2015-05-07, 14:28
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Jo, för det hade ju givetvis blivit mycket bättre om fransmän (Richelieu) eller italienare stått för systematiseringen.

Nej, tänk om kvalitetsskotillverkningen hade sprungit från Tyskland. Då hade vi inte behövt ha denna återkommande diskussion.
tyskar. men vänd på det, vi skulle inte sitta här och nörda och det är ju ganska trevligt.
Citera
2015-05-07, 19:11
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Njae, den där diskussionen om mängder och Venn-diagram har vi ju haft tidigare och problemet är att ingen har gjort en hållbar taxonomi över detta. Det är ju trots allt inte Carl von Linné som har satt sig ner och kategoriserat skor efter olika egenskaper. Som jag ser det är problemet att termen oxfords används för olika begrepp, dels som övergrupp men dels också som subkategori. Tar man där bort oxford från plain cap toe oxford får du en plain cap toe, men en sådan kan ju vara något annat än en oxford, till exempel plain cap toe derby och det visar lite hur ogenomtänkt klassificeringen är.

Jag vet inte hur rörigt det är, oxford är skor med sluten snörning, derby är skor med öppen snörning. En plain cap toe oxford är en sko utan mönster med tåhätta och sluten snörning, en plain cap toe derby är en sko utan mönster med tåhätta och öppen snörning.

Om någon använder begreppet plain cap toe utan att också ha med oxford (och en sån sko åsyftas) så har den gjort en dålig beskrivning, men det påverkar inte vad oxford är för begrepp.

Citat:
Ursprungligen postat av Nimportequi
Roligt att se fler bilder på mästerverken!

Jag minns att det stod att lästerna var felkonstruerade, men jag minns inte vad som gjorde dem felkonstruerade. Kan du utveckla? Man (jag) ser inga skador på de gamla bilderna, på vilket sätt yttrade de sig?

Tack! Det lästfabriken Brunners gjort är att på den senaste beställningen av läster som Janne fått så skar de ut hysken (som är den del som man drar ur först på den här typen av lästen) alldeles för lågt, så det var skitsvårt att få ur lästen överhuvudtaget. När den tillslut lossnade så skadades ena skon vid nedersta delen på öppningen vid snörningen, så att säga, så blev liten, liten reva i lädret där, som sedan gick upp mer när jag gick i dem.

Här ser man att hysken går väldigt långt fram på lästen (tog en jämförelsebild mot gamla lästerna och då ser man det jättetydligt, men hittade inte den nu): http://i.imgur.com/249IxGP.jpg

Citat:
Oerhört vackra skor. Dock läser jag första meningen som att det var Janne som skadade sig, men så antar jag inte var fallet?

Att sulan är så "flammig" som den är antar jag är meningen, men vad är det ni har använt som gjort de där runda märkena (syns särskilt på högra skon på en av bilderna)?

Haha ja det saknades ett par ord i den meningen

Man lägger på kräm på sulan och sedan går man över det med ett varmt järn och bränner in krämen, då får man den flammighet som är.
Citera
2015-05-07, 21:48
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Tack! Det lästfabriken Brunners gjort är att på den senaste beställningen av läster som Janne fått så skar de ut hysken (som är den del som man drar ur först på den här typen av lästen) alldeles för lågt, så det var skitsvårt att få ur lästen överhuvudtaget. När den tillslut lossnade så skadades ena skon vid nedersta delen på öppningen vid snörningen, så att säga, så blev liten, liten reva i lädret där, som sedan gick upp mer när jag gick i dem.

Här ser man att hysken går väldigt långt fram på lästen (tog en jämförelsebild mot gamla lästerna och då ser man det jättetydligt, men hittade inte den nu): http://i.imgur.com/249IxGP.jpg
Tack för beskrivning och bild. Det är roligt att kunna följa loppet. Det är till och med lite extra intressant när det skiter sig, så att säga.
Citera
2015-05-07, 21:59
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nimportequi
Tack för beskrivning och bild. Det är roligt att kunna följa loppet. Det är till och med lite extra intressant när det skiter sig, så att säga.

Ja det är inte helt ovanligt att det skiter sig och skor får göras om. I kalkylen för de flesta bespokeskomakares prissättning ingår marginaler för att några par emellanåt behöver göras om av en eller annan anledning.
Citera
2015-05-07, 23:20
Medlem
Hur anser ni att mörkbrunt läder/svart läder funkar på sommaren jämfört med ljusare färger, typ ljusbrunt? Är det stor skillnad ?
Alltså värme mässigt.
Citera
2015-05-08, 06:52
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overkiller
Hur anser ni att mörkbrunt läder/svart läder funkar på sommaren jämfört med ljusare färger, typ ljusbrunt? Är det stor skillnad ?
Alltså värme mässigt.

Om du menar att det skulle dra till sig mer värme än ljusare varianter skulle jag gissa att den skillnaden är försumbar.
Citera
2015-05-08, 12:39
Medlem
Citat:
Om du menar att det skulle dra till sig mer värme än ljusare varianter skulle jag gissa att den skillnaden är försumbar.
Kanske inte, blir ju en väldigt stor skillnad med kläder så tänkte om det var något som folk tyckte gällde skor också.
Citera
2015-05-08, 22:35
Medlem
fick idag mina loake, och det ser grymma ut! dock är de lite för stora, och jag skulle vilja ha en mindre storlek. Kan man byta skorna hos en återförsäljare här i Sverige, eller kommer jag behöva skicka tillbaks skorna, och vänta 2-3 veckor på att få tillbaka dem i rätt storlek? Känns surt som fan, och läste även att det kan tillkomma tull?

Någon med erfarenhet?

Citat:
Kanske inte, blir ju en väldigt stor skillnad med kläder så tänkte om det var något som folk tyckte gällde skor också.

Ljusbrunt tycker jag är lättare att matcha till, och ser snyggare ut under sommaren!
Senast redigerad av Linusdahl 2015-05-08 kl. 22:38.
Citera
2015-05-08, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linusdahl
fick idag mina loake, och det ser grymma ut! dock är de lite för stora, och jag skulle vilja ha en mindre storlek. Kan man byta skorna hos en återförsäljare här i Sverige, eller kommer jag behöva skicka tillbaks skorna, och vänta 2-3 veckor på att få tillbaka dem i rätt storlek? Känns surt som fan, och läste även att det kan tillkomma tull?

Någon med erfarenhet?

Ljusbrunt tycker jag är lättare att matcha till, och ser snyggare ut under sommaren!
Vart köpte du skorna från ? Köpte du dom från Careofcarl så får du ju returnera dom dit, köpte du dom i en skobutik så får du returnera dit, köpte du från England så får du skicka tillbaka.
Citera
2015-05-08, 22:56
Medlem
Citat:
Vart köpte du skorna från ? Köpte du dom från Careofcarl så får du ju returnera dom dit, köpte du dom i en skobutik så får du returnera dit, köpte du från England så får du skicka tillbaka.

house of fraser, skickades från England, ja.

Aja, har jag tur får jag väl skorna i Oktober eller liknande.
Citera
2015-05-08, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linusdahl
house of fraser, skickades från England, ja.

Aja, har jag tur får jag väl skorna i Oktober eller liknande.
De kan väl skicka ett par skor på en gång om de har storleken inne ?
Citera
2015-05-09, 05:29
Medlem
Citat:
De kan väl skicka ett par skor på en gång om de har storleken inne ?

Jo, men det tog en rejäl stund att få dem hit till Sverige, nästan så pass att jag trodde jag blivit blåst. Lär i alla fall ta 3 veckor innan jag har ett par nya i handen.

Pessimistiskt kanske, men vart lite less av att behöva skicka tillbaks. Oh well.

Tack för hjälpen dock!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in