2015-05-05, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Om det inte vore för att entreprenadmaskindäck
är genomusla för den aktuella uppgiften.
Entrepenadmaskindäck fjädrar, men dämpar mycket ringa.
Det som behövs för att dämpa bort rörelserna p.g.a. rekylen
är maximal dämpning och minimal fjädring.

Det är därför som dragna artilleripjäser i normalfallet lyfter upp däcken helt från marken,
för om däcken fortfarande har kontakt med marken så försämras precisionen markant.

Det är just däckens genomusla förmåga att dämpa,
som är anledningen till att entreprenadmaskiner
har separat avfjädrad hytt och separat avfjädrad förarstol.
Trots detta så kan det med t.ex. en hjullastare räcka med att köra
över en hålighet i vägbanan, för att man nästan ska kastas ur stolen
(ja, eller i.a.f. lätta så mycket att man ofrivilligt släpper av på gasen)
och känna hur hela maskinen rör sig i åtskilliga sekunder efteråt.

Men nu är det så att det inte är några däck som dämpar rekylen. Det är ackumulatorer i hydraulsystemet kopplat till stödbenen. Samma princip gäller för midjan, fast där omvänt och ger en tröghets-effekt. Sen om det är för att spara på midjan eller hjälpa till att häva rekylen vet jag inte.

Nu är det i och för sig en jäkla skillnad på lastbils liknande hjul och entreprenaddäck.
Citera
2015-05-05, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
Om gungningen är under kontroll, varför uppges det vara problem med MRSI i så fall?
Jag säger inte att den är under kontroll. Jag säger att gungningen i chassit är kontrollerat. Sen att eldröret rör sig ytterligare en tid är en annan sak.
Citera
2015-05-05, 00:49
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moral2000
Jag säger inte att den är under kontroll. Jag säger att gungningen i chassit är kontrollerat. Sen att eldröret rör sig ytterligare en tid är en annan sak.
Du skrev "När dumpern slutat gunga så har inte ens halva tiden för omladdningen gått. Eldröret vibrerar ytligare en mycket kort tid." vilket jag tolkade som att all svängning har upphört efter en full omladdning. Eldröret svänger ett tag till alltså? I så fall är problemet infästningen av haubitsen i chassit?
Citera
2015-05-05, 01:12
Medlem
Citat:
Du skrev "När dumpern slutat gunga så har inte ens halva tiden för omladdningen gått. Eldröret vibrerar ytligare en mycket kort tid." vilket jag tolkade som att all svängning har upphört efter en full omladdning. Eldröret svänger ett tag till alltså? I så fall är problemet infästningen av haubitsen i chassit?
Precis, det är dumpern som slutat gunga. Sen hur lång tid eldröret är i rörelse vet jag inte. Jag skulle gissa på att det inte är ett stort problem. Jag har aldrig hört talas om att det skulle vara ett problem.
Om nu det är ett problem skulle jag gissa på att det är någon form av obalans och att vibrationerna därför uppkommer. Samtidigt kan inte systemet vara för stumt heller. Skulle uppstå sprickor och utmattning av hela konstruktionen.
Citera
2015-05-05, 08:25
Bannlyst
Citat:
Om gungningen är under kontroll, varför uppges det vara problem med MRSI i så fall?
MRSI är det alltså att samma kanon kan skjuta flera skott mot samma mål och att dom ska träffa målet i samma tid, hur många skott ska man kunna skjuta?

Du skriver uppges vara, vem uppger det?

Men jag tror att någon från konstruktion måste fram här för att veta vart det verkliga problemet ligger om det nu finns ett problem, hur yttrar sig det?
Citera
2015-05-05, 11:11
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kulprit
MRSI är det alltså att samma kanon kan skjuta flera skott mot samma mål och att dom ska träffa målet i samma tid, hur många skott ska man kunna skjuta?

Det beror ju på lite avstånd och jag har för mig att archer har 8 som maximum på max skjutavstånd och att kravet är 6 på det avstånd som anges i kravspecifikationen. Alla skotten skall landa inom samma målområde som jag har för mig har en diameter på ca 50 meter.
Citera
2015-05-05, 12:01
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kulprit

Du skriver uppges vara, vem uppger det?

Men jag tror att någon från konstruktion måste fram här för att veta vart det verkliga problemet ligger om det nu finns ett problem, hur yttrar sig det?
Jo, MRSI = Multiple Rounds Simultaneous Impact. Jag har sett siffran 6 för vad Archer ska klara av, men det beror på avståndet vad som är möjligt i varje enskilt fall.

Jag kommer faktiskt inte ihåg varifrån uppgiften kommer, jag har läst någonstans att de Archer som är ute på förband har begränsning i form av att MRSI inte fungerar. Det är möjligt att en länk döljs längre bak i tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det beror ju på lite avstånd och jag har för mig att archer har 8 som maximum på max skjutavstånd och att kravet är 6 på det avstånd som anges i kravspecifikationen. Alla skotten skall landa inom samma målområde som jag har för mig har en diameter på ca 50 meter.
Fast på max skjutavstånd kan du inte använda MRSI alls. MRSI hänger på att man skjuter flera granater i olika vinkel med olika laddning så att de kommer fram samtidigt, max skjutavstånd når man bara med optimal vinkel och högsta laddning.

Bästa MRSI-avståndet borde vara max skjutavstånd för den lägsta laddningen, där har man mest tid att pumpa iväg granater.
Citera
2015-05-05, 13:16
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Fast på max skjutavstånd kan du inte använda MRSI alls. MRSI hänger på att man skjuter flera granater i olika vinkel med olika laddning så att de kommer fram samtidigt, max skjutavstånd når man bara med optimal vinkel och högsta laddning.

Bästa MRSI-avståndet borde vara max skjutavstånd för den lägsta laddningen, där har man mest tid att pumpa iväg granater.

Skrev fel där, menade alltså det sistnämnda, dvs det maximala avstånd man kan skjuta flest MRSI-laddningar på vilket inte är exakt det som anges i kravspecifikationerna.

Sen kan man ju kombinera MRSI med efterföljande granater för det mål man skjuter på hinner knappast omgruppera sig på 10 sekunder, dvs man hinner få in ytterligare 2-3 granater innan de ens börjat röra på sig.
Citera
2015-05-05, 13:33
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Skrev fel där, menade alltså det sistnämnda, dvs det maximala avstånd man kan skjuta flest MRSI-laddningar på vilket inte är exakt det som anges i kravspecifikationerna.

Sen kan man ju kombinera MRSI med efterföljande granater för det mål man skjuter på hinner knappast omgruppera sig på 10 sekunder, dvs man hinner få in ytterligare 2-3 granater innan de ens börjat röra på sig.
Ja siffran 6 behöver inte vara hela sanningen, kanske går att klämma ur både 7 och 8 under optimala omständigheter. Det är antagligen där problemet ligger, att det visserligen går att skjuta MRSI men att något tar för lång tid så man inte når upp till specifikationens krav. Två granater är också MRSI tex, bara fånigt lite i dag.

Ett par granater efter MRSI ger säkert bra effekt med men sen börjar nog effektiviteten sjunka fort, de flesta som inte är träffade är i skydd vid det laget och det är ändå dags att röra på sig för att undvika moteld.
Citera
2015-05-05, 15:25
Medlem
sprithitlers avatar
Med gamla 77b kunde en duktig besättning vid rätt förutsättningar få iväg 6 granater mrsi. Archer bör naturligtvis nå eller slå det, men säg att man når 4 istället så är inte det en katastrof, inte jämfört med att ha 81mm grk som kraftigaste system för indirekt eld. Förbandssätt archer och revidera dem sedan efterhand när bra lösningar utvecklats.
Citera
2015-05-05, 16:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sprithitler
Med gamla 77b kunde en duktig besättning vid rätt förutsättningar få iväg 6 granater mrsi. Archer bör naturligtvis nå eller slå det, men säg att man når 4 istället så är inte det en katastrof, inte jämfört med att ha 81mm grk som kraftigaste system för indirekt eld. Förbandssätt archer och revidera dem sedan efterhand när bra lösningar utvecklats.
Håller med dig fullkomligt, det är det enda sättet att få en excellent produkt.

Men dom kan väl inte på allvar vara så dumma att dom ska sälja de 24 som norge skulle haft

Visst ja 8 miljarder går till ensamkomna flyktingbarn i år utöver den andra 150-200 miljarderna...
Citera
2015-05-05, 17:04
Medlem
Bloodyhollys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sprithitler

Rimligen finns ett matematiskt max för MRSI. Granaten kan inte vara på väg hur länge som helst på ett givet skjutavstånd vid en given omladdningshastighet.

Omladdningshastigheten är säkert 95% av möjligheten till hög MRSI men den maximala skjuthöjden kan även den spela en viss roll.

Kan det vara så enkelt att en snabbare omladdning gör att vibrationerna i pjäsen blir större? Mer kraft ger mer skakningar som tar längre tid att stabilisera och så blir det i all fall inte högre eldhastighet. Nu kanske jag avslöjade hemligheten men det var ett rent amatörmisstag, lovar.

Om det nu finns ett gäng norska pjäser så löser man det med att två pjäser kör tandem. De bekämpas samma mål 2 x 6 = max 12 i målet. Om Norrmännen betalar lite skadestånd kan de få norska flaggan på varannan pjäs.

Men så var det just det där men bemanningen det finns ingen fotfolk i svenska armén. Vi får hyra in norrmänn till det också.

Och så var det det där med pengar. Vi vill inte bara tiggare utanför systemet. Kanske en frivillig hemvärnsman ska stå där i grå modell 37 och tigga pengar till svenska försvaret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in