Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-12-09, 13:00
  #2017
Medlem
norrlandsguldares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenEyesCuddles
Hur stora är chanserna att få ett ok jobb i ett annat land om man hoppat av gymnasiet men har jobbat 3 dagar i veckan i 2 år? Det måste väl räknas som rätt mycket erfarenhet när man är 18 år, eller? Det måste väl få arbetsgivare liiite intressade iaf? Då tänker jag mest engelsktalande länder som UK, australien och kanada. Jag vill verkligen sticka någonstans nästa år när jag fyllt 19 och bara börja om på nytt någonstans...

Så länge du skriver på ditt CV att du har gått gymnasiet samt jobbat varje helg i två år så har du nog samma förutsättningar som alla andra. Att få ett okvalificerat jobb i UK är otroligt lätt enligt egna erfarenheter. De kollar dessutom inte upp om det stämmer att du har gått gymnasiet i Sverige eller inte.
Citera
2015-02-12, 15:03
  #2018
Medlem
Bajsfacistens avatar
Jag funderar faktiskt att flytta tillbaka för jag saknar vännerna hemma, språket och humorn, nu har jag bott utomlands i flera år och allt är inte bara guld och gröna skogar. Bostadsbristen och bostadspriserna är väl det som avskräcker mest.
Citera
2015-02-12, 15:48
  #2019
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
Jag funderar faktiskt att flytta tillbaka för jag saknar vännerna hemma, språket och humorn, nu har jag bott utomlands i flera år och allt är inte bara guld och gröna skogar. Bostadsbristen och bostadspriserna är väl det som avskräcker mest.

Det du räknar upp är saker jag också saknar, mina översatta ordvitsar är inte lika roliga här som i Sverige :/
"It is very funny in Swedish.."

Självklart är inte allt guld och gröna skogar, jag saknar även vädret hemma, i alla fall i teorin. Bor mitt i Bangkok och har gjort så ett par år nu, tror jag skulle ha svårt att bo ens i Stockholm nu, det känns som en liten håla bara utan något som helst utbud på någonting, sen gillar jag inte ens Stockholm, Göteborg eller Malmö.

Jag själv trivs dock som fisken i vattnet, och mycket kan nog bero på att jag har ett helt annat jobb här som är mycket mer stimulerande än vad jag hade i Sverige, och snart lika välbetalt dessutom
Citera
2015-03-30, 00:28
  #2020
Medlem
pepsi haxs avatar
I norden har vi nå avtal att man får vistas i nordiska länder utan visa/arbetstillstånd.
Betyder det att jag kan ta mitt pick och pack och flytta till Island t.ex och bo samt arbeta där i några år utan att behöva återvända hem och sedan bara söka medborgarskap när man är redo och får söka det?
Citera
2015-04-22, 16:45
  #2021
Medlem
Har funderat lite på att söka jobb på Malta/Gibraltar, och flyttar i så fall så fort ett eventuellt jobb blir klart. Jag har ingenting som låser mig till Sverige. Det enda problemet är att jag inte har en enda sparad krona just nu.

Ni som åkt för att jobba inom EU, hur stor reskassa har ni behövt? Ett par tusenlappar för att fixa boende och kunna leva innan första lönen trillar in är en självklarhet, men om någon har egna erfarenheter vore jag väldigt tacksam!
Citera
2015-04-23, 18:27
  #2022
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Curier
Har funderat lite på att söka jobb på Malta/Gibraltar, och flyttar i så fall så fort ett eventuellt jobb blir klart. Jag har ingenting som låser mig till Sverige. Det enda problemet är att jag inte har en enda sparad krona just nu.

Ni som åkt för att jobba inom EU, hur stor reskassa har ni behövt? Ett par tusenlappar för att fixa boende och kunna leva innan första lönen trillar in är en självklarhet, men om någon har egna erfarenheter vore jag väldigt tacksam!


Jag hade kanske runt 12-15k när jag flyttade.
Det är ju ganska vanligt att de vill ha en månadshyra i deposition när du flyttar.
Finns dock bidrag du kan söka alt. brukar företag kunna betala ut en halv månadslön efter 2 veckor om man frågar snällt.
Citera
2015-04-23, 21:42
  #2023
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BruuucE
Jag hade kanske runt 12-15k när jag flyttade.
Det är ju ganska vanligt att de vill ha en månadshyra i deposition när du flyttar.
Finns dock bidrag du kan söka alt. brukar företag kunna betala ut en halv månadslön efter 2 veckor om man frågar snällt.

Det låter ganska logiskt. Med lite vilja och snålhet är ju dessutom 15k ganska enkelt att spara ihop om man jobbar några extratimmar under semestern, så kanske bäst att vänta till augusti/september i så fall. Tack för snabbt svar!
Citera
2015-04-23, 21:50
  #2024
Medlem
GunsAndHorsess avatar
Nu håller jag på att bli deprimerad igen och vill flytta till tex USA även om jag hatar det landet, men eftersom det är engelsk språkligt. Jag vet inte vad jag ska göra av mitt liv, jag ville plugga till förskolelärare men är det verkligen svårt att komma in? Och vilka jobb finns det för mig i typ USA? Jag är 32.
Citera
2015-05-05, 01:37
  #2025
Medlem
RuckaRuckaAlis avatar
Tips på nått/några länder runt om i världen där det finns stor chans att få ett "knegar"jobb med en lön så man klarar sig helt ok.
Citera
2015-05-06, 16:53
  #2026
Medlem
lobstoks avatar
Nån mer som planerar lämna sverige om några år? Hur förbereder ni er?

Jag försöker planera min skatt, i vilken ordning jag ska sälja saker m.m.
Nåt roligt man bör göra i sverige innan man flyttar?

Samtidigt som det är skönt att ha ett mål hatar jag det för jag glömmer att leva i nuet
Citera
2015-05-09, 18:09
  #2027
Medlem
Om man vill lämna Sverige inom några års tid, pga dess sketna politiska klimat och allt sämre standard i sig, vilket av tre länder är då lämpligast att flytta till:

* Usa
* Kanada
* Norge

Motivera gärna varför.

För/nackdelar med respektive land skulle också vara intressant att veta.
Citera
2015-05-13, 14:10
  #2028
Medlem
Shepard25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lobstok
Nån mer som planerar lämna sverige om några år? Hur förbereder ni er?

Jag försöker planera min skatt, i vilken ordning jag ska sälja saker m.m.
Nåt roligt man bör göra i sverige innan man flyttar?

Samtidigt som det är skönt att ha ett mål hatar jag det för jag glömmer att leva i nuet

Jag planerar att flytta utomlands efter examen.
Jag förbereder mig främst nu genom att sondera arbetsmarknaden. Vilka länder och städer är attraktiva för min utbildning, var finns det kluster med företag inom mitt område. Vidare försöker jag läsa in mig på generella krav i länderna gällande visum, språk etc.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f639754

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback