Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-04, 13:53
  #1
Medlem
BigFatCones avatar
Film har en sån här tråd, tv-serier har en och det finns även en mer allmänt hållen. Inte ska väl vi vara sämre inte?

En grej som irriterar skiten ur mig är startskärmar som kräver att man trycker på start-knappen istället för start eller A/Kryss
Citera
2015-04-04, 14:05
  #2
Medlem
smurflers avatar
Menar du generella saker som delas bland många spel, eller smådetaljer i specifika spel?

Jag har visserligen störningsmoment i båda kategorier. Det värsta är "kortspel" som man bara skall få så hög highscore på som möjligt på som har någon animation innan man kan resetta. LÅT MIG BARA STARTA OM FÖR FAN! Tvinga mig inte att vänta på att min gubbjävel skall ramla ihop, eller vad det nu kan vara.
Citera
2015-04-04, 14:19
  #3
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smurfler
Menar du generella saker som delas bland många spel, eller smådetaljer i specifika spel?
Både och. Det kan vara liknande det jag tar upp I TS - spela roll om det är enter, space, A, kryss eller start man trycker på. Bottenknappen på en handkontroll tenderar ju vara det naturliga att trycka först på. Sen kan det lika gärna vara smådetaljer i spel som.. ehh.. Ja nu kommer jag inte på något för det.

Något annat jag stör mig på är i framför allt japanska spel och ofta i Capcoms titlar är "This door appears to be LOCKED. You need A KEY to open it". No shit och varför omotiverad caps?
Citera
2015-04-04, 14:26
  #4
Medlem
smurflers avatar
Kom på en sak till som kan göra mig tokig - och det är spel där man inte kan skippa cinematics. Vissa (som jag) skiter helt och fullständigt i storyn och eventuella cinematics, och är bara där för gameplayen. Då kan det förstöra upplevelsen totalt att behöva sitta och glo på något skit. Man kommer ur spelet, liksom.
Citera
2015-04-04, 14:31
  #5
Medlem
Att volymen i varje spel alltid är så satans jävla hög innan man sänker den med 80% till en rimlig nivå.
Citera
2015-04-04, 14:32
  #6
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smurfler
Kom på en sak till som kan göra mig tokig - och det är spel där man inte kan skippa cinematics. Vissa (som jag) skiter helt och fullständigt i storyn och eventuella cinematics, och är bara där för gameplayen. Då kan det förstöra upplevelsen totalt att behöva sitta och glo på något skit. Man kommer ur spelet, liksom.
Fast då kanske man inte ska spela storydrivna spel. Det är nog få såna jag har spelat för dess gameplay.
Citera
2015-04-04, 14:39
  #7
Medlem
Skattebetalds avatar
Överanvändandet av dörrar som bara finns för designens skull. Har riktigt aldrig förstått grejen med att göra dörrar som inte går att öppna, behöver inte vara någon ide bakom varje dörr, den kan likaväl vara låst med en animation som visar att den är låst.

Jag förstår ju att spel i öppna världar som GTA och dylikt har större problem med detta då det mer eller mindre krävs av designen när man har stora städer, men sen finns de spel som omotiverat slänger in dörrar här och där bara för att en vägg inte ska se enformig ut och istället blir missvisande.

EDIT: För att ge ett någorlunda exempel och återigen använda GTA i exemplet; Jag går in i ett hus eller byggnad där de flesta dörrar går att öppna och leder något vart, alla dörrar förutom en, en dörr som bara finns där för att agera dörr.
Eftersom jag är i en annan byggnad avskild från stad och liknande så är huset/byggnaden gjord för sig, att där och då ha en onödig jävla dörr är helt obegripligt.

EDIT2: Nämner också att jag har spelat GTA-spelen väldigt lite och användes bara för att ge ett förståeligt exempel, huruvida de har idiotiska dörrar vet jag inte.
__________________
Senast redigerad av Skattebetald 2015-04-04 kl. 14:53.
Citera
2015-04-04, 14:39
  #8
Medlem
Torps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smurfler
Kom på en sak till som kan göra mig tokig - och det är spel där man inte kan skippa cinematics. Vissa (som jag) skiter helt och fullständigt i storyn och eventuella cinematics, och är bara där för gameplayen. Då kan det förstöra upplevelsen totalt att behöva sitta och glo på något skit. Man kommer ur spelet, liksom.

Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Fast då kanske man inte ska spela storydrivna spel. Det är nog få såna jag har spelat för dess gameplay.
Sen har vi spel som Borderlands, där man spelar genom storyn så många gånger att man till slut tröttnar på all cinematik... Det har blivit bättre med de senare volymerna men fortfarande kan jag tycka att det skulle kunna vara gått att slippa.
Citera
2015-04-04, 14:44
  #9
Medlem
Kombinations avatar
Jag är tolerant med det mesta när det kommer till spel, men s.k. quick time events är fan det värsta som finns... I 100% av fallen är de gjorda på en sån nivå att en fyra-åring utan problem skulle klara sekvensen och dessutom finns det ingen mening alls att ens lägga med det i spel...
Citera
2015-04-04, 14:45
  #10
Medlem
smurflers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Fast då kanske man inte ska spela storydrivna spel. Det är nog få såna jag har spelat för dess gameplay.
Jag spelar alla spel jag spelar för dess gameplay. Och om storyn är interaktiv har jag ingenting emot det, men att bara sitta och titta på driver mig till vansinne. Det kan även vara när något "händer i spelet" som du måste stå och glo på. Det sista spelet som jag kände så med var Fallout 3. Låt mig bara göra det jag vill göra!
Citera
2015-04-04, 14:46
  #11
Medlem
Torps avatar
Jag är även en person som starkt ogillar banor designade med "fast backtracking" i form av att slutet av banan jag nyss lagt ner 2 timmar på har en dörr direkt tillbaka till början som det inte finns någon anledning till att den skulle vara låst från starthållet osv... även här ligger Borderlands-serien nära till hands

Störande tycker jag det också är när spel plötsligt har moment som är helt vansinnigt mycket svårare (eller dummare) än spelets generella nivå. Dessa som gärna dyker upp utan förvarning och kan göra att man slutar spela för att man fastnar.
Citera
2015-04-04, 14:58
  #12
Medlem
Ghost.B.Cs avatar
Ja, det här med att inte kunna skippa mellansekvenserna. Första gången vill jag såklart se hela men säg att man är på ett jobbigt ställe och måste spela om ett par gånger innan man klarar det. Och VARJE gång måste du kolla på samma om och om igen. Eller första gången jag klarat det första Assassin's Creed. Då tyckte jag det var kul och tänkte direkt ladda från ett gammalt kapitel och köra igen. Men då var man tvungen att lyssna på 10 minuters tjat från sin mästare. Kändes som en kvarsittning i skolan så jag sket i det och rörde aldrig spelet igen.

Osynliga väggar kan också vara riktigt störande. I Shadow of Mordor springer jag in i dem då och då bara för att terrängen är lutande. Men värst är dem när du ser saker framför dig men det tar tvärstopp.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback