2015-04-16, 17:57
Medlem
Det blir inget krav. Tacka lagen för det.
Citera
2015-04-16, 18:11
Medlem
Key.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huntresa
Det blir inget krav. Tacka lagen för det.

Jasså, du syftar på detta eller? De kommer att komma runt det på något sätt, de gör de alltid om det är i deras planer att göra så och lyckas de inte komma runt det så kommer de skylla på det när krisen går igång.

För mig verkar hela den här grejen vara mer ett stresstest på marknaden för att se folks reaktioner kring ett sånt beslut, inget riktigt allvarligt hot så än så länge i alla fall.

Men fortfarande väldigt intressant reaktion Återstår att se vad som händer fram till augusti.
Senast redigerad av Key. 2015-04-16 kl. 18:17.
Citera
2015-04-17, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Key.
Jasså, du syftar på detta eller? De kommer att komma runt det på något sätt, de gör de alltid om det är i deras planer att göra så och lyckas de inte komma runt det så kommer de skylla på det när krisen går igång.

För mig verkar hela den här grejen vara mer ett stresstest på marknaden för att se folks reaktioner kring ett sånt beslut, inget riktigt allvarligt hot så än så länge i alla fall.

Men fortfarande väldigt intressant reaktion Återstår att se vad som händer fram till augusti.

Klart som fan att vi har en bostadsbubbla utan dess like. Kravet går säkert igenom. Däremot så är jag tveksam till om det är tillräckligt. Börjar de rubba på ränteavdraget eller sätter amorteringskravet på befintliga bostadsköpare....då kommer det börja hända saker.
Den som lever får se, personligen har jag slutat skrika varg då det varit omöjligt att få stopp på bubblan, när regeringen/ECB bara trycker ut pengar och sänker räntan hela tiden.
Citera
2015-04-19, 17:58
Medlem
Querijuices avatar
Som långsiktig sparande går det på något vis att minimera förlusterna vid en svacka? Ni som sparar långsiktigt, finns det lägen då ni "ångrar" er och går likvida istället?
Citera
2015-04-19, 18:06
Medlem
zorb89s avatar
Svårt att gissa på börsen men tekniskt så har den stött i understa BB nu och blir det ingen uppgång imorgon skulle jag ha kortat om jag varit ni med "säkra" aktier.

http://se.investing.com/indices/omx-stockholm-30-advanced-chart

Studie -> Bollingers band
Citera
2015-04-19, 19:48
Medlem
ormbitens avatar
Herr Ingves spiller snart ut en ny bensindunk ut över börs-brasan... TJOOOOOF!
Citera
2015-04-19, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Svårt att gissa på börsen men tekniskt så har den stött i understa BB nu och blir det ingen uppgång imorgon skulle jag ha kortat om jag varit ni med "säkra" aktier.

http://se.investing.com/indices/omx-stockholm-30-advanced-chart

Studie -> Bollingers band

Märklig slutsats, vad är "säkra" aktier förresten? Sitter man i gubbaktier och med en långsiktig dividendgrowth-strategi så är det sällan läge att sälja och gå kort? Eller menar du att korta index som hedge?

I vilket fall så träffas både övre och undre bollinger väldigt ofta men ljusen går även utanför under kortare perioder för att senare övergå i en kraftig motreaktion, dvs när en trend "testas" sas. Trend, kort som lång. Ibland resulterar det i trendbrott.

Det du letar efter verkar vara ett trendbrott och med så lite att utgå ifrån så är det ju bara en gissning.

Skulle det inte lika gärna kunna vara en Darvas Box tex? Isf borde rådet bli det omvända.
Citera
2015-04-19, 20:24
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Märklig slutsats, vad är "säkra" aktier förresten? Sitter man i gubbaktier och med en långsiktig dividendgrowth-strategi så är det sällan läge att sälja och gå kort? Eller menar du att korta index som hedge?

I vilket fall så träffas både övre och undre bollinger väldigt ofta men ljusen går även utanför under kortare perioder för att senare övergå i en kraftig motreaktion, dvs när en trend "testas" sas. Trend, kort som lång. Ibland resulterar det i trendbrott.

Det du letar efter verkar vara ett trendbrott och med så lite att utgå ifrån så är det ju bara en gissning.

Skulle det inte lika gärna kunna vara en Darvas Box tex? Isf borde rådet bli det omvända.
Minska innehavet om man funderar på att eventuellt köpa nått senare under året eller återinvestera om kursen går tillbaks till trendkanalen runt 1500 där det blev trendbrott.

Som jag sa så är det omöjligt att veta men vi har Grekland, höga P/E tal, kommande utdelningar och en het börs som många håller järnkoll på nu för att inte missa att sälja av.
Citera
2015-04-19, 20:37
Medlem
Både Englands och Tysklands börs ligger väl just nu precis innan en uppgång till senvår och sommaren. Så gogo Europa.
Citera
2015-04-19, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Minska innehavet om man funderar på att eventuellt köpa nått senare under året eller återinvestera om kursen går tillbaks till trendkanalen runt 1500 där det blev trendbrott.

Som jag sa så är det omöjligt att veta men vi har Grekland, höga P/E tal, kommande utdelningar och en het börs som många håller järnkoll på nu för att inte missa att sälja av.

Visst, det är minst sagt svajigt här o där. Grekland är ju känt sedan tidigare.
Reglering av blankning i Kina tex som annonserades i veckan tex, såpass att centralbanken nu sänker reservkraven för inhemska banker.
Den allmänna oron har även den en påverkan men vi ser ju inget konkret innan vi ser det. Jag tror inte det är läge att förila sig för den sakens skull men jag antar att de flesta har tagit just den risk i portföljerna de är bekväma med?
Senast redigerad av Som-nam-na 2015-04-19 kl. 20:43.
Citera
2015-04-19, 20:50
Medlem
Shadowcrafts avatar
Hmm, vad tur jag har! Mina fondpengar har ökat i värde med 25 % på bara 4-5 månader!
Citera
2015-04-20, 12:23
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shadowcraft
Hmm, vad tur jag har! Mina fondpengar har ökat i värde med 25 % på bara 4-5 månader!
Redan upp 1% nu, bara en timme efter att Stockholmsbörsen öppnat!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in