2015-05-26, 09:36
Medlem
Du kan också lägga sand runt omkring plantan, det är torrt, det tycker dom inte om. Fast det är jobbigt att bära sand, särskilt om man har många plantor, såklart!
Citera
2015-05-26, 15:16
Bannlyst
Tjena!
Tänkte dra igång odling här strax.

Auto viking tropical är det tänkt att jag ska köra.
Tänkte beskriva vad jag tänkt mig,om någon har invändningar får ni gärna upplysa mig!

Steg 1:
Låt fröna ligga i blötlagt toapapper under några dagar

Steg 2:
Plantera skiten i kruka,låta någon halvkeff lampa (1200lum eller dylikt) stegra upp växten i cirka 1-2 veckor

Steg 3:
Plantera om skiten utomhus i skogen
Här har jag tänkt en grop på cirkus 40 cm djup,1 meter bredd osv
Jag har tänkt använda en mix av Jord,lecakulor,äggskal samt lite kalksten?
Tänkte gräva gropen intill några bra växter som kamouflage,sedan försöka dölja "jorden" med lite gräs eller liknande

Steg 4:
Låt skiten stå,gå dit 2-3gånger i veckan och kolla till min härliga kvinna

Steg 5:
Nu får ni jätte gärna säga om det är något jag missat,eller några frågor,det är min första gång men jag går in med tanken på att det SKA lyckas,inget annat finns i tankegången.

Tack så mycket på förhand!
Mvh
Citera
2015-05-26, 18:15
Medlem
Fick en ide. har beställt 10 st auto white widow och ftersom jag lever i zon 6 undrar jag om man kan hjälpa plantan med tillexempel att isolera marken med rockwool eller annan isolering?? Den bör ju i teorin hålla värmen samt fukten längre?
Vissa eller många lägger ju gräs över runt sina plantor vilket isolerar?

Sen så är ju isolering sån att när den väl blivit blöt har den svårt för å bli torr... skulle det hjälpa vid en eventuell torka? eller kommer fukten från isoleringen inte nog långt ner i marken?
Citera
2015-05-26, 18:35
Medlem
Utomhus123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coolermaster
Tjena!
Tänkte dra igång odling här strax.

Auto viking tropical är det tänkt att jag ska köra.
Tänkte beskriva vad jag tänkt mig,om någon har invändningar får ni gärna upplysa mig!

Steg 1:
Låt fröna ligga i blötlagt toapapper under några dagar

Steg 2:
Plantera skiten i kruka,låta någon halvkeff lampa (1200lum eller dylikt) stegra upp växten i cirka 1-2 veckor

Steg 3:
Plantera om skiten utomhus i skogen
Här har jag tänkt en grop på cirkus 40 cm djup,1 meter bredd osv
Jag har tänkt använda en mix av Jord,lecakulor,äggskal samt lite kalksten?
Tänkte gräva gropen intill några bra växter som kamouflage,sedan försöka dölja "jorden" med lite gräs eller liknande

Steg 4:
Låt skiten stå,gå dit 2-3gånger i veckan och kolla till min härliga kvinna

Steg 5:
Nu får ni jätte gärna säga om det är något jag missat,eller några frågor,det är min första gång men jag går in med tanken på att det SKA lyckas,inget annat finns i tankegången.

Tack så mycket på förhand!
Mvh

Istället för Leca skulle jag rekommendera Vermikulit, 10-15 %.

Finns ingen anledning att gå dit så ofta så länge det inte är torka. Varje gång du går dit så ökar risken för upptäckt.

Just toapapper kan svansen fastna i, jag har kört med disktrasa utklippt att passa i en snusdosa, två lager (ett under ett över). Öppnat snusdosan två gånger om dagen för lite syre och sköljt av trasan, kanske inte är nödvändigt men men.

Desto fler växter intill dina kvinnor, desto fler växter som konkurrerar om näringen.

1 meter bred (i diameter antar jag du menar ?) grop är väl lite overkill, gräv djupare än brett är en bra regel, 50*50. har du bara en planta kan du ju gräva på lite extra men har man många vill man inte gräva i onödan. Man brukar säga 13-20 liter jordmix per planta. Men extra skadar ju inte, skulle inte köra mindre än 15 själv men har sett folk som lyckats bra med 10.

Skulle väl rekommendera att köra två tre plantor iallafall. Det är mycket som kan gå fel med en, men har du tre så är det inte hela världen om en går åt helvete.

Skaffa lite näring som du kan börja med efter en månad till 6 veckor, läs på om vad du ska ha i blom vs veg.

Skaffa lite hundhår mot vildsvin, koppartråd mot sniglar och en gammal tshirt du kan lägga där som luktar ordentligt med man.
Citera
2015-05-26, 20:04
Medlem
har 10 st frön, vilket tjänar man mest tid på i och med att jag kommer vara sent ute, Sätta i torvbriketter och gro lite inne eller plantera direkt där ute med petflaska över fröet?
Citera
2015-05-26, 20:38
Medlem
Utomhus123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vartvungen
har 10 st frön, vilket tjänar man mest tid på i och med att jag kommer vara sent ute, Sätta i torvbriketter och gro lite inne eller plantera direkt där ute med petflaska över fröet?

Det beror ju på när du gör det och hur varmt det kommer vara samt vad det är för frön du har. Du får vara lite mer specifik.
Citera
2015-05-26, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utomhus123
Det beror ju på när du gör det och hur varmt det kommer vara samt vad det är för frön du har. Du får vara lite mer specifik.

Är 10 utav dessa frön https://sensiseeds.com/en/feminized-seeds/whitelabel/white-widow-automatic
, men är i zon 6 och här har vi inte fått nån längre värme än, men tror fröna är framme i slutet av nästa vecka, beställde igår..
Eller ska jag göra något sorts växthus åt kalaset eller kan dem klarar dem sig? står ju att dem ska va klara på dryga 55 dar, är det från och med att den kikar upp ur jorden?

Hade tänkt göra upphöjda bäddar, kan jag gräva en cirkel med diametern 40cm å 40cm djup? 1.5 meter mellan fröna?
Citera
2015-05-27, 01:24
Medlem
Utomhus123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vartvungen
Är 10 utav dessa frön https://sensiseeds.com/en/feminized-seeds/whitelabel/white-widow-automatic
, men är i zon 6 och här har vi inte fått nån längre värme än, men tror fröna är framme i slutet av nästa vecka, beställde igår..
Eller ska jag göra något sorts växthus åt kalaset eller kan dem klarar dem sig? står ju att dem ska va klara på dryga 55 dar, är det från och med att den kikar upp ur jorden?

Hade tänkt göra upphöjda bäddar, kan jag gräva en cirkel med diametern 40cm å 40cm djup? 1.5 meter mellan fröna?

Zon 6 hade jag nog kört en vecka inomhus från att dom tittar upp så hinner det blir varmt och bra.

Är det kalla nätter kan du ju köra petflaska metoden. Räknar dom med att dom är klara på 55 dagar så behöver dom alla fördelar dom kan få då det är ganska snabbt.

Upphöjda bäddar är ju ovan jord, menar du att du ska fylla på extra då ? Isåfall räcker nog 40 cm, 6-70 på brädden, har du tänkt ha något som skiljer hålan och naturen ?

Det är ju inte fel med petflaskor i början, ökar ju också fördelarna ytterligare. Med 10 frön så hade jag gjort allt för att så många som möjligt ska klara sig.
Citera
2015-05-27, 03:42
Medlem
Ah äntligen har jag fått i hälften av alla mina frön i mina bäddar ala 10L. Två eller tre dagar till och jag kommer ha satt alla mina frön. Fifan många säckars bärande blir det.
Citera
2015-05-27, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utomhus123
Zon 6 hade jag nog kört en vecka inomhus från att dom tittar upp så hinner det blir varmt och bra.

Är det kalla nätter kan du ju köra petflaska metoden. Räknar dom med att dom är klara på 55 dagar så behöver dom alla fördelar dom kan få då det är ganska snabbt.

Upphöjda bäddar är ju ovan jord, menar du att du ska fylla på extra då ? Isåfall räcker nog 40 cm, 6-70 på brädden, har du tänkt ha något som skiljer hålan och naturen ?

Det är ju inte fel med petflaskor i början, ökar ju också fördelarna ytterligare. Med 10 frön så hade jag gjort allt för att så många som möjligt ska klara sig.
Okej räcker det med 3 st 85le lampor? Hur mycket bör jag härda den ute i solen innan utsättning? 2 dar med ett par timmar ?
Kan jag göra samma 50/50 blandning iomed att förveggen blir så kort?

Funderar om jag ska ha nått som avskiljer typ en hink eller plast då det växer extremt mycket mossa på platsen och mossa lever där det är näringfattig samt sur(?) jord
Är på en gammal åker. Växer även björk där.
Citera
2015-05-27, 13:51
Medlem
Kom att tänka på hur jag lade ut mitt gräs igår, jag kanske lade ut mer än de rekomenderade 4-7cm, kanske så mycket som 15cm. Är det nån fara med det?
Citera
2015-05-27, 14:08
Medlem
Cannalogic: Jag vet inte men om 10L sa 4-7cm bör du nog gå tillbaka och ändra. Solljuset måste kunna nå denna lilla plantan, även om den växer en bit i början ut ljus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in