Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-19, 18:30
  #2881
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agathorn
Intressant detta med Finland. Det är där det verkligen går som allra sämst för min del. Jag har iofs inga jättepengar där men runt 15 000 kr. Jag har väl fått tillbaka någon hundring av dem om man räknar sedan årsskiftet. Senaste 2 månaderna har jag fått tillbaka någon enstaka KRONA.

Jag har såklart begärt 90 % uttag med Erik skrev ju till mig att de inte sysslar med 90 % uttag längre. Något som dementerades av Jesper sedan när Erik nog kom på att han sa för mycket ... Blir så förbannad!

Jag sitter med ca. 175000 SEK i Finland och stoppade utlåningen för några veckor sedan.Med den takt som pengar flyter in på kontot just nu, har jag beräknat att mina pengar är återbetalda inom ett halvår. Detta är nog en alltför optimistisk beräkning. Troligen avtar takten i återbetalningarna med tiden men det ser i alla fall betydligt bättre ut än i Danmark och Sverige där återbetalningarna sker i en katastrofalt låg takt. På de marknaderna, om inte TB får till avtal med faktoringbolag, kommer det att ta åratal för mig få igen mina pengar.
Citera
2015-05-20, 07:40
  #2882
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rase
Jag sitter med ca. 175000 SEK i Finland och stoppade utlåningen för några veckor sedan.Med den takt som pengar flyter in på kontot just nu, har jag beräknat att mina pengar är återbetalda inom ett halvår. Detta är nog en alltför optimistisk beräkning. Troligen avtar takten i återbetalningarna med tiden men det ser i alla fall betydligt bättre ut än i Danmark och Sverige där återbetalningarna sker i en katastrofalt låg takt. På de marknaderna, om inte TB får till avtal med faktoringbolag, kommer det att ta åratal för mig få igen mina pengar.

"intressant" att det kan skilja så mycket mellan olika långivare på samma marknader. Visst alla nordiska länder där jag har pengar utlånade går dåligt återbetalningsmässigt, men just Finland (och Danmark på stark 2:a plats) står extremt dåligt. Nästan helt still numera.

Man får väl helt enkelt hålla tummarna och sitta still i båten och slicka sina sår.
Citera
2015-05-20, 11:06
  #2883
Medlem
Hur länge klarar sig TB utan att ta in nytt kapital. Tycker de har en oroande hög burn rate.
Citera
2015-05-20, 13:16
  #2884
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcesinExile
Hur länge klarar sig TB utan att ta in nytt kapital. Tycker de har en oroande hög burn rate.

Senast de tog in kapital var i höstas i en riktad nyemission, men i dagsläget så är ju kassan hyfsat stor. Kombinerat med det nya sparprogrammet samt expansion av SME som uppenbarligen har en lagom hög lönsamhet så väntar sig ledningen tydligen att de kommer att börja visa svarta siffror kvartalsmässigt innan årsskiftet. Så länge bolaget inte drabbas av oväntade kostnader eller vill göra några nya förvärv så ser det ut som att de klarar sig utan att ta in nytt kapital.
Citera
2015-05-20, 17:51
  #2885
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Girasoul
Det är väl ändå en något missvisande jämförelse, är väl mer som att Volvo slutar göra personbilar och fokuserar verksamheten på lastbilar. Den viktigaste faktorn är väl ändå P2P formatet, inte snabblånen?

Oavsett vad så ser jag det som ett bra steg framåt, uppenbarligen har snabblån formatet inte fungerat så som det är tänkt. Återigen så hoppas jag att de i samband med avvecklingen (eller en kort tid efter, så att de bra lånen hinner betalas tillbaka) säljer av alla dåliga fordringar, så att de som sitter fast i den avvecklade verksamheten kan välja mellan att ta hem sina pengar, eller investera i de nya typerna av marknader.

Valde cyklar då volvo redan gör lastbilar (iofs 2 olika bolag) men annars tycker jag liknelsen är ganska bra... Man tillverkar ett transportmedel det fungerade inte istället byter man till ett annat.... I TB fall erbjöd man ett lån format som uppenbarligen inte fungerade då erbjuder man ett annat istället....

jo p2p är viktigt för trustbuddy men det borde ju också den kundbas man byggt upp på snabblånen vara... p2p erbjuder ju trustbuddy kapital som det inte spelar nån roll ifall det förloras eller ej, trustbuddy får betalt iallafall.
Citera
2015-05-22, 21:59
  #2886
Medlem
Vet inte vad som hänt hos Trustbuddy. I dag fick både jag och min hustru in mer pengar på våra Sverigekonton än vad vi normalt får in på en vecka. Vi har stoppat utlåningen på kontona och plockar ut det som kommer in. Kan det vara så lyckligt att TB äntligen har skrivit avtal med ett faktoringbolag? Har fler än vi fått onormalt mycket pengar på sina Sverigekonton i dag?
Citera
2015-05-22, 23:34
  #2887
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rase
Vet inte vad som hänt hos Trustbuddy. I dag fick både jag och min hustru in mer pengar på våra Sverigekonton än vad vi normalt får in på en vecka. Vi har stoppat utlåningen på kontona och plockar ut det som kommer in. Kan det vara så lyckligt att TB äntligen har skrivit avtal med ett faktoringbolag? Har fler än vi fått onormalt mycket pengar på sina Sverigekonton i dag?

Om ett sådant avtal är fixat så borde de också kommit en större mängd förlustdragningar, det är ju liksom vad resultatet blir av en försäljning. Så det låter mer som tur.
Citera
2015-05-22, 23:42
  #2888
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Girasoul
Om ett sådant avtal är fixat så borde de också kommit en större mängd förlustdragningar, det är ju liksom vad resultatet blir av en försäljning. Så det låter mer som tur.

Det tänkte jag inte på. Tyvärr är det nog som du säger.
Om det bara var tur borde återbetalningstakten gå tillbaka till den låga nivån som har varit de senaste månaderna.
Citera
2015-05-23, 19:44
  #2889
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rase
Vet inte vad som hänt hos Trustbuddy. I dag fick både jag och min hustru in mer pengar på våra Sverigekonton än vad vi normalt får in på en vecka. Vi har stoppat utlåningen på kontona och plockar ut det som kommer in. Kan det vara så lyckligt att TB äntligen har skrivit avtal med ett faktoringbolag? Har fler än vi fått onormalt mycket pengar på sina Sverigekonton i dag?

Vilka bidrag betalas ut runt den 20:e? barnbidag iallafall kan nog vara en förklaring.... jag fick också några kronor mer än vanligt....
Citera
2015-05-28, 14:58
  #2890
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcesinExile
Billiga aktier? Finns kanske en anledning att aktien har backat runt 60% sen toppnoteringen.

Kommer aktien ner till 25-30öre och vi får en ny ledning, då skall jag fundera på att chansa, men som läget är nu tycker jag aktien fortfarande är övervärderad.

Då är vi under 30öre, börjar bli lite sugen på att göra ett litet inköp om vi kommer ner till 25öre.

Vid 20-25öre har vi enl mig en ganska fin risk/reward kalkyl. Tror det är ungefär en slantsingling om vi skall ner till 0öre eller upp till närmare 1kr.
Citera
2015-05-28, 19:48
  #2891
Medlem
Jag satte initialt in 1000 SEK på Trustbuddy. Har fått ca.15% avkastning sedan start. Gjorde ett uttag den 20.e februari och fick ut ca 100 SEK den 13 maj. Det som jag tyckte var intressant är att jag fick skatta på vinsten på kontot känns lite udda när jag inte kan plocka ut pengarna.
Citera
2015-05-28, 23:11
  #2892
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hans2004
Jag satte initialt in 1000 SEK på Trustbuddy. Har fått ca.15% avkastning sedan start. Gjorde ett uttag den 20.e februari och fick ut ca 100 SEK den 13 maj. Det som jag tyckte var intressant är att jag fick skatta på vinsten på kontot känns lite udda när jag inte kan plocka ut pengarna.

Att du får betala skatt får du nog ta upp med Skatteverket istället
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback