Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-02, 20:40
  #21913
Medlem
Dreamstates avatar
Ungefär när drar säsongen igång nere i Skåne?
Kommer bli min första säsong som plockare detta år, tidigare har jag bara avnjutit andra människors plock.
Citera
2015-04-07, 05:07
  #21914
Medlem
växjö när kan man börja gå ut och kika?

när kan man börja ge sig ut att kika i växjö? Jag börjar bli fett laddad på att plocka in jävligt mycket iår! Hehe/

Thaman88
__________________
Senast redigerad av thaman88 2015-04-07 kl. 05:10. Anledning: något blev fel med inlägget
Citera
2015-04-07, 05:28
  #21915
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arioch
Ja, de är inte ens i närheten av att kunna likna toppisar- inte ens en blind skulle ta miste.
Det var absolut bläcksvamp så ät inte
Citera
2015-04-10, 23:31
  #21916
Avstängd
folvidons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macdres
Har inte varit i Sverige under toppis-säsongen i år, hur gick det? Fanns det mycket och vart i landet var ni och plockade?

Fick väl runt 2000 st på 5-6 turer
Citera
2015-04-11, 00:21
  #21917
Moderator
kvm3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thaman88
när kan man börja ge sig ut att kika i växjö? Jag börjar bli fett laddad på att plocka in jävligt mycket iår! Hehe/

Thaman88
Citat:
Ursprungligen postat av Dreamstate
Ungefär när drar säsongen igång nere i Skåne?
Kommer bli min första säsong som plockare detta år, tidigare har jag bara avnjutit andra människors plock.
Det är knappt lönt att börja leta i Sverige förrän slutet av augusti som tidigast. Ju längre söderut du kommer desto längre får du vänta - det kan dröja ytterligare ett par månader.
http://wiki.magiskamolekyler.org/Psilocybe_semilanceata
Citat:
Toppslätskivlingen växer från sent i Augusti fram till mitten av Oktober till slutet av November, beroende på var i landet man bor och årlig variation. Enstaka exemplar kan vissa år hittar redan i mitten av Juli. Generellt så börjar toppslätskivlingarna komma när medeltemperaturen håller sig vid 15 grader på dagarna (temperaturen då bildningen av fruktkroppar initieras), och börjar försvinna när det varit minusgrader flera nätter i rad.
__________________
Senast redigerad av kvm3 2015-04-11 kl. 00:24.
Citera
2015-04-11, 03:37
  #21918
Avstängd
LooRys avatar
Har under några månaders tid varit nyfiken på dessa svampar, jag har ju alltid gillat kantareller så varför inte liksom?

Men jag undrar vart man kan läsa på och ta till sig så mycket information som underlättar letandet i sig. Har ju lite funderingar, och skulle vara kul att leta tillsammans med någon kunnig som vill föra sin kunskap vidare. Självklart skulle det delas broderligt.
Citera
2015-04-11, 14:57
  #21919
Avstängd
folvidons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LooRy
Har under några månaders tid varit nyfiken på dessa svampar, jag har ju alltid gillat kantareller så varför inte liksom?

Men jag undrar vart man kan läsa på och ta till sig så mycket information som underlättar letandet i sig. Har ju lite funderingar, och skulle vara kul att leta tillsammans med någon kunnig som vill föra sin kunskap vidare. Självklart skulle det delas broderligt.

Finns en hel del forum som har många bilder och utförliga beskrivningar. det är bara att googla.

http://knarkkorven.magiskamolekyler....atskivling.php
http://wiki.magiskamolekyler.org/Psilocybe_semilanceata
Citera
2015-04-11, 22:44
  #21920
Medlem
Ostfralla2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folvidon
Fick väl runt 2000 st på 5-6 turer

2000 svampar måste nog räknas som grovt narkotika brott, polisen tackar säkert för din "inbjudan" till husrarsakan.
Citera
2015-05-08, 14:41
  #21921
Medlem
akzags avatar
vart hittar man svampar nuför tiden? Stockholmstrakterns liksom.
Citera
2015-05-09, 07:53
  #21922
Medlem
swapzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akzag
vart hittar man svampar nuför tiden? Stockholmstrakterns liksom.

Säsongen börjar till hösten, tror inte det går och hitta nu på våren. Inte i skåne iafall, hehe
Citera
2015-05-19, 12:18
  #21923
Medlem
Shuffless avatar
Ser fram emot att plocka svamp i sommar/höst, blir min första svamp-plockar och cannabis-odlar säsong.
Citera
2015-05-31, 14:47
  #21924
Medlem
Har hittat lite svampar och jag undrar om det är Toppslätsskivling jag har stött på.

https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net...d9&oe=556D674A
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback