Citat:
Under det tidiga 80-talets hade etablissemanget en skräckfascination över s.k. "videovåld" (som kan ses av vem som helst, utan att staten har godkänt det) så tankeklimatet var helt enkelt rätt. Vilken fruktansvärt otroligt jobbig handstil JR har, ser mest ut som en myra som har trampat i bläck och sedan gått över ett A4-papper, det går dock att tyda datumet för brevet till Lange som är 84 11 07 men vad är det för kvinna på ett foto taget med blixt som JR pratar om ?
Och varför tror JR vid denna tidiga tidpunkt att styckningen är filmad, det dröjer ju som bekant flera år innan fotohandlarparet kontaktar polisen och berättar om en mycket märklig fotokund sommaren -84 ?
Och varför tror JR vid denna tidiga tidpunkt att styckningen är filmad, det dröjer ju som bekant flera år innan fotohandlarparet kontaktar polisen och berättar om en mycket märklig fotokund sommaren -84 ?
Den teoretiska värsta sortens videovåld torde vara s.k. "snuff movies"*. Visserligen är det inte en sådan om man filmar styckning av döing - även om det är man själv som har begått mordet. Men tron på slika filmer hade valsat omkring sedan åtminstonde sedan 1976 då filmen Snuff. (Det bör nämnas att filmen Andy Warhol's Frankenstein från 1973 har geggiga specialeffekter utan att någon trodde att det var på riktigt.)
Visserligen så fanns det 1984 videokameror som var behändiga. Men det gör inte påståendet att de skulle ha haft 2 roliga timmar på rättsläkarstationen mindre orimligt.
*) Definitionen av en sådan film är väldigt enkel: Det är en film där man mördar människor framför kameran bara för att göra filmen mer säljbar. Alltså är filmade dödsolyckor, krig, avrättningar eller filmade varningar till andra, mördares troféfilmer etc inte "snuff movies". Detta för att de saknar den initalt kommersiella aspekten. (Att det går att tjäna pengar på att ge ut kompilationsfilmer som t.ex. Faces of Death gör det inte till "snuff movies" osv.)
För den som vill läsa en lågmäld men ändå totalt dra-ned-brallorna på dekonstruktion av folk som jagar "snuff movies" så rekomenderar jag serien Ghost World av Daniel Clowes. I en sekvens är det den lokale fåntratten som vill vara farlig som skryter över sitt senaste fynd. Jag minns inte hur mycket pengar han betalade för den. Men det är ganska uppenbart att filmen kopierades om och om igen på videoband så att bildkvaliten skulle dölja specialeffekterna.