Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-22, 17:51
  #805
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotashi
Nya Macbook Pro's kommer på WWDC den 8 Juni.
Eftersom de kommer ha en helt ny processorarkitektur (Broadwell) som har mycket lägre strömförbrukning, så talas det om en mycket tunnare dator som är helt fläktfri och har mycket bättre batteritid.
Jag hade inte köpt en MBP nu.

Hur vet du att det är just 8 Juni?
Citera
2015-03-30, 10:28
  #806
Medlem
deadhead.s avatar
Hur stor skillnad prestanda mässigt är det från att välja Macbook Pro 13" i7 Dual-core jämfört med Macbook Pro 15" i7 Quad-core?
Citera
2015-03-30, 16:25
  #807
Medlem
Mugsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deadhead.
Hur stor skillnad prestanda mässigt är det från att välja Macbook Pro 13" i7 Dual-core jämfört med Macbook Pro 15" i7 Quad-core?
Det beror som vanligt på vad du ska göra. Men en dator med fyrkärnig processor är förstås rent processormässigt dubbelt så snabb som en med två kärnor...
Citera
2015-04-01, 16:53
  #808
Medlem
allegragellers avatar
Hej, ska köpa en iMac Retina och har fastnat i valet mellan Fusion Drive och Flashlagring…

Vad skall jag välja?

Det mest avancerade jag kommer att köra på datorn är bildredigering i photoshop, kan mycket väl tänka mig att lagra de flesta filer på extern hårddisk men hur påverkar den interna hårddisken själva arbetet med bilderna? Flashlagring låter ju bättre i produktbeskrivningen, men räcker det med 256 GB
eller måste jag upp i storlek?
Citera
2015-04-01, 17:00
  #809
Medlem
Kethrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Hej, ska köpa en iMac Retina och har fastnat i valet mellan Fusion Drive och Flashlagring…

Vad skall jag välja?

Det mest avancerade jag kommer att köra på datorn är bildredigering i photoshop, kan mycket väl tänka mig att lagra de flesta filer på extern hårddisk men hur påverkar den interna hårddisken själva arbetet med bilderna? Flashlagring låter ju bättre i produktbeskrivningen, men räcker det med 256 GB
eller måste jag upp i storlek?

Flashlagring är snabbt, medan fusion är ett mellanting med flash och vanlig gammal hårddisk vilket ger dig utrymme men inte hastighet.

Så beror helt på hur pass mycket du kommer ha lagrat på själva datorn, men om du säger att du mycket väl kan tänka dig att ha bilderna på en extärn disk så kommer du klara dig med en flash disk. Men vid större kvantiteter utav bilder så kommer de ta lite tid att flytta runt dem.

Men själv så kör jag med en macbook pro med 128gb SSD disk och har sedan vid jobbet kopplat upp mig via ethernet till servrarna med bilder och filer vilket fungerar fint för mig.

Enda man får ha i tanke då är att man inte kan ha allt för mycket skräp liggande runt på burken.
Citera
2015-04-02, 10:58
  #810
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kethr
Flashlagring är snabbt, medan fusion är ett mellanting med flash och vanlig gammal hårddisk vilket ger dig utrymme men inte hastighet.

Så beror helt på hur pass mycket du kommer ha lagrat på själva datorn, men om du säger att du mycket väl kan tänka dig att ha bilderna på en extärn disk så kommer du klara dig med en flash disk. Men vid större kvantiteter utav bilder så kommer de ta lite tid att flytta runt dem.

Men själv så kör jag med en macbook pro med 128gb SSD disk och har sedan vid jobbet kopplat upp mig via ethernet till servrarna med bilder och filer vilket fungerar fint för mig.

Enda man får ha i tanke då är att man inte kan ha allt för mycket skräp liggande runt på burken.

Tack, bestämt mig för flash-disken
Citera
2015-04-05, 22:22
  #811
Medlem
symphonysimbas avatar
Hej! Är det värt att köpa en begagnad Macbook Pro från 2012 för 3000 kr? Får med datorn, laddare, förlängningssladd till laddare, hdmi-adapter, väska och två installationsskivor. Jag har aldrig haft en Mac förut men är väldigt sugen på att testa och tyckte priset var bra, men vet inte om det är värt det. Har tänkt att använda den till studier och liknande i höst när jag (förhoppningsvis) börjar studera. Har ingen möjlighet att kolla på datorn då vi bor i olika städer.

Specifikationer på datorn som säljs:

Processor: 2.4 GHz Intel Core 2 Duo
Minne: 2GB 1067 MHz DDR3
Hårddisk: 250GB
OS: Mac OS X
__________________
Senast redigerad av symphonysimba 2015-04-05 kl. 22:24.
Citera
2015-04-06, 03:40
  #812
Medlem
Mugsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av symphonysimba
Hej! Är det värt att köpa en begagnad Macbook Pro från 2012 för 3000 kr? Får med datorn, laddare, förlängningssladd till laddare, hdmi-adapter, väska och två installationsskivor. Jag har aldrig haft en Mac förut men är väldigt sugen på att testa och tyckte priset var bra, men vet inte om det är värt det. Har tänkt att använda den till studier och liknande i höst när jag (förhoppningsvis) börjar studera. Har ingen möjlighet att kolla på datorn då vi bor i olika städer.

Specifikationer på datorn som säljs:

Processor: 2.4 GHz Intel Core 2 Duo
Minne: 2GB 1067 MHz DDR3
Hårddisk: 250GB
OS: Mac OS X
Stulen. Garanterat. Köp inte.
Citera
2015-04-06, 08:28
  #813
Medlem
Kethrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av symphonysimba
Hej! Är det värt att köpa en begagnad Macbook Pro från 2012 för 3000 kr? Får med datorn, laddare, förlängningssladd till laddare, hdmi-adapter, väska och två installationsskivor. Jag har aldrig haft en Mac förut men är väldigt sugen på att testa och tyckte priset var bra, men vet inte om det är värt det. Har tänkt att använda den till studier och liknande i höst när jag (förhoppningsvis) börjar studera. Har ingen möjlighet att kolla på datorn då vi bor i olika städer.

Specifikationer på datorn som säljs:

Processor: 2.4 GHz Intel Core 2 Duo
Minne: 2GB 1067 MHz DDR3
Hårddisk: 250GB
OS: Mac OS X

Om du bortser från det faktum att den mycket möjligt är stulen, så är det ett väldigt bra pris och om du vill testa på en mac så borde du slå till.

Men som sagt, gör klart först så att den inte är stulen.
Citera
2015-04-06, 14:37
  #814
Medlem
T-Bonezs avatar
Tja!

Jag ska införskaffa en Mac Book Pro 13'', men har problem att bestämma mig över vilken prestanda jag ska satsa på.

Jag kommer främst använda den för musikproduktion (logic pro x, främst VSTi, kanske upp till 40 olika kanaler inklusive audio tracks, ingen inspelning).

Det jag mest är fundersam över är vilken processor jag ska ta.
Det finns en i5 4e generationen 2.6ghz turbo till 3.1ghz och en i5 5e generationen 2.7ghz turbo till 3.1ghz.

Hur stor skillnad kan det vara mellan dessa, då den senare är drygt 1.5k dyrare?
Känns som en väldigt liten uppgradering för så pass mycket pengar.

Sen funderar jag över ram-minnet, 8 eller 16gb. Känns som att jag kan klara mig bra med 8gb, har aldrig haft mer i en dator tidigare och har aldrig stött på några problem då, men hur länge kan jag förvänta mig klara mig med 8gb tills program och så kräver mer ram, alltså framtidssäkring?

Tack på förhand!
Citera
2015-04-06, 15:51
  #815
Medlem
symphonysimbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kethr
Om du bortser från det faktum att den mycket möjligt är stulen, så är det ett väldigt bra pris och om du vill testa på en mac så borde du slå till.

Men som sagt, gör klart först så att den inte är stulen.

Ursäkta om min fråga är dum, men varför skulle den vara stulen? Personen som säljer den är trevlig, han är i min ålder och vi delar ungefär samma intressen. Personen har även köpt den från gymnasiet hen gick i.
__________________
Senast redigerad av symphonysimba 2015-04-06 kl. 15:59.
Citera
2015-04-06, 18:50
  #816
Medlem
Kethrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av symphonysimba
Ursäkta om min fråga är dum, men varför skulle den vara stulen? Personen som säljer den är trevlig, han är i min ålder och vi delar ungefär samma intressen. Personen har även köpt den från gymnasiet hen gick i.

Jaså, då var det en annan sak. Om han nu har köpt den från sitt gymnasium så lär den inte vara stulen, men annars så brukar ett så pass lågt pris vara en klar indikation på en burk som är stulen.

Men då skulle jag ändå tänka om en gång till innan jag skulle köpt den, för vet av egen erfarenhet att efter 3 års användande i skolan så mår en laptop inte optimalt. Men kan även vara jag som skötte min burk halvdant, vad vet jag
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback