2015-04-15, 13:30
Medlem
Jag undrar hur de funkar när man köper aktier.

När man ska köpa så står det redan ett färdigt pris för aktien.
1. När man klickar på köp, får man de lägsta möjliga priset då?

2. När man ska sälja och råkade sätta ett för lågt pris, blir aktien sålt till detta priset då?
Citera
2015-04-15, 13:47
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeros123
Jag undrar hur de funkar när man köper aktier.

När man ska köpa så står det redan ett färdigt pris för aktien.
1. När man klickar på köp, får man de lägsta möjliga priset då?

2. När man ska sälja och råkade sätta ett för lågt pris, blir aktien sålt till detta priset då?

Hej!

1, När du kommer in i orderläggningen efter att du klickat på "köp" så kommer det redan att stå ett pris förifyllt. Det priset är vad någon, i det ögonblicket, är villig att sälja sina aktier för. Du får alltså det pris som du ser står högst upp på den högra sidan av orderdjupet.

2, Vid aktiehandel hos oss så får du alltid "bästa pris" vilket innebär att om du exempelvis vill sälja en aktie för en viss kurs och det finns en köpare som är villig att betala ett högre pris så kommer du automatiskt få avslut på den högre kursen.

/Dan, Avanza
Citera
2015-04-15, 13:54
Medlem
Hur lång tid tar det för er att ändra adress på mitt konto?

Ändrade från min tidigare till nuvarande adress (där jag är folkbokförd) i slutet av januari så under "Mina uppgifter" står det rätt men har upptäckt att på köp- och säljnotor står den gamla kvar och till den gamla adressen har även årsredovisning från företag som jag har aktier i placerade hos Avanza skickats ut.

Skrev till er i måndags kväll.

Och framförallt varför har detta problem uppstått när jag ändrade adress hos er i januari?
Citera
2015-04-15, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej!

1, När du kommer in i orderläggningen efter att du klickat på "köp" så kommer det redan att stå ett pris förifyllt. Det priset är vad någon, i det ögonblicket, är villig att sälja sina aktier för. Du får alltså det pris som du ser står högst upp på den högra sidan av orderdjupet.

2, Vid aktiehandel hos oss så får du alltid "bästa pris" vilket innebär att om du exempelvis vill sälja en aktie för en viss kurs och det finns en köpare som är villig att betala ett högre pris så kommer du automatiskt få avslut på den högre kursen.

/Dan, Avanza
Ändras ordern automatiskt så den matchar en köpare ? om jag lägger en säljorder för 100 på företag A och någon vill köpa företag A för 110, blir försäljning på 100 eller 110 då ?
Citera
2015-04-15, 14:28
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusagwa
Hur lång tid tar det för er att ändra adress på mitt konto?

Ändrade från min tidigare till nuvarande adress (där jag är folkbokförd) i slutet av januari så under "Mina uppgifter" står det rätt men har upptäckt att på köp- och säljnotor står den gamla kvar och till den gamla adressen har även årsredovisning från företag som jag har aktier i placerade hos Avanza skickats ut.

Skrev till er i måndags kväll.

Och framförallt varför har detta problem uppstått när jag ändrade adress hos er i januari?

Hej!

Det låter väldigt märkligt att det inte skrivs den nya adressen på de nya notorna. De gamla notorna ska däremot ha kvar den gamla adressen. De kommer ej att uppdateras. Jag hoppas att vi kan svara på om något gått snett i samband med adressbytet (i det meddelande som du skickat till oss). Tyvärr så har jag inte någon möjlighet att svara mer exakt här på forumet eftersom jag varken kan eller får se ditt konto med anledning av banksekretessen

Citat:
Ursprungligen postat av Overkiller
Ändras ordern automatiskt så den matchar en köpare ? om jag lägger en säljorder för 100 på företag A och någon vill köpa företag A för 110, blir försäljning på 100 eller 110 då ?

Ordern ändras inte, den skickas fortfarande ut med priset 100 men du kommer att få ett avslut på 110 då den matchas mot köpordern automatiskt.

/Dan, Avanza
Citera
2015-04-15, 14:53
Medlem
Citat:
Hej!

Det låter väldigt märkligt att det inte skrivs den nya adressen på de nya notorna. De gamla notorna ska däremot ha kvar den gamla adressen. De kommer ej att uppdateras. Jag hoppas att vi kan svara på om något gått snett i samband med adressbytet (i det meddelande som du skickat till oss). Tyvärr så har jag inte någon möjlighet att svara mer exakt här på forumet eftersom jag varken kan eller får se ditt konto med anledning av banksekretessen

Ordern ändras inte, den skickas fortfarande ut med priset 100 men du kommer att få ett avslut på 110 då den matchas mot köpordern automatiskt.

/Dan, Avanza

Tack för svaret

Är medveten om att de gamla notorna givetvis har den gamla adressen däremot så har min senaste köpnota från slutet av mars den gamla adressen. Har du någon aning om hur lång tid det kan ta innan jag får ett svar? Så att man slipper ringa till er och "härja".
Citera
2015-04-15, 15:05
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusagwa
Tack för svaret

Är medveten om att de gamla notorna givetvis har den gamla adressen däremot så har min senaste köpnota från slutet av mars den gamla adressen. Har du någon aning om hur lång tid det kan ta innan jag får ett svar? Så att man slipper ringa till er och "härja".

Vi brukar normalt svara inom någon dag, men nu i dessa tider så får vi ta å lägga i en extra växel! Du anar inte hur många som "härjar" i deklarationstider

Verkligen ledsen om du inte fått svar ännu, mailade du från inloggat läge? Då bör vi ha svarat senast under dagen idag.

/Dan, Avanza
Citera
2015-04-15, 15:40
Medlem
Citat:
Vi brukar normalt svara inom någon dag, men nu i dessa tider så får vi ta å lägga i en extra växel! Du anar inte hur många som "härjar" i deklarationstider

Verkligen ledsen om du inte fått svar ännu, mailade du från inloggat läge? Då bör vi ha svarat senast under dagen idag.

/Dan, Avanza

Ja om man nu kan kalla det för att maila så gjorde jag det från inloggat läge (använde meddelande funktionen under inloggat läge). Ok, tack för svar. Får sitt på helspänn resten av dagen då innan mitt "härjande" startar
Citera
2015-04-15, 17:00
Medlem
Citat:
Hej!

/Dan, Avanza

ok om jag förstår de rätt, så får jag lägsta möjliga pris just då.

Följdfråga: en aktie kostar 100 kr, jag råka skriva in för 200 kr, kommer jag köpa för billigaste möjliga pris då?

Eller betyder det att det automatiskt kommer bli avslut på 200 kr?

Nästa fråga:

Hur funkar de med stopp loss och trigger kurs?

Jag vill sälja för 100,50 kr
Hur långt ifrån måste jag ha trigger kursen?
100,4?
Jag förstår inte rikitgt hur detta med trigger fungerar.

När den väl triggas men når inte säljnivån, betyder det att den inte säljs då?
Citera
2015-04-16, 10:42
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
ok om jag förstår de rätt, så får jag lägsta möjliga pris just då.

Följdfråga: en aktie kostar 100 kr, jag råka skriva in för 200 kr, kommer jag köpa för billigaste möjliga pris då?

Eller betyder det att det automatiskt kommer bli avslut på 200 kr?

Nästa fråga:

Hur funkar de med stopp loss och trigger kurs?

Jag vill sälja för 100,50 kr
Hur långt ifrån måste jag ha trigger kursen?
100,4?
Jag förstår inte rikitgt hur detta med trigger fungerar.

När den väl triggas men når inte säljnivån, betyder det att den inte säljs då?

Hej!

Ja, det stämmer. Dock kommer en order på 200 kronor att bli borttagen då den avviker så pass mycket från det marknadsmässiga priset, men om vi istället tar en köporder på 108 kronor så kommer den att få avslut på 100 kronor - antaget att säljarna i orderdjupet ligger på den nivån. Det här kontrollerar du enkelt på de blåa och orangea staplarna i orderläggningsfönstret på vår hemsida.

När det kommer till Stop Loss tycker jag att det är enklast är att tänka sig triggern som ett alarm, som sedan löser ut en förutbestämd order. En stop loss kan därmed enkelt beskrivas som ett kurslarm med en förutbestämd order kopplad till alarmet. Du programmerar helt enkelt vårt orderläggningssystem till att "skicka ut följande köp/sälj order om kursen når under/över x".

Om du har ett värdepapper som du vill sälja om kursen går ned till 100,5 kronor, så bör din trigger lösas ut på eller innan det sker avslut på den nivån. I ett värdepapper med god likviditet (täta avslut under dagen) kan man exempelvis lägga en triggernivå på 101 kronor som skickar ut en säljorder på 100,5 kronor. Skulle köparna vara villiga att betala 101 kronor vid det tillfället kommer du givetvis att få 101 kronor betalt för dina aktier, trots att din order skickas in på 100,5 kronor Din order anger helt enkelt att du minst vill ha 100,5 kronor betalt för dina aktier. Vid köp anger din kurs vad du max är villig att betala.

Skillnaden mellan trigger- och orderkursen ökar dina chanser för att faktiskt få avslut på din valda nivå, men det är fortfarande ingen garanti för att aktierna blir sålda. Det finns alltid en risk att priset på en aktie sjunker väldigt snabbt utan att det sker flera avslut på vägen, vilket gör att din order på 100,5 kronor kanske skickas ut när aktien handlas till 98 kronor. I och med att du har satt din säljkurs till 100,5 kommer du inte att få avslut direkt, utan din order kommer att ligga väntandes i orderdjupet på att köparna är villiga att betala det priset. Rent krasst kan man säga att ett större glapp mellan trigger- och orderkurs ökar dina chanser till att få avslut på din avsedda nivå, inom rimliga gränser så att order inte riskerar att bli avvikande.

Stop loss är ett bra sätt att automatiskt försöka begränsa förluster, eller till exempel försöka köpa in ett värdepapper automatiskt om priset går ned till en viss nivå utan att behöva bevaka marknaden. Det är däremot inte ett helt vattentätt system, då det alltid finns en risk att marknaden rör sig väldigt fort eller liknande. Det är därför väldigt viktigt att läsa på och förstå hur all avancerad orderläggning fungerar, innan man ger sig på det.

Här kan du läsa mer om Stop Loss och här hittar du vår orderläggningsguide för aktier.

/Kristoffer, Avanza
Citera
2015-04-17, 13:13
Medlem
Om jag köper aktie för 100 kr.
Börsen stängs 17.30
Jag har stopp loss på 90 kr.
När börsen öppnar på morgonen är öppnings-kursen 80 kr.

Kommer jag inte stoppas ut då?

Hur funkar detta?

Blir de 80 kr eller inget avslut?
Citera
2015-04-17, 13:21
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Om jag köper aktie för 100 kr.
Börsen stängs 17.30
Jag har stopp loss på 90 kr.
När börsen öppnar på morgonen är öppnings-kursen 80 kr.

Kommer jag inte stoppas ut då?

Hur funkar detta?

Blir de 80 kr eller inget avslut?

Tja,

Den stop loss som du har lagt kommer att lösa ut/triggas eftersom kursen ligger under 90 kr (jag förutsätter att det är en sälj-stop loss) och du kommer då att skicka ut en order på marknaden. Om du skickar ut en order för omkring 90 kr när aktien står i 80 kr så är det såklart inte någon som kommer att vilja köpa dina aktier för ett sådan högt pris som du lagt. Det gör att du troligen inte kommer att få någon avslut under dagen (om inte kursen går upp senare under dagen).

/Dan, Avanza
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in