2015-05-07, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Hur hade ni gjort i mitt läge?
Jag är i tidiga 2x-årsåldern och har förstahandskontrakt på en extremt billig hyresrätt i en central storstad.

Jag har även ett fast heltidsjobb i en bransch där om det skiter sig så fixar jag nog ett nytt jobb ganska snabbt.

Jag funderar på hur jag skall lägga upp mitt sparande.
Just nu sparar jag i lite olika indexfonder och aktiefonder men funderar på om jag även skall spara i en s.k räntefond.

Har blivit rådd att skita i räntefonden eftersom jag är så ung och kan ta mer risker. Har väl inga direkta mål med mitt sparande utan tanken är väl att det skall investeras i en lägenhet någon gång i framtiden. Sedan om det är om 2 år eller om 5år vet jag inte. Trivs bra i den lägenheten jag har nu men man vet ju inte vad som händer framöver.

Mina familj har väl en del pengar också så att om det skiter sig brutalt så kan jag alltid låna utav dom alternativt utav vänner. Inte för att jag tror att det kommer hända men iallafall.

Dvs om jag får sparken eller skadar mig osv så kommer jag inte behöva ta sms-lån för att överleva.

Vad hade ni gjort?

Alla pengar du kan undvara i över 3 år -> in i billiga aktieindexfonder.
De pengar du behöver inom 3 år -> Räntefonder eller bankkonton.

/Josef
Citera
2015-05-07, 23:25
Medlem
Tänkte börja månadsspara:

30% Spiltan Aktiefond Investmentbolag
20% Länsförsäkringar Global Index
15% SPP Aktiefond USA
15% Länsförsäkringar Europa Index
10% Swedbank Robur Indexfond Asien
5% SPP Aktiefond Japan
5% Spiltan Räntefond Sverige

Skulle ni ändra något? Har mycket i Sverige då jag är rädd för valuta ändringar.
Citera
2015-05-12, 16:12
Medlem
https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2015/05/12/massavhopp-i-carnegie.html

Kommer deras fonder påverkas av detta (kort- eller långsiktigt)?
Citera
2015-05-12, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lolzlo

15% SPP Aktiefond USA
5% SPP Aktiefond Japan

Skulle ni ändra något? Har mycket i Sverige då jag är rädd för valuta ändringar.

Jag tycker det känns onödigt att du har spiltan räntefond när du ändå bara tänker placera 5% i den.

Sedan hade jag tagit bort den globala indexfonden eftersom du ändå placerar i dom flesta marknaderna som ingår.
(Alternativet kunde annars vara att endast placera den globala indexfonden samt Spiltan investmentfond.)
Citera
2015-05-12, 22:26
Medlem
19109216s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindome
Jag tycker det känns onödigt att du har spiltan räntefond när du ändå bara tänker placera 5% i den.

Vill man exempelvis ligga 5% likvid så är fonden ett utmärkt substitut.
Citera
2015-05-12, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lolzlo

15% SPP Aktiefond USA
5% SPP Aktiefond Japan

Jag tycker det ser bra ut eventuellt skulle jag skita i japan fonden.
Citera
2015-05-13, 09:12
Medlem
Jag tänkte omfördela ett tidigare onödigt aktivt fondhoppande och guldkalvsletande till något som jag vill förhålla mig relativt passiv till. Det blir både en klumpsumma, månadssparande och punktvisa insättningar. Sparhorisont mycket långsiktig, säkert med vissa uttag under tiden men först om 5+ år. Målsättning är god spridning på utvecklade marknader och framför allt till låga avgifter.

50% Länsförsäkringar Global Index (0,2% förvaltningsavgift)
20% Swedbank Robur Indexfond Asien (0,2%)
10% Spiltan Aktiefond Investmentbolag (0,2%)
5% Nordnet Superfonden Danmark (0,0%)
5% Nordnet Superfonden Sverige (0,0%)
5% Nordnet Superfondet Norge (0,0%)
5% Nordnet Superrahasto Suomi (0,0%)

Sammanvägd förvaltningsavgift: 0,16%.

Motivering: Globalfond som bas, extra Asien som fattas i globalfonden, övervikt Sverige som delvis (risk)sprids ut över Norden tack vare Nordnets gratisfonder. Varför övervikt? Väl fungerande börsklimat, många rätt fina bolag i Norden som också har verksamhet globalt. Jag bor och lever i Sverige och konsumerar i SEK. Stora rubriker i tidningarna om dystra tider på börsen är lättuppfattad signal att pytsa in lite extra i Spiltan-fonden. Tror på lägre fondavgifter generellt framöver, lägger gärna till liknande fonder på ex. tillväxtmarknader då men tycker inte de är värda besväret/avgiften nu.

Regionfördelningen blir ca 30% USA, 30% Europa + 16% Sverige samt 20% Asien. Största innehav blir Investor (3%) och Industrivärden (2,8%).

Tycker jag tänkt igenom det här både fram- och baklänges, tar dock gärna emot synpunkter.
Senast redigerad av hapsblach 2015-05-13 kl. 09:20.
Citera
2015-05-13, 10:23
Medlem
Tycker det låter perfekt, både att du byter från aktivt förvaltade fonder till passiva indexfonder, samt fondvalen och regionfördelningen!

Väntar också på att det ska komma en tillväxtmarknadsindexfond med bara 0.2% avgift, tycker Länsförsäkringar borde sänka sin till det
Senast redigerad av sistaforsoket.. 2015-05-13 kl. 10:28.
Citera
2015-05-13, 11:09
Medlem
Kul att höra!

Ja, jag sätter stort värde i att inte göda finansbranschen i onödan. På längre sikt spelar avgifterna en enorm roll, medan jag blir allt mer övertygad om att jakten på den region som just nästa kvartal ska bli hetast är ganska irrelevant i längden. För egen del vill jag slippa tänka så. Förändringar i världen gör i sinom tid avtryck i indexfonderna, resonerar jag.

LF Tillväxt Index kikade jag verkligen på, men eftersom den ändå är ~65% Asien så jag tyckte det kändes onödigt att betala dubbelt så mycket för det när jag ändå bara skulle få någon ynka procent totalt i Afrika/Sydamerika/Östeuropa.

Rekommenderar alla att kolla Morningstars portföljhanterare som varit till stor hjälp. Kräver en registering men ger fin överblick över fördelning, dubbelexponering m.m.
Citera
2015-05-13, 11:37
Medlem
Ska väl säga också att Spiltan Aktiefond Investmentbolag tar jag in för att den i praktiken innebär aktiv förvaltning (via de utvalda bolagen som ingår) samt andrahandsexponering mot en mängd mindre bolag till väldigt låg kostnad. Jag förväntar mig alltså att fonden på sikt överavkastar index betydligt mer än sin avgift. Att överavkasta index är liksom de ingående bolagens hela existensberättigande, annars kunde de ju själva köpt Sverigefonder istället för att hålla på och böka med alla dessa styrelsemöten och jaktresor.
Citera
2015-05-13, 12:29
Medlem
RostigHinks avatar
Just nu sedan ett par veckor ligger min fonddepå helt likvid.
Citera
2015-05-13, 13:58
Medlem
Just nu har jag ett planerat månadssparande som ser ut som följande:

20% LF global index
20% Swedbank robur index asien
15% Avanza zero
15% SPP aktiefond USA
15% Spiltan investmentbolag
10% SPP obligationsfond

Räntefonden är tänkt som en sparbössa som jag kan ta av och investera i de övriga fonderna om jag får för mig att det är läge för det. Det är alltså istället för att spara en del av pengarna på sparkonto, och det är tänkt att även dessa kan investeras i övriga aktiefonder vid tillfälle.

Jag är under 25 och det är tänkt att pengarna ska ligga iallafall 10-15 år innan de används, förhoppningsvis får de ligga och gro längre än så.

Den som synar månadssparandet ser att det fattas 5%, vilket är medvetet. Hur tycker ni jag ska fördela dessa 5%? Behövs några andra åtgärder? Just nu är fördelningen geografiskt sett ungefär som följande:

Eu: 37 % (varav 15 % ligger i Avanza Zero och 15 % i Spiltan)
US: 28 %
Asien: 23 %
Räntefond 10%

Tack på förhand!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här