Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-06, 17:26
  #3649
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Superglue
"Hoppa av" hela programmet, eller bara fortsätta utbildningen på en annan skola? Har du enbart sökt fullspäckade program, eller även fristående kurser?

Jag planerar att hoppa av hela programmet och sedan börja om ifrån början nere på LU. Eftersom att det bara har hunnit gått en termin då så ser jag inte det som ett problem att tvingas börja om på nytt.

Jag har bara sökt hela program och anledningen till det är för att ha en backup ifall jag inte skulle bli antagen till våren, då kan jag bara fortsätta på det första programmet.
Citera
2015-04-06, 17:34
  #3650
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heracillin
Jag planerar att hoppa av hela programmet och sedan börja om ifrån början nere på LU. Eftersom att det bara har hunnit gått en termin då så ser jag inte det som ett problem att tvingas börja om på nytt.

Jag har bara sökt hela program och anledningen till det är för att ha en backup ifall jag inte skulle bli antagen till våren, då kan jag bara fortsätta på det första programmet.
Du kan tillgodoräkna dig det du läser i höst innan du börjar i Lund. Onödigt att läsa samma kurs två gånger (om man ens får det).
Citera
2015-04-07, 02:42
  #3651
Medlem
dutys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Knappt hälften av kurserna efter första året är på engelska. I princip all litteratur är på engelska efter första året. Matten är ingen fara om du klarade det som är grundkraven, det du inte kan nu kommer du lära dig under utbildningen.

Hur ser det ut första året på engelska fronten? Termin 1 Fek, Termin 2 Nek. Någon engelska?
Citera
2015-04-07, 23:27
  #3652
Medlem
1. Gå Civilekonomprogrammet eller kandidat och eventuellt en master?

2. Hur många h i snitt kan man jobba vid sidan om utbildningarna?

3. Är Civilekonomprogrammet betydligt mer tidskrävande än kandidat?
Citera
2015-04-08, 09:06
  #3653
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hrcules
1. Gå Civilekonomprogrammet eller kandidat och eventuellt en master?

2. Hur många h i snitt kan man jobba vid sidan om utbildningarna?

3. Är Civilekonomprogrammet betydligt mer tidskrävande än kandidat?

Det spelar egentligen inte så stor roll, förutsatt att du kommer ta en master efter kandidaten. Men, civilekonomprogrammet är påväg bort och har redan försvunnit från de stora lärosätena så du borde nog överväga kandidatprogrammet istället.
Det är förstås väldigt individuellt hur mycket man kan jobba vid sidan av, jag känner de som jobbar heltid och de som inte jobbar alls, själv tycker jag det är lagom att jobba mellan 20-30 h i veckan, förutsatt att det inte är tentaperiod, då ser jag till att jobba mindre. Du läser inprincip exakt samma kurser de sex första terminerna, så programmen är på ett ungefär lika icke-tidskrävande.
Citera
2015-04-08, 09:36
  #3654
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hrcules
1. Gå Civilekonomprogrammet eller kandidat och eventuellt en master?

2. Hur många h i snitt kan man jobba vid sidan om utbildningarna?

3. Är Civilekonomprogrammet betydligt mer tidskrävande än kandidat?


Som jag har förstått det spelar det ingen roll vilket program du påbörjar. Civilekonomprogrammen jag sökt erbjuder möjligheten att ta ut en kandidat efter tre år, vilket verkar vara det klokaste alternativet. Efter kandidaten kan man plugga ett år till och ta ut en magister-/civilekonomexamen, eller så pluggar man två år och tar ut en master istället.
Citera
2015-04-08, 15:23
  #3655
Medlem
conceptionists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hrcules
1. Gå Civilekonomprogrammet eller kandidat och eventuellt en master?

2. Hur många h i snitt kan man jobba vid sidan om utbildningarna?

3. Är Civilekonomprogrammet betydligt mer tidskrävande än kandidat?

Som tidigare nämnt så är det fördelaktigt att kunna ta ut en kandidatexamen.

Om du ska läsa på ett civilekonomprogram så bör du därmed välja ett lärosäte där du kan ta ut en kandidat. Om du inte kan göra det så välj vanlig kandidat+magister/master.
Citera
2015-04-09, 07:17
  #3656
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hrcules
1. Gå Civilekonomprogrammet eller kandidat och eventuellt en master?

2. Hur många h i snitt kan man jobba vid sidan om utbildningarna?

3. Är Civilekonomprogrammet betydligt mer tidskrävande än kandidat?


1. Kvittar då du kan skriva C-uppsats på civ.ek med och därmed endast ta en kandidat.

2. 25.

3. Är samma sak.
Citera
2015-04-10, 02:43
  #3657
Medlem
Fråga angående vilken examen ska jag förvänta mig av SU:s Master i "bank och finans/finansiell ekonomi"?

Står följande i utbildningsplanen:
"Examen
Utbildningsprogrammet leder fram till Filosofie eller Ekonomie Masterexamen beroende på vilket förled studenten ansöker om. Huvudområde: Finansiell ekonomi."


Jag kommer att plocka ut en Ekonomie Kand. nu till sommaren, kan jag anta att om jag går SU:s master och även väljer finans/finansiering som electives så kan jag plocka ut en Ekonomie Master efter 2 år?

Eller kommer jag att behöva välja speciella electives, någon som har koll?

Tack på förhand!
Citera
2015-04-10, 10:29
  #3658
Medlem
"* Förledet "Ekonomie" används för:
1. Kandidatexamen inom nationalekonomi som inkluderar minst 30 hp företagsekonomi samt för kandidatexamen inom företagsekonomi som inkluderar minst 30 hp nationalekonomi

2. Examen på avancerad nivå (magister/master) när studenten själv ansöker om examen med förledet ekonomie inom något av följande huvudområden: Företagsekonomi, finansiell ekonomi, management, marknadsföring, redovisning, nationalekonomi samt ekonometri."

http://www.su.se/utbildning/examen/2...examina-1.6352
Citera
2015-04-10, 12:19
  #3659
Medlem
Vad för typ av matematik läser man på de olika inriktningarna inom civilekonomi? Jag avskyr matte men är väldigt intresserad av både ekonomi och juridik (saknar tillräckligt bra HP-resultat för juridiken).

På gymnasiet hade jag MVG i Matte A, VG i Matte B och G i Matte C. Både intresset och förmågan för matten har alltså dött ut ända sedan man lärde sig att rabbla gångertabellerna i grundskolan

Då jag inte egentligen har en jävla aning om vad jag vill bli (i know right, mycket ovanligt.. ) så letar jag helt enkelt efter intressanta utbildningar där matten inte är så jävla abstrakt, tråkig och svårförståelig (IMO).

Vilka skolor förutom Uppsala, Lund och Stockholm skulle ni rekommendera?
Linköping? Umeå? Karlstad? Örebro?
Citera
2015-04-10, 13:33
  #3660
Medlem
Rosikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mirrelol
Vad för typ av matematik läser man på de olika inriktningarna inom civilekonomi?
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
I företagsekonomi är det ingen matte. I statistiken och nationalekonomin är det dock en del matte, men om du bara läser A-nivån så borde det inte vara några problem. Så om du inte gillar matte så bör du hålla dig borta från NEK/statistik-inriktning
Citat:
Ursprungligen postat av mirrelol
Vilka skolor förutom Uppsala, Lund och Stockholm skulle ni rekommendera?
Linköping? Umeå? Karlstad? Örebro?
Göteborg & Jönköping.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback