Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-25, 07:00
  #3601
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dinga
yes. Göteborg i all ära, kan vara ett bra val att byta universitet och få se något annat. Lund låter som ett fantastiskt val
Känns som att många däremot börjar läsa i Uppsala och Lund för att få leva studentlivet och därefter flyttar till Göteborg/Stockholm/Köpenhamn för att läsa master om man byter universitet. Kanske har att göra med den större arbetsmarknaden i dessa städer eller att Uppsala är fyllt med stockholmare med hemlängtan och Lund med göteborgare.
Citera
2015-03-25, 19:40
  #3602
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Känns som att många däremot börjar läsa i Uppsala och Lund för att få leva studentlivet och därefter flyttar till Göteborg/Stockholm/Köpenhamn för att läsa master om man byter universitet. Kanske har att göra med den större arbetsmarknaden i dessa städer eller att Uppsala är fyllt med stockholmare med hemlängtan och Lund med göteborgare.

Det är väldigt sant, att få en fot in på arbetet redan innan exam gör det väldigt mycket enklare efter examen. Att då ta examen i den stad man vill bo i är rätt smart. Därför jag funderar på master i göteborg ist för lund/uppsala.
Citera
2015-03-29, 21:50
  #3603
Medlem
Hej!

Jag är inne på att läsa FEK eller en civilekonomutbildning. Mina betyg är dock ganska låga och mitt HP-resultat landade på 1.25. Är det helt kört för mig att komma in på en bra skola eller hur ser mina möjligheter ut?

Vilken skola ger mig bäst förutsättningar i framtiden?
Citera
2015-03-29, 23:23
  #3604
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heracillin
Hej!

Jag är inne på att läsa FEK eller en civilekonomutbildning. Mina betyg är dock ganska låga och mitt HP-resultat landade på 1.25. Är det helt kört för mig att komma in på en bra skola eller hur ser mina möjligheter ut?

Vilken skola ger mig bäst förutsättningar i framtiden?
Fixa bättre HP-resultat alternativt läs kandidaten på en skola som är lättare att komma in på och gör din Master på en bättre skola.
Citera
2015-03-29, 23:29
  #3605
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heracillin
Hej!

Jag är inne på att läsa FEK eller en civilekonomutbildning. Mina betyg är dock ganska låga och mitt HP-resultat landade på 1.25. Är det helt kört för mig att komma in på en bra skola eller hur ser mina möjligheter ut?

Vilken skola ger mig bäst förutsättningar i framtiden?

Bör inte vara någon omöjlighet att kunna höja resultatet till 1,5 och då är du i det närmaste garanterad att komma in i Uppsala/Lund/HHG/SU (har dock inte stenkoll på de senaste terminernas antagningspoäng).

Annars får du kolla på skolorna snäppet under, typ Linköping, Umeå, Örebro, Luleå.
Citera
2015-03-30, 00:00
  #3606
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sumprunkarn
Fixa bättre HP-resultat alternativt läs kandidaten på en skola som är lättare att komma in på och gör din Master på en bättre skola.

Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Bör inte vara någon omöjlighet att kunna höja resultatet till 1,5 och då är du i det närmaste garanterad att komma in i Uppsala/Lund/HHG/SU (har dock inte stenkoll på de senaste terminernas antagningspoäng).

Annars får du kolla på skolorna snäppet under, typ Linköping, Umeå, Örebro, Luleå.

Okej, tack för era svar! Jag är inte så sugen på att behöva vänta ett helt år på att kanske komma in på en bättre skola.
Jag funderar på att söka in till typ Jönköpings FEK-program och sen byta till Lund till våren, om jag lyckas höja mitt resultat på HP.

Hur stor nackdel är det att läsa på en skola med sämre renommé?
Citera
2015-03-30, 00:06
  #3607
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heracillin
Okej, tack för era svar! Jag är inte så sugen på att behöva vänta ett helt år på att kanske komma in på en bättre skola.
Jag funderar på att söka in till typ Jönköpings FEK-program och sen byta till Lund till våren, om jag lyckas höja mitt resultat på HP.

Hur stor nackdel är det att läsa på en skola med sämre renommé?

Utbildningsmässigt, alltså de faktiska kunskaperna som du lär dig behöver inte vara sämre, men du har ett sämre utgångsläge, allt annat lika, när du söker master eller arbete. Utöver det så finns det ett värde i att övriga studenter är motiverade/smarta/duktiga/engagerade vilket de i större utsträckning är på Handels/UU/LU än i Skövde/Gävle/Växjö och liknande.

Sen får man ju väga det mot att börja ett halvår/år senare. Kanske tycker man att det är viktigare att ta examen snabbt och komma ut på arbetsmarknaden snabbare. Inget fel med det!
Citera
2015-03-30, 00:34
  #3608
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Utbildningsmässigt, alltså de faktiska kunskaperna som du lär dig behöver inte vara sämre, men du har ett sämre utgångsläge, allt annat lika, när du söker master eller arbete. Utöver det så finns det ett värde i att övriga studenter är motiverade/smarta/duktiga/engagerade vilket de i större utsträckning är på Handels/UU/LU än i Skövde/Gävle/Växjö och liknande.

Sen får man ju väga det mot att börja ett halvår/år senare. Kanske tycker man att det är viktigare att ta examen snabbt och komma ut på arbetsmarknaden snabbare. Inget fel med det!

Alright, hur stor skillnad är det på att läsa en ek.kand + master och att läsa en civilekonomutbildning rent karriärmässigt efter examen?

Ska man tro det som skrivs här på FB så verkar de flesta vara negativt inställda på just civilekonomer.
Citera
2015-03-30, 00:46
  #3609
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heracillin
Alright, hur stor skillnad är det på att läsa en ek.kand + master och att läsa en civilekonomutbildning rent karriärmässigt efter examen?

Ska man tro det som skrivs här på FB så verkar de flesta vara negativt inställda på just civilekonomer.

Civilekonom-examen håller på att försvinna, så jag personligen hade satsat på kandidat + master. Jag hade nog känt, efter en civilekonomexamen, att jag var 1 år "kort" från en master, snarare än jag hade 1 år extra jämfört med en kandidat.
Citera
2015-03-30, 20:15
  #3610
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Utbildningsmässigt, alltså de faktiska kunskaperna som du lär dig behöver inte vara sämre, men du har ett sämre utgångsläge, allt annat lika, när du söker master eller arbete. Utöver det så finns det ett värde i att övriga studenter är motiverade/smarta/duktiga/engagerade vilket de i större utsträckning är på Handels/UU/LU än i Skövde/Gävle/Växjö och liknande.

Sen får man ju väga det mot att börja ett halvår/år senare. Kanske tycker man att det är viktigare att ta examen snabbt och komma ut på arbetsmarknaden snabbare. Inget fel med det!

När du ska söka master bör du inte ha ett sämre utgångsläge bara för att du pluggat på en mindre skola. Avsaknaden av skövdestudenter på handels masterprogram har nog snarare med att dessa söker i mindre utsträckning än att antagningskommiten systematiskt diskriminerar skövdestudenter. Men i övrigt är ditt inlägg en väldigt bra sammanfattning av vad för/nackdelarna med att hoppa på en utbildning på en mindre skola.
Citera
2015-03-30, 22:14
  #3611
Medlem
Tack för era svar! Jag är lite kluven, jag bör kunna höja mitt resultat på HP till iaf 1.45 och skulle då i princip vara garanterad en plats på LU till våren.

Tiden springer dock iväg och jag har redan hunnit fylla 23 år, att behöva vänta ytterligare ett halvår för studier känns därför tungt. Men kanske lönar det sig i längden att läsa på ett "riktigt" universitet.
Citera
2015-04-02, 02:02
  #3612
Medlem
Tänkte bara kolla så att jag har förstått det rätt angående master in finance i Sverige vad det är som gäller meritmässigt. Såhär har jag förstått det:

1. SSE
2. LU
3. HGU

Stämmer detta? Vad har man för chanser att få jobb på någon av de stora investmentbankerna (Goldman, jpm, merril Lynch osv) och transactionavdelningar på big-4 med en degree därifrån? Någon som har erfarenhet?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback