Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-08-25, 10:03
  #1129
Medlem
Som svensk så får man vara i Vietnam upp till 15 dagar utan visum. Jag tror inte att det spelar någon roll om man kommer landvägen eller med flyg.







http://www.vietnamemb.se/en/service/visa_exempt.html


Conditions for visa exemption

Citizens of Sweden, Finland, Denmark and Norway will be exempted from entry visa to Vietnam if:

The intended period of stay is up to 15 days;
The travelers hold valid passports of the above countries, with validity of at least 3 months from the intended date of entry into Vietnam;
The traveler possesses, and could present upon request, a valid outbound ticket from Vietnam within 15 days of the arriving date;
The traveler has not been banned from entering Vietnam.
Other travelers should apply for visas with the Vietnam Embassy as usual before leaving their home country.

Note:

The final decision to allow a person without a visa to enter Vietnam will be taken by the immigration authority upon arrival, based on the authority's judgments of the documents and information then presented.
Due to the fact that this visa exemption rule is relatively new, the traveler may experience difficulties boarding on some airlines other than Vietnam Airlines who will require a Vietnam entry visa be presented before boarding a flight to Vietnam. The Vietnam authority has informed all major airlines of the new rules and hope that the problems will soon disappear, however if the traveler encounter such problem, please be patient and explain the new rule to the airliner's staffs.
Travelers who intend to be in Vietnam for under 15 days but wish to have the visa can still apply for it and will generally be granted a 1 month tourist visa.
If you have not fixed your traveling plan or itinerary, or are uncertain if you need a visa or not, please consult the Embassy before traveling.






I Hanoi så finns det en del att göra.
Man kan besöka krigsmuseum samt en del andra. Det är dock inte lika bra musuem som krigsmuseumet i Ho Chi Minh City.
Ho Chi Minhs mausoleum finns att besöka också men har begränsade öppettider.
Ganska nära maosoleuet finns en staty av Lenin. Där brukar undgomar åka skateboard på kvällen.
En väldigt bra och rolig vattendocksteater är värt ett besök tycker jag nog.

Om man är i Hanoi så får man absolut inte missa Halong bay. Sjukt vackert! Finns en massa olika båtturer på en och två nätter. Jag tog bara en natt men det räckte absolut för mig.
Väldigt varierande prisklasser.

Ganska nära Hanoi ligger Bai Bang. Vet inte om det är så häftigt att se.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bai_Bang

Finns en massa marknader att gå på, bra uteliv, dock tycker jag Ho Chi Minh var bättre.

Sedan finns det en massa andra städer att se om man känner att man har tid.
Nah trang, Hoi an, Phu quoc och Sapa.
Citera
2015-02-19, 03:53
  #1130
Medlem
Untouchables avatar
Tjena! Kommer vistas 15 dagar i Vietnam och förmodligen utgå från Saigon. De ställen jag vill till är Halong bay (ev också Saigon), Da Nang/Hoi An, Phu Quoc, Saigon och en liten tripp till Kambodja och Siem Reap. Hur sjutton lägger jag upp detta? Är det något jag hart missat, eller finns det något jag kan stryka?

Är det billigt att flyga inrikes eller bör man sikta på nattåg?

Hjälp är otroligt uppskattat!
Citera
2015-03-29, 18:46
  #1131
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Untouchable
Tjena! Kommer vistas 15 dagar i Vietnam och förmodligen utgå från Saigon. De ställen jag vill till är Halong bay (ev också Saigon), Da Nang/Hoi An, Phu Quoc, Saigon och en liten tripp till Kambodja och Siem Reap. Hur sjutton lägger jag upp detta? Är det något jag hart missat, eller finns det något jag kan stryka?

Är det billigt att flyga inrikes eller bör man sikta på nattåg?

Hjälp är otroligt uppskattat!

Smidigaste sättet att ta sig runt.. är med flyg.. visst det är lite dyrare. men du sparar oändligt mycket tid.
en tåg resa på 5 mil där tar lika lång tid som 50 mil här hemma.
inrikes flyg med vietnam airlines. blir billigare om du bokar alla flygresorna på samma bokning.. alltså flyg från saigon till Da nang till phu qouc och tillbaka till saigon tex..
Phu quoc är riktigt trevligt, ett tips är att hyra moppe och köra runt . massa fina stränder att missa annars.
Halong bay är helt klart värt ett besök.

Älskar Saigon själv.
Finns en gata som heter Le Van Sy.
extremt prisvärda restarange. + att du blir garanterat den enda västerlänningen där
Citera
2015-04-15, 20:40
  #1132
Medlem
Charles26s avatar
Någon som varit på Phu Qouc den senaste tiden? Jag var där 2 år sedan och det kändes som att turismnäringen var på g att blomma ut då med en hel del hotellbyggen och så vidare. Jag gillade stället då för det var relativt lugnt men jag är rädd för att det har blivit massturism likt Mallorca/Gran Canaria vid det här laget. Någon som vet?
Citera
2015-04-18, 11:02
  #1133
Medlem
grasuggan99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charles26
Någon som varit på Phu Qouc den senaste tiden? Jag var där 2 år sedan och det kändes som att turismnäringen var på g att blomma ut då med en hel del hotellbyggen och så vidare. Jag gillade stället då för det var relativt lugnt men jag är rädd för att det har blivit massturism likt Mallorca/Gran Canaria vid det här laget. Någon som vet?

Inte så farligt så Gran Canaria, men visst har det börjat pumpas in pengar i området. Mestadels ryssar tyvärr.
Citera
2015-04-19, 12:38
  #1134
Medlem
Postade precis detta i en tråd om ön Phu quoc i Vietnam (tips på aktiviteter), tänkte slänga in det här också i hopp om att det hjälper någon Ha det!

Jag har varit där tre veckor i Januari två år i rad nu, planerar för ett tredje besök nästa år (fast då ett halvår). Har åkt dit med familj och vi har verkligen inte haft problem med att hitta aktiviteter. Jag har dock en släkting som bor där nere så det har väl bidragit en del till att man vet vad som finns att göra. Men kan tipsa om snorklingturer; man hyr då båt under en dag och tar sig ut till öar runt om phu quoc för bad, snorkling och fiske som sedan avslutas med en lunch med lite av havets alla läckerheter.

Hyra moped och ta sig runt ön som många nämner kan också vara riktigt spännande, håller verkligen inte med om att man får ön avklarad på en dag på moped, det finns gott om djungelvägar (fullbreda vägar fast av lera) som tar några timmar att köra igenom; kan nästan garantera att man får se vilda apor här då vi gjort det flertalet gånger varje gång vi åkt dessa vägar. Att hyra moped kostar för övrigt runt 55 kr per dag och drar 0,2-0,3 liter milen med ett bensinpris på 6-7kr/liter, dessa "mopeder" brukar vara 125 cc så det är väl då egentligen lätta motorcyklar. Som många nämner är vägarna dåliga på många ställen men detta byggs för fullt och det är bra mycket lättare att ta sig runt på ön i dagsläget än förra året, många asfaltsvägar har byggts sen dess.

Det finns en gokartbana några svenskar äger som jag verkligen kan garantera, sprillans gokarts och en riktigt rolig och tekniskt svår bana. Gokartsen är även snäppet vassare än de svenska gokartsen Har för mig att det kostade runt 150 kr för 15 varv, något dyrare än de flesta aktiviteter på ön men j*vlar vad kul det var. Riktigt trevligt gäng som äger banan också, kan verkligen rekommendera detta!

Nattmarknaden som någon nämnde också, det är ju inte världens bästa ställe för shopping men som sagt ett riktigt bra ställe om man vill gå och äta av havets alla läckerheter. Det finns verkligen allt här, varje resturang har mellan 10-15 akvarier med diverse fiskar/skaldjur/ormar osvosv. Men då man måste mellanlanda i tillexempel Ho chi minh innan man åker till ön så rekommenderar jag att man tar shoppingen där innan man tar sig ut till ön. Finns i distrikt 1 i Ho chi minh ett stort köpcentrum som heter behn than market, kan tipsa om att köra en heldag här innan man tar sig vidare till ön. Så ska man boka resa ner så rekommenderar jag att man tar en hotellnatt i Ho chi minh innan man drar vidare. En hotellnatt på de lite mindre hotellen går att få för runt 50-150 kr/natt och ett flyg ut till ön för 200-500kr.

För dem som vill ta dykcertifikat finns det flertalet olika team som erbjuder detta, finns väldigt fina korallrev runt öarna utanför phu quoc. Tror detta sker över några dagar då, kan ta reda på mer om någon undrar specifikt. Vattnet är vanligtvis otroligt klart och fiskar i alla dess färger överallt. Vi hade dock några dåliga dagar då vattnet var grumligt, vet inte vad detta berodde på.

Vi åkte även på en guidad tur med jeep runt om ön, en riktigt familjeaktivitet skulle jag påstå. Det var väldigt fina platser runt om ön man inte hade tagit sig till på egen hand. Men det finns risk att bli uttråkad då det kan ta någon 20-30 min i bil från ställe till ställe. Skulle nog rekommendera moped, men är man ett större sällskap eller har små barn är nog detta att föredra.

Sedan finns det som någon nämnde stora pärlodlingar på ön, det kan vara roligt att åka förbi någon av dessa men det är ju ingen heldagsaktivitet. Men att lägga någon halvtimme att lyssna lite på hur pärlfarmning går till för att sedan gå runt någon timme och kolla på pärlor kan nog vara värt det.

Det finns även en 27-hålsbana golf på ön för den golfintresserade, otroligt fin bana. Denna bana är helt ny, tror den blev klar i december. Går verkligen inte att jämföra denna bana med de svenska, det här känns onekligen som ett riktigt skrytbygge.

Det finns även ett enormt vattenland, även detta känns som ett skrytbygge. Har inte varit inne på själva anläggningen, men det ser verkligen enormt ut. Har varit på utsidan, ser ut som dem har byggt upp en mindre stad innanför inhängningen.

Finns även stränder med små träbåtar att hyra (med kapten då) som kan ta en dit man vill mot rätt pris i princip. Vi gjorde detta vid gränsen mot Kambodja, åkte runt lite, tog oss till en liten öde strand för bad och snorkling, riktigt trevligt.

Kan inte påstå att det är en riktig party-ö detta men det finns verkligen större utbud än vad folk verkar påstå. Finns åtminstone 5-6 riktigt trevliga ställen att gå till. Pma om ni vill ha mer information. Kan nämna att en stor stark (riktigt kall ) brukar kosta mellan 9-15 kr.

Finns många mindre aktiviteter kvar, men tycker att dessa borde vara mer än vad man hinner med på en resa ändå. För de flesta vill ändå hinna med det underbara strandhänget ön har att erbjuda. Kan verkligen rekommendera stranden Long beach, så man får se den otroligt fina solnedgången till en riktigt kall öl.

Har ni frågor är det bara pma, finns risk att jag svarar lite segt men ett svar får ni förr eller senare
Citera
2015-04-19, 12:39
  #1135
Medlem
Citat:
Någon som varit på Phu Qouc den senaste tiden? Jag var där 2 år sedan och det kändes som att turismnäringen var på g att blomma ut då med en hel del hotellbyggen och så vidare. Jag gillade stället då för det var relativt lugnt men jag är rädd för att det har blivit massturism likt Mallorca/Gran Canaria vid det här laget. Någon som vet?

Det är verkligen inte som Mallorca eller Gran canaria än, största stranden Long beach är väl ganska full om man åker dit under högsäsong. Men det är inte svårt att hyra en moppe och ta sig till mer eller mindre turisttomma stränder.
Citera
2016-01-03, 04:47
  #1136
Medlem
Någon som vet ang visum?

Tänkte stanna 6 mån i Vietnam, måste jag flyga in & ut som Thailand?

Eller kan man förlänga på immigration i Vietnam bara?


Mvh
Citera
2016-01-03, 13:04
  #1137
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av philG
Någon som vet ang visum?

Tänkte stanna 6 mån i Vietnam, måste jag flyga in & ut som Thailand?

Eller kan man förlänga på immigration i Vietnam bara?


Mvh

Du kan stanna längre än så utan att lämna landet, du kan dock inte göra det själv. Försökte åka till deras migrationsverk för att ordna detta och han där bad mig snacka med hans kompis som skulle ordna det åt mig för en summa. Så jag stack och använde mig av en vanlig "Visum agent" som går att hitta överallt på gator och i resekontor. Du ger dem passet och ca en vecka efteråt så har du en tremånaders stämpel. Någon får gärna rätta mig men tror en single entry kostar runt 45 dollar. När planerar du att åka?
Citera
2016-05-18, 05:09
  #1138
Medlem
Flertal siter erbjuder E-VISA man köper online till Vietnam.
Funkar detta eller är de mest scams?

Kan ja köpa 3 mån o stanna i Vietnam 90 dagar med detta visum?

Nån som har erfarenhet?

Mvh
Citera
2017-03-13, 10:31
  #1139
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spaxxish
Flertal siter erbjuder E-VISA man köper online till Vietnam.
Funkar detta eller är de mest scams?

Kan ja köpa 3 mån o stanna i Vietnam 90 dagar med detta visum?

Nån som har erfarenhet?

Mvh

Bumpar denna tråd lite :-)

https://www.vietnam-evisa.org

Funkar alldeles utmärkt.

Någon här på forumet som bor därnere?
Citera
2017-09-07, 07:26
  #1140
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thenewguy
Hej,

Om nagon undrar nagot om Vietnam, fragor och funderingar om livet har eller om nagon vill ha lite tips om platser att besoka.

Ar bosatt har sedan en langre tid tillbaka och har upplevt en hel del, rest runt i sodra Vietnam en del. Jobbar har nere ocksa sa har ni fragor om boende eller jobb sa fraga pa.

Soker ocksa efter andra Svenskar bosatta har till "Svenska Klubben" dar vi ater Svensk mat, kollar pa svensk sport, dricker ol i bastun, och andra Svenska aktiviteter med andra landsman som flytt Sverige.

/Thenewguy
Hej . Vi har funderingar att flytta till Vietnam men då har man 2 små barn på 3 och 5 år , vill att de ska få en bra skola som har svenska barn och som har svenska lektioner i saigon . Har kollat upp ganska mycket men det som finns närmast är ju europeisk skola med EU standard men saknar den svenska miljön ! Vet även att det finns svensk skola i hanoi men vill helst inte pendla från saigon till hanoi!
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f985014

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback