Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-12-12, 20:41
  #13
Medlem
Man har ju läst i fakta litteratur att soldater kan överleva att hålla tarmarna i näven...

Att hålla emot ett bråck liknande sår 7 dagars läkning... - skulle väl de flesta friska män klara.
Citera
2014-12-12, 21:10
  #14
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Obalanserad säger du? Jag vet inte alls, jag. Kanske han var. Eller jo... Står man och heilar på Brandenburger Tor mitt på ljusa dagen så, tja... Kanske inte obalanserad, men jävla orginell i alla fall.

Vad säger du om att han kanske bara skulle hålla ett öka på sveavägens östra sida och ropa i radion om han såg något konstigt? Han hade ju tillgång till en lägenhet i närheten, så att knalla ned och titta lite måste han väl kunna göra även som relativt nyopererad.
Så byter Palme sida av vägen. "Hoppsan, tur man hade med puffran, det är nog bäst att skjuta, nu eller aldrig". Så gör han det och springer och gömmer sig i kontorslägenehten på David Bagares gata.

Inget alibi, inga bevis. Och betydligt mer troligt än att man skulle planerat att ha honom som slagman. Jag tror inte det var så det gick till, men hypotesen är full möjlig med den information vi har i dag.
Har vi ingen läkare i tråden som kan göra en bedömning av huruvida han hade kunnat genomföra språngmarshen 1 vecka efter att ha opererat blindtarmen? Jag tycker det verkar tveksamt, men har lyckats unvika egna operationer och vet lite om andras.

Är inte läkare men har tagit del av en intervju där en läkare som fått CGÖ medicinska tillstånd beskrivet hävdar att det är fullt möjligt att springa/jogga en begränsad sträcka. I händelse av att man intar smärtstillande så ökar förmågan/sträckan.
Citera
2014-12-12, 22:19
  #15
Medlem
Scott Danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Har vi ingen läkare i tråden som kan göra en bedömning av huruvida han hade kunnat genomföra språngmarshen 1 vecka efter att ha opererat blindtarmen? Jag tycker det verkar tveksamt, men har lyckats unvika egna operationer och vet lite om andras.
Här finns information från en läkare:

https://www.youtube.com/watch?v=L0g-kcjKi40#t=3167
Citera
2014-12-13, 00:08
  #16
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Obalanserad säger du? Jag vet inte alls, jag. Kanske han var. Eller jo... Står man och heilar på Brandenburger Tor mitt på ljusa dagen så, tja... Kanske inte obalanserad, men jävla orginell i alla fall.

Vad säger du om att han kanske bara skulle hålla ett öka på sveavägens östra sida och ropa i radion om han såg något konstigt? Han hade ju tillgång till en lägenhet i närheten, så att knalla ned och titta lite måste han väl kunna göra även som relativt nyopererad.
Så byter Palme sida av vägen. "Hoppsan, tur man hade med puffran, det är nog bäst att skjuta, nu eller aldrig". Så gör han det och springer och gömmer sig i kontorslägenehten på David Bagares gata.

Ur GK angående Carl-Gustaf Östling

"En uppgiftslämnare berättade vid ett förhör i juni 1986 om ett besök iCGÖs hem, som han gjort å yrkets vägnar. Bland diverse uppslagna böcker fanns ”Mein Kampf”. Bostaden var särpräglad.
Under ett följande besök gjorde CGÖ utfall mot Olof Palme. Uppgiftslämnaren beskrev CGÖ som helt oberäknelig, han växlade från total affekt till total avslappning på några sekunder.
Uppgiftslämnaren hade funnit situationen olustig och associerat till MOP".


Gks kommentar ang SÄPOs förhör med CGÖ 860918. CGÖ kommer full och såsig till förhör med SÄPO , inte helt omdömesgillt i mina ögon.

"Beträffande det förhör som hölls av Jan Sundström med CGÖ i augusti 1986, där även Per-Göran Näss närvarade, upplystes att polis CGÖ var påtagligt nervös inför förhöret. Han var även spritpåverkad. När han informerades om att förhöret skulle gälla mordet på statsministern blev
han märkbart lättad. "


Hans Holmers berättelse inför Marjasinkommissionen 1996. Här vidgår HH att han visste om CGÖs palmefientliga och högerextrema böjelser. Tydligen inget som bekymrade HH när han gjorde alla obskyra affärer med CGÖs företag strateg protector.

"CGÖ --- kände han till sedan tidigare bl.a. på det sättet att CGÖ på RPS uppdrag utrett behovet av ett nytt tjänstevapen. CGÖ var utbildningsansvarig i vapenfrågor på 70- och 80-talet.
Hans Holmér visste att han var ”vapentokig” i en positiv mening, nämligen duktig på vapen. Han var
även känd för sin Palme-fientliga attityd och högeranstrukna åsikter.
Uppslag som kom in i förening med vad som sålunda var känt om honom samt hans omvittnade handlingskraft gjorde att en utredning gjordes beträffande honom. Såvitt HH minns kom det fram att CGÖvar nyopererad vid tiden för mordet, men hur ärendet avslutades minns han inte."


Tolfte januari 1986 påstod den skotske historikern John Ericsson i SVTs Altuellt att han fått uppgiter från svenska marinofficerare att sverige lät en sovjetisk ubåt undkomma under Hårsfjärden-82. Inför kollegor fick CGÖ ett fullständigt raseriutbrott när han såg inslaget och for ut mot Palme i världigt hotfulla ordalag. Uppgiften finns i Lars Borgnäs "En iskall vind drog in över Sverige"

Ovanstående tycker jag ger ett visst fog för att Östling stundtals var obalanserad och därmed i mina ögon inte ett logiskt val som GM. Men som påhejare och anskaffare av vapen och annan nyttig utrustning tycker jag han är desto intressantare.
Citera
2014-12-14, 23:24
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
[/spoiler]

Ur GK angående Carl-Gustaf Östling

"En uppgiftslämnare berättade vid ett förhör i juni 1986 om ett besök iCGÖs hem, som han gjort å yrkets vägnar. Bland diverse uppslagna böcker fanns ”Mein Kampf”. Bostaden var särpräglad.
Under ett följande besök gjorde CGÖ utfall mot Olof Palme. Uppgiftslämnaren beskrev CGÖ som helt oberäknelig, han växlade från total affekt till total avslappning på några sekunder.
Uppgiftslämnaren hade funnit situationen olustig och associerat till MOP".


Gks kommentar ang SÄPOs förhör med CGÖ 860918. CGÖ kommer full och såsig till förhör med SÄPO , inte helt omdömesgillt i mina ögon.

"Beträffande det förhör som hölls av Jan Sundström med CGÖ i augusti 1986, där även Per-Göran Näss närvarade, upplystes att polis CGÖ var påtagligt nervös inför förhöret. Han var även spritpåverkad. När han informerades om att förhöret skulle gälla mordet på statsministern blev
han märkbart lättad. "


Hans Holmers berättelse inför Marjasinkommissionen 1996. Här vidgår HH att han visste om CGÖs palmefientliga och högerextrema böjelser. Tydligen inget som bekymrade HH när han gjorde alla obskyra affärer med CGÖs företag strateg protector.

"CGÖ --- kände han till sedan tidigare bl.a. på det sättet att CGÖ på RPS uppdrag utrett behovet av ett nytt tjänstevapen. CGÖ var utbildningsansvarig i vapenfrågor på 70- och 80-talet.
Hans Holmér visste att han var ”vapentokig” i en positiv mening, nämligen duktig på vapen. Han var
även känd för sin Palme-fientliga attityd och högeranstrukna åsikter.
Uppslag som kom in i förening med vad som sålunda var känt om honom samt hans omvittnade handlingskraft gjorde att en utredning gjordes beträffande honom. Såvitt HH minns kom det fram att CGÖvar nyopererad vid tiden för mordet, men hur ärendet avslutades minns han inte."


Tolfte januari 1986 påstod den skotske historikern John Ericsson i SVTs Altuellt att han fått uppgiter från svenska marinofficerare att sverige lät en sovjetisk ubåt undkomma under Hårsfjärden-82. Inför kollegor fick CGÖ ett fullständigt raseriutbrott när han såg inslaget och for ut mot Palme i världigt hotfulla ordalag. Uppgiften finns i Lars Borgnäs "En iskall vind drog in över Sverige"

Ovanstående tycker jag ger ett visst fog för att Östling stundtals var obalanserad och därmed i mina ögon inte ett logiskt val som GM. Men som påhejare och anskaffare av vapen och annan nyttig utrustning tycker jag han är desto intressantare.

Intressant inlägg. Det börjar kännas mer otänkbart att CGÖ är GM nu. Men kan inte komma på att någon annan polisman har pekats ut så tydligt av media som tänkbar mördare? Förutom poliserna som var i operativ tjänstgöring och gjorde misstag troligen på grund av att det är mänskligt och att det var ett sånt unikt mord att det blev kaos.

Vilka av Ö:s vänner är starkast kandidater?
Citera
2014-12-14, 23:37
  #18
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Infensus
Intressant inlägg. Det börjar kännas mer otänkbart att CGÖ är GM nu. Men kan inte komma på att någon annan polisman har pekats ut så tydligt av media som tänkbar mördare? Förutom poliserna som var i operativ tjänstgöring och gjorde misstag troligen på grund av att det är mänskligt och att det var ett sånt unikt mord att det blev kaos.

Vilka av Ö:s vänner är starkast kandidater?

Om vi tittar på typen så är GM enligt vittnesmålen 30-40år, kraftigt byggd utan att verka tjock, ngn stan mellan 175-85. Unga Anna Hage tycker spontant att den bredaxlade flyende mannen har snygg kropp.

GM är kall och skicklig. Trots att en hel del personer passerar på den trottoar där han står lägger ingen av de intervjuade vittnena märke till honom. Han expedierar mordet lugnt och behärskat och fortsätter med det när han lämnar platsen , ingen panik. metodiskt.

Han sätter ett direkt dödande skott på OP och är en hårsmån på detsamma med LP. Säker med vapen. Kan stämma bra på ganska många av Carl-Gustaf Östlings kompisar, svårt att peka ut någon på måfå.
Citera
2015-05-21, 18:50
  #19
Medlem
Polisman Ö:

Tillgång till vapen.
Bostad nära mordplatsen.
Hatade Palme.
Hade inte alibi.

Det gör honom dock ej automatiskt skyldig eftersom den beskrivningen säkert passar in på ett hundratal män i Stockholms innerstad. Var Ö en polis som var dokumenterat våldsam, d.v.s. hade han t.ex. när han jobbat som ordningspolis dragit på sig mer anmälningar än normalt?
__________________
Senast redigerad av Flatlus-Janne 2015-05-21 kl. 18:54.
Citera
2015-05-21, 20:45
  #20
Medlem
Gjordes det några tekniska analyser av dom kulor som hittades i hans lägenhet i samband med Tullens husrannsakan i Ebbe Carlsson affären 1988?

Det hade väl antecknats i nått beslagsprotokoll att det var samma typ av kula som dödade Olof Palme?
Citera
2015-05-22, 11:19
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flatlus-Janne
Polisman Ö:

Tillgång till vapen.
Bostad nära mordplatsen.
Hatade Palme.
Hade inte alibi.

Det gör honom dock ej automatiskt skyldig eftersom den beskrivningen säkert passar in på ett hundratal män i Stockholms innerstad. Var Ö en polis som var dokumenterat våldsam, d.v.s. hade han t.ex. när han jobbat som ordningspolis dragit på sig mer anmälningar än normalt?

Ja, då han var involverad i baseball-ligan. Det var ett gäng poliser som var kända för just extrem våldsamhet.

Däremot är det som du säger - beskrivningen passar in på ett hundratal män i Sthlms innerstad. Bostaden är dessutom irrelevant, som redan antytts. Gunnarsson sprang in på bion. Eller varför inte bara vem som helst, som försvinner i tunnelbanan, buss eller bil.

Däremot kan ju Ö:s bostad ha använts av en inhyrd mördare från något annat land som det har teoretiserats.
Citera
2015-07-25, 00:03
  #22
Medlem
[quote=Infensus|51438681]Det finns ett stort antal tänkbara gärningsmän till mordet på Olof Palme. En av dem, enligt mig, mest intressanta borde vara polisman Ö (C*rl-Gu**f Ö****ing). Det finns ett antal saker som talar för att det skulle vara Ö:

-Ö var en högerextrem Palmehatare
-Ö hade tillgång till en bostad längs med mördarens flyktväg, alldeles där spåren efter mördaren försvinner, har Ö tillgång till en bostad
-Ö hade stor tillgång till vapen och vid en husrannsakan av Tullkriminalen 1988 hittades mängder med vapen och ammunition, inklusive samma typ av ammunition som användes vid statsministermordet på Sveavägen 2 år tidigare. Vidare fann man nätkartor från Televerket i Ö:s bostad
-Ö hade högerextrema vänner, varav en som arbetade vid Televerket med tillgång till mycket känslig information
-Ö lämnade sjukhuset en vecka efter en blindtarmsoperation, mot läkares avrådan, bara cirka 12 timmar innan mordet
-Ett märkligt vykort fanns hos Ö med följande text: "Svinet på andra sidan låter sig fortfarande förfäras av fantombilden, men järnvägsspåret blir allt hetare. Sätt dig i kontakt med Enskedemannen."
-Ö blev aldrig ordentligt utredd och utredarna tog felaktigt sjukvårdspersonalens information om Ö:s hälsotillstånd som ett medicinskt alibi. Det framkom senare att läkare ansåg att det var fullt möjligt för Ö att springa en kortare strecka på mordnatten trots sin operation en vecka tidigare.

Källa:
Från 38:00 och framåt
https://www.flashback.org/newthread....ewthread&f=439


Vad talar egentligen emot att Ö skulle kunna vara mördaren? Vad hände med Ö sedan? Vad gjorde Ö på 90-talet, bodde han kvar i Sverige? Vilket år dog Ö?

Scenariot skulle kunna vara att Ö tillsammans med 1 eller 2 högerextrema vänner antingen avlyssnade paret Palmes telefon, vilket är mycket enkelt: lokalisera Televerkets obevakade telefonskåp i Gamla stan, en kort sladd och en skruvmejsel räckte för att påbörja avlyssning. Om telefonavlyssning inte genomfördes kan män med walkie talkie som sågs av flera vittnen i Gamla Stan ha varit Ö:s kamrat/er. När Ö och sina kamrater sedan har informationen om vart Palme skall, alternativt följet efter honom personligen, är det mycket enkelt: ta tillfället i akt. Efter biografen gick paret Palme söderut på Sveavägen, det var då enkelt att förstå att de var på väg ner till tunnelbanan. När paret korsade Sveavägen kom Tunnelgatan/Sveavägen att bli det perfekta stället då mördaren kunde försvinna in en mörk gränd och uppför trappor där ingen bil kan följa. Och förutsatt att det var Ö kunde han helt enkelt gömma sig inomhus på Regeringsg

Klart som fan att den tjockisen=inbland i detta ! GM hade 1 helt annan kroppsbyggn øn denne polisman !
__________________
Senast redigerad av deakpeasley 2015-07-25 kl. 00:12. Anledning: Korr text !
Citera
2015-09-25, 01:16
  #23
Medlem
Är det inte fullt tänkbart att Östling knatade ner på Sveavägen och knäppte Palme, för att sedan lunka till den lägenhet på Regeringsgatan som han disponerade där alla spår efter gärningsmannen f.ö upphör? Med tanke på att han var polis och mycket väl insatt i hur poliser resonerar och utreder mord så torde väl blindtarmsoperationen vara ett utmärkt alibi sett ur hans synvinkel? Vi har tidigare hört en läkare uttala sig om att dom aktuella omständigheterna kring hans blindtarmsoperation egentligen inte kan styrka ett medicinskt alibi. Dessutom hade en granne observerat honom promenerandes längs nån gata dagen efter mordet?

Jag tycker det finns rätt många faktiska omständigheter som pekar mot Östling som en tänkbar gärningsman. Inte minst när man tar i beaktning vad tullkriminalen beslagtog hemma hos honom ett par år senare. Det finns inte något vapen eller annan bevisföring som binder honom till mordplatsen, men om man summerar ihop alla indicier kring honom så förblir han ändå enligt mig den mest intressanta av tänkbara gärningsmän. Dels för att man finner ammunition av samma sort som användes vid mordet, och inte minst televerkskartorna och det kryptiska vykortet. Dessutom är det märkligt att alla intressanta vittnesobservationer upphör vid lägenheten på Regeringsgatan. Den enda slutsats jag kan dra av detta är att flykten upphörde där och att gärningsmannen försvann inomhus. Det känns helt orimligt att han lyckats ta sig längre än så utan att bli observerad med tanke på att det var löningsfredag i Stockholm och garanterat en hel del folk i farten.
Citera
2015-09-25, 01:25
  #24
Medlem
Det är ju tänkbart men det finns ett antal personer som är tänkbara.

Ö hade ju samma kväll, vi 20-snåret, om jag kommer ihåg rätt besök i sitt hem på Söder.
Varför skulle han efter detta, nyopererad, dra iväg till kontoret?
Visst, om han visste att OP skulle på bio och gå via Sveavägen. Ingen visste dock detta.
Känns för löst på något sätt.


Citat:
Ursprungligen postat av Manprinsen
Är det inte fullt tänkbart att Östling knatade ner på Sveavägen och knäppte Palme, för att sedan lunka till den lägenhet på Regeringsgatan som han disponerade där alla spår efter gärningsmannen f.ö upphör? Med tanke på att han var polis och mycket väl insatt i hur poliser resonerar och utreder mord så torde väl blindtarmsoperationen vara ett utmärkt alibi sett ur hans synvinkel? Vi har tidigare hört en läkare uttala sig om att dom aktuella omständigheterna kring hans blindtarmsoperation egentligen inte kan styrka ett medicinskt alibi. Dessutom hade en granne observerat honom promenerandes längs nån gata dagen efter mordet?

Jag tycker det finns rätt många faktiska omständigheter som pekar mot Östling som en tänkbar gärningsman. Inte minst när man tar i beaktning vad tullkriminalen beslagtog hemma hos honom ett par år senare. Det finns inte något vapen eller annan bevisföring som binder honom till mordplatsen, men om man summerar ihop alla indicier kring honom så förblir han ändå enligt mig den mest intressanta av tänkbara gärningsmän. Dels för att man finner ammunition av samma sort som användes vid mordet, och inte minst televerkskartorna och det kryptiska vykortet. Dessutom är det märkligt att alla intressanta vittnesobservationer upphör vid lägenheten på Regeringsgatan. Den enda slutsats jag kan dra av detta är att flykten upphörde där och att gärningsmannen försvann inomhus. Det känns helt orimligt att han lyckats ta sig längre än så utan att bli observerad med tanke på att det var löningsfredag i Stockholm och garanterat en hel del folk i farten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback