2015-05-18, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av angrylarry
Modified Newtonian dynamics har inte mycket att göra med mörk materia, det tror jag alla är överens om.
Mörk materia kallas så för att man tror att den består av något. Om Modified Newtonian dynamics får stort genomslag så kommer du aldrig höra någon prata om mörk materia igen.

För att mörk materia är ett namn för att beskriva något vi inte förstår.
Om vi förstår det som orsakar effekten behövs naturligtvis inte namnet, det ersätts med en beskrivning av vad som faktiskt sker.

Och allt detta för att återkomma till det ursprungliga: "Big Bang" är inte fel bara för att detaljer justeras. Det är en naturlig del av den vetenskapliga processen, som i motsats till religion accepterar förändringar och grundsatsen är "Vi vet inte", snarare än "Denna bok ska vi anpassa verkligheten till".
Citera
2015-05-18, 20:50
Medlem
Xploits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milmerokin
Är man kristen MÅSTE man ju inte tro att Genesis är bokstavlig. Men, vad gör man om man undersöker Genesis och finner att den skulle kunna vara bokstavligt korrekt utifrån observationer gjorda idag? Det gör att man börjar undra om den skulle kunna visas vara objektivt korrekt.

Att då stöta på folk som självsäkert påstår att Bibeln är vetenskapligt motbevisad utifrån en naturalistisk princip gör att åtminstone jag gärna vill reda ut begreppen.
Att reda ut det hela är inte lätt såvida man inte kan enas om vad som är grunden till den slutledning olika personer gör av de olika observationer som finns. Ateister verkar ha svårt för att erkänna att de slutledingar de gör av observationer är trosbaserade, antagligen för att de menar att man bara bör erkänna materialistiska orsaker till allt som finns och DÅ har man redan lämnat den operationella vetenskapen och gör antagandet att allt som finns - finns på grund av att det har en materiell orsak.
Varför man tvunget vill begränsa möjliga svar på frågor om orsak på detta sätt vet jag inte, kan bara gissa. Men genom att begränsa antal möjliga svar till att alltid ha en materialistisk förklaring, har man uteslutit Gud som möjlighet, man har inte kommit fram till det utan utgått från det.
Enligt mig måste detta redas ut för att kunna uppnå förståelse för kontroversen. Vad tänker du om detta? Finns det fel i mitt resonemang?
Ditt resonemang ter sig rimligt. Om jag tillåts summera det så här långt skulle jag göra det i två punkter.
1. För att tala om Bibeln som vetenskapligt motbevisad måste Bibeln först på ett korrekt vis översättas till ett modernt vetenskapligt språk. Först när den så har översätts kan den testas om den är vetenskapligt korrekt eller ej.
2. Resultat som man har via bruk av en metod som i sina axiom antar att Gud ej existerar kan ej lämpligtvis användas som bevis mot Guds existens.

De flesta kan nog acceptera 1 utan kontrovers som den står. Mer kontroversiellt blir det antagligen när vi skall göra översättningen, ty som jag talade om ovan torde vi redan innan vi gör en sådan översättning ha en idé om hur en "sann" översättning borde te sig. Är det helt enkelt bara den som stämmer överens med den moderna vetenskapen bäst? När de flesta som talar om Bibeln som vetenskapligt "motbevisad" åsyftar de antagligen en någorlunda bokstavlig tolkning (låt tolkning här användas som synonym till översättning, ty tolkning är nog det vanligare ordet och översättning i mer konventionell mening, dvs. från hebreiska/arameiska/grekiska till moderna språk, är också en viktig diskussionspunkt när det gäller Bibelns text) av texten som inte är alltför kontroversiell.

Varje sådan motbevisning är naturligtvis beroende av en tolkning av Bibelns text, och om vi låter ramarna för tolkning vara helt godtyckliga finns det en oändlig mängd tolkningar, varvid vi alltid kan finna en tolkning som stämmer överens med vetenskapliga fynd. Om vi kunde finna en tolkning som ger oss förutspående kraft, så som Big Bang-teorin exempelvis förutspådde det vi idag kallar (och som diskuterats ovan redan) den kosmiska bakgrundsstrålningen, skulle det ge oss stöd för att använda Bibelns text i vetenskapligt arbete, men i brist på detta kommer nog Bibeln fortsättningsvis ses som irrelevant för mycket vetenskapligt arbete, och flera möjliga tolkningar av texten som "vetenskapligt motbevisade".

