Citat:
Ursprungligen postat av
kulprit
Innan man drar en massa slutsatser måste man ha insyn i projektet, det är A o O.
Att ta fram en ny produkt tar sin tid och kräver sina omtag, ofta 2-3 stycken.
Vad jag undrar främst är vilka problem som varit och vilka som kvarstår för att uppfylla kravspecen?
Vilka är Archers fördelar gentemot andra system?
Vilka är dessa nackdelar?
Samt hur vet du att vi "göder" utländska företag, vet du hur många som är från Sverige, BAE(ej Sverige) Kongsberg osv?
Kan vi hjälpas åt att få ned fakta på bordet om detta!
Det här "jättekomplicerade" projeket består i att mecka ihop en skrotad FH77 med en civil dumper och en automatladdare. Det handlar alltså inte om något avancerat utvecklingsarbete där chassi, system och beväpning utvecklas från grunden. Ändå har man misslyckats så rejält att en intressent väljer att hoppa av. Förstår du nu vad jag menar när jag säger att BAE Systems inte är Bofors?
Att kravspecifikationen från FM var undermålig är en annan detalj som förvärrar för Archer. 20 skott i magasinet? Säg 10 spräng, 4 rök, 3 bonus, 3 excalibur. Skjut av de där 10 spränggranaterna, sedan är det dags att ladda om. Ladda hela magasinet med spränggranater, sitt med rumpan bar när det skriks efter rök och pansarvärn från fronten. Hur kan man släppa igenom en så här dålig kravspecifikation?
Dessutom så har Archer också endast krut till att skjuta 18 granater med maxladdning så i vissa lägen så är det effektiva magasinet inte större än så. Sedan är det stopp och två soldater, förlåt jag menar ännu inte slaktade svenska spädgrisar laddar manuellt om fordonet med hjälp av en lyftkran. Att norrmännen rynkar på näsan är inte så konstigt, 12 Pzh 2000 motsvarar uppskattningsvis mellan 24-36 Archer i stridsvärde. Det enda raka idag är att lägga ner hela skiten och inte slänga mer pengar efter redan förlorade stålar. Kanske det går att oskrota några FH 77 och åter sätta dem i förband. Annars går det nog att hitta några begagnade pzh 2000 eller i värsta fall några fossila ryssmaskiner. Det handlar inte längre om att försvara Sverige, det handlar inte ens om kompetensbevarande inom FM utan det handlar om
kompetensåteruppbyggnad inom FM.