2014-09-01, 05:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Hennes valspråk var ungefär "Intet mänskigt är mig främmande" - förutom att skaffa barn väl. Ett leva med Farouk var troligen en intressant erfarenhet.

Så en svensk kvinna som knullar blattar ska bli en förebild för svenska män?
Lite som att göra Jenna Jameson som förebild för kyskhet.
Senast redigerad av Kratatch 2014-09-01 kl. 05:29.
Citera
2014-09-01, 19:45
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skamander
Du har helt rätt i att hon var en ganska betydande författare, oavsett vad man tycker om henne som person. Men nu handlar inte tråden om huruvuda hon borde vara en förebild som författare, utan om hon borde vara det som människa. Och det borde hon inte.

Jag är inte så intresserad av förebilder öht. Jag blir bara trött på människor som stoltserar med sin dumhet. Vet man inte vem hon är, och kan en del om henne, kan man inte gärna veta om hon är vare sig god författare eller förebild eller något annat.
Citera
2015-05-14, 23:38
Medlem
Gunnilas-bulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mollydexter
Det är egentligen märkligt att hon omtalas som en viktig förebild för kvinnor. Det borde hon vara för fler. Inte att man borde ha samma åsikter som hon eller välja att leva på samma sätt som hon men att våga välja utanför alla mallar. Så hon borde omtalas som en förebild för män också. Både yngre och äldre.

Varför är det så att man pratar om hennes som en förebild för kvinnor?

Är det så fortfarande alltså att en kvinna kan ses som förebild för andra kvinnor män inte för män. Varför är det så?

Varför omtalas inte en kvinna som Birgitta Stenberg som förebild för män?

Kan det vara så att det sätt BS levde på är så vanligt bland män men så ovanligt bland kvinnor att man tänker att män behöver inte fler förebilder? Och att hon därför ses som en förebild för kvinnor?

Jag förstår inte mekanismen här?

Sen finns det någon som liknar Birgitta Stenberg, i Sverige eller i världen?

Vad Birgitta Stenberg gjorde som ung gjorde många män. Men inte kvinnor. Hon valde ett annat liv och hon sökte reda på människor hon haft relationer med sextio år tidigare. Skrev en bok om detta.

Det var många män som reste ut i Europa för att leva och för att skriva böcker.

Birgitta Stenberg gjorde detta i en tid då könsrollerna vara snäva. Hon ville något annat. För kvinnor som känt sig insnävade i en könsroll har hon betytt oerhört mycket.

Nu finns hon inte kvar bland oss. Men hennes litteratur finns kvar för oss att ta del av.

Hon hade ett förhållande med kung Farouk av Egypten.

Här finns en uppräkning på hennes skapande. Bland annat manus till Raskenstam. http://sv.wikipedia.org/wiki/Birgitta_Stenberg

http://www.svt.se/k-special/alla-vil...gitta-stenberg

http://www.svd.se/kultur/birgitta-st...ra_3847700.svd

En människa som kommer att inspirera andra människor långt framöver har gått bort.

Jag har tyvärr inte läst några av Birgitta Stenbergs böcker, men jag har genom åren sett dokumentärer och tv-program samt lyssnat på radioprogram där hon medverkat. Mitt intryck är att hon skiljer sig från många samtida feminister och HBTQ-aktivister. Hon har aldrig bett om ursäkt för sitt sätt att leva men hon är också ärlig med vilka begränsningar det medför. Hon är ex ärlig med att hennes val i livet och livsstil ej var förenlig med att ge barn en trygg uppväxt då eventuella barn skulle farit illa och av den orsaken valde hon bort familj och barn.

Även om Birgitta Stenberg levt ett utsvävande liv med sex och droger kunde hon förhålla sig till och berätta om det utan att för den delen bli Slitz eller tantsnusk snaskigt vulgär vilket jag tycker Kerstin Thorvald allt som oftast var.

Sedan undrar jag om det verkligen var många män som gjorde som henne utöver hennes umgängeskrets? Din fråga, påstående att en kvinna inte kan eller kunnat vara en förebild för män är slentrianmässigt pladder värdigt valfri Fi-aktivist utan orsaken är kanske trotts att Birgitta Stenberg ingick i regnbågsfamiljen så var hon av ovan nämnda orsaker en liten sten i skon för HBTQ-maffian.
Citera
2015-05-15, 01:05
Medlem
Luzurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Är man en person som läser böcker är det osannolikt att man inte känner till Birgitta Stenberg. Dessutom uttrycker sig dessa människor på ett sätt som är direkt osmaklig.

Tiden har sprungit ifrån henne som den springer ifrån alla författare. Det är då man verkligen ser vilka kvaliteter de har. För min del så är några av Stenbergs böcker om 50-talet bland de främsta tidsdokumenten för den tiden.

Jag har 3 stora bokhyllor full med böcker (Historia, Sci-fi, krigsromaner, faktaböcker om övernaturliga händelser, spökhistorier, data-böcker, kungliga biografier mm), och även flertalet antika svenska böcker i ett separat skåp, och ändå har jag inte läst en enda rad av Stenberg's skriverier.
Citera
2015-05-15, 01:11
Citat:
Ursprungligen postat av Luzur
Jag har 3 stora bokhyllor full med böcker (Historia, Sci-fi, krigsromaner, faktaböcker om övernaturliga händelser, spökhistorier, data-böcker, kungliga biografier mm), och även flertalet antika svenska böcker i ett separat skåp, och ändå har jag inte läst en enda rad av Stenberg's skriverier.

Gissningsvis så är det inte så mycket Kerouac, William S. Burroughs och sånt heller i dina hyllor?

Birgitta Stenbergs Rapport är jävligt bra i den genren.
Senast redigerad av farfar 2015-05-15 kl. 01:13.
Citera
2015-05-15, 01:28
Medlem
Citat:

Klassiska "pojk" bokhyllor med andra ord.

har du inte nån om modellbyggen också?

Du kan lugnt läsa Stenberg, snoppen kommer sitta kvar för det, och de är lika mycket "historia" som dina historieböcker. De avhandlar dock 50, 60 tal och från ett kvinnligt perspektiv.

Vilket faktiskt är exakt vad de flesta av snubbarna på detta forum borde läsa lite mer av.
Citera
2015-05-15, 14:44
Medlem
Luzurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter

Du kan lugnt läsa Stenberg, snoppen kommer sitta kvar för det, och de är lika mycket "historia" som dina historieböcker. De avhandlar dock 50, 60 tal och från ett kvinnligt perspektiv.

Vilket faktiskt är exakt vad de flesta av snubbarna på detta forum borde läsa lite mer av.

Modellbyggen? Nej jag har aldrig hållit på med modeller, sorry om det krackelera din bild av vad "pojkar" måste gilla att göra.

Vad ska man säga, jag gillar att läsa historia, historiska biografier, sci-fi och även teknik, vapensmeder och smedstämplar och andra faktaböcker och inte alla dessa tunglästa småfyndiga politiska böcker (även om jag en gång fick chansen att läsa Mein Kampf på svenska, men jag tröttnade vid 6:e sidan) som "hippa" storstadsmänniskor med ikealägenheter gillar att ha i bokhyllan, om det gör mig yngre än min egentliga ålder så är det väl innerst inne bara bra i dagens ungdomshets

Och jag har ett antal kvinnliga författare (Karin Tegenborg, C.J. Cherryh, Mary Shelley, Lena Hulden, Anna Maria Roos tex) i högen som jag läst, och än så sitter Långe Orm kvar på tronen.
Citera
2015-05-15, 20:22
Medlem
Citat:
Modellbyggen? Nej jag har aldrig hållit på med modeller, sorry om det krackelera din bild av vad "pojkar" måste gilla att göra.

Vad ska man säga, jag gillar att läsa historia, historiska biografier, sci-fi och även teknik, vapensmeder och smedstämplar och andra faktaböcker och inte alla dessa tunglästa småfyndiga politiska böcker (även om jag en gång fick chansen att läsa Mein Kampf på svenska, men jag tröttnade vid 6:e sidan) som "hippa" storstadsmänniskor med ikealägenheter gillar att ha i bokhyllan, om det gör mig yngre än min egentliga ålder så är det väl innerst inne bara bra i dagens ungdomshets

Och jag har ett antal kvinnliga författare (Karin Tegenborg, C.J. Cherryh, Mary Shelley, Lena Hulden, Anna Maria Roos tex) i högen som jag läst, och än så sitter Långe Orm kvar på tronen.

ne var en liten "snäll" gliring bara. helt ok ha "pojk"bibliotek, man ska läsa det som intresserar en.
Stenberg är skönlitt. men av en rätt tuff sort och självbiografiskt från 50-talet och därför som sådan rätt intressant historisk

Kan tipsa dig om två annan sagolik begåvade historie författare som jag tycker du ska ställa in din hylla om du itne redan har dem: Hilary Mantel Detaljernas mästarinna och Anthony Beevor, mest saklige krigsförfattaren jag känner till.
Britter bägge två och extremt välskrivna böcker. Enjoy!
Citera
2015-05-15, 20:37
Medlem
Luzurs avatar
Citat:
ne var en liten "snäll" gliring bara. helt ok ha "pojk"bibliotek, man ska läsa det som intresserar en.
Stenberg är skönlitt. men av en rätt tuff sort och självbiografiskt från 50-talet och därför som sådan rätt intressant historisk

Kan tipsa dig om två annan sagolik begåvade historie författare som jag tycker du ska ställa in din hylla om du itne redan har dem: Hilary Mantel Detaljernas mästarinna och Anthony Beevor, mest saklige krigsförfattaren jag känner till.
Britter bägge två och extremt välskrivna böcker. Enjoy!

Ålrajt, jag kopierade dina tips och ska hålla ett öga efter dom.
Citera
2015-05-15, 23:13
Medlem
Citat:

Kan inte du läsa lite Sture Dahlström och komma till sans med manlig sexualitet?
Citera
2015-05-29, 05:59
Medlem
Gunnilas-bulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillskrot
Kan inte du läsa lite Sture Dahlström och komma till sans med manlig sexualitet?

Sture Dahlström och CIS-normen känns ganska pasé. Föreslår istället läsning av William S. Burroughs erotiska verk som skildrar möten mellan män och pojkar ex Yagebreven alt. Cowboy-trilogin vars namn jag glömt.
Citera
2015-05-29, 18:50
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Tämligen poänglöst, att läsa och sedan följa...
En förebild för ett kön, med ideologiska skygglappar.

En kvinnlig normbrytare idag, står i köket och behäskar skötandet av ett hushåll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in