2015-03-31, 21:48
Medlem
Tidsresenarens avatar
Det här är ett ämne som debatteras förvånansvärt lite.

Jag är absolut för att man ska få kunna välja mer själv. Visst företagen har ju sina kalkyler med att antal timmar måste uppnås osv. Men min poäng är att hela kulturen kring detta måste förändras i grunden, så det skall anses normalt att jobba t ex 60 eller 80 procent (tre eller fyra dagar i veckan) om man så önskar.

Vi lever i en tid där det är lite stressigt för dom allra flesta och jag tänker inte enbart på småbarnsfamiljer, som verkar vara enda skälet till att få gå ner i tid. Det är ju mycket ärenden att göra under exempelvis kontorstid oavsett livssituation.

Utöver detta finns det många som kanske mer ser sitt jobb som sin försörjning i första hand, medan man satsar på en annan karriär eller dröm parallellt, exempelvis eget företag. Sen finns det dom som kanske inte har så stora mål, utan vill helt enkelt bara få tid till någon typ av fritidsaktivitet.

En annan mer övergripande fördel ur ett samhällsperspektiv är att man skulle kunna få ner arbetslösheten desto mer, då fler delar på timmarna. Plus att folk skulle bli mindre stressade, mer avslappnade och som resultat ett gladare samhälle.

Förr i tiden, när dom etablerade politiska partierna stod mer på folkets sida, så förbättrade man villkoren mer och mer. Senast något politiskt beslut infördes kring detta var när man införde den femte semesterveckan 1978, rätta mig om jag har fel. Vi verkar dessvärre vara kvar i samma uråldriga system (med moderna mått mätt) än idag.

Vänsterpartiet och Miljöpartiet har ju periodvis pratat om 6-timmars arbetsdag, men då antar jag att detta innebär med bibehållen lön. Detta verkar inte heller vara något som dom pratar om så mycket nuförtiden heller. I vilket fall så skiljer min tanke sig lite från deras, då min i första hand går ut på valfrihet att man istället får mindre lön som konsekvens.

Med det sagt så såg jag en dokumentär på SVT för ett bra tag sedan som illustrerade hur arbetarna, i takt med Sveriges tillväxt, fått mindre och mindre del av kakan så att säga. Kommer inte ihåg vad programmet hette, men det var väldigt intressant. Detta är dock kanske en annan diskussion, då det är en fördelningsprocess som bör ske oavsett arbetstid (men diskutera för all del även detta om så önskas).

Hur kommer det sig att politikerna inte har ändrat något kring detta på 37 år?
Hur tror du samhället skulle bli om man införde större valfrihet kring sin arbetstid?
Vad är fördelar och nackdelar, utifrån individuella/företagens/samhällets perspektiv?

Ja, frågeställningarna är många!

Finns fler liknande trådar på Flashback som tyder på att jag inte är ensam med dessa tankar:

Om man vill jobba mindre än heltid
Måste man ha nåt fel för att jobba deltid?
Drägligt liv - jobba halvtid
Är det okej att vilja arbeta halvtid/deltid?
Okej att jobba deltid?
Vill gå ner i deltid för att kunna söka nytt jobb
Jobba som läkare, halvtid

Edit: Lade till ett par trådar till.
Senast redigerad av Tidsresenaren 2015-03-31 kl. 22:32.
Citera
2015-03-31, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsresenaren
Finns fler liknande trådar på Flashback som tyder på att jag inte är ensam med dessa tankar:

Varför lade du inte ditt inlägg i någon av de trådarna istället då?

Citat:

Om man vill jobba mindre än heltid
Måste man ha nåt fel för att jobba deltid?
Drägligt liv - jobba halvtid
Är det okej att vilja arbeta halvtid/deltid?
Okej att jobba deltid?

Lösningen är:
  1. Starta eget.
  2. Skaffa bara uppdrag för det antal timmar du önskar jobba i veckan.

Vad var problemet du ville diskutera igen?
Citera
2015-03-31, 22:20
Medlem
Tidsresenarens avatar
Får känslan av att du inte alls läst mitt inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av SkepticsLTD
Varför lade du inte ditt inlägg i någon av de trådarna istället då?

Det var mer argument för att jag inte var ensam med idén. Dom andra trådarna handlar mer om nuvarande regler och förslag på exempelvis jobb osv. Min tråd är lite mer övergripande och kanske lite mer politisk.

Citat:
[*]Starta eget.

Fast många företag måste jobba upp sig innan man får så pass mycket uppdrag så man kan leva på det. Det är framförallt i uppstarten man behöver en sidoinkomst för att gå runt.

Citat:
Skaffa bara uppdrag för det antal timmar du önskar jobba i veckan.

Hur tänkte du här?

Citat:
Vad var problemet du ville diskutera igen?

Man behöver ju nödvändigtvis inte se det som ett problem i systemet, snarare handlar det hela om ett förslag för att förbättra systemet.
Citera
2015-03-31, 23:10
Medlem
Citat:
Får känslan av att du inte alls läst mitt inlägg.

Jo, men jag såg inte problemet helt enkelt. Man kan ju jobba 60% eller 80% om man vill. Och skulle du ha en arbetsgivare som inte accepterar det, så är det ju bara att byta till en som är lugn med det?

Citat:
Fast många företag måste jobba upp sig innan man får så pass mycket uppdrag så man kan leva på det. Det är framförallt i uppstarten man behöver en sidoinkomst för att gå runt.

Hur tänkte du här?

Jo, jag tänkte att om du nu tycker att jobba 60% eller 80% av normal arbetstid vore något positivt för dej, så kan du väl bara göra upp en plan och följa den tills du nått ditt mål? Det flesta som lyckas uppnå något brukar oftast ha gjort just detta, hur konstigt det än kan låta.

Citat:
Man behöver ju nödvändigtvis inte se det som ett problem i systemet, snarare handlar det hela om ett förslag för att förbättra systemet.

Jo, men möjligheten att jobba 60% eller 80% finns ju där. Likadant med 20% och 5%. Hur jag vet det? Jo för vissa jobbar så mycket.

Hur menar du att något skall förbättras till att bli som det redan är? Det är ju som att köra in en helt glänsande ren bil i en biltvätt. Inte speciellt stor skillnad liksom.
Citera
2015-03-31, 23:31
Medlem
Vi borde dela upp låtsasjobben så alla statligt/kommunala anställda som egentligen inte gör någon nytta jobbar hälften så mycket så får 2 personer jobb istället för 1.

Detta är bättre än att tvinga ut folk i fas3 etc sedan kan folk som vill jobba heltid göra det på en riktig arbetsplats.
Citera
2015-04-01, 02:00
Medlem
BetongNasses avatar
Hur har du det med fibromyglargin? Elallergin? ryggen? Utbrändheten?
Lär av 45+ kärringarna på offentliga jobb!
Svenska lösningar på svenska problem!
Citera
2015-04-01, 20:27
Medlem
Tidsresenarens avatar
Citat:
Jo, men jag såg inte problemet helt enkelt. Man kan ju jobba 60% eller 80% om man vill. Och skulle du ha en arbetsgivare som inte accepterar det, så är det ju bara att byta till en som är lugn med det?

Jo, i teorin har du rätt. I praktiken så är verkligheten inte så enkelt.

Citat:
Jo, jag tänkte att om du nu tycker att jobba 60% eller 80% av normal arbetstid vore något positivt för dej, så kan du väl bara göra upp en plan och följa den tills du nått ditt mål? Det flesta som lyckas uppnå något brukar oftast ha gjort just detta, hur konstigt det än kan låta.

En plan för att nå ett mål att jobba deltid? Det lät invecklat. :P

Citat:
Jo, men möjligheten att jobba 60% eller 80% finns ju där. Likadant med 20% och 5%. Hur jag vet det? Jo för vissa jobbar så mycket.

Okej, jag vet inte. Kanske det är enkelt idag att bara efterfråga deltid, det är dock något som gått mig obemärkt förbi. Det verkar ju som sagt annars som att man måste ha något särskilt skäl, som t ex småbarn.

Citat:
Hur menar du att något skall förbättras till att bli som det redan är? Det är ju som att köra in en helt glänsande ren bil i en biltvätt. Inte speciellt stor skillnad liksom.

Ja, det är väl det som är frågan då. Om det bara är att gå in till chefen och säga "Bara så du vet så jobbar jag bara 60% fr o m nästa vecka. Trevlig helg!"

Jag tror inte det.
Senast redigerad av Tidsresenaren 2015-04-01 kl. 20:30.
Citera
2015-04-01, 20:29
Medlem
Tidsresenarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
Vi borde dela upp låtsasjobben så alla statligt/kommunala anställda som egentligen inte gör någon nytta jobbar hälften så mycket så får 2 personer jobb istället för 1.

Detta är bättre än att tvinga ut folk i fas3 etc sedan kan folk som vill jobba heltid göra det på en riktig arbetsplats.

Bra idé!

Citat:
Ursprungligen postat av BetongNasse
Hur har du det med fibromyglargin? Elallergin? ryggen? Utbrändheten?
Lär av 45+ kärringarna på offentliga jobb!
Svenska lösningar på svenska problem!

Ja, då har man kanske bra skäl och det är inte dom som har problem med att gå ner i tid. Vilket du hade förstått om du hade bemödat dig att läsa igenom trådstarten.
Citera
2015-04-01, 20:38
Medlem
Absolut tycker det låter som ett jättebra förslag och man borde möjliggöra för folk att kunna jobba deltid och bestämma mer över sin arbetstid. Inom framförallt kommun och landsting borde man ha mycket mer av det här så att flera kunde dela på jobben.
Citera
2015-04-01, 22:04
Medlem
Citat:
Jo, i teorin har du rätt. I praktiken så är verkligheten inte så enkelt.

En plan för att nå ett mål att jobba deltid? Det lät invecklat. :P

Okej, jag vet inte. Kanske det är enkelt idag att bara efterfråga deltid, det är dock något som gått mig obemärkt förbi. Det verkar ju som sagt annars som att man måste ha något särskilt skäl, som t ex småbarn.

Ja, det är väl det som är frågan då. Om det bara är att gå in till chefen och säga "Bara så du vet så jobbar jag bara 60% fr o m nästa vecka. Trevlig helg!"

Jag tror inte det.

Säg bara som det är istället. Du vill att staten ska bestämma att ingen ska få jobba heltid, så att du ska få slippa. Problemet blir ju då att vissa vill jobba mer än heltid.

Är det inte bättre att arbetstagare som vill jobba deltid, söker sig till arbetsgivare som vill anställa folk på deltid? Och likadant med heltidsalternativet.

Låt folk jobba hur lite eller hur mycket de vill, säger jag! (Förutsatt att båda parter är överens.)
Citera
2015-04-01, 22:29
Medlem
BetongNasses avatar
Citat:
Bra idé!

Ja, då har man kanske bra skäl och det är inte dom som har problem med att gå ner i tid. Vilket du hade förstått om du hade bemödat dig att läsa igenom trådstarten.
Hade du bemödat dig att se verkligheten i samhället så hade du ju inte behövt starta någon tråd-

Arbetstiden är ju en fråga för arbetsgivare och arbetstagare, och oftast facket.
Passar det inte så byt arbetsgivare eller fack eller bransch. Eller starta eget.

Ingen tvingar dig att jobba X antal timmar förutom möjligen skattetrycket på bostäder och mat kanske.
Citera
2015-04-21, 00:49
Medlem
Tidsresenarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SolumFortistEst
Säg bara som det är istället. Du vill att staten ska bestämma att ingen ska få jobba heltid, så att du ska få slippa. Problemet blir ju då att vissa vill jobba mer än heltid.

Är det inte bättre att arbetstagare som vill jobba deltid, söker sig till arbetsgivare som vill anställa folk på deltid? Och likadant med heltidsalternativet.

Låt folk jobba hur lite eller hur mycket de vill, säger jag! (Förutsatt att båda parter är överens.)

Jag skrev ingenstans i min trådstart att folk ska sluta jobba heltid om dom vill fortsätt med det.

Min rubriksättning betyder att synen på deltid ska normaliseras och jag hade argument i tråden som stödjer detta, som inte har bemötts hitils av någon. Men det handlar inte om att deltid ska vara en rak ersättare till heltid.

Din sista mening är lite på det jag är inne på. Att kulturen och synen på heltid måste förändras. Så att man inte framstår som en udda typ som vill jobba mindre än heltid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in