2015-05-04, 23:27
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severus
Varifrn fick du att detta skulle vara bde och?

Det fljer ju med bde ett vanligt trsgblad och ett metallsgblad. Hur skulle du sjlv benmna sgen p bilden? Bgsg eller Bgfil?
Citera
2015-05-04, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det fljer ju med bde ett vanligt trsgblad och ett metallsgblad. Hur skulle du sjlv benmna sgen p bilden? Bgsg eller Bgfil?
Bgfil. Var ser du att det finns tv typer av blad. Inte fr att detta spelar ngon roll,
Citera
2015-05-04, 23:41
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severus
Bgfil. Var ser du att det finns tv typer av blad. Inte fr att detta spelar ngon roll,

Min pong var bara att visa att det kanske inte var s konstigt om Quick frvxlade en bgfil med en bgsg. Tittar du noga s ser du att det blanka bladet som r monterat i sgen r grovtandat, och avsett fr att sga i tr. Bgfilsbladet sitter lst monterat (det diagonala bladet), och r med p bilden fr att illustrera att sgen ocks kan anvndas som bgfil (metallsg).

https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/b...9-12-51-3806kp
Senast redigerad av Draifos 2015-05-04 kl. 23:44.
Citera
2015-05-04, 23:51
Medlem
Knifvurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Vad GL sger r vl att SBs pstenden om handflatan visade sig stmma. Hller med om att man inte kan vga ord p guldvg men reportern hugger ganska ivrigt p allt annat GL sger. Jag kan slppa frgan iofs, uppenbart att GL ljuger ven om detta. Annars hade vl handflatan diskuterats mer ingende tidigare.

Att reportern inte "hugger" beror vl p att han fattade vad Lambertz sa. Dvs att stryparStures uppgifter "stmmer" med avseende p att han sagt att han tagit handen och den inte hittats p platsen och med avseende p ytterligare en hg indicier dr hans uppgifter ocks stmmer.

fetning:
h, handflatan r bara en av mnga indicier som inte har diskuterats mer ingende tidigare, det kan knappast GL lastas fr.
Citera
2015-05-04, 23:55
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Skulle vara kul om Mr-Mr kan frklara var det str att trdet hggs ner, och att rsringarna r rknade.

Det enda jag hittar i resningsanskan (s.46) r:

"Det nu aktuella trdet terfanns av en slump p ett omrde dr det frekommit skogsavverkning under 1987/1988 och det kan givetvis inte uteslutas att mrket tillskapats i samband med denna verksamhet eller p annat stt som inte berr Sture."

Det str bland annat i domen jag refererade till, och gav dig en lnk till frut. Skrp dig innan du skall stlla massa idiotfrgor i en trd som r +1500 sidor.
Citera
2015-05-04, 23:57
Medlem
Okidok Draifos. Problemet r dock att vi inte vet om han frvxlade ngot. eftersom man vad jag frstr inte kontrollerade vad han menade fr verktyg eller ens om han frstod skillnaden. Litet frgor om vad "bgfilen" normalt skulle anvndas till skulle lst ha lst det. Fljt av att lta honom peka ut rtt bgsg p bild.(Om han skulle sagt att "bgfilen" anvndes till att kapa kvist.) Som det nu r har vi bara att man hittat ett tappat skogsverktyg i skogen fr att styrka en nstan omjlig historia.
Citera
2015-05-05, 00:06
Medlem
Knifvurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Det str bland annat i domen jag refererade till, och gav dig en lnk till frut. Skrp dig innan du skall stlla massa idiotfrgor i en trd som r +1500 sidor.

Jag r ocks nyfiken p exakt var det uppges att trdet hggs ner, att rsringarna r rknade och att man kom fram till att trdet inte fanns fre 1988...
Det lter som phitt frn fabulerande fb-foliehattar, men bevisa grna motsatsen genom att citera och tala om exakt var det uppges.
Citera
2015-05-05, 00:12
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knifvur
Jag r ocks nyfiken p exakt var det uppges att trdet hggs ner, att rsringarna r rknade och att man kom fram till att trdet inte fanns fre 1988...
Det lter som phitt frn fabulerande fb-foliehattar, men bevisa grna motsatsen genom att citera och tala om exakt var det uppges.

Jag svarade bara p det jag fetade. I domen str, efter (faktiskt exakt efter!) detta som jag citerade tidigare:

Citat:
I domen som du kan hitta lngst ner hr str fljande om professorn:

"Polis fann dr, intill "kal sten", ett trd med en inristning som var lik den som Thomas Quick hade ritat och ven beskrivit vid ett polisfrhr och som enligt en professor i botanisk ekologi, Mikael Ohlson, bedmdes vara gjord 1988." (sid 15 i domen)

"Nr Thomas Quick vid vallning frgves skte trdet fick han reda p att det hade fllts av polis."

Detta med rsringar och dess icke-existens innan 1988 stller jag mig ocks frgande till. Jag var kanske lite hrd i mitt fregende inlgg.

Det nmns t.ex. inte nr Thomas Olsson, Mattias Gransson och Jenny Kttim bemter Lambertz tio s.k. punkter:

Citat:
6. I rjeskogen terfanns en inristning i en bjrk, som ansgs motsvara Thomas Quicks beskrivning.

I samtal den 3 juni 1996 med minnesexperten Sven ke Christianson pstod Quick att han med kniv ristat in en symbol liknande ett snett liggande y. Fyra mnader senare fann man p en helt annan plats en helt annan symbol, utfrd med yxa. verklagare Bjrn Ericson: Han uppgav ocks att bjrkstammen var grov som ett mnniskolr. Den omhndertagna bjrken hade 1996 en diameter p 10 cm. Och som sagt: inget tyder p att denna skog ens var en brottsplats.

http://www.dn.se/debatt/lambertz-tio...h-motbevisade/

Huruvida denna symbol var "en helt annan" undrar jag. S hr skriver t.ex. Pelle Svensson i Quick: den stora rttskandalen:

Citat:
Ett trd med ett inristat mrke. Detta trd terfanns en liten bit frn det s kallade Torget. Inristningen var lik den skiss Quick hade gjort, men det rdde inte full verensstmmelse. (min anm.) Inristningen liknade ett liggande Y, inramat av tv djupa huggmrken.

(Pelle Svensson, Quick: den stora rttskandalen, s. 132)
Senast redigerad av snillet_1 2015-05-05 kl. 00:21.
Citera
2015-05-05, 00:23
Medlem
Knifvurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Sonen kommer 2013 ihg att faderns sg frsvann ungefr 1976? Samt upplyser om att fadern enligt hans uppfattning var var smygbg. Ja, men d r ju saken klar. Denna avgrande information visar utan tvekan att Quick mrdade och sgade i Zelmanovits.

Den hr typen av resonemang r ju rena parodin p dlig argumentation i kriminalfall. Att van der Kwast frsker rerdda sig genom att uppfinna pstdda indiciebevis av sdant hr trams som inte anvndes vid rttegngen r skrmmande i sig och direkt obehagligt nr det anvnds mot en friknd man han en gng har talat.

Uppgifterna om D*n terges av Kwast fr att visa en av bristerna hos resningen, inte som indicium mot stryparSture.

fetning:
Sgen hade frsvunnit "vid tiden fr den pstdda Piteresan", inte "ungefr 1976"
Att den uppgiften inte kom in i utredningen frklaras ocks, ingen stllde frgan d till D*n. Det var knappast s att han 2013 pltsligt mindes sgen, s terges det inte i boken.

Citat:
Ursprungligen postat av the saint
Att f "rrbildning p hgra armen" till att betyda ett "bjveckseksem" r just precis vad jag menar nr jag sger att man invntar ett uttalande bland mnga, dr man med lite god vilja eventuellt skulle kunna tyda det som om TQ skulle kunna ha exklusiv kunskap om fallet. Dessutom var vl TQ:s uttalande inte det frsta han gjorde om saken.
Och p motsvarande stt fortstter det i frga efter frga.
I rest my case.

Just det, att verlkare Sture Bergwall misslyckades med att stlla korrekt diagnos p Thereses hudavvikelse visar att polisen utsattes fr cold reading eller nt
Citera
2015-05-05, 00:30
Medlem
snillet_1s avatar
Diskussionerna i trden p sistone visar att det finns behov av ytterligare ett verk som p ett objektivt och kallt stt analyserar materialet i den s.k. Quick-hrvan, dessutom p ett mer genomgripande stt. Att dra ur olika brottstycken som exempel p rttsrtan verkar vcka nstan fler frgor n det besvarar. Rstam och Josefsson r fr nra huvudpersonen, medan Lambertz och Kwast r p olika stt partiska av naturliga anledningar.

Finns mnga exempel p det, tycker jag.
Senast redigerad av snillet_1 2015-05-05 kl. 00:33.
Citera
2015-05-05, 00:31
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Detta med rsringar och dess icke-existens innan 1988 stller jag mig ocks frgande till. Jag var kanske lite hrd i mitt fregende inlgg.

Ingen fara, jag brjar ocks bli trtt.

Jag hittade det du refererade till, om att polisen hade huggit ner trdet. Det dr om rsringarna och att trdet inte skulle ha existerat 1988 verkar dock ha varit ett phitt av Mr-Mr:

(FB) Fallet Sture Bergwall / Thomas Quick (1950-)
Citera
2015-05-05, 00:47
Medlem
Knifvurs avatar
Citat:
Diskussionerna i trden p sistone visar att det finns behov av ytterligare ett verk som p ett objektivt och kallt stt analyserar materialet i den s.k. Quick-hrvan, dessutom p ett mer genomgripande stt. Att dra ur olika brottstycken som exempel p rttsrtan verkar vcka nstan fler frgor n det besvarar. Rstam och Josefsson r fr nra huvudpersonen, medan Lambertz och Kwast r p olika stt partiska av naturliga anledningar.

Finns mnga exempel p det, tycker jag.

Att Rstam/Josefsson kryllar av vilseledanden r klarlagt. Dremot har liknande kritik inte hrts mot kwastens bok, det har varit tyst frn andra hllet. Kritiken mot Lambertz handlar mest om personangrepp och att han inte fr sga som han gr, samt ngra enstaka indicium av mnga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in