Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-14, 19:07
  #817
Medlem
Danne90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VECTROTALENZIS
Fast det går att leva riktigt billigt i Kina. Man kan bo i ett trångt rum för 500 spänn i månaden, äta för 10 spänn/måltiden, köpa kläder utan märken för 100 spänn plagget och köpa kinesiska märken när du ska köpa electronic och bilar. Så om du undviker allt utländskt och bara köper kinesiskt så kan man leva för några tusen i månaden.

Jag menade att för samma pengar kan man få mer i Sverige. Lägenhetshyra är en av saker som är billigare i mindre städer. Jag kan också käka nudlar för 1:90 paketet från Netto. Bra barnkläder i Sverige hittar man ofta under 100kr/plagget med. Har köpt en del kinesisk elektronik och enligt min erfarenhet håller de inte måttet. Tex minneskort på 64gb som man kan bara lägga på 2gb osv. Jag lever i Sverige också för några tusen i månaden, barnet går på gratis babysim 2 gånger i veckan, nästan alla aktiviteter för bebisar/barn är helt gratis.
Vi var på nån babysim kedja här och det kostar 100rmb!! för 20! minuter babysim. Vad jag vill ha sagt är att det går att leva billigt även i Sverige om man vill leva så men vill du göra saker i Kina så som i Sverige och ha det bra så kostar det lika mycket här i Kina som i Sverige dock så får man frisk luft, pension, ej tvivelaktiga metoder vid matlagning, mindre chans att dö i en olycka på gatan, rent vatten, bättre sjukvård, mindre hokus pokus "tryck hårt här på magen så kommer du att tappa vikt" försöker tappa 5 kilo och svärmor ska alltid hjälpa med att trycka hårt på magen för att då minsann ska jag tappa de 5 kilona det spelar ingen roll om jag trycker i mig bakelsen direkt efteråt, det är dessutom bevisat då de vägde sig dagen efter och då minskade i vikt, så det måste ha berott på den dära trycket på magen.
Citera
2015-05-14, 22:58
  #818
Medlem
Typisk Kinesisk tjej :

https://www.flickr.com/photos/127622...-poCZbQ-qkyPFJ
Citera
2015-05-14, 23:26
  #819
Medlem
fotbollsugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VECTROTALENZIS
Typisk Kinesisk tjej :

https://www.flickr.com/photos/127622...-poCZbQ-qkyPFJ
Helt ärligt så tycker jag förvånansvärt många kinesiskor har stora bröst i förhållande till övriga kroppen. De kan vara väldigt korta, väldigt pinnsmala, men ha stora härliga bröst.

De flesta smala svenska tjejer är platta.

Det kanske är en generalisering och finns olika både här och där, men det är min uppfattning jag fått iaf, och hört även andra kommentera det.
Citera
2015-05-15, 04:35
  #820
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fotbollsuger
Helt ärligt så tycker jag förvånansvärt många kinesiskor har stora bröst i förhållande till övriga kroppen. De kan vara väldigt korta, väldigt pinnsmala, men ha stora härliga bröst.

De flesta smala svenska tjejer är platta.

Det kanske är en generalisering och finns olika både här och där, men det är min uppfattning jag fått iaf, och hört även andra kommentera det.

Men va, kinesiska tjejer har oftast inga kurvor alls, bilden som han la upp är inte vanligt för kinestjejer som oftast knappt har bröst-

Det har jag också hört från både kineser och utlänningar. Kineser har inte kurver.

Kineser snarare har plattröv och små bröst. Sedan gör det inte bättre att de flesta inte tränar.
__________________
Senast redigerad av takeitchill 2015-05-15 kl. 04:38.
Citera
2015-05-15, 06:03
  #821
Medlem
Danne90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fotbollsuger
Helt ärligt så tycker jag förvånansvärt många kinesiskor har stora bröst i förhållande till övriga kroppen. De kan vara väldigt korta, väldigt pinnsmala, men ha stora härliga bröst.

De flesta smala svenska tjejer är platta.

Det kanske är en generalisering och finns olika både här och där, men det är min uppfattning jag fått iaf, och hört även andra kommentera det.

Jag håller med dig, många brudar är rätt smala men har ändå rätt stora bröst.
Citera
2015-05-15, 15:15
  #822
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danne90
Jag håller med dig, många brudar är rätt smala men har ändå rätt stora bröst.

Det är för att många kinestjejer använder rätt rejäla push-ups.

Asiater är ju kända för att ha små bröst. Konstigt att ni har helt andra erfarenheter.
Citera
2015-05-16, 06:28
  #823
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danne90
Jag menade att för samma pengar kan man få mer i Sverige. Lägenhetshyra är en av saker som är billigare i mindre städer. Jag kan också käka nudlar för 1:90 paketet från Netto. Bra barnkläder i Sverige hittar man ofta under 100kr/plagget med. Har köpt en del kinesisk elektronik och enligt min erfarenhet håller de inte måttet. Tex minneskort på 64gb som man kan bara lägga på 2gb osv. Jag lever i Sverige också för några tusen i månaden, barnet går på gratis babysim 2 gånger i veckan, nästan alla aktiviteter för bebisar/barn är helt gratis.
Vi var på nån babysim kedja här och det kostar 100rmb!! för 20! minuter babysim. Vad jag vill ha sagt är att det går att leva billigt även i Sverige om man vill leva så men vill du göra saker i Kina så som i Sverige och ha det bra så kostar det lika mycket här i Kina som i Sverige dock så får man frisk luft, pension, ej tvivelaktiga metoder vid matlagning, mindre chans att dö i en olycka på gatan, rent vatten, bättre sjukvård, mindre hokus pokus "tryck hårt här på magen så kommer du att tappa vikt" försöker tappa 5 kilo och svärmor ska alltid hjälpa med att trycka hårt på magen för att då minsann ska jag tappa de 5 kilona det spelar ingen roll om jag trycker i mig bakelsen direkt efteråt, det är dessutom bevisat då de vägde sig dagen efter och då minskade i vikt, så det måste ha berott på den dära trycket på magen.

Håller med dig, vill man ha samma standard på aktiviter o.s.v. i Kina som i Sverige så kostar det skjortan.

Det kostar ju rejält mycket för att få hög kvalitet i Kina. Jämför bara med sjukhus. Vanliga enkla sjukhus håller inte top-notch, var på ett igår när jag besökte en väns mamma, avdelningen hade inte ens fungerande luftkonditionering, luktade så jävla äckligt på den avdelningen kan jag berätta. Det kostade 2000 för en liten mindre operation där och 2 nätter på sjukhuset. Kan bara anta att om man besöker ett av de bättre sjukhusen i staden som håller internationell standard, läs samma standard som i Sverige, så kostar det säkert 10gr så mycket.

Vill man ha skolor av internationell standard, ja, då kostar det mellan 100k-200k rmb per år. I Sverige får man det gratis man kan sätta ungen i bästa skolan, man kan helt undvika sämre skolor om man gör smarta val, allt gratis. Hur som helst, när man räknar in alla sådanna kostnader, speciellt när man blir äldre med barn så ser Sverige ut som ett land där det är billigare att bo i. Om man har två barn är det garanterat billigare att bo i Sverige om man vill ha bra kvalitet och vill att barnen ska gå i bra skolor.

Bor man i kuststäderna skiljer ju sig inte priser på bostäder så himla mycket mot Sverige, vissa städer är dyrare än de flesta svenska städer t.o.m.

Även att köpa bil är dyrare i Kina. För man köper ju inte en kinesisk bil. Kläder o.s.v. är dyrare i Kina, eftersom jag gillar att köpa utländska märken.

Visst, kollektiv trafik, taxi, äta snabbmat på gatan och hål-i-väggen är ju såklart billigare. Men det är fortfarande inte en just jämförelse mellan länderna, speciellt när man blir äldre eftersom det finns så mycket annat man även måste räkna in. Men utan familj, ensamstående o.s.v. så är ju Kina såklart väldigt mycket billigare. Nöjer man sig även med sämre kvalitet av både mat och aktiviteter så är det såklart billigare i Kina.
__________________
Senast redigerad av takeitchill 2015-05-16 kl. 06:34.
Citera
2015-05-17, 04:52
  #824
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av takeitchill
Håller med dig, vill man ha samma standard på aktiviter o.s.v. i Kina som i Sverige så kostar det skjortan.

Vill man ha skolor av internationell standard, ja, då kostar det mellan 100k-200k rmb per år. I Sverige får man det gratis man kan sätta ungen i bästa skolanså är det såklart billigare i Kina.

Grundskolan ar gratis. Vi bor i en kusstad, tier 2. Redan fran forsta klass fick flickorna hemuppgifter i Kinesiska, Engelska och Matte. Varje dag far vi rapport om hur de klarade av hemuppgiften. Elevantalet per klass ar 33% mindre an i en vanlig kinesisk skola i en kust stad.

Var aldsta dotter ar Kinesisk medborrgare, var yngre ar Svensk. For den yngre fick vi betala 15 tusen kronor, inte 200 tusen. Deras skola anses som den basta i var kusstad, tier 2.

Dock ar den indirekta kostnaden hog. For skolan skall endast ta emot elever fran naromradet, och priserna ar mycket hoga for dessa bostader. Men vi har kontakter och lyckades fa i dottrarna pa denna skola.

Lagenhetspriserna ar helt sjuka och byggnadsstandarden ar inte bra.
Citera
2015-05-17, 06:34
  #825
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Grundskolan ar gratis. Vi bor i en kusstad, tier 2. Redan fran forsta klass fick flickorna hemuppgifter i Kinesiska, Engelska och Matte. Varje dag far vi rapport om hur de klarade av hemuppgiften. Elevantalet per klass ar 33% mindre an i en vanlig kinesisk skola i en kust stad.

Var aldsta dotter ar Kinesisk medborrgare, var yngre ar Svensk. For den yngre fick vi betala 15 tusen kronor, inte 200 tusen. Deras skola anses som den basta i var kusstad, tier 2.

Dock ar den indirekta kostnaden hog. For skolan skall endast ta emot elever fran naromradet, och priserna ar mycket hoga for dessa bostader. Men vi har kontakter och lyckades fa i dottrarna pa denna skola.

Lagenhetspriserna ar helt sjuka och byggnadsstandarden ar inte bra.

Grundskolan kan vara gratis, däremot med tanke vilket race det pågår i Kina mellan föräldrar så sätter de som har pengar sina barn i skolor som kostar. Sedan så sätter alla föräldrar sina barn i tutoring efter skolan som också kostar pengar.

Sedan är skolsystemet under all kritik i Kina, det handlar bara om cramming. Oerhört stor press på barnen o.s.v. Visst svenska skolsystemet har fått sin kritik men fortfarande håller en bra skola i Sverige mycket bättre standard än en bra skola i Kina om vi nu utesluter de internationella skolorna som kan vara riktigt jäkla bra i Kina men de kostar ju skjortan.

Jag finner det väldigt märkligt att ni bara fick betala 15k rmb per år i den bästa skolan i kuststad, kuststäder som är betydligt dyrare än inlandet. Finner det väldigt osannolikt att det inte finns dyrare skolor. Förmodligen har du inte kunskap om alla skolor som finns i staden. Finns det inte ens internationella skolor i din kuststad?

Exakt, du hade kontakter för att få in barnet i skolan, har man inte det så måste man hitta kontakter och betala pengar för det och det är inte gratis.

En min vän har sitt barn i bästa skolan i ett av distriken här, alltså inte bästa skolan i staden. Och hon betalar runt 50k per år för avgiften ch det är i en tier 2 stad i inlandet.

Räknar man in alla så är det dyrt att ha barn i Kina om man vill att barnet ska få en bra kvalitet och skolgång.
__________________
Senast redigerad av takeitchill 2015-05-17 kl. 06:41.
Citera
2015-05-17, 08:35
  #826
Medlem
Fast att det är dyrt med barn i Kina ska väl inte vara något stort problem som svensk där. Ni måste ju rimligen blivit kompenserade väl nog på ert arbete för att välja att bo där med familj. Ungefär som om man väljer att jobba i London, så är allt svindyrt, men lönerna för högutbildade är också mycket högre.

Undantaget är väl om man flyttat till Kina som relativt ung, tagit ett "skitjobb" träffat en kinesiska, gift sig och blivit på smällen. Då sitter man ju lite pyrt till om man är kvar i Kina. Men då flyttar man väl rimligen tillbaka till Sverige?
Citera
2015-05-17, 09:02
  #827
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whey
Fast att det är dyrt med barn i Kina ska väl inte vara något stort problem som svensk där. Ni måste ju rimligen blivit kompenserade väl nog på ert arbete för att välja att bo där med familj. Ungefär som om man väljer att jobba i London, så är allt svindyrt, men lönerna för högutbildade är också mycket högre.

Undantaget är väl om man flyttat till Kina som relativt ung, tagit ett "skitjobb" träffat en kinesiska, gift sig och blivit på smällen. Då sitter man ju lite pyrt till om man är kvar i Kina. Men då flyttar man väl rimligen tillbaka till Sverige?

Fast kompenserar verkligen de högre lönerna i London för de högre levnadsomkostnaderna, för som högutbildad i Sverige på en liknande position har man ju såklart en hög lön också, och om det kompenserar hur mycket mer får man i lön i London isåfall jämfört med Sverige för samma position? Bara dagis kostar i runda slängar 200-300 pund per vecka i London, om inte mer i central London.

Men nu var diskussionen om att alla pratar om att Kina är så mycket billigare, nej Kina är inte billigare när det kommer till om man vill ha samma standard och kvalitet. Men jag håller med dig, om man inte har så att det räcker så flyttar man nog tillbaka till Sverige. Men sedan måste man även väga hur värt det är bo i Kina. För mig är såklart kompensationen är högre, men hur mycket högre är enough? Jag anser aldrig att det är enough och speciellt den dag jag får barn så ser jag inte att mina barn får en bättre standard of living här än i väst och då blir det nog flyttlass tillbaka. Men jag har ett mål på 10 miljoner rmb sparade innan jag flyttar tillbaka. Däremot känner man sig helt avkopplad från Sverige vid det här laget och det jag gör här kan jag inte göra i Sverige så blir det att hitta en ny karriärbana. Men än är jag inte där.

Ett annat skämt är lägenhetspriserna, lägenheter är fruktansvärt dyrt speciellt i kuststäderna men kvaliteten är ett skämt. Hissarna och trapphusen ser ut som en knarkarkvart efter några år ju. Kan bara tänka efter 20 år så är de väl en hel del av lägenhetskomplexen som blir byggda idag klara att falla ihop. Med tanke på hur dyrt det är borde det ha lett till att man höjer byggstandarden, men icke.
__________________
Senast redigerad av takeitchill 2015-05-17 kl. 09:19.
Citera
2015-05-17, 09:49
  #828
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av takeitchill
Jag finner det väldigt märkligt att ni bara fick betala 15k rmb per år i den bästa skolan i kuststad, kuststäder som är betydligt dyrare än inlandet. Finner det väldigt osannolikt att det inte finns dyrare skolor. Förmodligen har du inte kunskap om alla skolor som finns i staden. Finns det inte ens internationella skolor i din kuststad?
Räknar man in alla så är det dyrt att ha barn i Kina om man vill att barnet ska få en bra kvalitet och skolgång.

Det finns flera interationella skolor i min stad. I samma kvarter om vara dottrar liggen Maple Leaf. Och deras avgift ligger i det omradet du pratar om.

du har ingen om vad frugan arbetar med och darmed inget om vara kontakter. det jag skrev galler for oss.

min fru ar operativ chef i internationell fabrik inom flyg och militar industrin. pa pappret ar hennes lon lojlig lag, men agaren har kontakter. troligen darfor av avgiften lag. hon arbetar for lag lon och han hjalper med fixa bra skola.

min fru borjade som arbetare, dock endast en dag. hon har ingen univesitet utbildning.


sen ar det absurbt med alla extra kurser . vara dottrar gick enbart i dans och teckning
__________________
Senast redigerad av svensk0kina 2015-05-17 kl. 10:21. Anledning: stavning
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2059587

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback