2015-04-22, 20:23
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Nej faktiskt inte. Men sen är jag ju heller inte en övermänniska och besserwisser, noterar du något?
Ja, jag noterar att jag har bättre självinsikt än vad du har eftersom jag är medveten om att jag är en övermänniska och besserwisser.
Citera
2015-04-22, 20:25
Medlem
medlem9001s avatar
Jag hoppas iaf att den börjar gå ner så fort som möjligt så jag vågar gå in på riktigt sen.
Citera
2015-04-22, 20:38
Medlem
framtands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Så för att 9% av befolkningen använder en viss produkt så ska vi ha den som måttstock. Okej, då vet jag.

Nej.

Dina pengar kan vara mindre värda jämfört med för två år sedan även om du inte letar bostadsrätter i storstäderna. Om jag inte handlar en enda produkt i Ingves inflationskontrollpåse utan råkar syssla med saker utanför denna påse så påverkas jag ju av prishöjningar och upplever en inflation trots att Ingves säger att jag inte gör det. Inflationsbegreppet är kanske kanon på landsnivå men för individen betyder det verkligen inte ett skit.

Varför ska man bortse från att du inte får samma lägenhet för en miljon som du fick för två år sedan, är inte detta själva definitionen på prisökning och inflation? Att penningvärdet minskar? Det är precis som att man inte kan vara fattig bara för att landet man bor i går jävligt bra och det bara finns en enda arbetslös. Att just den personen råkar existera precis som alla andra verkar du inte förstå. Okej, då vet jag.
Citera
2015-04-22, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medlem9001
Jag hoppas iaf att den börjar gå ner så fort som möjligt så jag vågar gå in på riktigt sen.
Troligtvis bättre att gå in sakta nu än att stanna helt utanför. Men who knows.
Citera
2015-04-23, 08:13
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Börsen har återhämtat sig från en börskrasch, klart den har stigit onormalt mycket senaste 3 åren. Du är en idiot om du räknar med att börsen kommer fortsätta med den ökning de har gjort den senare tiden. Vi står inför en kommande börskrasch igen, sedan om de sker 2015, 2020 eller 2025 vet ingen.
Det blir inga mer börskrascher. Allt som kan hända har redan hänt. Sparare och investerar har lärt sig läxan, alla vet att efter en nedgång går det upp igen. Krascher orsakas av att aktieägare säljer ut i panik vid nedgångar, sånt händer inte längre. Alla vet att om man "sitter still i båten" så vänder det snart och börsen är på väg uppåt igen.
Börsen och investerarna har visat sig var okänsliga för oroligheter i omvärlden. Varken krig, oljepris eller terrordåd påverkar längre investeringsviljan.
Europa befinner sig fortfarande i en svacka, vad vi har framför oss är en högkonjunktur. Företagen gör stora vinster, bankerna ännu mer, lönerna har stigit och folk har gott om pengar. Räntorna kommer vara låga inom överskådlig framtid. Mycket kapital som behöver placeras borgar för en fortsatt stabil uppgång, givetvis med små avbrott då och då.
Citera
2015-04-23, 08:38
Medlem
annanmedlems avatar
@Tammer: "ok"
Citera
2015-04-23, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Key.
Jasså, du syftar på detta eller? De kommer att komma runt det på något sätt, de gör de alltid om det är i deras planer att göra så och lyckas de inte komma runt det så kommer de skylla på det när krisen går igång.

För mig verkar hela den här grejen vara mer ett stresstest på marknaden för att se folks reaktioner kring ett sånt beslut, inget riktigt allvarligt hot så än så länge i alla fall.

Men fortfarande väldigt intressant reaktion Återstår att se vad som händer fram till augusti.

Som jag sa, de t blir inget. Woho.
Citera
2015-04-23, 09:09
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det blir inga mer börskrascher. Allt som kan hända har redan hänt. Sparare och investerar har lärt sig läxan, alla vet att efter en nedgång går det upp igen. Krascher orsakas av att aktieägare säljer ut i panik vid nedgångar, sånt händer inte längre. Alla vet att om man "sitter still i båten" så vänder det snart och börsen är på väg uppåt igen.
Börsen och investerarna har visat sig var okänsliga för oroligheter i omvärlden. Varken krig, oljepris eller terrordåd påverkar längre investeringsviljan.
Europa befinner sig fortfarande i en svacka, vad vi har framför oss är en högkonjunktur. Företagen gör stora vinster, bankerna ännu mer, lönerna har stigit och folk har gott om pengar. Räntorna kommer vara låga inom överskådlig framtid. Mycket kapital som behöver placeras borgar för en fortsatt stabil uppgång, givetvis med små avbrott då och då.

Hur definierar du en krasch?
Citera
2015-04-23, 09:33
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Hur definierar du en krasch?
En börskrasch är en djup, långvarig nedgång. Typexempel i modern tid är it-kraschen i början på 2000-talet med ett ras på 70% under ett par års tid.
Citera
2015-04-23, 10:17
Medlem
Kanske fel tråd, men börsen står i skrivande stund på -0.8%. Där Ericsson B är ner mer än 8%. Hur mycket av börsens nedgång står Ericsson för?
Citera
2015-04-23, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av penna26
Kanske fel tråd, men börsen står i skrivande stund på -0.8%. Där Ericsson B är ner mer än 8%. Hur mycket av börsens nedgång står Ericsson för?

Alltingr Ericssons fel.
Citera
2015-04-23, 10:36
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Louie
OMX-30 upp 1.27 just nu!
Joråsåatte.

Spöat börsen med 0.76% idag! ;D, minst!

Säg 250 gånger på ett år, 1/(1-0.0076)^250 = 6.735 gånger så mycket pengar som om jag placerade pengarna på börsen i ett år med samma utveckling!! .. ;D
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in