• 1
  • 2
2015-05-03, 18:56
Medlem
bakslags avatar
Hej.

Om någon skulle kunna ge mig tips trots att det finns massor av svar på google.
Har en 64gb ssd disk till windows 7. Sen en vanlig 2tb disk. Samt 16gb ram.

Nu äter windows 7 upp allt utrymme på ssd disken. Har inga program som tar plats på os disken.
Det är ingen laptop utan en stationär. Saken är den att jag använder strömsparläget hela tiden.

Hur skapar jag lite mer utrymme på disken? Behöver ca 5gb?

Vore väldigt tacksam för svar!
Citera
2015-05-03, 19:03
Medlem
Lullebulle1s avatar
Ta bort skit från skrivbordet.
Citera
2015-05-03, 19:10
Medlem
bakslags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lullebulle1
Ta bort skit från skrivbordet.

Va? Skrivbordet är tomt förutom dom 4 standard-ikonerna.
Citera
2015-05-03, 19:25
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakslag
Hej.

Nu äter windows 7 upp allt utrymme på ssd disken. Har inga program som tar plats på os disken.
Det är ingen laptop utan en stationär. Saken är den att jag använder strömsparläget hela tiden.

Om du med "äter" menar kontinuerligt gör anspråk på så brukar det vara sys.restore som gör det genom skapande av återställnings punkter .

Det finns 2 olika "sleep" tillstånd varav det ena inte upptar något utrymme alls på datorn - http://www.sevenforums.com/tutorials...e-disable.html - så om du har en hiberfil så blir du av med den .

Annars - rensning med Windows utökade rensnings egenskap !
Citera
2015-05-03, 19:49
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Hej.

64 GB räcker helt enkelt inte på en 16GB maskin med Windows om man vill ha viloläge och systemåterställning. Hibernationfilen MÅSTE ligga på systemdisken, du kan inte flytta den.
Citera
2015-05-03, 20:15
Medlem
Med 16 GB RAM, så ska det ju mycket till innan du vill att swapfilen (pagefile.sys) utnyttjas.

Så gå in på dess manuella inställningar och välj det allra lägsta värde som tillåts i MIN, och sätt sedan MAX till samma värde. Och placera den på din 2TB. Välj sedan "ingen växlingsfil" på systemdisken/ssd

Efter omstart kan du sedan ta bort "pagefile.sys" på SSDn (om jag minns rätt, så måste man göra det själv, windows "glömmer bort".)

Det borde ge dig typ 16GB ledigt.

Sen kan man göra nån rensning som innebär att man inte kan "backa tillbaka" Windows Updates,
det frigör också ganska mycket. (sök på MS KB / googla.)

(Win 8 kan man få till på 48GB disk, så jag tror att du kan lyckas på 64 - fast du får jobba lite extra ibland.)
Citera
2015-05-03, 20:15
Medlem
1FFs avatar
Med så mycket RAM så kan du högst sannolikt ta bort pagefilen helt och hållet .
Citera
2015-05-03, 21:29
Medlem
bakslags avatar
Tack för alla svar.

För att förtydliga. Jag har märkt att 64gb är för lite för windows 7 64 bit med 16gb ram.
Återställningspunkter och filer raderas kontinuerligt.

När jag ändrar Datorn/egenskaper/avancerade systeminställningar/avancerat/virtuellt minne/ändra/egen storlek så nu har jag testat ändrat till ursprunglig storlek 8gb(vad menas med ursprunglig storlek?) och maximal storlek 8gb.

Då får jag 10gb ledigt på disken(vilket räcker). Men gör jag rätt?

hiberfilen är på 12gb och pagefile är på 8gb(eftersom jag nyss ändrat).

Använder ju strömsparläget. Innebär det att jag kan inaktivera hibernate.sys och ta bort filen?
Isåfall kan jag ju ändra tillbaka tillbaka och låta windows sköta page-filen?
Citera
2015-05-03, 21:39
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Tack för alla svar.

För att förtydliga. Jag har märkt att 64gb är för lite för windows 7 64 bit med 16gb ram.
Återställningspunkter och filer raderas kontinuerligt.

När jag ändrar Datorn/egenskaper/avancerade systeminställningar/avancerat/virtuellt minne/ändra/egen storlek så nu har jag testat ändrat till ursprunglig storlek 8gb(vad menas med ursprunglig storlek?) och maximal storlek 8gb.

Då får jag 10gb ledigt på disken(vilket räcker). Men gör jag rätt?

hiberfilen är på 12gb och pagefile är på 8gb(eftersom jag nyss ändrat).

Använder ju strömsparläget. Innebär det att jag kan inaktivera hibernate.sys och ta bort filen?
Isåfall kan jag ju ändra tillbaka tillbaka och låta windows sköta page-filen?

Med det du sparar in på mindre/ingen hiber och pagefil så får du utrymme över till återst.punkter .

Läs på på nätet om pagefilen för du behöver bara en minimal alternativt ingen alls med så mycket RAM som du har . Jag vet många som kör utan fil och istället har Cleanmem eller liknande installerat . Det finns förvisso 1 tillfälle då en pagefil behövs och det är vid skrivandet av en blåskärms rapport .

Hiberfilen går att inaktivera på en del stationära och därmed spara utrymme men trist nog inte på alla - http://www.tekrevue.com/tip/comparin...ep-on-windows/ .
Senast redigerad av 1FF 2015-05-03 kl. 21:58.
Citera
2015-05-03, 22:01
Medlem
bakslags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Läs på på nätet om pagefilen för du behöver bara en minimal alternativt ingen alls med så mycket RAM som du har . Jag vet många som kör utan fil och istället har Cleanmem eller liknande installerat . Det finns förvisso 1 tillfälle då en pagefil behövs och det är vid skrivandet av en blåskärms rapport .

Hiberfilen går att inaktivera på en del stationära och därmed spara utrymme men trist nog inte på alla - http://www.tekrevue.com/tip/comparin...ep-on-windows/ .

Alright.
Ville just slippa läsa om det och tänkte om någon hade lösningen färdig.
Får sätta mig och läsa när jag har tid. Tack för länken.
Citera
2015-05-03, 22:12
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Alright.
Ville just slippa läsa om det och tänkte om någon hade lösningen färdig.
Får sätta mig och läsa när jag har tid. Tack för länken.

Här är en sida med bra fakta om pagefilen - http://www.howtogeek.com/196238/how-...-partition-be/
Citera
2015-05-04, 00:22
Medlem
bakslags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Här är en sida med bra fakta om pagefilen - http://www.howtogeek.com/196238/how-...-partition-be/

Tack!

Stängde av hiberfil.sys.
Återställde inställningarna så att windows hanterar utrymmet av pagefile.sys även fast jag har 16gb ram.
Så får jag läsa på om pagefile.

Även fast jag stängde av hiberfil.sys så kan jag ställa datorn i strömsparläge.
Så är nöjd med att få 12gb ledigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in