13 195 besökare online
967 671 medlemmar • 50 526 225 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum Samhälle Utbildning och studier
Svara på ämne
Ämnesverktyg
delad
Medlem
Jag gick ut från UU för ett år sedan snart inom marknadsföring, och har kört ekonomiassistent-skiten i 7 månader nu. Har ni tips på att gå tillväga för att landa ett lite mer avancerat jobb?

skallen232
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_ 
Jag som pluggat på UU (med "stark" forskning) har inte under mina 3 år någon gång fått lära mig nya banbrytande teorier som någon UU-professor forskade fram förra veckan och som är helt unika för UU-studenter. När man läser artiklar så läser man ju artiklar från professorer från alla möjliga skolor - Harvard, Stanford, Uppsala, Lund o.s.v. Att en upptäckt gjorts av en professor vid ett visst lärosäte begränsar ju inte kunskapen till endast det lärosätets studenter, eller hur?

Om jag studerar ett ämne och det har kommit ny forskning på ett område så vill jag lära mig den nya forskningen men jag skiter fullständigt i om denna kommit fram vid UU, LU eller utomlands. Jag kommer ändå kunna läsa den.

Då har Uppsala helt enkelt misslyckats med att engagera de forskare de har på ett bra sätt i undervisningen. På Handels missas också detta de två första åren när man läser de grundläggande kurserna och tragglar samma gamla teorier som alla andra. Men det tredje året tas det igen med råge; på inriktningarna och valbara kurser ges många av unga forskande professorer som ofta rekryterats från andra toppuniversitet utomlands blandat med äldre professorer som även om de inte längre forskar aktivt har varit med så länge att de har koll på allt och lite till vilket ger en enorm bredd i kurserna. Tex hade vi på NEK:en en kurs med Tore Ellingson som är med i Nobelkommittén, misstänker starkt att han hade stort inflytande över förra årets vinnare då Tirole funnits med som obligatorisk läsning i flera år på hans kurs.

Självklart kan alla ta del av allas forskning, men är det verkligen detsamma som att undervisas av någon som antingen jobbat med författaren till den forskningen eller som styr fokus i ämnet genom att vara en del av valet till Nobelpriset? Jag hade definitivt inte läst Tirole innan om den inte funnits på vår läslista, men om man är sån som gör det så kudos och den personen kan skippa att bry sig om just forskningsbiten medan vi andra fortsätter åka snålskjuts på våra institutioners forskningsanknytningar .

conceptionist
Medlem
conceptionists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delad 
Jag gick ut från UU för ett år sedan snart inom marknadsföring, och har kört ekonomiassistent-skiten i 7 månader nu. Har ni tips på att gå tillväga för att landa ett lite mer avancerat jobb?

Om du vill jobba inom marknadsföring så kan du försöka lära dig digital marknadsföring, webbanalys (Google Analytics eller liknande), och lite webbutveckling/programmering. Det verkar som att många nya jobb uppstår i det området och dessa kräver ofta inte lång erfarenhet.

Svara på ämne
Svara Topp Dela