Citat:
Ursprungligen postat av
zeros123
ok om jag förstår de rätt, så får jag lägsta möjliga pris just då.
Följdfråga: en aktie kostar 100 kr, jag råka skriva in för 200 kr, kommer jag köpa för billigaste möjliga pris då?
Eller betyder det att det automatiskt kommer bli avslut på 200 kr?
Nästa fråga:
Hur funkar de med stopp loss och trigger kurs?
Jag vill sälja för 100,50 kr
Hur långt ifrån måste jag ha trigger kursen?
100,4?
Jag förstår inte rikitgt hur detta med trigger fungerar.
När den väl triggas men når inte säljnivån, betyder det att den inte säljs då?
Hej!
Ja, det stämmer. Dock kommer en order på 200 kronor att bli borttagen då den avviker så pass mycket från det marknadsmässiga priset, men om vi istället tar en köporder på 108 kronor så kommer den att få avslut på 100 kronor - antaget att säljarna i orderdjupet ligger på den nivån. Det här kontrollerar du enkelt på de blåa och orangea staplarna i orderläggningsfönstret på vår hemsida.
När det kommer till Stop Loss tycker jag att det är enklast är att tänka sig triggern som ett alarm, som sedan löser ut en förutbestämd order. En stop loss kan därmed enkelt beskrivas som ett kurslarm med en förutbestämd order kopplad till alarmet. Du programmerar helt enkelt vårt orderläggningssystem till att "skicka ut följande köp/sälj order om kursen når under/över x".
Om du har ett värdepapper som du vill sälja om kursen går ned till 100,5 kronor, så bör din trigger lösas ut på eller innan det sker avslut på den nivån. I ett värdepapper med god likviditet (täta avslut under dagen) kan man exempelvis lägga en triggernivå på 101 kronor som skickar ut en säljorder på 100,5 kronor. Skulle köparna vara villiga att betala 101 kronor vid det tillfället kommer du givetvis att få 101 kronor betalt för dina aktier, trots att din order skickas in på 100,5 kronor Din order anger helt enkelt att du
minst vill ha 100,5 kronor betalt för dina aktier. Vid köp anger din kurs vad du
max är villig att betala.
Skillnaden mellan trigger- och orderkursen ökar dina chanser för att faktiskt få avslut på din valda nivå, men det är fortfarande ingen garanti för att aktierna blir sålda. Det finns alltid en risk att priset på en aktie sjunker väldigt snabbt utan att det sker flera avslut på vägen, vilket gör att din order på 100,5 kronor kanske skickas ut när aktien handlas till 98 kronor. I och med att du har satt din säljkurs till 100,5 kommer du inte att få avslut direkt, utan din order kommer att ligga väntandes i orderdjupet på att köparna är villiga att betala det priset. Rent krasst kan man säga att ett större glapp mellan trigger- och orderkurs ökar dina chanser till att få avslut på din avsedda nivå, inom rimliga gränser så att order inte riskerar att bli avvikande.
Stop loss är ett bra sätt att automatiskt försöka begränsa förluster, eller till exempel försöka köpa in ett värdepapper automatiskt om priset går ned till en viss nivå utan att behöva bevaka marknaden. Det är däremot inte ett helt vattentätt system, då det alltid finns en risk att marknaden rör sig väldigt fort eller liknande. Det är därför väldigt viktigt att läsa på och förstå hur all avancerad orderläggning fungerar, innan man ger sig på det.
Här kan du läsa mer om Stop Loss och
här hittar du vår orderläggningsguide för aktier.
/Kristoffer, Avanza