Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-31, 12:10
  #34477
Medlem
Ruben Östlunds Turist såg jag nyligen ett par månader efter alla andra.

Som vanligt med Östlund är fotot snyggt och regin välpolerad. Tycker alltid att han får till den där svenska "awkwardheten" på ett bra sätt - placerar fingret på de där kulturfenomenen som är lätta att förstå som svensk av samma generation som regissören.

Däremot har jag svårt att se det "geniala" som många har tillskrivit filmen. Speciellt med det antiklimax filmen slutade med - kändes inte bara stressat utan även lite fegt. Han gjorde det enkelt för sig och kunde ha gjort det bättre enligt mig.

Fy fan vad snygg Lisa Loven Kobgsli är däremot!

6/10
Citera
2015-03-31, 13:14
  #34478
Medlem
Catapillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medicinskterapi
Som vanligt med Östlund är fotot snyggt och regin välpolerad. Tycker alltid att han får till den där svenska "awkwardheten" på ett bra sätt - placerar fingret på de där kulturfenomenen som är lätta att förstå som svensk av samma generation som regissören.

Precis vad jag sa till en filmfantast från USA jag snackar med som inte gillar Östlund alls, Östlunds karaktärer är verkligen svennebanan i ett nötskal och Turist känns som ett klockrent inlägg i rådande samhällsdebatt.

Jag tror man måste vara bekant med Sverige och svenskar för att uppskatta vad Östlund försöker göra fullt ut.
Citera
2015-03-31, 16:57
  #34479
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Interista10
Max 3.7/10. Du är väl en sån som gillar alla filmer och alla ska ha minst godkänt? Visst är dom sevärda allihopa? Denna filmen fick kalkonpriset för kvällen,l liksom ditt betyg av den.

Kul attityd som du har, behövs verkligen flera som dig, NOT..., då vi för ett tag sen blev av med den största idioten på filmforumet...
Citera
2015-03-31, 17:20
  #34480
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: Pirates of Silicon Valley (1999.) En lättsam och underhållande biografi om två datanördar som på varsitt håll tog över världen med sina innovationer. Men spelade Steve Jobs och Bill Gates fair play hela vägen? Var deras framgångar ett resultat av genialitet eller rena plagiat? Hur sanningsenlig den här tv-filmen är kan diskuteras tills solen brinner ut, underhållande är den oavsett.

I rollen som skitstöveln Steve Jobs ser vi Noah Wyle som gör en alldeles utsökt porträttering av besatthet och driv och innehavet av universums största ego. I rollen som ormen i gräset - Bill Gates, har dom grävt upp 80-talshjälten Anthony Michael Hall som även han är mycket bra som den ultimata lömska nörden. Jag kan inte bortse från AMH's psykopatutseende dock.. Blodet fryser till is.

Filmen är väldigt ytlig. Syftet är inte att gotta sig i detaljer utan att berätta historien i stora svepande drag. Uppväxten för respektive är intressant men det är först när dom två frontkolliderar det blir riktigt intressant. Tyvärr tar filmen slut ungefär vid den punkten. Dom kunde gott adderat 20 min och fått ett riktigt slut som nu istället känns väldigt stressat och ogenomtänkt. Ett bättre berättande hade behövts för att knyta ihop säcken. Och såklart så önskar man att den här filmen gjordes 10 år senare när man känner till den intressanta utvecklingen.

Men summa summarum är det en trevlig bagatell om två färgstarka personligheter. 3/5
Citera
2015-03-31, 20:33
  #34481
Medlem
300 - Rise of an empire (2014)

Har undvikit denna fram till nu. Hade inte så stora förväntningar. Tyvärr hade jag rätt. Detta var inte mycket att hänga i gran. 4 av 10 får det bli i betyg.
Citera
2015-03-31, 21:14
  #34482
Medlem
timoshenkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Catapilla
Jag tror man måste vara bekant med Sverige och svenskar för att uppskatta vad Östlund försöker göra fullt ut.
Fast just Turist har ju blivit väldigt hyllad internationellt.
Citera
2015-03-31, 21:32
  #34483
Medlem
Catapillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timoshenko
Fast just Turist har ju blivit väldigt hyllad internationellt.

Jo det är jag medveten om menar bara att just den biten om svenskheten lär bli lost in translation för många, givetvis har filmen andra behållningar också det var inte så jag menade.
Citera
2015-03-31, 22:16
  #34484
Medlem
Rakiis avatar
It Follows (2014)

Kanske inte riktigt vad jag hade förväntat mig men dumt att påstå att jag blev besviken då jag inte direkt hade några förväntningar direkt då skräckfilmer som blir hypade i press och media. Vad man får är en i vissa fina stunder en genuint otäck och bra film, där musiken i kombination med foto och kameraarbetet är riktigt bra! Finns inte mycket att klaga på förutom att vissa skräckscener blir lätt repetetiva och förutsägbara, men känns lite som att det är meningen också. För att vara en skräckfilm som går upp på bio är den bättre än Tusk och The Babadook, men å andra sidan är modern bioskräck oftast helt uselt... Vill man ha en referensfylld macka med flörtar till Terminator och andra filmer så ge er i kast med denna då!

3/5
Citera
2015-03-31, 22:20
  #34485
Medlem
chessjamts avatar
Filmprojekt 2: Akira Kurosawa
#2 Idioten
(1951)

Imdb


Idioten Kamera (Furst Mysjkin i Dostojevskijs roman, gestaltat här av Masayuki Mori) är en godhjärtad men dumsnäll karaktär som åker upp till det snöiga Hokkaido där han träffar på Akama (Toshiro Mifune) och hamnar mitt upp i dennes förlovningsbråk med den bedårande vackra Taeko Nasu (Setsuko Hara) som redan innan verkar ha lovats bort till en annan herre, Mutsuo Kayama (Minoru Chiaki). Utan att han egentligen planerat det så råkar Kameras närvaro omkullkasta de tidigare förlovningsplanerna på ett sätt som får konsekvenser för de inblandande personerna.

Inte lätt att sammanfatta handlingen men förlovningsstrul med Kamera som den utlösande faktorn är det väl kortaste och enklaste sättet som jag kan beskriva det på. Romanen av Dostojevskij är ingen lättviktare precis och Kurosawas film är lång. Strax under tre timmar med textrutor i början av filmen där tittaren får sammanfattat vad som händer och vad som driver vissa karaktärer gör att filmen kan kännas ”matig” och i längsta laget. Då jag inte har läst boken kan jag inte avgöra huruvida ”sann” adaptionen är men Kurosawa gjorde nog allt han kunde för att följa romanen så nära som möjligt, antar jag.

Skådespelandet är inte lika bombastiskt eller teatraliskt som i Rashomon, där överspelandet nästan gränsade till för mycket. Masayuki Mori i huvudrollen som idioten gör en klanderfri insats. Han framstår som en god människa som ville alla väl men som också säger en del ogenomtänkta saker ibland. En dumsnäll person som man har lätt att sympatisera med. Toshiro Mifune är en direkt motsats till den godhjärtade huvudkaraktären och stjäl nästan alla scener har är med i med sin intensiva blick och sitt hårda ansikte. De kvinnliga skådespelarna med Setsuko Hara i spetsen tycker jag gör ett bra jobb. Kanske att man kan anklaga dem för att spela lite teatraliskt men det är inget jag stör mig på något nämnvärt. Dock måste jag säga att mot slutet när de två unga kvinnorna träffas så blir jag nästan misogyn. Bara bråk och strul blir det med fruntimmer, tänker jag sådär sexistiskt. Nåja, en liten sidonot.

I likhet med förra Kurosawafilmen så vill klaga jag lite på musiken. Jag tycker att ”I bergakungens sal” av Edward Grieg var malplacerad, samma kan man även säga om Mussorgskijs ”En natt på Blåkulla” som också kändes lite felplacerad, tycker jag. När jag hör musiken blir jag mer frapperad och börjar tänka ”Jaha, använder han (Kurosawa) det här klassiska musikstycket, här?” vilket får mig att tänka på det och inte det som sker i filmen. Kanske en personlig sak med just mig men musiken fungerar inte i harmoni med filmen i just de exemplen som jag tog upp. Annars fungerar musiken hyfsat okej, men just när det är välkända klassiska musikstycken så tar de över mitt fokus från handlingen i filmen. Det är inte bra, om det inte passar bra med i just den scenen i filmen.

Det stora problemet med filmen är att det inte händer så mycket mer än att Kamera stöter på de andra karaktärerna i filmen och påverkar dem med sin goda och naiva personlighet. Drama finns det men ingen större underliggande handling som gör att de två timmarna och 47 minuterna känns värt det. Vi får se hur pass sköra och känslomässigt problematiska karaktärerna är och hur relationerna dem emellan slits, tärs, förstärks etc. under berättelsens gång. Och tyvärr tror jag att Dostojevskijs roman är mer givande på den punkten än vad Kurosawa kan lyckas få till i sin filmadaption

Filmen är knappt godkänd. Det är knappast höjdpunkten i Kurosawas karriär, annat än för han själv då han äntligen fick adaptera sin favoritförfattare. Jag skulle nog rekommendera Dostojevskijs roman istället och kanske efteråt se den här filmen om man är sugen på att se en adaption på verket. En svag trea.

Betyg: 3/5
Citera
2015-04-01, 01:42
  #34486
Medlem
Argo.

Seg i början men i slutet är det fan bra tryck. 3-4/5.
Citera
2015-04-01, 02:39
  #34487
Medlem
kuddenchristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Argo.

Seg i början men i slutet är det fan bra tryck. 3-4/5.
Vad tycker du om att den vann Oscarn för bästa film?
Citera
2015-04-01, 10:17
  #34488
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuddenchristo
Vad tycker du om att den vann Oscarn för bästa film?
Den vinsten är jag fan fett tveksam till.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback