Citat:
Ursprungligen postat av
Knifvur
Jag r ocks nyfiken p exakt var det uppges att trdet hggs ner, att rsringarna r rknade och att man kom fram till att trdet inte fanns fre 1988...
Det lter som phitt frn fabulerande fb-foliehattar, men bevisa grna motsatsen genom att citera och tala om exakt var det uppges.
Jag svarade bara p det jag fetade. I domen str, efter (faktiskt exakt efter!) detta som jag citerade tidigare:
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
I domen som du kan hitta lngst ner hr str fljande om professorn:
"Polis fann dr, intill "kal sten", ett trd med en inristning som var lik den som Thomas Quick hade ritat och ven beskrivit vid ett polisfrhr och som enligt en professor i botanisk ekologi, Mikael Ohlson, bedmdes vara gjord 1988." (sid 15 i domen)
"
Nr Thomas Quick vid vallning frgves skte trdet fick han reda p att det hade fllts av polis."
Detta med rsringar och dess icke-existens innan 1988 stller jag mig ocks frgande till. Jag var kanske lite hrd i mitt fregende inlgg.
Det nmns t.ex. inte nr Thomas Olsson, Mattias Gransson och Jenny Kttim bemter Lambertz tio s.k. punkter:
Citat:
6. I rjeskogen terfanns en inristning i en bjrk, som ansgs motsvara Thomas Quicks beskrivning.
I samtal den 3 juni 1996 med minnesexperten Sven ke Christianson pstod Quick att han med kniv ristat in en symbol liknande ett snett liggande y. Fyra mnader senare fann man p en helt annan plats en helt annan symbol, utfrd med yxa. verklagare Bjrn Ericson: Han uppgav ocks att bjrkstammen var grov som ett mnniskolr. Den omhndertagna bjrken hade 1996 en diameter p 10 cm. Och som sagt: inget tyder p att denna skog ens var en brottsplats.
http://www.dn.se/debatt/lambertz-tio...h-motbevisade/
Huruvida denna symbol var "en helt annan" undrar jag. S hr skriver t.ex. Pelle Svensson i
Quick: den stora rttskandalen:
Citat:
Ett trd med ett inristat mrke. Detta trd terfanns en liten bit frn det s kallade Torget. Inristningen var lik den skiss Quick hade gjort, men det rdde inte full verensstmmelse. (min anm.) Inristningen liknade ett liggande Y, inramat av tv djupa huggmrken.
(Pelle Svensson, Quick: den stora rttskandalen, s. 132)