Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2015-04-11, 17:36
Medlem
Hej Fb!
Jag kommer på min nästa löneförhandling passera 36000kr och skulle antagligen landa på runt 38000kr. Jag är inte intresserad att betala statlig skatt och skulle därför vilja ha förslag olika förmåner som skulle kunna minska utgifter. Alla idéer mottages tacksamt

//Eki
Citera
2015-04-11, 18:30
Medlem
Typ:

- Mobiltelefon
- Tjänstebil
- Reseersätttning
- Mindre arbetstid (d.v.s direkt högre timlön)
- Extra semester
- Friskvårdsavtal (träna på arbetstid)
- Betald lunch
- Jobbdator
- Flextid
Senast redigerad av trellen 2015-04-11 kl. 19:25. Anledning: Lade till flextid
Citera
2015-04-11, 19:01
Medlem
Millediablos avatar
Semester är mitt råd, jag hade inte sålt 1v för 10.000kr nu när jag har 32 dagar. Beroende lite på hur gammal du är och om du har familj så skiftar intresset men det är väldigt nice att kunna åka till Kreta, Gran Canaria i mars och bara slappa eller träna.
Citera
2015-04-11, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trellen
Typ:

- Mobiltelefon
- Tjänstebil
- Reseersätttning
- Extra semester
- Betald lunch
- Jobbdator
- Flextid

Tyvärr ökar inget av det där mängden pengar jag får ut/år. Möjligtvis skulle det vara om de betalar lunchen vilket skulle spara mig 30kr/dag jag jobbar (Lagar egen mat då jag är väldigt noga med vad jag äter). Dator har jag redan och det är en stationär som är ca 6 mån gammal (byggt ihop själv för att få den tyst och kraftfull).
Citera
2015-04-11, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Millediablo
Semester är mitt råd, jag hade inte sålt 1v för 10.000kr nu när jag har 32 dagar. Beroende lite på hur gammal du är och om du har familj så skiftar intresset men det är väldigt nice att kunna åka till Kreta, Gran Canaria i mars och bara slappa eller träna.

Har ingen familj är <30år och just nu vill jag få så mycket pengar som möjligt för att betala av lån jag har på lägenheten samt studielånet. Detta mest eftersom som räntan ser ut är det bästa sättet att spara pengar då nästan inget genererar ränta för tillfället. Hade jag haft familj hade jag inte heller sålt mina semesterdagar för något, men det är minst 5 år bort innan det händer.
Citera
2015-04-11, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekiekipartang
Tyvärr ökar inget av det där mängden pengar jag får ut/år. Möjligtvis skulle det vara om de betalar lunchen vilket skulle spara mig 30kr/dag jag jobbar (Lagar egen mat då jag är väldigt noga med vad jag äter). Dator har jag redan och det är en stationär som är ca 6 mån gammal (byggt ihop själv för att få den tyst och kraftfull).
Om du vill få ut pengar i handen, så vill du inte ha en löneförmån utan högre lön direkt.

Betalar jobbet dig en ny mobil spar du i genomsnitt några hundralappar varje månad. En extra dator gör det möjligt att du aldrig behöver köpa en ny (de kommer automatiskt ge dig en ny), så de behöver du aldrig oroa dig för. De kan betala Internet för den med, på köpet. Flextiden, mindre arbetstid och extra semester ger dig mer tid till annat, såsom att ta ett annat jobb eller strata eget på fritiden. Det kan ge den en betydlig extra inkomst. Eller så kan du studera och avancera och istället för att få 36-40k få 45-50k. Du kan enkelt studera samtidigt du jobbar, om du har bra flextid samt mindre arbetstid/arbeta hemifrån.

Och tränar du inte, så bör du strängt överväga det. Jag antar att du förstår att bli sjuk i förväg (via att hålla dålig hälsa) så kostar det flera år av uteblivna års-löner i genomsnitt. Det är med andra ord riktigt oekonomiskt att inte träna och knappast är någon random flashbackare en person som tränar gratis i skogen (löpning), så givetvis kostar det pengar. Nu kanske du redan har betalat för det, men efter en tid så tar det slut och du måste lösa nytt. En arbetsförmån stannar i princip för evigt sp länge du arbetar kvar.
Citera
2015-04-11, 22:18
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Hej Fb!
Jag kommer på min nästa löneförhandling passera 36000kr och skulle antagligen landa på runt 38000kr. Jag är inte intresserad att betala statlig skatt och skulle därför vilja ha förslag olika förmåner som skulle kunna minska utgifter. Alla idéer mottages tacksamt

//Eki

Det blir lättare om vi talar om årsinkomst, eftersom det är så Skattemyndigheten räknar.
Din årsinkomst beräknas bli 12x38 000=456 000:- Gränsen för att behöva betala statlig inkomstskatt är 443 300:- Du skall alltså betala statlig inkomstskatt med 20% av 12 700:- dvs 2 540:- Det är inte värt att mygla för den struntsumman. För att slippa detta måste du sänka årsinkomsten med 12 700:- Att få skattefria förmåner för den summan, på ett lagligt sätt är svårt, extra ledigt har redan nämnts. Varken förmåner eller extra ledigt ger dig några pengar i plånboken.

I inlägg #5 skriver du "lån jag har på lägenheten" ränteavdragen på dessa lån minskar din årsinkomst, det du har kvar i årsinkomst efter ränteavdragen är det intressanta, inte din månadslön.

Begär skattejämkning med hänvisning till ditt ränteavdrag, då slipper du ligga ute med pengar.

"Det innebär att du inkomståret 2015 kan ha en inkomst på 443 300 kronor respektive
629 200 kronor (den så kallade brytpunkten) utan att betala statlig inkomstskatt respektive förhöjd statlig inkomstskatt. Detta beror på grundavdraget."

https://www.skatteverket.se/privat/s...3e8000166.html
Senast redigerad av trottwell 2015-04-11 kl. 22:20.
Citera
2015-04-11, 22:24
Medlem
Hedobald.Braxens avatar
Citat:
Typ:

- Mobiltelefon
- Tjänstebil
- Reseersätttning
- Extra semester
- Betald lunch
- Jobbdator
- Flextid

Nu var det visserligen inte vad TS var ute efter, men jag måste ändå nämna att du missar en av de viktigaste förmånerna i din lista: Ett riktigt bra tjänstepensionssvtal.
Citera
2015-04-11, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hedobald.Braxen
Nu var det visserligen inte vad TS var ute efter, men jag måste ändå nämna att du missar en av de viktigaste förmånerna i din lista: Ett riktigt bra tjänstepensionssvtal.
Det är inte ekonomiskt. Låt mig förklara varför.

Det krävs endast ett riksdagsbeslut för att hela pensionssystemet ska läggas ned som jag vet. Sannolikheten är med andra ord stor att systemet förändras skadligt mycket tills man blir pensionär, speciellt om man är under 40 år. Dessutom så hinner rimligtvis runt 10-20% av befolkning dö innan pensionen, så skulle man få veta att man har cancer och kommer dö inom 6 månader, så kan man knappast ta ut sin pension i förskott som en hel utbetalning. Dessutom ärvs knappast pengarna som har betalat in där heller. Dessa är katastrofalt stora nackdelar.

En mycket bättre lösning är att spara i ett ISK konto i en billig index-fond. Då får man mycket större frihet.
Senast redigerad av trellen 2015-04-11 kl. 23:39.
Citera
2015-04-11, 23:42
Medlem
DemocracyNows avatar
Citat:
Det är inte ekonomiskt. Låt mig förklara varför.

Det krävs endast ett riksdagsbeslut för att hela pensionssystemet ska läggas ned som jag vet. Sannolikheten är med andra ord stor att systemet förändras skadligt mycket tills man blir pensionär, speciellt om man är under 40 år. Dessutom så hinner rimligtvis runt 10-20% av befolkning dö innan pensionen, så skulle man få veta att man har cancer och kommer dö inom 6 månader, så kan man knappast ta ut sin pension i förskott som en hel utbetalning. Dessutom ärvs knappast pengarna som har betalat in där heller. Dessa är katastrofalt stora nackdelar.

En mycket bättre lösning är att spara i ett ISK konto i en billig index-fond. Då får man mycket större frihet.

Blandar du inte ihop statlig pension och tjänstepension nu? Staten har väl ingen kontroll över tjänstepensioner? Eller har jag missförstått något?
Citera
2015-04-12, 03:59
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Tyvärr ökar inget av det där mängden pengar jag får ut/år.
Bullshit, tid är pengar om du inte är fullständigt obegåvad. Och vore du det skulle du antagligen inte passera de "magiska" 36k före 30, om du nu inte har någon väldigt unik konstig talang.

IMO: Stanna på 36 000, försök få loss fritid/alterntivt andra saker som gör dig mindre uppbokad (tex mindre ansvar), använd tiden väl. Om det nu innebär fri kompetenshöjning eller skattefria inkomster eller att fila på ett eget företag eller... spelar ingen roll, pengar är det i längden oavsett.

Är imponerande av dig att du redan insett att det gäller att pivotera strategi när man passerar 36k i Sverige. Är vanligt att folk fightar sig upp till middle management, hamnar på löner kring 40-45k, sedan inser de 10 år senare att de spenderade livet på ett jobb ingen annan ens halvkompetent egentligen ville ha (högt abstrakt ansvar och vare sig ersättning eller förståelse för övertid i en oattraktiv miljö, undermålig kompetensutveckling, etc). För mödan fick de ut några enstaka tusenlappar i månaden, långt under de pengar de spenderat på att tröstsupa, köpa huvudvärkstabletter, varit sjukskrivna, etc, etc.

Idag kan man ju inte ens vara strategisk med pensionen längre, det är verkligen meningslöst/direkt kontraproduktivt med löner över 36 000 om det inte handlar om rejäla hopp, typ gå upp till 50 000 i en stöt.
Citera
2015-04-12, 11:10
Medlem
Jag skulle föreslå att ta löneförhöjningen och så löneväxlar du till pensionssparande den andel du betalar statlig skatt på. Sen när du väl går i pension, ser du till att vara bosatt i ett annat land där du kan ta ut pensionen med en betydligt lägre skatt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in