Även 2. borde de sig okontroversiellt för flertalet. I sammanhanget här skulle jag dock som ovan vilja påstå att vetenskaplig metod, även teorier vi ovan kallade naturalistiska i sin grund, inte axiomatiskt utgår från Guds icke-existens. Mer träffsäkert vore nog alltså att man försöker beskriva fenomen med så få antaganden som möjligt. Kan utvecklingen (men ej hur livet i sig uppstod) och komplexiteten av olika livsformer beskrivas träffsäkert endast med dessa få antaganden som vi säger är grunden i evolutionsteori? Jakande svar får vi alltså från den stora majoriteten biologer. Vi behöver ej Gud alltså för att förklara hur olika arter har uppstått, och då säger oss Ockhams rakkniv att vi bör nöja oss utan Gud.

Om ateister som påstår att Gud har blivit motbevisad vetenskapligt kan vi kanske säga det följande. Om vi med Gud menar något mer minimalistiskt, exempelvis en allsmäktig, allvetande varelse, men inget mer bortom det, skulle nog de flesta påstå att Gud är bortom vetenskapens sfär; om honom och hans eventuella existens får vi helt enkelt tiga. Om vi istället med Gud menar mer ting, och om vi därifrån kan härleda olika ting som borde visa sig i verkligheten på olika sätt, kan vi kanske bruka vetenskapliga metoder för att tala för eller mot Guds existens. Om du alltså som ovan antytt har stött på ateister som vill tala om Gud som motbevisad vetenskapligt tänker de sig alltså antagligen en mängd ting som borde visa sig i verkligheten om Gud existerar, men som inte verkar göra det.
Citera
2015-05-19, 00:10
Medlem
Citat:
Är man kristen MÅSTE man ju inte tro att Genesis är bokstavlig. Men, vad gör man om man undersöker Genesis och finner att den skulle kunna vara bokstavligt korrekt utifrån observationer gjorda idag? Det gör att man börjar undra om den skulle kunna visas vara objektivt korrekt.

Detta och annat du skrivit får det att låta som om man kan läsa bibeln bokstavligt och det kan vara sant och att man tolka bibeln bildligt och det kan vara sant. Det låter som om det blir sant oavsett hur man läser den. På vilket sätt skulle den kunna visa sig vara fel? Utesluter det ena det andra? Och hur passar Islam, hindusim med flera in?
Citera
2015-05-19, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Nej, det gör det inte. Du får mer än gärna komma med fler exempel efter att jag bemött följande.

Hur gammalt organiskt liv är har inget med jordens ålder att göra.
Dessutom finns det många fler metoder än C-14 inom radiometrisk datering.
Dessutom finns det biostratigrafi som daterar fynd genom jordlager. Än så länge finns det inga daterade fossiler som ligger i "fel" strata och metoden är relativt felsäker.

http://www.talkorigins.org/faqs/dalrymple/radiometric_dating.html
http://sv.wikipedia.org/wiki/Datering

Mjukdelar bryts ner mycket snabbt, om det inte fossiliseras. Det finns alltså undantag och man kan inte använda "i vanliga fall" som ett argument. I det här fallet, jag antar att du talar om Mary Schweitzers T-Rex-fynd, handlar det om kollagen som bevarats av röda blodkroppar som på grund av sin järnrikhet bevarade proteinet på ett sätt som liknar formaldehyd och fossilens bevaring i en bakteriefri miljö har lett till att inget degraderats på otroligt lång tid. Det intressanta är att kollagenet i sin sammansättning är mycket likt det moderna fåglar har och faktiskt är något som talar för evolution.

Presentera ett fall där det finns på film när Gud får en amputerad lem att växa tillbaks och inte något abstrakt på insidan. Ett enda synbart fall. Kom igen. Dessutom borde han väl göra fler saker än att dra runt och läka inbillningssjuka eller feldiagnostiserade hillbillys i USA?

Det är bara förlängningen på din logik där du menar att evolutionsteorin är ateistisk. Menar du att din egen logik inte fungerar?
Om man finner mätbara värden av C-14 i fossil som visas komma från djuret självt, och de lager de ligger i enligt teori är tiotals miljoner år gamla, så innebär det att något inte stämmer, eller hur? Nu finner man detta enligt www.youtube.com/watch?v=QbdH3l1UjPQ
Innebär inte det att man kanske bör omvärdera åldern på de lager i vilka man funnit fossilen? Detta har att göra med hur gammal man anser jorden vara.
Schweitzers metod att bevara mjukdelar i rent hemoglobin motsvarar väl inte direkt de förhållanden som råder i marken. Den blandning hon bevarade dem i var rena blodkroppar, inte en motsvarande blandning som finns i ben. Menar du dessutom att ett försök som varat ett par år kan sägas bevisa tidsgap som är tiotals miljoner gånger längre? Det är ganska mycket tro involverat.

Du missförstår mig om du tror att jag menar att evolutionsteorin är ateistisk. Det är de antaganden man gör eller snarare gjort angående livets ursprung som är ateistiska och som leder till en tro på evolutionsteorin, för man tillåter sig inte Gud som orsak annat än som en hypotetisk bifigur utan synlig effekt, dvs man söker efter och godtar fabulerande som bevis, (se hemoglobinfabeln du just drog), bara det innebär att Gud kan lämnas utanför det hela, och DET är det ateistiska i det. Därigenom missar man viktiga observationer som tyder på annat, tex sådant som bekräftar Bibelns trovärdighet. Tex platta gap i sedimentlager o dyl.
Citera
2015-05-19, 07:33
Medlem
Citat:
Om man finner mätbara värden av C-14 i fossil som visas komma från djuret självt, och de lager de ligger i enligt teori är tiotals miljoner år gamla, så innebär det att något inte stämmer, eller hur? Nu finner man detta enligt www.youtube.com/watch?v=QbdH3l1UjPQ
Innebär inte det att man kanske bör omvärdera åldern på de lager i vilka man funnit fossilen? Detta har att göra med hur gammal man anser jorden vara.
Schweitzers metod att bevara mjukdelar i rent hemoglobin motsvarar väl inte direkt de förhållanden som råder i marken. Den blandning hon bevarade dem i var rena blodkroppar, inte en motsvarande blandning som finns i ben. Menar du dessutom att ett försök som varat ett par år kan sägas bevisa tidsgap som är tiotals miljoner gånger längre? Det är ganska mycket tro involverat.

Du missförstår mig om du tror att jag menar att evolutionsteorin är ateistisk. Det är de antaganden man gör eller snarare gjort angående livets ursprung som är ateistiska och som leder till en tro på evolutionsteorin, för man tillåter sig inte Gud som orsak annat än som en hypotetisk bifigur utan synlig effekt, dvs man söker efter och godtar fabulerande som bevis, (se hemoglobinfabeln du just drog), bara det innebär att Gud kan lämnas utanför det hela, och DET är det ateistiska i det. Därigenom missar man viktiga observationer som tyder på annat, tex sådant som bekräftar Bibelns trovärdighet. Tex platta gap i sedimentlager o dyl.
Tycker du alla gudar som människan tror/trott på ska tas med i beräkning av vetenskapen? Eller bara den Gud du tror på?
Citera
2015-05-19, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Tycker du alla gudar som människan tror/trott på ska tas med i beräkning av vetenskapen? Eller bara den Gud du tror på?
Rent vetenskapligt sett bör ingen giltig observation uteslutas eller negligeras på grund av att den inte stämmer med en teoretisk konstruktion. Men man bör naturligtvis vara noga med att poängtera vad man förutsätter när man drar slutsatser.
Citera
2015-05-19, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
"observationer som går direkt emot BBT" är inte observationer som inte är redogjorda för. Det kommer alltid finnas frågetecken och det betyder inte att det är direkta motbevis.
Varför skulle rotation i universum vara helt uteslutet enligt BBT?
Jag använde ordet "uteslutet" lite förhastat vilket jag påpekade i #237, det är den nuvarande FÖRSTÅELSEN av BBT som utesluter det. Själva TRON på BBT finn naturligtvis kvar. Själva tron på BBT kommer en ateist alltid ha i den bemärkelse du använder dig av BBT dvs att det hände på ett sätt som kan förklaras i materialistiska termer hela vägen tillbaka tills man stöter på den sista oförklarliga händelsen i vilken man "nådigt" kan hänga upp en nedklottrad och sned skylt med ordet "Gud" på med eftertexten i lysande guldbokstäver "för den som tro't.
Citera
2015-05-19, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Förstår inte riktigt vad du menar.
Inflation är ett naturligt resultat av en kraftfull initial inflation, utan inflation hade vi inte varit här.
"Mörk" i materia och energi innebär att vi inte vet vad de består av, inte att vi är osäkra på dess existens.
"The Francis filament" har jag för all del inte hört talas om, men det låter som att vi saknar en förklaring - inte att förklaringen innebär att Big Bang plötsligt inte hände.
Men du menar väl att inflation naturligtvis var ett faktum eftersom annars går inte Big Bang teorin ihop? Det är i så fall ett sätt att säga att "vi är här - alltså Big Bang."
Den mörka materia jag avser är den som teoretiskt krävs för att få BB att förklara nukleosyntesen. Utan mörk materia kan det inte förklaras med BB. Då kvittar väl de observationer som kan förklara "oförklarliga" rörelser i galaxer, då dessa förklaringar inte handlar om någon typ av materia utan om ny förståelse för gravitation?
The Francis filament är ett tecken på att nuvarande förståelse av BB bör revideras. Den nuvarande förståelsen har problem med existensen av TFF.
Du är även här inne på tankegången att "vi finns här - Alltså BB." dvs du "vet" att BB inträffade, alltså kan även TFF förklaras ur det scenariot, man behöver bara ändra lite så förstår man hur det gick till.
Din TRO är alltså att Big Bang scenariot är principiellt sant.
Kan man då säga att det är vetenskapligt bevisat?
Citera
2015-05-19, 09:48
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag använde ordet "uteslutet" lite förhastat vilket jag påpekade i #237, det är den nuvarande FÖRSTÅELSEN av BBT som utesluter det. Själva TRON på BBT finn naturligtvis kvar. Själva tron på BBT kommer en ateist alltid ha i den bemärkelse du använder dig av BBT dvs att det hände på ett sätt som kan förklaras i materialistiska termer hela vägen tillbaka tills man stöter på den sista oförklarliga händelsen i vilken man "nådigt" kan hänga upp en nedklottrad och sned skylt med ordet "Gud" på med eftertexten i lysande guldbokstäver "för den som tro't.

Du användar en förvrängd version av autentisk (akademisk) vetenskap, du användar en förvrängd version av ateism och du försökar bygga ditt resonemang med ytlig korrelationism.

Med andra ord: Den samma demagogi som vanligen användas för att "bringa ner" vetenskap, ateism och dom andra opponenter av pseudo-vetenskapen "bibelvetenskap". Du lurar inga andra än dig själv och några få geliker med detta.
Citera
2015-05-19, 10:33
Medlem
Citat:
Kan man då säga att det är vetenskapligt bevisat?

Ja. Däremot är den inte komplett, vilket ingen vettig människa skulle påstå.
Citera
2015-05-19, 10:45
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jag har ingen "tro" på BBT. BBT har inget inflytande i mitt liv, det är bara en modell som är den mest troliga förklaringen baserat på den fakta vi har om ett mystiskt fenomen som vi inte kan observera.
Oavsett om BBT skulle motbevisas fullständigt så bevisar det inte den omåttligt populära kosmiska rymdtrollkarlen som påstås ha trollat fram allting.
Citera
2015-05-19, 10:48
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angrylarry
Nej.
Jo det är du, din första kommentar till mig säger allt.
Du har helt klart inte en pejling på vilka fakta som ligger bakom konstaterandet av
mörk materia. Hade du haft det hade den korkade kommentaren du fällde inte yppats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in