2015-05-02, 21:47
Medlem
Paul0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXlll
Att du inte är ukrainare har vi förstått på dina skriverier. Du bör skämmas som ryss om du stöder Putins imperialistiska politik. Är du motståndare till den är du värd respekt.

"Motståndare" är mycket kraftigt uttryck. Väldigt intressant att betrakta din tänkegång vad gäller utrikespolitik.

Föreställ dig att Finland har blivit vansinnig och förbjöd svenskan för minoritetet och dessutom det har hänt statskupp där.

Jag njuter av att läsa några skribenter. Deras inlägg upprepar exakt artiklar i DN och Expressen. Det är klar om man förstår att majoritetet har inga egna tankarna. De kan inte grubbla självständigt. Överhududtaget, här är den utmärkliga språkpraktiken för mig. Tack, min vän. Du så hjälper mig.
2015-05-02, 21:58
Medlem
KarlXllls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paul0
Föreställ dig att Finland har blivit vansinnig och förbjöd svenskan för minoritetet och dessutom det har hänt statskupp där.
Efter känd förebild skickar vi då beväpnade "frivilliga" från armén för att skydda de svensktalande. Vi kan inte tillåta att Finland byter regering utan vårt godkännande. Till en början ockuperar vi hela sydvästra Finland. Vi utgår från att den nya juntan i Helsingfors är fascistisk och nazistisk.
Begär juntan vapenleveranser från Ryssland måste vi befria hela landet...
2015-05-02, 22:00
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zy45N
Du är lika korkad som Yatsenyuk som mycket stolt förklarade offentligt att landet "sparat" 3,4 miljarder genom att inte betala Ryssland för gasleveranserna 2014, utan att tänka på konsekvenser!

Det är inte så smart att efter tecknande av ett avtal, stifta en lag som undanröjer vissa delar av avtalet. Konsekvenserna kan bli kännbara när andra länder dra sig för att teckna något avtal med en sådan skurk stat.

Dessutom, den stiftade lagen kan strida mot:

1.The Convention of Prevention of Genocide Crime and Punishment for It, recognized by the entire civilized world, defines genocide as “actions committed with the aim of extermination, complete or partial, of some national, ethnic, racial or religious group as such”, including by way of “deliberate creation for such group of such living conditions, which are aimed at total or partial physical elimination of it”.

2. The Universal Declaration of Human Rights adopted in 1948 by the UN General Assembly secured the key rights that all the people should possess. The regime that was established in Kiev after the coup of 2014 had de facto abolished the implementation of this document in regard to a group of citizens of Ukraine.

3. Notably, this resolution of Kiev government contradicts Ukrainian laws as well. Article 175 of the Criminal Code of Ukraine states responsibility for the non-payment of pensions and other legally asserted payments.
http://en.voicesevas.ru/news/yugo-vostok/3767-genocide-by-non-payment-of-retirement-pensions-why-ukraine-should-pay-pensions-to-the-dwellers- of-the-donetsk-and-lugansk-peoples-republics.html

Earlier in February the District Administrative Court of Kiev called off the Resolution of the Cabinet of Ministers to terminate the payment of retirement pensions and social payments to the inhabitants of the ATO zone, which was adopted in the beginning of November of 2014.
http://novorossia.today/court-verdict-obliging-ukrainian-government-to-resume-paying-of-retirement-pensions-to-the-dwellers- of-donbass-will-be-appealed-against/

Trots den stiftade lagen:

03-04-2015 OSCE stresses bad humanitarian situation in Donbas

Worsening of the humanitarian situation in eastern Ukraine is quite serious, spokesperson for the OSCE SMM Michael Bociurkiw announced this at a briefing in Kyiv, Ukrinform reported.
"I want to draw attention to the issue of the humanitarian crisis in the east of Ukraine that is unfolding before our eyes. Our observers said in their reports about the deteriorating situation in many parts of Donetsk and Luhansk regions. In many villages hospitals are destroyed, there are no medicines there," he said. According to him, the children remaining in the region are in a state of shock, they have nowhere to study, nowhere to play. "People do not have access to social assistance," Bociurkiw said.
http://www.nrcu.gov.ua/en/148/593742/

Donbas Economic Blockade Raises Concerns Amid Normandy 4 FMs

14.04.2015 BERLIN (Sputnik) – The Normandy Four ministers are concerned by Kiev's continuing economic blockade of southeastern Ukraine (Donbas), Russian Foreign Minister Sergei Lavrov said after talks with his German, French and Ukrainian counterparts in Berlin.

