubblelicious-autoblommand-fron.html
https://www.nirvanashop.com/sv/autoblommande-marijuana-fron/751-short-rider-autoblommand-fron.html
Citera
2015-05-28, 00:25
Medlem
Utomhus123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyNorth
:/ Får göra som dig och googla ifall det inte är något jag fattar, men det är betydlig enklare å förstå då någon pratar än att läsa tycker jag så får ge det en chans!

Bor i det bästa odlingstället ever..NORRLAND! Och såg nu på SMHI att det kommer vara +1 i morgonnatt, satte ut 4st plantor ikväll som blivit ca 1dm höga.
Hur låg temperatur brukar så små plantor klara på ett ungefär?
Bubblelicious verkar vara en tålig planta så dom klarar sig säkert men inte säker på Short Rider.
Och så har jag antagit att dom kommer se så annorlunda ut då dom blir större så har inte hållit koll på vilka som är vilka så kan lika gärna vara 4st Short eller 4st Bubblelicious som är ute just nu.

Dom här fröna är det jag har satt:
https://www.nirvanashop.com/sv/autoblommande-marijuana-fron/813-bubblelicious-autoblommand-fron.html
https://www.nirvanashop.com/sv/autoblommande-marijuana-fron/751-short-rider-autoblommand-fron.html

Desto större desto mindre kyla tål dom, tror du kan va lugn om det gäller någon enstaka natt.

Hittade den här gamla "godingen" i jakten på en svensk dok ¨

https://www.youtube.com/watch?v=iyj32zkTbAQ Snuten undra om cannabis är en perenn växt.. Hade han vart ute med hunden och promenerat förbi hade han inte känt igen det en gång..
Senast redigerad av Utomhus123 2015-05-28 kl. 00:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in