2015-04-02, 10:26
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ramlosan
Hej! Sitter just nu med min dator som har Windows 7 Home premium 32 bit.

Tänkte få bort all skit som är på den så jag beställde ett nytt Windows 7 igår. Idag kom den, en så kallad Windows 7 OEM Version (64 bit). Visste inte ens att det fanns något sådant, så jag beställde helt enkelt "fel" igår. Det verkar ju dock som att oem versionerna fungerar även om man ej är systembyggare. Det jag undrar över är om det är möjligt att installera min oem version på mitt nuvarande Home premium 32 bit? Har läst lite att det ej går att uppgradera med oem men fattar inte riktigt.

tack för all hjälp.
Mvh

Du kan INTE uppgradera från en 32-bitars windows till en 64-bitars windows-version alls!

Det som krävs är att du säkerhetskopierar alla filer du önskar spara och därefter startar datorn mot 64-bits skivan.

När du, i installationens inledning, kommer till alternativet "Avancerad" så är det den du måste välja,
Där i kan du markera alla partitioner som finns på disken, en i taget, nedifrån och uppåt... och Radera dom en efter en tills inga partitioner finns kvar...
DÅ skapar du en ny partition till vilken du installerar din nya 64-bitars Windows...

Vill du få hela denna partitions-procedur helt automatiserad, ladda då ner denna guide: http://www.winguider.se/gratis/WG_GW7.zip (som är just för 64-bitars Windows 7 och är helt gratis)
Citera
2015-04-03, 10:27
Medlem
Enydrions avatar
Citat:

Tänkte få bort all skit som är på den så jag beställde ett nytt Windows 7 igår. Idag kom den, en så kallad Windows 7 OEM Version (64 bit). Visste inte ens att det fanns något sådant, så jag beställde helt enkelt "fel" igår. Det verkar ju dock som att oem versionerna fungerar även om man ej är systembyggare. Det jag undrar över är om det är möjligt att installera min oem version på mitt nuvarande Home premium 32 bit? Har läst lite att det ej går att uppgradera med oem men fattar inte riktigt.

tack för all hjälp.
Mvh

Jag har själv uppgraderat från 32 till 64 bitar (alltså utan att nyinstallera) man var tvungen att ändra några bitar i registret för att lura uppgraderingsprogrammet att det inte var en 32 bitars man hade innan

ska se om jag hittar anvisningarna nånstans...

jag hade ultra versionen

hittar inget, frågan är om jag har skrivit tidigare på Flashback hur jag gjorde, för några år sedan alltså

Edit hittade mitt gamla inlägg

(FB) Den officiella tråden om WGA och crack (Windows XP, Vista, 7, 8)

Det är alltså denna video som är intressantast

https://www.youtube.com/watch?v=L0Wkk0giYeg

personligen så skulle jag nog klona disken först och sedan försöka uppgradera den klonade disken.
Senast redigerad av Enydrion 2015-04-03 kl. 11:20.
Citera
2015-04-03, 12:32
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
...
jag hade ultra versionen
...
och där försvann din trovärdighet
Ultra-versionen av vad. Det finns iaf inte någon Ultra när det gäller OS från Microsoft.

33 timmar för att utföra detta. Då är det klart värt att ist nyinstallera och på köpet få ett helt fräscht Win.

Sen när man uppdaterat, installerat allt man vill ha, anpassat, tweakat, osv osv osv:
Ta en backup på hela OS-partitionen, så behöver man aldrig nyinstallera det OS:et på den datorn någonsin igen. Det tar mig max 15 min att återställa fr backup-filen på ca 10GB till mitt personligt anpassade Win, från partition nr 2 på SSDn/HDDn.
Senast redigerad av Skadat gods 2015-04-03 kl. 12:34.
Citera
2015-04-03, 12:54
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
och där försvann din trovärdighet
Ultra-versionen av vad. Det finns iaf inte någon Ultra när det gäller OS från Microsoft.

33 timmar för att utföra detta. Då är det klart värt att ist nyinstallera och på köpet få ett helt fräscht Win.

Jag minns inte versionerna men det har alltid varit professional osv inget home eller sån skit.

Sen när man uppdaterat, installerat allt man vill ha, anpassat, tweakat, osv osv osv:
Ta en backup på hela OS-partitionen, så behöver man aldrig nyinstallera det OS:et på den datorn någonsin igen. Det tar mig max 15 min att återställa fr backup-filen på ca 10GB till mitt personligt anpassade Win, från partition nr 2 på SSDn/HDDn.

Jag har alltså uppgraderat fom win xp, via Vista till Windows 7, det funkade bra tills för ett par månader sedan, så jag hade inte en typisk installation utan ett värstingexempel, 99,99% lär ju ha en enklare installation än min... Jag har långt kvar innan jag orkat installera alla program som jag behöver, men nu klonar jag disken en gång i månaden i fortsättningen.

Jag har alltid kört den bästa versionen, typ proffessional osv... Är väl ultimate jag menade innan

Jag vill bara tala om att en massa saker som inte påstås gå eller fungerar, visst fungerar med vissa knep... Men är inget för moster Agda.
Senast redigerad av Enydrion 2015-04-03 kl. 13:18.
Citera
2015-04-03, 13:28
Medlem
Enydrions avatar
Citat:

tack för all hjälp.
Mvh

Om jag tolkar ditt 'få bort allt skit' korrekt så vill du inte göra en uppgradering(installerade program blir kvar osv) utan bör göra en nyinstallation. Men spara undan allt som du vill ha kvar först på en annan disk.
Citera
2015-04-03, 13:51
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Jag har alltså uppgraderat fom win xp, via Vista till Windows 7, det funkade bra tills för ett par månader sedan, så jag hade inte en typisk installation utan ett värstingexempel, 99,99% lär ju ha en enklare installation än min... Jag har långt kvar innan jag orkat installera alla program som jag behöver, men nu klonar jag disken en gång i månaden i fortsättningen.

Jag har alltid kört den bästa versionen, typ proffessional osv... Är väl ultimate jag menade innan

Jag vill bara tala om att en massa saker som inte påstås gå eller fungerar, visst fungerar med vissa knep... Men är inget för moster Agda.
Att frångå eller kringgå standard och/eller begränsningar är att ställa till det för sig, iaf när det gäller OS-baserade sådana. De är förstås satta pga empirisk hävd och anledningar, ss kompatibilitet bakåt och framåt, och med hänsyn tagen till att så många programvaror, funktioner osv ska kunna fungera i så hög grad som möjligt.

Man kan få riktigt sköna systemfel som kan ta upp stora delar av ens livstid, ganska onödigt imho. Bara för att det går att genomföra och funkar för stunden betyder inte att det kommer att fungera felfritt i längden.

Men visst, har man tiden så kan det väl vara en trevlig fritidssysselsättning. Både att initialt labba runt, och även att försöka åtgärda felen som det kan åstadkomma
Citera
2015-04-03, 17:31
Medlem
Enydrions avatar
Det är nog mest att pyttemjuk inte orkar kolla alla möjliga kombinationer, därför spärrar de möjligheten , snarare än att det finns en anledning till att det inte skulle gå, men du får ju tro vad du vill, så tror jag på det jag vill

Det har funkat bra för mig att uppgradera i sex år eller vad det varit... Utan att göra någon ren installation.
Senast redigerad av Enydrion 2015-04-03 kl. 17:33.
Citera
2015-04-04, 00:29
Medlem
Slickas avatar
Jag har för nuvarande en laptop och misstänker att min hdd strular av diverse anledningar så tänkt ersätta skiten med en ssd, däremot kom laptopen med ett operativsystem utan någon cd eller något utan jag kan formatera och direkt ha kvar mitt OS vilket jag gillar.
Min dator har även en SSD och en vanlig hårddisk men det verkar som att mitt os ligger på min vanliga hårddisk.
Har förövrigt vääldigt dålig koll på datorer men hur som helst är frågan hur jag får behålla funktionen trots att jag byter hårddisk, lite luddigt sagt.
Citera
2015-04-04, 02:32
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Det är nog mest att pyttemjuk inte orkar kolla alla möjliga kombinationer, därför spärrar de möjligheten , snarare än att det finns en anledning till att det inte skulle gå, men du får ju tro vad du vill, så tror jag på det jag vill

Det har funkat bra för mig att uppgradera i sex år eller vad det varit... Utan att göra någon ren installation.

Att gå från 32 till 64 bitar gör att du får ett skräpsystem med en salig röra av DLL filer och pekare. Sagt på ett annat sätt, du får ett system som är mer instabilt, inte går att uppgradera på vanligt sätt och jäkligt mycket lägre prestanda. Ja, jag kan bevisa det. Låt oss köra din bastardversion, sen sätter vi i en identisk disk med en ren installation.. Jag lovar att den kommer att bencha bättre på precis vilket sätt du vill.

Jodå, jag har också roat mig med att fuluppgradera "bara för att testa", men det är fan inget jag skulle köra i skarp drift.
Citera
2015-04-04, 09:36
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slicka
Jag har för nuvarande en laptop och misstänker att min hdd strular av diverse anledningar så tänkt ersätta skiten med en ssd, däremot kom laptopen med ett operativsystem utan någon cd eller något utan jag kan formatera och direkt ha kvar mitt OS vilket jag gillar.
Min dator har även en SSD och en vanlig hårddisk men det verkar som att mitt os ligger på min vanliga hårddisk.
Har förövrigt vääldigt dålig koll på datorer men hur som helst är frågan hur jag får behålla funktionen trots att jag byter hårddisk, lite luddigt sagt.

Och du har inte utfört en systemavbildning som du kan läsa in via USB?
Citera
2015-04-04, 23:58
Bannlyst
Citat:
Jag har själv uppgraderat från 32 till 64 bitar (alltså utan att nyinstallera) man var tvungen att ändra några bitar i registret för att lura uppgraderingsprogrammet att det inte var en 32 bitars man hade innan

ska se om jag hittar anvisningarna nånstans...

jag hade ultra versionen

hittar inget, frågan är om jag har skrivit tidigare på Flashback hur jag gjorde, för några år sedan alltså

Edit hittade mitt gamla inlägg

(FB) Den officiella tråden om WGA och crack (Windows XP, Vista, 7, 8)

Det är alltså denna video som är intressantast

https://www.youtube.com/watch?v=L0Wkk0giYeg

personligen så skulle jag nog klona disken först och sedan försöka uppgradera den klonade disken.
Fattar inte riktigt vad du menar.... Har du uppgraderat din dator från 32 till 64 bitar??? Med andra ord bytt moderkort+processor samt minnen?
Citera
2015-04-05, 11:28
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MySpace
Fattar inte riktigt vad du menar.... Har du uppgraderat din dator från 32 till 64 bitar??? Med andra ord bytt moderkort+processor samt minnen?

nej, om man har en 64 bitars processor så kan man om man vill installera ett 32 bitars operativsystem, då blir det problem om man har mycket internminne i maskinen, 32 bitar räcker till att adressera 3,5gig minne så har man mer än 3,5 gig i maskinen så behöver man ett 64 bitars operativsystem för att kunna använda mer än 3,5 gig av internminnet.
Senast redigerad av Enydrion 2015-04-05 kl. 11:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in