30 459 besökare online
961 260 medlemmar • 50 171 757 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum Resor Nordamerika USA
Svara på ämne
Ämnesverktyg
TexasSwede
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KattenMedCiggen 
Tack för svaret Texas!

Vet du hur det är stt söka Visa istället för ESTA? Eller kan man kanske vara helt ärlig när man söker och skriva som det är? Den personen det gäller fick en penningbot och det är den enda gånga han förekommer i brottsregistret.

Läste tidigare i en eller annan tråd att det inte alls var lika problematiskt att vara straffad som turist, jämfört med om man skulle flytta till USA.

https://www.flashback.org/sp47961296

Ingen aning om hur det är att söka visum istället för ESTA. Har aldrig gjort det.

Vet inte vad du menar med "problematiskt". Om man ska vara petnoga så frågar de om du begått narkotikabrott (även om du bara gripts för det, och antingen släppts eller fått böter). Det måste finnas en anledning (till exempel att de inte vill ha in folk med drogproblem i USA, inte ens som turister).
Du kan ju som sagt ljuga. Annars kan du ta chansen och söka visum och säga som det är, att du fick böter. Risken är att du blir nekad visum, och du kommer aldrig kunna åka på ESTA igen.

Varför inte ringa ambassaden och fråga?

Crazydre95
Medlem
Har du förvisats till "manuella" visum har du i stort sett förverkat deras tillit - till skillnad från ESTA som bara är en "snabbcheck" innebär visumansökan detaljerade kontroller. Är de det minsta osäkra fäller de hellre än friar och drar sig inte för att bannlysa folk i åratal eller rentav på livstid.

Jag skulle ringa anbassaden och fråga anonymt på ett tillfälligt SIM-kort så de inte kan spåra ditt nummer sedan.
Senast redigerad av Crazydre95 2015-02-19 kl. 03:48.

ledning
Medlem
lednings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TexasSwede 
Det är inte så svårt, och detta har behandlats i flera andra trådar.
* Om du begått narkotikabrott så får du inte åka till USA på ESTA/Visa Wainer, du måste ansöka om ett visum.
* Om du ansöker om ESTA så kan de inte kolla om du ljuger, när ESTA utfärdas har de ingen tillgång till svenska register.
* När du kommer till USA och går igenom immigrationen så kan de inte se att du ljugit på din ESTA-ansökning, de har inte tillgång till svenska register.

Med andra ord, du kan kryssa "nej" på frågan och kan således komma in i USA.
Du begår dock ett brott genom att göra detta.

Om du däremot i framtiden vill åka till USA och behöver ett visum (kanske för att plugga eller för att du träffat en amerikansk medborgare du vill gifta dig med) så måste du ansöka om ett riktigt visum, och då krävs i många fall utdrag ur straffregistret. Då kommer de att kolla mot dina gamla ESTA-ansökningar och se att du ljugit samt begått innigrationsbrott. Så då kommer det vara kört att någonsin komma in i USA.

Nu är jag ohyggligt sen att besvara detta inlägg, men vill ändå förtydliga att fr.o.m Lexbases lansering förra året har det blivit lite mer riskabelt att ljuga för amerikanska myndigheter om eventuell tidigare brottslighet.

Lexbase adderar ju ett antal år på polisens gallringstider också. Därefter cachar ju google sökträffar från Lexbase. Det man kunde dölja förut är inte lite enkelt att dölja nu. Inte för att jag tror amerikanska myndigheter sitter och slår i Lexbase men man vet ju aldrig.

När det gäller arbetsvisum inom vissa yrkeskategorier (med inhemsk arbetslöshet) kanske de försöker hitta fläckar hos de sökande.

ANDREASMARTEN
Medlem
USA ringanarkotikabrott

Nu är de så att jag åkte dit på krogen dom hitta 2cb som ska vara ecstasy som jag hade i en ficka sen torskade även på cannabis när jag lämna urinprov ! Väntar nu på att få brottsregister utskrivet som jag sedan ska skicka till amerikanska ambassaden någon som vet hur stora/ små chanser man har att komma in till USA ?

Manboiii
Medlem
Manboiiis avatar
Du väntar just nu på att få registret utskrivet?

Det lär ju dröja 2-4 månader innan dessa brott blir fälda, först då hamnar det på ditt register, så du kan nog vara lugn.

MrWhatever
Medlem
MrWhatevers avatar
Men varför i hela fridens namn blandar du in ambasaden. Det är absolut ingen som bryr sej om du har ett ringa narkotika brott på dej om du åker till usa - såvida du inte berättar om det

EckiEcki
Moderator
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrWhatever 
Men varför i hela fridens namn blandar du in ambasaden. Det är absolut ingen som bryr sej om du har ett ringa narkotika brott på dej om du åker till usa - såvida du inte berättar om det

Jo, för om man är ärlig på sin estes så blir man nekad VWP, då måste man kontakta amb för att ansöka om turistvisum.

ANDREASMARTEN
Medlem
men får man komma in i usa med ringa narkotika brott ? har redan blivit dömd för brotten..

EckiEcki
Moderator
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ANDREASMARTEN 
men får man komma in i usa med ringa narkotika brott ? har redan blivit dömd för brotten..

Det bedöms från fall till fall. Det är inte ett absolut nej. Men du kommer att behöva ansöka om visum etc etc.

Svara på ämne

Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f618801

Svara Topp Dela