"It is wrong and harmful that the economic blockade of Donbas continues. Social benefits and pensions are not being paid. Special attention will be paid to this [issue] in the statement made on behalf of the Normandy Quartet at the ministerial level today," Lavrov told journalists after the Monday meeting.

In November, 2014, Ukrainian President Petro Poroshenko signed a decree imposing an economic blockade on Donbas and withdrawing all state-funded health, educational and social protection organizations from the region.
The authorities of the self-proclaimed people's republics of Donetsk and Luhansk (DPR and LPR) have repeatedly urged Kiev to remove the economic restrictions.
http://sputniknews.com/politics/20150414/1020850367.html

Kiev’s social payment bill to Donbas residents swells to $1.4 billion
MOSCOW, April 13. /TASS/. Kiev’s total debt on social payments to residents of the self-proclaimed Donetsk and Luhansk People’s Republics (DPR and LPR) known as Donbas exceeds 33 billion hryvnia ($1.4 billion), Donbas authorities said on Monday.
Despite this, the DPR authorities have found resources to pay out pensions in the self-proclaimed republic, its finance minister says
http://tass.ru/en/world/788969
Haha!!
Rysk tolkning, som du länkar till, gillas inte eftersom det handlar om sanningsförvrängning.

Försök att länka till tolkningar som den fria och neutrala världen gör.
2015-05-02, 22:01
Medlem
Citat:
Att envist förfäkta att Odessa offren är konfliktens värsta katastrof, medan de övriga 10.000 döda eller vilken siffran nu är, inte är något att orda om, visar hur du styrs av dina chefer. Även om du bara gör ditt jobb hoppas man att du innerst inne också tycker synd om de 10.000, o inte bara de 40 som du är beordrad att älta om.
Hade Putin nöjt sig med Krim hade alla ovannämnda levt i dag...
Idag är det ett år sedan Odessa massakern inträffade, är du helt ovetande om det? Det är därför mycket av diskussionen i tråden handlar just om massakern i Odessa 2;a maj 2014 och vad som hände då.
Ja det är inte lätt för vissa att förstå sammanhang, märker jag!
2015-05-02, 22:03
Medlem
Citat:
Att envist förfäkta att Odessa offren är konfliktens värsta katastrof, medan de övriga 10.000 döda eller vilken siffran nu är, inte är något att orda om, visar hur du styrs av dina chefer. Även om du bara gör ditt jobb hoppas man att du innerst inne också tycker synd om de 10.000, o inte bara de 40 som du är beordrad att älta om.
Hade Putin nöjt sig med Krim hade alla ovannämnda levt i dag...

Idag minns vi offren i Odessa. Jag är svensk och tar inte order från Moskva och jag får inte betalt. Det är larvigt att beskylla mig för sådant. Jag studerade Ukraina första gången efter skotten på Maidan, emedan jag fruktade en storkonflikt. Jag har aldrig sett landet och Ryssland har jag bara besökt en gång. När ska det gå in?

Odessa-offren led hemskt, men sedan hände ännu värre saker. Vi ska uppmärksamma årsdagen av grymheten och därför postar jag. Så många har dött sedan dess. Odessa- massakern stärkte separatist- tendenserna och var helt kontraproduktiv för Kiev. Så brukar ske när man bryter mot viktiga moraliska lagar. En fosterlandsvän ska vara hedersam och hålla på principerna. Om så ej sker, så går det illa. I Ukraina går det illa.
2015-05-02, 22:05
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paul0
"

Din idiot, ryskan förbjöds inte i Ukraina!
Ukrainskan förbjöds i Krim av Ryssland.
OM det skedde en statskupp, så hade Ryssland ändå ingen rätt att invadera Ukraina.
2015-05-02, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Idag minns vi Odessa och jag tänker inte byta spår. Det måste vara möjligt att diskutera äpplen, utan att diskutera päron. Alla ser hur vissa i tråden vill byta fokus. Detta sagt, så postar jag snart annan information, men inte för att ta fokus från Odessa. Bara ny information.
Jo men eftersom länkarna du fö det mesta hämtar informationen från är .ru så går det ju inte att ta den nformationen på allvar Putin ha ropat att vargen i väst kommer lite för många gåner fö att någon med sunt tänkande orkar reagera. Propagandan från Kreml har blivit en rundgång av ordblaj som ingen europe ändå förstår. Öst är ju tyvärr öst och dit hör inte vår del av världen.
2015-05-02, 22:09
Medlem
Paul0s avatar
Citat:
Efter känd förebild skickar vi då beväpnade "frivilliga" från armén för att skydda de svensktalande. Vi kan inte tillåta att Finland byter regering utan vårt godkännande. Till en början ockuperar vi hela sydvästra Finland. Vi utgår från att den nya juntan i Helsingfors är fascistisk och nazistisk.
Begär juntan vapenleveranser från Ryssland måste vi befria hela landet...
Så du har begripit mig. Ukraina ska inte stå ensam emot fascisterna.
2015-05-02, 22:10
Medlem
En informativ länk om Odessa-massakern :

http://scgnews.com/the-odessa-massacre-what-really-happened
Medlem
cykelbusss avatar
För att anknyta till verkligheten så samtalade jag idag med min farfar. Detta är en mycket gammal man på riktigt, inte någon som har betalt för att säga att han är gammal. Han var tonåring när kriget bröt ut och hade vänner som ställde upp i frivilligkåren i Finland.

Sällan har jag hört någon prata med sådant brinnande förakt som när han talade om Ryssland och ryssar. Han har ju levt med rädslan för sovjet, kände och känner folk som flydde undan invasionens terror och läste nyheterna om svenskar som dog när de försvarade broderlandet. Det gör mig stolt att vi även idag, 70 år senare, kämpar för samma sak som de forna svenska hjältarna. Förvisso på en annan arena och med ett mod som ej kan jämföras med våra förfäder, men vi kämpar för det goda precis som de gjorde då.

Det är ofta jobbigt att diskutera med betalda lögnare men jag hoppas att ni som har orken kan finna lite styrka i detta.
Medlem
Ulvhamns avatar
Jag är inte intresserad av detaljer utan av helheten, därför har jag ingen större kännedom om Odessa massakern eller Maiden. Det är Putin som har ansvaret för alla döda, skadade och folk på flykt. Det spelar ingen roll vem det är som har fingret på avtryckaren, ryss, ukrainare, jude, farcist eller vanlig fattig sate så är det Putins kleptomani som är den bakomliggande kraften i detta illdåd mot mänskligheten.
2015-05-02, 22:11
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Idag minns vi offren i Odessa. Jag är svensk och tar inte order från Moskva och jag får inte betalt. Det är larvigt att beskylla mig för sådant. Jag studerade Ukraina första gången efter skotten på Maidan, emedan jag fruktade en storkonflikt. Jag har aldrig sett landet och Ryssland har jag bara besökt en gång. När ska det gå in?

Odessa-offren led hemskt, men sedan hände ännu värre saker. Vi ska uppmärksamma årsdagen av grymheten och därför postar jag. Så många har dött sedan dess. Odessa- massakern stärkte separatist- tendenserna och var helt kontraproduktiv för Kiev. Så brukar ske när man bryter mot viktiga moraliska lagar. En fosterlandsvän ska vara hedersam och hålla på principerna. Om så ej sker, så går det illa. I Ukraina går det illa.
Du har blivit lurad av rysspropagandan.
Grattis!

Samtidigt i Mariupol:
https://mobile.twitter.com/GorseFires/status/594509796373573632

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in