Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-31, 23:29
  #4213
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berralainen
Fick höra av en bekant som tidigare jobbat på SAS att den yxa som ska finnas i cockpit ibland göms utanför cockpit. Vet ej huruvida det ligger någon sanning i det, men det kan ju vara en möjlighet.

Vad är anledningen till det i så fall, nej det är knappast troligt att kaptenen i det här fallet hade tillgång till en gömd yxa.

Jag tycker att det känns som en efterhandskonstruktion att Andreas hade en syrgasmask på sig och att det är förklaringen till att man vet att han andades normalt.

Av vilken rimlig anledning skulle Andreas ta på sig en syrgasmask i det läget att han avsåg att krascha flygplanet?
Citera
2015-03-31, 23:31
  #4214
Medlem
Tittade lite ang kraschen i japan JAL 123 och det var ingen vacker syn. Bilder på kroppsdelar överallt, armar , ben, händer och fötter. Usch!! Tur inga sådana bilder finns från denna krasch!
Citera
2015-03-31, 23:32
  #4215
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
CNN direkt, källa.

Härligt, all intressant information kommer ifrån andra sidan Atlanten.

Det saknade minneskortet är fortfarande intressant, hur försvann det, har vi fått se bilder på den skadade "svarta lådan"?
Citera
2015-03-31, 23:32
  #4216
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ..anonym..
På Liveleak och Flashback väntar folk med spänning efter att mobilfilmen ska släppas, redo att njuta av att höra alla dödsskrik. Fy fan.
Visst. En irl-kopia av allt groteskt våld som är tillgänligt. Via ficition eller irl. Den nakna sanningen, på gott eller ont.
Citera
2015-03-31, 23:34
  #4217
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ironiq
Fy fan.. Överlever Lufthansa det här? Jag tvivlar.

Nu vet jag inte hur det ser ut med försäkringar för flygbolag (rimligen har de försäkring), men själva ansvaret vilar alltid på flygbolaget. Ett flygbolag har strikt skadeståndsansvar i anledning av flygkrascher. Detta innebär att de blir skadeståndsskyldiga även om kraschen bara var en olyckshändelse.
Vad som skulle hända om de var medvetna om pilotens psykiska problem är antagligen dels att någon försäkringsersättning inte utgår, dels att straffrättsligt ansvar aktualiseras.
Det blir rätt saftiga summor att betala.
Citera
2015-03-31, 23:35
  #4218
Medlem
Opilus5500s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ..anonym..
På Liveleak och Flashback väntar folk med spänning efter att mobilfilmen ska släppas, redo att njuta av att höra alla dödsskrik. Fy fan.

Nej, jag ville se filmen i ett annat syfte, som jag skrev så vill absolute inte höra ljud!! Jag kommer ha ljudet avstängt, om någon länkar vill säga.
Citera
2015-03-31, 23:35
  #4219
Medlem
watsups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ..anonym..
På Liveleak och Flashback väntar folk med spänning efter att mobilfilmen ska släppas, redo att njuta av att höra alla dödsskrik. Fy fan.

Helt klart.

Hoppas den släpps inom kort !
Citera
2015-03-31, 23:37
  #4220
Medlem
CoatKillers avatar
Talesman för utredning förnekar dock att film skulle läkt till media. Se nedan

The two publications described the video, which they said was found by a source close to the investigation, but did not post it on their websites.

Lt. Col. Jean-Marc Menichini, a French Gendarmerie spokesman in charge of communications on rescue efforts around the Germanwings crash site, told CNN that the reports were "completely wrong" and "unwarranted." Cell phones have been collected at the site, he said, but that they "hadn't been exploited yet."

Menichini said he believed the cell phones would need to be sent to the Criminal Research Institute in Rosny sous Bois, near Paris, in order to be analyzed by specialized technicians working hand-in-hand with investigators. But none of the cellphones found so far have been sent to the institute, Menichini said.

Asked whether rescue staff could have leaked a memory card to the media, Menichini answered with a categorical "no".
Länk till CNN artiklen
Citera
2015-03-31, 23:40
  #4221
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Degis
Kanske om något år. Dock tror jag att inspelningarna aldrig kommer släppas, händer mycket sällan.

Det är mycket som händer sällan som har hänt nu, läckt ljudinspelning, detaljer om vad som hände i kabin och cockpit, för att inte tala om pilotens sekretessbelagda kontakter med hälsovården.

Detta har hänt utöver det som mycket sällan sker, nämligen att en pilot medvetet kraschar ett flygplan.
Citera
2015-03-31, 23:40
  #4222
Medlem
Ljudinspelningen från svarta lådan har den tyska tidningen BILD fått tag på, men är ännu inte släppt för allmänheten?

Är det troligt att man släpper inspelningen snart?
Citera
2015-03-31, 23:45
  #4223
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ironiq
Passagerarna visste nog. Kanske inte att andrepiloten höll på att krascha medvetet, men nog förstod de att något hemskt höll på att hända. Skriken talar ju för det.

Eventuella skrik kan bero på vad som helst mellan kraftig turbulens där folk får kaffemuggen i knät till en besvikelse över att den främre toaletten är ur funktion, skriken talar inte i någon speciell riktning.
Citera
2015-03-31, 23:47
  #4224
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vad är anledningen till det i så fall, nej det är knappast troligt att kaptenen i det här fallet hade tillgång till en gömd yxa.

Jag tycker att det känns som en efterhandskonstruktion att Andreas hade en syrgasmask på sig och att det är förklaringen till att man vet att han andades normalt.

Av vilken rimlig anledning skulle Andreas ta på sig en syrgasmask i det läget att han avsåg att krascha flygplanet?

Vet inte om det är en regel som gäller alla flygningar eller per flygbolag men om en pilot lämnar cockpit skall den andra alltid bära syrgas mask i händelse av plötsligt tryckfall i kabin. Då är den ensamma piloten redo så att säg.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback