2015-05-06, 22:13
Medlem
eddaaaas avatar
Någon med erfarenhet av HFH eller liknande strains? Hur mycket mörker behöver de?
Peace
Citera
2015-05-06, 22:14
Medlem
10L får jag fråga vilka strains du har satsat på i år? förstår att det kanske är massa olika, men främst vilka har du satsat på? Och har du kört några AF i överhuvudtaget? Eller kör du bara early?
Och isåfall vilken early strain är enligt dig bäst/enklast i svenskt klimat? Tack för svar i förväg
Citera
2015-05-06, 22:50
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lopish
10L får jag fråga vilka strains du har satsat på i år? förstår att det kanske är massa olika, men främst vilka har du satsat på? Och har du kört några AF i överhuvudtaget? Eller kör du bara early?
Och isåfall vilken early strain är enligt dig bäst/enklast i svenskt klimat? Tack för svar i förväg

Jag kör två bäddar med egna stora autos F1: or som ingår i ett större breeding projekt. Sen kör jag en bädd med early's , en med early x photo och en bädd med en early x auto F1.
Inte alla ägg i samma korg.
Vill man ha säkra kort så satsa på Royal Nepal eller Royal Dane om det gäller early. Sätt 20 i en bädd och spara de 5 finaste.
Senast redigerad av 10L 2015-05-06 kl. 22:54.
Citera
2015-05-07, 01:24
Medlem
Utomhus123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Yoka
ska inte roten vara neråt ?

Ni som förgroddar era frön
När ni nu förgroddar era frön fint i värmen, glas med ca:+21.grade eller mellan papper.
är det inte förjävla kallt att plantera om dem ute nu ?
kanske ändå bättre ni sår era frön som 10L gör, eller vänta tills det blir varmare.

Mina har stått ute i en growbox i två veckor nu, har ingen koll på tempen i lådan men jag kan tänka mig att dom fått genomlida +/-0 någon natt, har dock hälften kvar som jag germar om 2 veckor till samtidigt som jag sätter dom första i marken
Citera
2015-05-07, 05:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Yoka
ska inte roten vara neråt ?

Ni som förgroddar era frön
När ni nu förgroddar era frön fint i värmen, glas med ca:+21.grade eller mellan papper.
är det inte förjävla kallt att plantera om dem ute nu ?
kanske ändå bättre ni sår era frön som 10L gör, eller vänta tills det blir varmare.

uppåt
Citera
2015-05-07, 14:20
Medlem
smellyproofs avatar
Zon 3 här och fortfarande lite kallt på nätterna. Någon annan som börjat ute i zon 3? Funderar på att ta ut dom nästa vecka.

Sen så har jag gräs på min hög för att bevara fukten i början. Ska man ta bort gräset sen eller är det bra att ytan hålls lite fuktig?
Senast redigerad av smellyproof 2015-05-07 kl. 14:23.
Citera
2015-05-07, 14:24
Medlem
Jag tänkte också sätta ut mina nästa vecka (zon3), jag tänkte bara lägga dem i blött papper innan så att den kikar ut lite, sen direkt ner i kogödsel och p-jord
Citera
2015-05-07, 14:52
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smellyproof
Zon 3 här och fortfarande lite kallt på nätterna. Någon annan som börjat ute i zon 3? Funderar på att ta ut dom nästa vecka.

Sen så har jag gräs på min hög för att bevara fukten i början. Ska man ta bort gräset sen eller är det bra att ytan hålls lite fuktig?

Jag ligger mer mot zon3 än zon2 och mina har varit ute några veckor.
Ja gräset ska ligga kvar, ett glest fluffigt lager 4-7cm tjockt och möjligt för dina seedlings att titta igenom.
Ditt gräs kommer relativt snart bli maskmat så på med mer under hela growen aka gröngödsling. Det ger både näring och gör så du slipper vattna.
Citera
2015-05-07, 18:12
Medlem
Utomhus123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
Jag ligger mer mot zon3 än zon2 och mina har varit ute några veckor.
Ja gräset ska ligga kvar, ett glest fluffigt lager 4-7cm tjockt och möjligt för dina seedlings att titta igenom.
Ditt gräs kommer relativt snart bli maskmat så på med mer under hela growen aka gröngödsling. Det ger både näring och gör så du slipper vattna.

Hur stora är dina nu ? känns som mina inte riktigt vill ta någon fart, men det är väl för kallt antar jag, har 6 frön kvar och funderar på att vänta 2 veckor med dom så dom får riktig värme
Citera
2015-05-07, 18:30
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utomhus123
Hur stora är dina nu ? känns som mina inte riktigt vill ta någon fart, men det är väl för kallt antar jag, har 6 frön kvar och funderar på att vänta 2 veckor med dom så dom får riktig värme
Tog runt en vecka innan de tittade upp sen blev det lite kallt så ja de är precis på väg att titta upp genom gräslagret och jag gissar att de är 5-6cm, inga riktiga femfinger blad än. Om två veckor gissar jag att första noden med riktiga blad är uppe och hela bädden vackert grön.
Citera
2015-05-07, 19:22
Medlem
Ska köra en bädd med 8st AK47or, sen tänkte jag även beställa ett par till så att dem kommer nästa vecka nån gång, funderar på dessa http://www.greenhouseseeds.nl/shop/nl-automatic.html.
Vad tror ni om det? Har försökt hitta några som ger riktigt bra avkastning, och det här är dem jag hittat med mest avkastning av alla autos, det enda jag är orolig över är att dem kanske tar för lång tid för den svenska sommaren!
Och jag vill ha bara autos på grund av att jag kommer inte kunna vara vid plantorna mycket under sommaren, och då känns det som det säkraste alternativet, det spelar ingen roll att jag inte får lika mycket i slutet av sommaren och att det kan kosta lite extra.

Kom gärna med andra förslag på AF frön som är bra/billiga som ni har bra erfarenhet av
Senast redigerad av lopish 2015-05-07 kl. 19:24.
Citera
2015-05-07, 19:32
Medlem
Shuffless avatar
Vad är tricket med att hitta en bra spot? Har gått runt och letat fast det finns små stigar överallt. Kanske är lite för paranoid men vet inte hur mycket det luktar när man odlar så jag gissar på mycket för att vara säker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in